Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vaksiner er noe møkk. Jeg gruer allerede til neste gang. Jeg takler det så innmari dårlig, så her er det mannen som må holde når helsesøster stikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, møkkagreier! Også så innmari de skulle stikke da... Så ut som hele nåla forsvant inn i låret hans jo! Takar liten. Nå sover han hvertfall, så vi får håpe at ting er litt bedre når han våkner igjen.

Skrevet

Uff... jeg gikk ut jeg :sjenert: Men allikevel hørte jeg hylene hans gjennom to lukkede dører :(

Skrevet

Jeg måtte ha henne på fanget. Heldigvis hjalp det med litt pupp etterpå. Hun var veldig flink. Jeg satt og spente meg som om det var jeg som skulle fått vaksinen da sprøyten nærmet seg. Stakkars små..

Skrevet

Jeg er glad gubben skal være med inn på kontrollen, for jeg skal ikke være der. Men lillemann skal ha en vaksine da, har jeg bestemt.

Skrevet

Veslegutt skal vaksineres om ei uke... Da er det trippelvaksinen samt prevenar. Liker ikke at den lille kroppen skal få så mange sprøyter på en gang, så skal sjekke om jeg får utsatt en av de.

Flere som har en friluftstisser? :fnise: Så fort veslegutt får av seg bleia og rompa skal tørkes, står stråla til alle kanter. Er så pes å skifte på han for det ender så ofte med våte klær og å kle av og på seg hater han.

Skrevet (endret)

Veslegutt skal vaksineres om ei uke... Da er det trippelvaksinen samt prevenar. Liker ikke at den lille kroppen skal få så mange sprøyter på en gang, så skal sjekke om jeg får utsatt en av de.

Flere som har en friluftstisser? :fnise: Så fort veslegutt får av seg bleia og rompa skal tørkes, står stråla til alle kanter. Er så pes å skifte på han for det ender så ofte med våte klær og å kle av og på seg hater han.[/quote

Friluftstisser fra dag 1 her. Irriterer meg at jeg ikke klarer å være raskt nok ute. Men her reiser fanten seg så fint og strålen står. Ikke få ganger jeg har vasket opp etter flisene og bak ørene på han. Hvis han ikke ligger på ett håndkle på stellebordet, svømmer han i det! Men jøsses så han elsker å være naken. og så er han så deilig når han er naken :rødme:

Endret av blåmeisa
Skrevet

Min var ikke ei uke engang da han tissa på do første gang. Og da mener jeg skikkelig oppi doen. Stellematta ligger sånn at når han tisser rett ut i lufta havner det i en fin stråle rett i do :ler:

Men han har tissa på meg, på pappaen og på katta. Sånn er det vel bare med guttebabyer...

Skrevet

Her tisses det på mamma og pappa støtt og stadig :ler:

Skrevet

Har hatt et par tisseepisoder her også ja... Men stort sett forhindres det verste griset med en Mesoft over tissen mens vi vasker rompa :fnise:

Da blir det hvertfall bare stelleunderlaget som blir vått. Men jeg husker en gang jeg skulle bort i bleiebøtta (som står ca 1 m fra, i HODEenden) med en bleie, og da jeg bøyde meg kjente jeg noe på skulderen... Snudde meg, og da lå det en smørblid gutt der som hadde tisset oppover hele seg, veggen og gulvet, og meg da. Og ikke nok med det, men han hadde tisset seg i ansiktet og i MUNNEN, så han formelig lå og gurglet mens han lo. :ler: Slå den i ekkelhet da!

Skrevet
Har hatt et par tisseepisoder her også ja... Men stort sett forhindres det verste griset med en Mesoft over tissen mens vi vasker rompa :fnise:

Jeg prøver også mesoft trikset, men han sparker og ligger så urolig på stellematta at mesoften bare sklir av!

Og når det er skikkelig bæsj å vaske, er det hvertfall helt umulig å få kluten til å ligge på plass.

Veslegutt har fått inn et par fulltreffere her og- i øynene og ørene sine blant annet og en skikkelig velrettet stråle som landet mellom beina mine så det så ut som om jeg hadde tisset på meg. :fnise:

Skrevet

Lille ungen har tissa på meg en del ganger ja... Han tissa til og med seg selv i ansiktet en gang stakkar :fnise:

Nå nærmer vi oss tre måneder med stormskritt. Og fortsatt er det soving i vår seng (har gitt opp det greine der og går for skrikekur om et par måneder) og spiser fortsatt med 1-2 timers mellomrom. Skal det virkelig være sånn??? Tenker spesielt på amminga. Jeg gjør jo ikke annet. Noen som har råd?

Skrevet

Er det 1-2 timer mellom hele døgnet, imli? Det var sånn her den første måneden, så ble han flinkere til å suge mer effektivt og var nede i tre-fire timer imellom. Så gikk han over til å sove lenger på natta, fem-sju timer i strekk. Plutselig som et vips var alt borte igjen, og nå er han våken annenhver time om natta også. Vi er begynt med velling vi da, i håp om at det skal bli bedre.

Om det er så ofte på dagen, kan dere gjøre noe for å dra ut tida? Trille, kjøre bil, sånne ting? Kan du dra det en ekstra halvtime en gang, kanskje han suger mer effektivt og får i seg mer da, og holder litt lengre? Vi var mye ute og trillet da han var en måned gammel, for å dra ut tida mellom ammingene. Bading funka også, da roer han seg ned og koser seg. Så får han mat etterpå.

Om han er tre måneder straks så har du jo bare en måned eller så igjen før du kan begynne med grøt, da får dere mer ro om natta. Og når han sovner i deres seng, greier dere da å lure ham over i sin egen seng sånn at han våkner der? Heng en uro over, lek og tøys i senga på dagtid sånn at han er komfortabel med den og føler seg trygg der. Ha en brukt klut i senga hans, det funker veldig på vår lillemann. Han blir rolig av det, sutter og koser med kluten som lukter av både meg og ham. Bruk sammenrullede dyner og tepper i senga sånn at den blir lun og tett rundt ham.

Du har sikkert gjort mye av dette, men det var ihvertfall det jeg kom på i farta.

Skrevet
Snudde meg, og da lå det en smørblid gutt der som hadde tisset oppover hele seg, veggen og gulvet, og meg da. Og ikke nok med det, men han hadde tisset seg i ansiktet og i MUNNEN, så han formelig lå og gurglet mens han lo. :ler: Slå den i ekkelhet da!

:ler: Av en eller annen grunn er det liksom ikke ekkelt når det gjelder så små barn. Det er jo bare gullregn som bestemor pleide å si.

Nå nærmer vi oss tre måneder med stormskritt. Og fortsatt er det soving i vår seng (har gitt opp det greine der og går for skrikekur om et par måneder) og spiser fortsatt med 1-2 timers mellomrom. Skal det virkelig være sånn??? Tenker spesielt på amminga. Jeg gjør jo ikke annet. Noen som har råd?

Det kan jo kanskje høres ut som om melka ikke er nok for gutten eller at han bruker deg som smokk? Bruker han smokk forresten?

Ei venninne av meg hadde det på akkurat samme måten, hun følte seg rimelig fastlåst hjemme i huset pga amminga hele tiden og konstant avbrutt søvn på natta ble ganske kjedelig å holde ut.

Hun ble rådet av helsesøster å prøve en liten skvett MME etter amming for å se om gutten roet seg mer da og kunne gå lengre mellom måltidene. Det funket i hennes tilfelle, da kunne han sove opptil fire timer før han ville ha mer mat.

Skrevet (endret)

Svigerinnen min ammet datteren sin hver andre time i 6mnd. Det er ikke så unormalt som mange skal ha det til, men man hører jo hele tiden historier om andre unger som sover gjennom natta fra første dag.. Man blir kanskje litt ekstra stresset av det?

Vi kan fint amme hver time, vi. Gjerne oftere også hvis hun er litt urolig. Jeg gir pupp når hun har lyst på pupp. Vi gir riktig nok som oftest en flaske MME på kvelden, fordi hun har tømt puppen og blir sinna. Da sover hun bedre gjennom natten.

Angående å sove i samme seng, så gjør Live det med meg nå også. Synes det er enklest. Vi er på besøk hos foreldrene mine, og jeg synes det er stress å ha henne i vognen. Hjemme sover hun først i vuggen sin, og så tar jeg henne opp til meg om natten. Da tar jeg henne opp til meg ved nattmåltidet, så får hun sove hos meg til vi står opp.

Mitt tips til deg imli, er å ikke begynne med noe skrikekur. Men heller prøve med jevne mellomrom å prøve å legge ham ned i egen seng når han er mett, tørr og trøtt (ikke overtrøtt). Det gikk ikke for oss i starten heller. Hun måtte ammes i søvn hver natt. Nå kan hun ofte rugges i søvn i vuggen med smokken i munnen. Hvis sønnen din ikke tar smokk, prøv forskjellige typer smokk med jevne mellomrom. Snuppa her tok ikke smokk før hun var ca 3mnd. Nå tar hun fint MAM sine (først tok hun bare MAM Tiny, nå tar hun også MAM Air (4+ mnd). Hun trenger ofte tutten for å sovne.

Men nå skal det sies at jeg ikke er så stor fan av skrikekur. Jeg tror at barna blir utrygge av det når de er så små.

Ps. For oss løsnet masse etter at vi hadde vært til behandling hos manuellterapaut for KISS. Hun er mye mer rolig på dagtid nå.

Endret av Kykkelikokos
Skrevet

Takk for råd og tips, alle sammen.

Amming ca annenhver time på dagtid, men skjeldnere om natta heldigvis. Han spiser vel ca 2 ganger pr natt.

Problemet er vel kanskje at han rett og slett spiser for lite av gangen. Han sovner så og si hver gang jeg ammer, og jeg sitter igjen med en følelse av at han ikke har spist særlig mye hver gang. Og når jeg stadigmå vekke ham under måltidene kan et måltid ta nærmere to timer for at jeg synes det virker som om han har spist skikkelig. Så jeg tror ikke MME vil fungere....

Prøver å drøye ut tida, så det i alle fall blir halvannen time i mellom. Men det hjelper ikke noe særlig... Selv de skjeldne gangene han feks sover lenge i vogna, og det har gått kansje 3-4 timer siden siste måltid, spiser han like lite som når det bare har gått 1-2 timer. Vi kommer liksom aldri ut av den onde sirkelen. Han bruker ikke smokk, vil ikke ha, selv om vi har prøvd mange ganger.

Har ikke tenkt å ta noen skrikekur nå, men når han nærmer seg et halvt år, hvis vi ikke har løst soveproblemet innen det. Jeg vil ikke risikere å ha en unge som sover i vår seng lenger enn det. Jeg sover ELENDIG med en unge på armen, og er stiv og støl i hele kroppen fordi jeg ligger i en stilling hele tiden av frykt for å legge meg på ungen. Så jeg tar gladelig en skrikeur jeg.

Mulig man hører for mye om solskinnshistorier om unger som spiser hver 3-4 time og sover alene i timesvis?

Men da er det virkelig solskinnshistorier å lese om dere her. Jeg synes det virker som alle dere andre har kontroll på både soving og spising, jeg.

Skrevet

Fortsett å prøve med smokk, ikke gi opp. Det kan plutselig løsne. Jeg fikk tips om å prøve å dyppe den i sukkervann. Hvis du ikke er motstander av det, kan du jo forsøke det.

Vi har ikke kontroll på soving og spising. Men jeg er innstilt på å være fleksibel. Før vi kom hit (er på besøk hos foreldrene mine), så sov hun jo så og si ikke på dagtid. Hun har sovet litt her faktisk. Men det er ikke noe rutiner på det, langt der i fra. Og spisingen tar vi som det kommer.

Skrevet

Vi prøver smokk med jevne mellomrom, men har ikke lyktes til nå. Han er tre og en halv måned. Jeg har ikke lyst å bruke sukkervann..

Vi sliter med søvn her også, han hyler seg i søvn hver kveld. Vi holder ham i armene våre og bysser og synger, så de traumene han får pådrar han seg virkelig selv altså. Men jeg kommer til å gjøre som deg imli, om han ikke lærer seg å sovne av seg selv i egen seng kommer vi også til å kjøre skrikekur. Men ikke før han er godt over 6 mnd. Så lenge ungen er tørr, trygg i egen seng, mett og vet at mamma og pappa er i nærheten ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Vi trengte ikke bruke sukkervann for å få smokken inn. Plutselig en dag så bare satt den. Men det måtte MAM Tiny til. Vi har prøvd avent, ortodent, NUK og MAM. Mam Tiny er lettere enn andre smokker, og har sånn "antiskli" på selve smokken, for at den skal sitte bedre.

Trampe: når pleier dere å starte leggingen om kvelden?

Skrevet

Får bare prøve videre med smokken... Har ikke prøvd med sukkervann, men kanskje jeg prøver. Tror dere det hjelper på de hyppige måltidene da? :klø: Han sutter nemlig masse på fingrene sine innimellom måltidene.

Har lyst til å prøve å legge ungen. Men det ender bare med grin om han legges våken. Han må liksom bæres eller ammes i søvn. Og som regel våkner han når jeg legger ham fra meg... Han kan godt ligge en stund alene i senga, og "prate" med seg selv, men sove? Aldri i livet! Soving skjer bare i vogn eller inntil mamma....

Nå er det faktisk to timer siden han har spist! Har han i sele, og der har han sovna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...