Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da var bebis i seng. La ham (halv-)våken, hørte et par skrikelyder fra ham for fem minutter siden, men nå er det stille. Mulig han har sovna, men tror ikke han vil la meg slippe så lett unna...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper han sover imli.

Her la lillemann seg halv 7. Og han sovna momentant. Da er det verre med storebror :sukk: Har rett og slett jaget han i seng for n'te gang i kveld. Slitsomt.

Skrevet

Jeg og Junior har hatt besøk i kveld. Han var kjempesnill gjennom hele kvelden, men ble en smule overtrøtt etter hvert. Men likevel fikk jeg ham i seng til vanlig tid uten for mye sutring. Flink gutt!

Og på toppen av en flott kveld rullet Junior for første gang fra mage til

rygg! :hoppe:

Men jeg fikk dessverre ikke se det, for jeg var på do akkurat da. Venninnene mine hadde nettopp dratt og jeg hadde lagt Junior på magen i lekegrinda mens jeg gikk på toalettet. Og mens jeg satt der hørte jeg et dunk fra stua. Skjønte ikke hva det var før jeg kom ut i stua igjen, og så Junior liggende storfornøyd på ryggen. Han lå og gliste og var tydelig stolt av seg selv. Fikk selvsagt masse skryt fra meg. Gode gutten min! :rødme:

Ellers ligger Junior i sprinkelsenga si på soverommet hver gang hanskal duppe på dagtid. Han sover veldig godt der, men protesterer alltid litt når han blir lagt der. For da vet han at han må sove, og det har han sjelden lyst til. Men som regel tar det ikke så lang tid før han kapitulerer, for jeg legger ham når jeg ser at han er trøtt. Han er så flink så! :-D

Skrevet

Krysser fingrene for dere begge, Imli og Monja. Håper alle gutter snart sover søtt i sengene sine. :)

Koselig å se deg igjen Pondusa! Har tenkt på at det er lenge siden vi har sett noe til deg. :-D

Skrevet

Nå sover han igjen. Må et par bommer til først, tydeligvis. Håper det varer nå. Nå vurderer jeg ikke lenger skrikekur når han blir gammel nok, jeg kommer 100% sikkert til å gjennomføre det med mindre noe helt usannsynlig flott skjer...

Skrevet

Pondusa: det høres ut som om småen må ha litt hjelp for å få løst opp i nakken ja. Regner med manuellterapauten ordner opp i morgen :)

Bippe: :hoppe: for rulling!

Imli: Hvis du vet at alt er i orden: han er mett, tørr osv. Og han kun gråter når han legges ned, men slutter hvis du tar han opp hadde jeg helt klart vurdert en skrikekur jeg også! :) Lykke til ihvertfall, det er nok nesten tøffere for mammaene :klem:

Skrevet

Takk for hopping! :ler:

Jeg er veldig glad nå, for Junior har jo vært litt treg motorisk til nå. Jeg synes iallfall det. Så nå er jeg veldig fornøyd med rullinga jeg har ventet så lenge på. Håper bare jeg får se det med egne øyne neste gang. ;)

Skrevet

Bare for å ha sagt det, så regnes det som normalt å begynne å rulle ved 6 mnd... Så han er ikke treg motorisk når han nå er litt over 4 mnd og har rullet nå altså Bippe :)

Tror vi altfor lett lar oss stresse når vi hører og leser om andres barn som gjør ditt og datt altså. Viktig å huske på at alle barn utvikler seg forskjellig og i sitt eget tempo, og at alt er normalt (stort sett da). Jeg merker jeg blir litt stressa iblant selv jeg. Men prøver å ikke tenke på det, og heller glede meg over tingene han gjør når han gjør dem...

Husk også at det ofte er mødrene med de tidligste barna som syns det er morsomst å fortelle om det, så det er gjerne det man hører mest om!

Skrevet

Her rulles det ikke enda. Når frøkna var på denne alderen, rullet hun bortetter og ble en skikkelig flink støvklut. :fnise:

Stresser ikke med det, plutselig har han knekt koden og da er vi i gang.

Han har fått "godkjent stempelet" fra min fysioterapeut venninne så alt er i skjønneste orden.

Men han har begynt å bite så fælt i puppen!

Satt i sofaen og ammet, jeg døste litt av og plutselig hopper jeg til og hyler rett ut. Da gommet han så hardt igjen over vorta at jeg fikk tårer i øynene!

Stakkaren, han ble helt forferdet når jeg hylte ut, så da hylte han og. To ganger har han gjort det i dag.

Nå har jeg også begynt å miste masse hår! Kan dra av masse når jeg vasker håret og gulvet ser ikke ut etter føning. Ja, ja. Jeg tåler å miste en del, har kjempetykt hår, men jeg syns det er så ekkelt med løse hårstrå på gulv etc.

Skrevet
Jeg er veldig glad nå, for Junior har jo vært litt treg motorisk til nå. Jeg synes iallfall det. Så nå er jeg veldig fornøyd med rullinga jeg har ventet så lenge på. Håper bare jeg får se det med egne øyne neste gang. ;)

Er han så treg da? Vesla har ikke rullet fra mage til rygg - kun andre veien.

Bare for å ha sagt det, så regnes det som normalt å begynne å rulle ved 6 mnd... Så han er ikke treg motorisk når han nå er litt over 4 mnd og har rullet nå altså Bippe :)

Tror vi altfor lett lar oss stresse når vi hører og leser om andres barn som gjør ditt og datt altså. Viktig å huske på at alle barn utvikler seg forskjellig og i sitt eget tempo, og at alt er normalt (stort sett da). Jeg merker jeg blir litt stressa iblant selv jeg. Men prøver å ikke tenke på det, og heller glede meg over tingene han gjør når han gjør dem...

Husk også at det ofte er mødrene med de tidligste barna som syns det er morsomst å fortelle om det, så det er gjerne det man hører mest om!

:Nikke: det der er så sant! Så på en plansje over utvikling her om dagen, og det var det først ved 6-7 mnd at det sto at det var forventet at de rullet (rygg til mage). Mens man ofte får inntrykk (særlig på noen andre forum) at alle ruller (og andre ting) når de er nyfødte nærmest :roll::ler:

Skrevet

Her har hun bare rullet i ca to uker nå. Og det er kun fra rygg til mage. Og det virket som om hun syns det var kjempeskummelt å skulle flytte ene foten over den andre. Mister jo bakkekontakten da må vite :ler: Men hun har rulla lenge egentlig, men måtte holde i ene fingeren min. Jeg tok ikke i og hjalp henne engang, men det var nok trygt og godt å holde i mammas finger. Men nå ruller hun hele tiden. Ikke akkurat så morro rett etter mat. Da ligger hun ofte og kaver i gulpet sitt. Hun kommer seg jo ikke over på ryggen selv. Skjer av og til, men som oftest kommer armene i veien. Og det er jo skummelt å ramle på siden. Men det kommer vel det og. Stresser ikke så mye med det.

Helsesøstra vår sa ihvertfall på sist kontroll at; hun er jo bare 5 mnd, så det kommer nok. Og snuppa mi har jo lenge vært flink til å gripe ting. Hun flytter ting fra en hånd til den andre uten problemer. Og smokken kan hun drive å leke med. Tar den ut og inn i munnen, snur den og putter feil side inn i munnen og snur den igjen. Sånn kan hun holde på lenge. Driver på sånn i bilen og har jeg sett. Når vi kommer frem kan hun godt ha smokken i munnen. Men jeg ser jo lett at hun har smakt på hele båndet smokken henger i. Det er ofte klissvått :ler:

Men nå blir det ikke gjort så mye her hjemme for tiden. Husarbeid er bare til å glemme på dagtid. Må jo snu snuppa når hun blir lei av å ligge på magen. Og nesten før jeg får lagt henne over på ryggen ser hun en leke hun bare må prøve å få tak i, og da er hun over på magen igjen :ler:

Det er en koselig tid :rødme:

Skrevet

Det ble heldigvis ikke noe feber av vaksinen i går.

Ser nå tydelig at lillebror er yngre enn resten her, for han har nettopp oppdaget at det går an å slå etter lekene. Har skjønt at ting kan gripes, men han klarer kun å holde en leke dersom vi legger den i hånden hans, og da ikke særlig lenge.

Rulle gjør han bare fra rygg til siden, og kun mot "godsiden" sin.

Håper manuellterapeuten kan finne noe i dag, slik at lillebror blir bedre.

Skrevet

Jeg har også putselig begynt å miste masse hår! Trodde jeg var trygg jeg nå, siden det er 5 mnd siden fødsel liksom, men nei da. Har mistet masse de siste to ukene, men det ser ut til at det roer seg litt nå kanskje. Håper det, for jeg har egentlig ikke så veldig tykt hår fra før...

Her sliter vi også mye med favorittside. Han er skikkelig skjev i bakhodet, skal jo BARE ligge på høyre side. Vi snur han og snur han, legger han alltid på venstre side når han skal sove, men han nekter plent. Snur seg tilbake med en gang. Vi kan jo ikke stroppe han fast heller da...? Rulling skjer også kun til høyre side. Noen som har noen tips? Er veldig bekymret for at han skal få skjevt hode for alltid altså :(

Vi har vært hos fysioterapeut flere ganger, og han sier at han er litt stiv i venstre side, men ingen låsninger eller noe.

Skrevet
Imli: Hvis du vet at alt er i orden: han er mett, tørr osv. Og han kun gråter når han legges ned, men slutter hvis du tar han opp hadde jeg helt klart vurdert en skrikekur jeg også! :) Lykke til ihvertfall, det er nok nesten tøffere for mammaene :klem:

ja, jeg tenker det samme. hvis det fortsetter å være vanskelig å legge ham, blir det nok til skrikekur. men ikke før om et par mnd.

Har forresten en fantastisk nyhet på morgenkvisten - lille T våkna bare en - 1 - gang i natt!

:juhu:

Han sovna kl 21, våkna rundt tre, fikk mat, ble lagt VÅKEN tilbake i senga si, og sov der helt til kvart på åtte i morges!

Altså sov han i egen seng hele natta (11 timer), bortsett fra en ammepause. Og sovna av seg selv etter amminga!

Dette kan godt fortsette, ja :Nikke:

Nå skal vi snart på babysvømming også

Håper han har tenkt å være like medgjørlig der.

Ha en fin dag alle sammen!

Skrevet

T har forresten også godside på høyre side, men er heldigvis ikke blitt skjev i bakhodet.

Håret ja... Det er en saga blott for å si det på den måten ;)

Skrevet

Hurra, Imli! Så deilig! :klemmer: Krysser fingrer for at det fortsetter :)

Skrevet
Hurra, Imli! Så deilig! :klemmer: Krysser fingrer for at det fortsetter :)

Jeg og!

Skrevet

Så bra, Imli!!

Lillemannen her kunne gjerne lært litt av din. Han var nemlig våken fem ganger i natt, og lagde masse lyder og kasta seg frem og tilbake i mellomtida. Jeg har med andre ord ikke sovet noe særlig. Jeg merker tydelig at han er trøttere enn tidligere, han sover jo ikke spesielt godt om natta. Han sover ikke lange dupper om dagen heller, morgenduppen i dag var bare en halvtime.

Han har også ei favorittside, men er ikke blitt skjev i bakhodet. Han har hele tida rullet kun mot venstre når han ligger på rygg. Broren min fant ut at han skulle lære ham å rulle mot høyre også, og det lyktes :)

Skrevet

Hurra Imli for god natt :) Vi satser på at det fortsetter :jepp:

Lillegutt ruller som bare det, har akkurat fått til å rulle ganske bra til andre siden enn favorittsiden sin også. Og i forrige uke startet han rotering rundt på gulvet (som klokka liksom), og nå går det som bare det:)

Lillegutt har gnukket av seg hår på ene siden han - og det er ikke favorittsiden engang :ler:

Mens jeg mister hår som bare det - renser børsten etter hver greiing, og dusjen ser ikke ut etter meg. Ligger jo hår overalt i hele huset jo :tristbla:

et tidsspørsmål før jeg blir skallet :fnise:

HVordan går det forresten med neglklippingen deres? Må nesten skryte litt av lillegutt - han er så flink til å ligge stille på stellebordet når jeg klipper hans negler.

Skal sies at jeg har en bestemt leke kun til underholdning når vi klipper negler da;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...