Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff Trampe, det er leit å lese om hvor tøft dere har det. Og lite hjelp i en helsesøster som ikke forstår. :sukk:

Nå vet jeg ikke hvordan du bor og om du har mulighet til å stikke innom en annen helsestasjon. Men de fleste helsestasjoner har vel "åpent hus" på faste tidspunkt i uka, der det bare er å stikke innom uten timeavtale? Sånn er det iallfall her, men nå bor jeg i en liten kommune og har ikke lang vei til andre helsestasjoner. Har du mulighet til å reise litt for å snakke med en annen helsesøster? Kanskje du får mer forståelse og noen gode råd der?

:klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Natta var ikke så ille. Han var våken 01, 02:30 og 03:30-04:00, men jeg tror han sov fra fire til sju i vår seng. Ergo hoppa han over et måltid. Det er jo alltid bra :)

Jeg skal innom på jobb i dag, og det er en helsestasjon tilknyttet til skolen. Jeg kjenner helsesøstera der, og skal se om hun har tid til å snakke litt. Hun er veldig grei, kanskje hun har noen gode råd. Jeg skal til en annen helsesøster neste gang vi har kontroll, kanskje hun er bedre...

Det er ikke lett dette, men det er jo sånn at alt er glemt når man våkner av en liten som sier "muuuuuuh" og klyper deg forsiktig i nesa :hjerte:

Takk for råd, dere. Jeg vet ikke helt om jeg gjør noe annerledes hos mamma, jeg tror ikke det. Vi legger ham alltid med sang og smil, vi har lys på og han får med seg en leke eller bamse hvis han er lys våken. Det har jo skjedd at han da ligger og snakker med bamsen og biter på den i et kvarters tid før han sovner. Legger vi ham uten noe som helst hyler han enda mer, det er ihvertfall erfaringa.

Det kan godt hende at jeg er anspent og at han lukter det. Men jeg prøver ihvertfall. Og det er jo lysglimt innimellom, han har kvelder der han legger seg uten problemer...

Skrevet

Lykke til Trampe!!

Jeg er litt usikker på hva jeg skal ha i vogna for tiden jeg...... Det er kaldere og lillegutt ligger ikke stille i vogna. Så fort han våkner skal han opp i bæreselen så da må jeg ha på han klær nok til det.....

I vogna vurderer jeg voksi pose, er det for tidlig?

Bruker ikke skinnfelle, hvordan fungerer det egentlig? Ligger de rett på skinnet eller har man noe i mellom?

Hjelp meg litt 'a :sukk:

Skrevet

STOR klem til deg, Trampe :klemmer:

Håper virkelig at det blir litt bedre om nettene for dere snart! Har dere forresten prøvd å legge ham på eget rom enda? Kan jo hende det kan hjelpe?

Lille S er forresten 5 mnd i dag... :hoppe: Store gutten min!

Har måttet bytte over til sportsvogndelen på Quinny'en vi. Han nektet å ligge i bagen lenger. Ser jo ikke ut da vettu, og når man er så nysgjerrig så... Bagen er nesten for liten alt også. Men vi har ryggen nesten helt nede da, så det blir ikke store forskjellen for ryggen hans. Han trives hvertfall mye bedre på trilletur nå. I vogna har vi bare et teppe over han foreløpig, ellers er han kledd etter været. Bruker ikke pose eller noe enda, det er for tidlig her hvertfall. Varmt på dagene enda.

Skrevet

Vi har brukt skinn i vogna hele sommeren. Han ligger rett på skinnet ja. Og så har vi dyne over. Men jeg synes det er vanskelig med klær igjen. Body, strømpebukse, ullsokker og en strikket dress i bomull er det vi bruker nå. Og en tynn lue.

Skrevet (endret)

Jeg har også bare et teppe over Junior når han ligger i vogna. Synes det er for tidlig med posen, da det fortsatt er nokså grei temperatur her i sør. Av klær har han på seg body (kort- eller langermet etter været), bukse og eventuelt ei jakke over dersom det er litt kjølig. Ja, også ei tynn lue da.

Han ligger på lammeskinn. Rett på skinnet ja. Har bare ei flat babypute under hodet hans, og en klut tilgjengelig dersom han skulle gulpe. Jeg er kjempefornøyd med skinnet. Det varmer bra når det er kaldt og puster godt når det er varmt. :)

Endret av Bippe
Skrevet

Vi har også tenkt på å bytte. Vognbagen til Emmaljungaen er stor, men nå som det begynner å bli småkaldt, og vi skal begynne med pose igjen, så burde vi vel bytte. Dessuten har han ikke mange cm å gå på når han ligger i bagen. Han begynner virkelig å bli stor...

Vi holder på å klargjøre rommet hans nå, så det er bare et par dager igjen før han kan flytte over. Jeg liker det egentlig ikke, vil helst ha ham på rommet vårt. Vi har babycall, men den tar inn allslags lyder, så jeg har ikke mye lyst til å bruke den. Men vi må nesten det, dørene må være igjen. Vi har katter som vi ikke vil ha på soverommene. Kattedøra smeller litt når de bruker den, og den er rett utenfor rommet til lillemann, så den døra må ihvertfall være lukket igjen.

Skrevet

Jeg må vaske vinterposen vår. Fatter ikke hvordan det skal gå til. Det er en tjukk dyne inni den og den kan ikke tas ut. Tar sikkert 2 uker å tørke den :sur:

Skrevet

Har dere voksipose? Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en... har en skinnpose vi har lånt, men den kan vi jo ikke bruke særlig lenge. Den holder ikke over vinteren ihvertfall, det blir i så tilfelle noe han bare kan sitte i...

Skrevet

Vi har voksipose ja. Jeg har ikke fått brukt den mer enn en gang da, fordi det fort ble for varmt å bruke den i våres. Men jeg var fornøyd med den den ene gangen jeg brukte den, og kommer nok til å bruke den mye i vinter. Jeg er bare ikke sikker på hva man kler på babyen under posen. Det blir vel godt og varmt nedi der, vil jeg tro?

Skrevet

Her har veslegutt ligget på lammeskinn i hele sommer i bagen til vogna. Har kjøpt et større ett som jeg skal skjære til spor til vognselene og bruke i sportsvogndelen.

Vi kan egentlig bytte til den rimelig snart, han liker ikke å ligge i bag'en og foretrekker å sitte i bilsetet på understellet når vi er ute på farten.

På vår og høst har jeg en One tree hill buggy mummy pose: Buggy mummy

Min har ikke knapper da, men glidelås på begge sider. Er kjempefornøyd med den!

Til vinterbruk har jeg en easy kid pose, kjempesmart! Den har en forlengerdel slik at den kan brukes til barnet er hvertfall 4 år!

Easy Kid

Prøvde voksi pose, men syns den ble så stor og bomsete, fikk ikke svungen over all snøringa jeg..

Skrevet

Ja det er ikke lett alltid å være mamma nei - det er nå hvertfall helt sikkert!

Lykke til videre Trampe, håper det løser seg snart:)

Her i nord er det vanskelig å finne riktige klær ja. Igår var det 5 grader når vi sto opp, idag 12 grader... Men nå er lillegutt veldig varm av seg, så når det er grei temperatur har jeg foreløpig bare på body og strømpebukse, og en finlandshette. Er det kjølig som i går har jeg på jakke og tykke sokker i tillegg. Han ligger under dyne, og vi bruker ikke noe skinn i bunnen. Men bruker også ofte vogntrekket over bagen også da, det tar også mye av vind og vær.

Når det blir kjøligere i været så har vi både dunpose og voksipose å bruke, men jeg har også et skinn å legge i bunnen hvis det skulle være nødvendig.

Men jeg sjekker rimelig ofte da om han er kjølig. Nesten så pappaen får litt fnatt av mor så ofte som hun sjekker :fnise:

Skrevet

Jeg sjekker lillemann hele tiden, jeg er så redd for han... Litt slitsomt, men betryggende. Selv om lillemann sover natten gjennom har jeg vekkerklokka på, slik at jeg kan ta en liten titt bort på han og se at alt er bra (les: puster)

Nå går det veldig bra med grøtspisingen her i gården en full porsjon spises med vellyst. Men dere som gir to måltider, ser noen gir ett med frukt og ett med grøt, mens noen gir to med grøt? Hva er bra og hvorfor?

Ellers er det dåp på søndag, så biiitteliiitt stressa ja!

Skrevet

Uff, Trampe, jeg skjønner hvordan du har det (selv om jeg tror du har det verre enn jeg), leggeproblemer er ikke moro! Vi har leggeproblemer vi også, men han våkner heldigvis ikke så ofte som din. Jeg føler veldig med deg, har egentlig ingen gode råd, bortsett fra å prøve å få ham til å sove andre steder enn soverommet på dagen. Her sover T i vogna eller vogga i stua på dagtid. Du kan jo ta med vogna inn hvis det er mulig da, vet det er mange som triller inne. Hvis han sovner i vogn er det i alle fall en mulighet? Eller ta vognbagen inn og la ham sove i den i stua.

Kan jo hende det hjelper med eget rom også.

Her har vi bare dyne i vogna, og bebisen har på seg body, sparkebukse og tynn lue. Vi har arva både skinnpose og voksipose. Vet ikke hvor lenge skinnposen vil passe. Voksiposen må i alle fall på rens før den kan tas i bruk, men regner med det er i alle fall en måned til.

Nå våkna lille T her, han har fått sovet en halvtimes tid i vogga si. Blitt så flink til å sove på dagtid atte :)

Skrevet

Ville bare kommentere det med å sove på soverommet på dagtid... Der er unger sikkert veldig forskjellige altså, for lillegutt elsker å sove lurene sine i senga si. Da sover han lengre og bedre, og blir en blidere og mer opplagt gutt :) Lettere å få han til å sove der også - med en gang han blir lagt i senga skjønner han at han skal sove, og det er lite protester. Har også snakket med flere andre på andre forum som gjør det samme. Forskjellen på dag og natt er der jo likevel i og med at det er lyst på rommet om dagen. Har ikke hatt noe problemer med nattesøvnen selv om han bruker senga si på dagtid også.

Så det trenger i utgangspunktet ikke å være noe farlig å sove i senga si på dagtid også altså.

Skrevet

Vi har ikke vugge, men til nestemann skal vi definitivt ha det. Vi har stor stue og god plass, så det skulle ikke være noe problem. Lillemann har aldri vært glad i å sove i stua. Vi skulle kanskje prøvd hardere med det, jeg vet ikke.

Nå sover han ihvertfall i vogna si i gangen. Det er innmari tungvindt for vår del, det er nemlig fire trapper opp til oss. Enkelte dager går vi ikke tur, så da er det ikke noe problem å ha vogna stående inne, men ellers må den jo drasses ned trappene for å gå tur og dras opp igjen etterpå. Det er tungvindt. Men det er absolutt verdt et forsøk, så heretter skal han sove i senga si om natta, og andre steder om dagen. Så kan vi heller gå tilbake til å sove i senga om dagen også når vi får kontroll på nattesøvnen.

Det som er trøblete her, er jo å få ham til å sove. Han kan være så trøtt som bare det, men nekter å sove. På dagtid har jeg løst det med å la ham sovne ved puppen i senga vår, og enten latt ham ligge der eller flytta ham over. Jeg vet jo at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste, men heller det enn å la ham ligge og hyle i senga si mange ganger om dagen.

Skrevet

Får besøk, så må bare skrive i full fart...

:hoppe: Christian rulla fra rygg til mage nå :hoppe: Spent på om det gjentar seg eller om det var et en gangs tilfelle..

Var innom helsestasjon i dag og siden Christian legger på seg så bra som han gjør mente helsesøstra at grøten kunne vente. Hun mente at mannen heller skulle prøve å gi han smokken eller trøste han. Jeg betydde mat og hun mente at han ikke trengte det så ofte. Så da får vi prøve noen netter å se hvordan det går..

Skrevet

:klem: Huff, Trampe, jeg tenker på deg :)

Har ingen råd jeg heller, bortsett fra det som allerede er nevnt...

Her har vi brukt lammeskinn fra starten av. Hun ligger rett på det. Her er det fortsatt godt og varmt i lufta, så hun har på seg body, tynn bukse, sokker og lue. Og et teppe over. Har en voksipose jeg har arvet, men synes den er veldig klumpete.

Bruker fortsatt bagen her. Det er en stor bag, og hun har fortsatt mye å gå på. Dessuten trives hun så godt i den, så da vil jeg helst bruke den så lenge jeg kan. Men om et par måneder må vi garantert bytte

Skrevet

Sommerferien tok helt lurven av meg. 5 uker med mann og barn hjemme, uten noen særlige planer, ble litt for mye styr.

Så reiste sambo, ungene begynte i bhg, var der 4 dager og så reiste vi til svigers. Vært der i 11 dager og i dag kom jeg og Kristoffer hjem. Storungene kommer med svigermor i morgen.

Kjenner det skal bli godt med rutiner og ikke minst bhg igjen nå.

Kristoffer var på 3 mnd kontroll i dag, lang og slank gutt gitt. 5790g og 62cm. Fikk også de to første vaksinene, og det ble ikke særlig godt mottatt. Har handlet inn paracet i tilfelle feber i kveld. Foreløbig bare sover han.

Han har fortsatt veldig favorittside, vil ikke snu hodet om han ikke må, HATER å ligge på magen og klarer knapt å holde hodet oppe. Vi fikk henv. til fysio neste uke, men jeg gikk også innom manuellterapeuten her i byen. Fikk time i morgen kl 14.

Dette ble langt, men jeg skulle bare si fra at vi er i live og at jeg kommer sterkere tilbake når hverdagen har kommet i gjenge igjen.

:klem:

Skrevet

Pondusa!

:vinke:

Der er du ja, har tenkt på deg. Lenge siden sist!

Det er sikkert forskjellig hvor det passer bra å sove på dagtid ja, men her har vi jo en unge som så og si aldri vil sovne av seg selv... Og da sier det seg selv at vogna blir flittig brukt. Å legge ham i sprinkelsenga på dagtid ville vært en vits...

Men vogge er veldig greit altså! Hvis T feks sovner under amming, er det veldig greit å legge ham i vogga. Han "halvvåkner" som regel når jeg legger ham fra meg, men i vogga kan jeg greit rugge ham i søvn igjen.

Jeg har ringt manuellterapeut her, men fikk bare tlf-svarer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...