Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her soves det allerede mindre og mindre... og er bittelitt mer misfornøyd... Skal til helsesøster i morgen på "bli kjent prat" (helt ny helsesøster) og da må jeg høre hva hun synes ang mat. Lurer veldig på hva jeg skal starte med også... mosede grønnsaker, frukt eller grøt?

Bruker 62 i body og 62 og 56 i bukse... skal veie og måle i morgen, men på snikmålinger her hjemme ligger hun på rundt 60cm.

Dere andre som har spiral: kjenner dere trådene? Jeg kjenner ingenting... :klø: er IKKE klar for ny baby nå... og mannen er ihvertfall ikke klar for det!

Vi har også søkt barnehage - fra 1.mars. Har dere fått svar? Lurer på når vi får vite noe. Vil ikke ha henne hos dagmamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har vi vært på 4 månederskontroll med fysio. Christian veier nå 7010gr, var 63,5cm og 43,5 i ho. Han følger kurven sin helt fint. Han har gått opp 1 kg siden forrige kontroll, så hun syns han la på seg fint og mente det holdt med morsmelk. Men jeg kunne prøve grøt hvis jeg ville, men hun var ikke sikker på om det hjalp. Det gjorde ikke det med Victoria og siden han legger på seg fint, venter jeg med grøten enn så lenge. Hadde egentlig tenkt å vente til vi kom tilbake fra syden i slutten av september..

Nå er det to stykk barn som sover. Victoria har ikke vært helt enkel og legge de siste dagene pga smokkeslutt, men i kveld la hun seg uten noe problem og Christian la seg også relativt greit. Deilig! Men det gjenstår å se hvordan natten blir.

Christian bruker Pampers nr. 3 og jeg tror vi fint kan bruke de en stund enda. Jeg har lagt bort noe 62 i klær, faktisk noe i 68 bodyer også. Noen størrelser er jo så rare. Ellers har vi akkurat tatt i bruk litt 68 i klær. Men stortsett bruker han 62, i bukser på han bruke det. I overdeler kan han bruke noen i 68. Moro å kunne variere litt. Blir litt lei de samme klærne i lengden jeg.. :sjenert:

Skrevet

Vi har forresten ikke søkt barnehageplass enda, men har pratet med dem og vi kunne søke nærmer høst/vinter. Det er søskenprioritet og ellers ikke så veldig vanskelig å få plass, så jeg tror det skal gå greit. Jeg er bare litt usikker på når vi skal søke fra. Jeg skulle ønske vi kanskje hadde fått til fra august, men jeg tror ikke det går. Så jeg er ikke helt sikker på når vi skal få han inn. Tenkte kanskje jeg skulle ringe NAV og høre hvordan vi kan utnytte permisjonen best mulig. Regner med at jeg begynner å jobbe en dag i uka i januar en gang og da tar jo mannen sin permisjon, eller kanskje vi kunne få mamma eller svigers til å ha han sånn at mannen kan ta sin permisjon samlet litt senere. Vi får se.. Tror jeg må prate med NAV først jeg og se hvilke muligheter vi har.

Skrevet

Hei på dere :vinke:

Har vært en smule fraværende i det siste grunnet ferie. Lite nettid og mye familietid :hjerte:.

Som nevnt så er snuppa 3 1/2 mnd, 6345g og 61.5cm lang. Hun bruker str 62/68 i klær og Libero 3. Den 19. august skal hun på 3 mnd kontroll grunnet ferie i juli.

Her sover også begge gullene mine. Deilig :Nikke:. Snuppa har ennå ikke holdt sine foreldre våkne om natten og sover søtt. Om det er fordi vi semisamsover vet jeg ikke(?).

imli: Du skal absolutt IKKE se på det som noe nederlag å gi annen mat enn morsmelk når T er blitt så stor. Om man kan fullamme lengre så er jo det supert og enkelt, men kan man ikke så kan man ikke :klem:

Skrevet

Imli, jeg er veldig enig med de som sier at det ikke er noe nederlag å gi noe mer enn morsmelk. Han vil jo fremdeles få morsmelk, og kanskje han får sove litt bedre også? Jeg ga opp fullamming allerede på sykehuset, men aksepterte det ikke før det hadde gått mange uker. Det var tunge uker, det. Synes du har vært utrolig flink og utholdende!

Skrevet (endret)

Hei alle sammen:)

Oi oi oi så mye dere har fått skravla nå mens jeg har hatt ferie :fnise: tror ikke jeg får innhentet meg alt det nei, pluss at jeg har hatt lite tid i etterkant av ferien til å sitte på nett.

Tida flyr og lillegutt er blitt stor gutt. Siden vi har vært på lang ferie, så hadde vi 3-mnd`rs kontrollen denne uken.

Lillegutt er nå 3mnd og 3 uker: han veier 8,255 og er 69,5 lang og 46 rundt hodet, med andre ord en stor plugg :hjerter_rundt:

Etter ferien har vi bare arbeidet med rutiner, for det har vært helt umulig å tenke på under ferien. Den stod jo bare av utpakking/innpakking/reise rundt og besøke familie...slitsomt for lillegutt og slitsomt for oss. Men vi måtte jo nesten gjøre det siden vi bor så langt unna familiene våres - måtte jo vise frem lillgutt til de som ikke hadde sett han (90% av familien det)...

Ja rutiner ja - før ferien var det så og si ingen - vi hadde bare klare skiller på dag og natt, og merkbar forskjell på morgenstell osv.

Nå har vi fått lillegutt til å sove fra kl åtte hver kveld, godt innarbeidet nå, så kveldene for meg og kjæresten er gode;)

Vi har også introdusert lillegutt for grøt, jeg vil bare være sikker på at han får nok i seg for kvelden - med tanke på størrelsen hans. Det har vi brukt i overkant av ei uke på - startet med to teskjeer med velling, som nå er oppe i 5 teskjeer med maisgrøt, også den mer velling aktig da.

Må bare nevne en ting til da - lillegutt snur seg som bare det og har allerede startet å trekke knærne sine under seg...lillegutt utvikler seg så fort - lille babyen til mamma :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Endret av LaraCroft
Skrevet
Det var iallefall veldig spennende å starte med grøt her. Lillemann smatter som om han er i himmelen, skikkelig nyter de små smaksprøvene. Helsesøster her annbefalte å starte med grøt til de som fullammet, hvis barnet ikke virket fornøyd med å bare ammet. Foreksempel at barnet sov lite, spiste ofte og virket misfornøyd. Men dette vet du sikkert ;)

Han spiser i alle fall ofte, men det har han gjort hele tiden da. Prøver å drøye noen uker i alle fall, siden dette er noe som har vart lenge...

:)

Skrevet
imli: Du skal absolutt IKKE se på det som noe nederlag å gi annen mat enn morsmelk når T er blitt så stor. Om man kan fullamme lengre så er jo det supert og enkelt, men kan man ikke så kan man ikke :klem:

Imli, jeg er veldig enig med de som sier at det ikke er noe nederlag å gi noe mer enn morsmelk. Han vil jo fremdeles få morsmelk, og kanskje han får sove litt bedre også? Jeg ga opp fullamming allerede på sykehuset, men aksepterte det ikke før det hadde gått mange uker. Det var tunge uker, det. Synes du har vært utrolig flink og utholdende!

Vet det... Men synes det likevel...litt. Så mye enklere med bare amming, pluss at MM-barn liksom har best av det. Han vokser jo bra, og virker jo fornøyd sånn ellers, så da blir grøt-debuten mest for min skyld, og det liker jeg ikke... :sjenert: Vil heller nyte forbedringene det forhåpentligvis gir med god samvittiget ;)

Skrevet

LaraCroft: :vinke:

Lenge siden sist! Jammen stor bebis du har, t.o.m større enn min :ler:

Skrevet

marsy:

Jeg kan kjenne spiral-trådene, men tror egentlig ikke man skal det. Mannen kjenner dem nemlig også... :sjenert: Så jeg får ta meg en tur til legen for å klippe dem litt.

Skrevet

Nå skal vi prøve pose her. Lillemann er svært aktiv i søvne, og sparker av seg dyna. Så blir det kaldt, og dermed våkner han. Så mamma har lett frem noen gamle flanellslaken, og skal sy pose som han skal ha på seg om natta. Da kan han sparke så mye han vil, og forhåpentligvis holder dyna seg på litt lengre. Jeg kunne bundet den fast, men jeg tør ikke. Hva om han aker seg nedover i senga og havner under dyna... nei uff, det tør jeg ikke.

Jeg er heldigvis litt bedre i dag, så jeg tror vi skal reise til mormor som planlagt. Det blir kluss med leggetid i kveld, vi må ta ei ferge som går ti på ni... men jeg håper han kan sove en del i bilen, og så får vi ta grøten på ferga. Jeg håper bare så inderlig at jeg ikke har smitta lillegutt, han nyser og hoster nemlig mer enn normalt. :(

Jeg ser at dere skriver et par teskjeer grøt og sånn... her fikk han et par skjeer den første uka, så gikk vi rett på fulle porsjoner. Vi prøver risgrøt nå, og den elsker han. Spesielt blandet med ferskenmos er det en skikkelig hit :ler:

Skrevet
Jeg har søkt barnehageplass jeg... :sukk:

Det gjorde vi og. To uker etter fødsel. Og vi har fått plass. 80% sånn som storebror.

Skrevet
Hvilken klesstrl og bleiestrl bruker deres bebiser?

Her bruker vi stort sett str 62 og 68 i klær. Vi har mer og mer gått over til 68, men det er jo så forskjell på klærne. Noen i 62 er jo digre. Vi har og litt i 74 som passer bra nå. Han var 63 cm da vi målte han for en uke siden. Og 6250 gram, så vi bruker Pampers babydry Midi (4 - 9 kg). Tenker den passer i mange mnd enda.

Skrevet
Vet det... Men synes det likevel...litt. Så mye enklere med bare amming, pluss at MM-barn liksom har best av det. Han vokser jo bra, og virker jo fornøyd sånn ellers, så da blir grøt-debuten mest for min skyld, og det liker jeg ikke... :sjenert: Vil heller nyte forbedringene det forhåpentligvis gir med god samvittiget ;)

Jeg sliter med det samme. Han er mer enn klar for grøt, men jeg drøyer og drøyer det. Kan amme opp mot 9 ganger mellom 07 og 18.30, men likevel. Neeeida. Heldigvis sover han om natta så min utfordring er å få han til å sove på dagen.

Trodde kanskje ikke jeg skulle ha det sånn ettersom storebror er MME barn. Han fikk MME fra han var 7 uker (da brakk han seg av MM) og velling fra han var 10 uker, men neida, det er vanskelig.

Men dårlig samvittighet skal du ikke ha. Om et par mnd sitter guttene våre og mumser brødskive og drikker av kopp.

Skrevet

Vi målte og veide i går også. Storesøster var 6950 gram og lillesøster 6700. Det var 400 g forskjell for bare to uker siden, så nå begynner lillesøster å ta innpå :). Begge to var 67 cm, og har vokst helt perfekt i forhold til kurven sin.

Skrevet

Veslegutt er 4 måneder i dag!! :danser:

Lille gutten min blir så stor...

Skrevet

Junior er også 4 måneder i dag! :hoppe:

Tenk at de er så store allerede! Henger ikke helt med i tiden jeg. Synes nesten at vi kom hjem fra sykehuset i går..

Jeg og Junior har vært på ferie hos mamma en ukes tid. Det har vært kjempekoselig, og deilig å få litt avlastning og ferdig middag hver dag. Luksus! :-D

Og jeg ser dere har skravlet veldig mens jeg har vært borte. Tok meg litt tid å oppdatere meg.

Vi har også søkt barnehageplass. Fra 4. mai. Men jeg tror vel neppe at vi får plass før i hovedopptaket fra august. Vet ikke helt hva vi skal gjøre dersom vi ikke får plass før da, men den tid den sorg. Finner vel på en løsning.

Junior har blitt så stor, så vi bruker bare str 68 nå. Kunne sikkert fortsatt fått på ham et par bukser i 62, men jeg synes de begynte å bli litt snubbete så da pakket jeg dem heller bort. Men det er jo så stor forskjell innen hver størrelse, sånn at enkelte bodyer i 68 faktisk begynner å bli for små. Og noen bodyer i 74 er faktisk mindre enn noen i 68. Når det er sånn er det jo nokså håpløst å holde kontrollen på hva som passer når. Irriterende, synes jeg. :forvirret:

Skrevet

Jeg synes hmbodyene er verst når det gjelder størrelser. 68 begynner å bli knotete å få over hodet på lillegutt, jeg synes de begynner å bli litt trange nå. Mens Peanuts-bodyene i 70 passer så fint så.

Skrevet (endret)

Synes det er stor forskjell innen merket til Cubus; Mohini Baby. Jeg har en body i 68 som Junior drukner i, mens resten i samme størrelse passer ham utmerket. Begynner nesten å tro at den ene må være feilmerket; at den egentlig er 74 i stedet? For SÅ store forskjeller kan da ikke være vanlig?:klø:

Men jeg er enig med deg Trampe, i at størrelsene til HM er litt dumme. Synes de er litt mindre enn andre merker også.

Endret av Bippe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...