Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet
På tirsdag begynner mor og barn trimmen og det gleder jeg meg virkelig til! I 10 uker fremover på tirsdager skal mødre som fikk barn i februar og til og med august trene og barsle. Tror det blir morro!

For en genial ide, hvem som har funnet på det?? Jeg synes det ikke er noe for mor-barn her jeg bor, bor i grunn i en storby og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For en genial ide, hvem som har funnet på det?? Jeg synes det ikke er noe for mor-barn her jeg bor, bor i grunn i en storby og.

Vi bor i en "vær aktiv" kommune, så det er kommunen som har satt i gang disse trimgruppene for nye mødre. (De har også gravid trim, med jevnlig oppfølging av fysioterapeut. Andre tiltak er babysang, tumlegruppe og mini-idrett etterhvert som barna vokser til.)

To ganger i året blir det startet ny mor og barn trim; i februar for de som fikk barn fra september til og med januar og i september for de som fikk i februar til og med august. Men da har ikke helsestasjonen det tiltaket med at de setter sammen barselgrupper hver måned slik som helsestasjonen vår i Oslo gjorde, så det er noe jeg har savnet.

Men nå var vi ganske mange som visste om hverandre der vi vagget rundt med store mager, så vi tok initiativet og satte sammen en egen barselgruppe.

Skrevet

Jeg skal holde kjeft om mannfolk i dag jeg, for jeg er i grunn veldig fornøyd med min. Men jeg skal ikke ødelegge "klage-på-ræva-mannfolk-dagen" deres, skjønner godt at det er deilig å få det ut og høre at andre sliter med det samme! Må i grunn si at jeg er ganske irritert på mannfolka deres selv jeg, makan! :nei: Jaggu skulle de ha hjulpet dere mer ja, slitne som dere er!!!

Lillegutt er egentlig veldig snill og grei om dagen, selv om vi hadde et par slitsomme netter i begynnelsen av uken pga forkjølelse så er det heldigvis mye bedre igjen nå. Tuller og smiler og ler masse! Det ser ut som om han er blitt litt bedre fra "surre om natta"-syndromet sitt også, han er tilbake til å våkne en gang i 2-3 tiden for smokken og i 4-6 tiden for mat. Morgen er stort sett rundt kl 7, noe som er helt akseptabelt.

Skrevet

Bare innom som snarest. Skal ta opp lillemann nå. Så skal vi ut og trille. Har fått gågalskap. Går mellom 2 - 4 timer hver dag.

Skrevet

Da var det vår tur til å få forkjølelse og våkenetter. Lillemann har hatt feber i natt, vært våken ofte og lenge, tett og snørrete. Stakkars liten venn, han har hatt ei stri natt. Vi fikk heldigvis sove en time nå på morningen. Jeg skal også trille lang tur i dag, i håp om at han får sove så lenge som overhodet mulig... vanligvis sover han kun tre kvarter i vogna uansett hvor lenge jeg triller, så vi får se.

Skrevet

Her er det jeg som er forkjølet. Begynner å bli lei nå. Begynte på lørdag, og i dag er jeg søren meg verre igjen. Kan ha noe med at jeg var på 6mndskontroll med snuppa i går, og så innom jobben for å hilse på. Hadde bakt kake og kjøpt med is og nonstop, så vi koste oss. Mange som bare måtte låne snuppa litt :fnise:

Vi har ikke hatt internett siden søndag, men nå er det endelig i orden.

Skjønner godt at dere er irritert på mannfolkene deres. Vi har hatt våre perioder vi også, men akkurat nå har jeg ingenting å klage på. Mannen valgte å bli hjemme fra jobb i dag for å passe snuppa så jeg fikk slappe av og bli frisk. Nå er de ute på trilletur :)

Skrevet

Tok han ubetalt perm da, Kykkelikokos? Eller "hjemme med sykt barn" selv om det var du som var syk? For de har vel ikke rett til å være hjemme når mor er syk?

Spør bare fordi jeg selv har vært dårlig, men mannen har vært på jobb... og det hadde vært kjekt å vite hvis jeg skulle bli syk en gang til før jeg begynner å jobbe.

Skrevet

Mennene kan være hjemme når mor er syk. Man har rett på å være hjemme pga "barnepassers sykdom".

Vi har vært på helsestasjonen i dag - T er 9400g og 70 cm!

Skrevet

Vi sliter forresten med flaskematinga her. T vil hverken ha flaske eller tutekopp. HS foreslo å prøve et annet merke. Noen som har noen geniale forslag? Vi har bare prøvd avent og en eller annen type tutekopp jeg ikke vet hva heter.

Skrevet

Aha, det var nemlig noen som sa at han ikke hadde rett til å være hjemme mens jeg var syk...Da vet jeg det.

Skrevet

Stemmer. Han bruker at barnepasser (haha, fint å bli kalt barnepasser :P) er syk, ja.

Skrevet

Blir jo akkurat det samme som når barnehagen er stengt, hvis man har barn i barnehage. Da får man jo fri til å være hjemme med barna.

Skrevet

Det var det jeg også trodde, men jeg er blitt fortalt av flere forskjellige at pappaen ikke har krav på fri så lenge mammaen er i permisjon. Hvis han skal kunne få fri må mammaen ha sykemelding. Jeg har migrene, og har hatt et par strie dager, så jeg kunne absolutt trengt å ha ham hjemme.... Men gjort er gjort, så nå vet vi det. Neste gang jeg våkner opp med hodepine kan jeg med god samvittighet liggge i senga og pleie meg selv, mens pappaen er hjemme og tar seg av lillemann.

Skrevet

Nå er det tilbud hos fotoknudsen på fotokalender. Jeg tenkte å kjøpe nå og gi i julegaver!

Skrevet

Fotokalender ja, ga til papsen da han fyllte år forrige mnd og det falt i smak. Den ble kjempefin. Kommer nok til å bestille fler og gi til familie.

Noen som vet hvordan det fungerer dette her med de 6 ukene som far kan ta, min tjener så mye at han vil tape på å ta 6 uker sier han, hørte snakk om at mor kunne ta disse ukene istedet for hvis hun ga beskjed før permisjonen er over, noen som har peil? :)

Skrevet

Du må ha utrolig gode grunner til å overta fedrekvoten. De aller aller fleste får ikke overta den og da faller den bort. Ei venninne av meg søkte om å få overta den siden mannen hennes er selvstendig næringsdrivende og eneste ansatt, men det fikk hun ikke.

Men kan han ikke dele opp den litt da? Ta en dag i uka eller noe sånt?

Skrevet

Det heter seg at fedrekvoten er forebeholdt far. Har mannen din undersøkt om jobben hans kanskje dekker det som er over 3G, linky?

Skrevet

Jo, han tenker på å dele det litt opp.

De dekker det som er over 3G sier han, men får bare 80% lønn pga. mors permisjon.

Skrevet

Åja, det var jeg ikke klar over. At de 6 ukene skulle bli påvirket av om man velger 80% eller 100% utbetalt for mor.

Skrevet

Hvis mor har valgt 80% får far også bare 80%...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...