Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til tross for at jeg spiser så mye dritt så går jeg fremdeles ned jeg, da... I know I'm lucky, men er redd for melken. Jeg hadde f.eks aldri turt å ikke spise før utpå ettermiddagen da melkemengden kan dale fort :(.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostholdet mitt er i hvertfall på trynet...Jeg spiser forholdsvis sunt, men altfor uregelmessig.

I går spiste jeg to brødskiver med sjokade til frokost, lunsj tror jeg faktisk var et par brødskiver med kalverullade, en håndfull nøtter og rosiner. På ettermiddagen spiste jeg ingenting, før enn jeg spiste ei wienerpølse på kveldingen, og til kvelds (ved 22 tida) ble det kalkunkarbonader, potetsalat og vanlig salat.

Amming fungerer ikke som slankemetode for meg. Jeg går heller opp virker det som. Tror kroppen min tviholder på det den kan av fett etter min spiseforstyrrede fortid. :(

Har liksom følt meg helt OK, helt til jeg så noen bilder av meg som ble nylig tatt. Jeg ser jo ut som den uformelige klumpedeisa. :sur:

Skrevet
noen andre som har barn med tørr hud, eller tørre flekker? Her har det dukket opp en tørr flekk på hver arm, ved albueleddet, og litt tørr hud ved valken i nakken. Noen kremer å anbefale?

Apotekets a- creme syns jeg er god på tørr hud. Vet mange sverger til aderma serien fra apoteket, men den likte ikke jeg. Frøkna sine tørrflekker ble verre av den. Den har hveteekstrakt i seg og det reagerte hun på.

Du kan prøve Mildison, men bare smøre på veldig tynt. Ellers er locobase repair god.

Veslegutt hadde her veldig tørr og flekkete hud i ansiktet etter melkeallergiutslettet, smurte med locobase, men det var mildison som hjalp.

Skrevet
Gleder meg til vi skal til manuellterapaut i morgen, siden vesla har flere tegn på låsning i nakken (favorittside, bananform på kroppen, vanskelig å løfte hodet i mageleie). Håper han finner ut av noe. Han skal ihvertfall være veldig flink med de minste.

Sånn har lillebror det også. Snur hodet konsekvent mot en side, krummer seg som en "banan" når jeg har han liggende på brystet og er ikke spesielt glad i mageleie. Men det ser ikke ut til å plage han, så jeg har ikke tenkt mer over det.

Gir vesla uttrykk av å være misfornøyd eller noe da?

Huff, burde jeg ha tatt kontakt med "knekker`n" her i byen tro? Føler meg som en uvitende førstegangs plutselig...

Vi var jo på 6-ukers kontroll forrige uke, men legen var helt ny og uvant med babyer. Gud hvor hun knøvlet med lillebror stakkars.

Skrevet
Sover alle fortsatt med barnet på samme rom, eller har dere flyttet dem ut? Eventuelt: når tenker dere på å flytte dem ut?

Trampe: vi hadde tidenes hylekonsert her på mandag kveld. Ingenting hjalp i det hele tatt. Tok til slutt på henne pysjen, og la henne i sengen sin. Satt ved siden av, og da roet hun seg ned ganske fort faktisk. Når hun var rolig, gikk jeg ut, og da sovnet hun på et par minutter. Tror hun var overstimulert og overtrøtt den dagen. Kanskje samme problem?

Vi skal rive en vegg i ferien til mannen og lage barnerom. Vet ikke helt når vi kommer til å flytte han over dit. Har lest at man burde gjøre det før 7-8 mndalder siden de da kan få en periode med "separasjonsangst". Han er jo bare 2 mnd nå så ser for meg at vi venter et par mnd til. Må nesten se det an litt.

Jeg har også en liten teori om at lillemann her har vanskeligere med å få sove hvis vi har vært ute på mye i løpet av dagen. Blir masse stimuli for en liten kropp og tror han blir litt stressa og overtrøtt.

Åhh... det bildet er bare helt nydelig! :rødme: angrer meg for at vi ikke tok bilder når hun var så liten. Heldigvis hadde jeg vett til å ta noen fine bilder selv, men det blir jo ikke det samme

Takk, takk! Vi har en venninne som er fotograf, som er kjempeflink til å ta bilder. Fikk mange fine bilder av lillegull.

Jeg og vil være med i faceboocklubben!??

Da må du sende en PM til -Ea-. Det er hun som styrer med det, men hun har visst problemer med pc'en sin for tiden, så det kan kanskje ta litt tid før du får svar.

Til tross for at jeg spiser så mye dritt så går jeg fremdeles ned jeg, da... I know I'm lucky, men er redd for melken. Jeg hadde f.eks aldri turt å ikke spise før utpå ettermiddagen da melkemengden kan dale fort :(.

Me too! Men jeg ser ikke på meg selv som heldig. Jeg kommer til å se ut som et beinrangel til slutt, og det vil jeg ikke. Vet det finnes slankepiller. Finnes det fetepiller også mon tro? :klø:

Vi var jo på 6-ukers kontroll forrige uke, men legen var helt ny og uvant med babyer. Gud hvor hun knøvlet med lillebror stakkars.

Hadde samme opplevelsen. Hun vi var hos var heller ikke vant til småbarn. Styra rundt der men lillegutt, stakkars. Han hadde nettopp våkna og skjønte ikke noe av det hun ville han skulle gjøre. Hun skulle få han til å følge en rangle med blikket, men hun bare rista ivei over han med turbofart. Ungen skjønte jo ingenting. Godt han hadde gjort alt det der hos helsesøster tidligere.

Skrevet

Nå skal jeg se om jeg får sydd noen lommebleier til tuppa. Vi bruker nå brettebleier og ullbukser hjemme, og papirbleier ute. Har lyst til å prøve meg som fulltids TB-mamma :Nikke:

Skrevet

Så flink du er, Murmelmy! Lykke til med bleiemakeriet. Jeg skal se dr. Phil og bare sløve. Skulle egentlig ha gjort litt husarbeid og ordna i hagen, men jeg utsetter det til i morgen. Er så trøtt! Og så skal jeg ut med en venninne senere i dag. Må lade opp!

Skrevet
Jeg og vil være med i faceboocklubben!??

Da må du sende en PM til -Ea-. Det er hun som styrer med det, men hun har visst problemer med pc'en sin for tiden, så det kan kanskje ta litt tid før du får svar.

Neida, det er ikke nødvendig. -Ea- har gjort oss til administratorer alle sammen, så hvem som helst av oss som er med i klubben kan legge deg til, Blåmeisa.

Klubben er en lukket gruppe, slik at man må inviteres med. Den kan heller ikke søkes opp. Men send gjerne en PM til meg med fullt navn, sånn at jeg kan finne deg på Facebook. Så legger jeg deg til som venn og inviterer deg med. Veldig enkelt og greit. :)

Skrevet
...og der var han våken. To timer holder melka mi nå. Og det er ikke økeperiode, det går ikke an, han har holdt på sånn over ei uke. Det er jo kjekt at han sovner med en gang han er mett og sover videre til morgenen med puppinger imellom, men fy så slitsomt..

Her går det bare en time mellom hver gang... Og han er våken i mellom. Sånn har vi hatt det en måneds tid nå. Livet mitt består av amming, med andre ord. Enig i at det er slitsomt! Noen som har noen råd??? Begynner å bli dritt lei!

Skrevet

Da var det offisielt.. vesla har KISS. Morsinstinktet/magefølelsen var riktig...

Fikk første behandling i dag, og så skal barnefysio ringe meg på mandag for å avtale time til oppfølging (hvordan vi kan stimulere nakken). Ny kontroll i starten av august.

Pondusa: jeg hadde sjekket det hvis jeg var deg. Vesla har aldri gitt uttrykk for at hun har vondt eller er ukomfortabel (men hun har nok heller ikke hatt vondt heller, bare vært stiv). Hun er alltid blid og rolig.

Manuellterapauten var kjempeflink! Håper bare inderlig at dette ordner seg fort...

Skrevet

Det er jo flott at dere har funnet det ut, marsy. Da kan dere få det fiksa tidlig... Du har gode mammainstinkter :jepp:

I natt amma jeg annenhver time til halv åtte, da var han lys våken. I kveld skal han få smake grøt, jeg orker ikke dette. Vi var jo i en så god rutine med 7 timers søvn i ett strekk, jeg får ikke sove når han holder på slik... det tar jo ei stund før jeg får sove igjen når jeg har lagt ham tilbake i sin egen seng også, så det blir max en og en halv times søvn i strekk på meg. Da holder ikke jeg igjennom dagen, for å si det sånn...! Glad mannen har ferie snart...

Skrevet

Det var sånn det var for oss også i starten, Trampe. Junior skulle ha mat annen hver time hele døgnet, og det var veldig slitsomt ja. Det var først for tre ukers tid siden at han begynte å endre på dette. Nå går det ofte mellom tre og fire timer mellom, og det er deilig. Men jeg er nesten trøttere nå enn da det var halvannen time mellom. Merkelige greier.. :klø:

Så bra at dere har funnet ut av hva som feiler vesla, Marsy! Jeg har stadig hørt snakk om KISS, men jeg vet fortsatt ikke helt hva det er. Noen som kan forklare litt hva det går ut på?

Skrevet

Angående baby på eget rom eller ikke, så har vi fortsatt Junior sovende på rommet hos oss. Han forstyrrer ikke oss og det ser ikke ut til at vi forstyrrer ham heller, så det har gått veldig bra til nå.

Jeg ser ikke for meg at vi kommer til å flytte ham til eget rom før han er minst 6 måneder. Tror neppe jeg klarer å løsrive meg før den tid. Jeg er en hønemor.. ;)

Dessuten synes jeg det er greit å ha ham i nærheten så lenge jeg ammer om natta.

Skrevet
Det var sånn det var for oss også i starten, Trampe. Junior skulle ha mat annen hver time hele døgnet, og det var veldig slitsomt ja. Det var først for tre ukers tid siden at han begynte å endre på dette. Nå går det ofte mellom tre og fire timer mellom, og det er deilig. Men jeg er nesten trøttere nå enn da det var halvannen time mellom. Merkelige greier.. :klø:

Vi hadde det også sånn i begynnelsen, og det endret seg på samme tid som du sier det gjorde hos dere. Men for to uker siden begynte han å våkne oftere, og det har bare blitt oftere og oftere, og nå er det to timer imellom igjen. Det er forferdelig slitsomt, jeg får ikke sove og blir helt utslitt av det. Samtidig blir han grinete fordi han ikke får sovet nok. Jeg har hørt flere som opplever det samme rundt 4 mnd alder, og når babyen får litt grøt på kvelden roer det seg. Jeg har ikke spesielt lyst til å gi ham grøt, jeg vil jo fullamme, men dette orker jeg ikke..

Skrevet
Så bra at dere har funnet ut av hva som feiler vesla, Marsy! Jeg har stadig hørt snakk om KISS, men jeg vet fortsatt ikke helt hva det er. Noen som kan forklare litt hva det går ut på?

Hos oss er det en skjevhet/kink helt øverst i nakken, mest sannsynlig fordi hun ble tatt med sugekopp. Hun har egentlig veldig få og milde symptomer. Symptomene her er at hun har en favorittside (men kan fint snu hodet begge veier, og sove med det på begge sider), hun har problemer med å løfte hodet i mageleie, og når hun ligger på ryggen vrir hun hodet bakover. Hun har også gnidd bort håret på bakhodet, og det kalles visstnok "KISS-merket".

Andre barn gråter mye, har ammeproblemer, gulper mye, er urolige osv.

Infoside om KISS

Skrevet

Vi har holdt på med grøt snart 14 dager, og synes det går mye bedre. Storesøster sover nå nesten hele natta igjen, og merker at hun er mye mindre grinete, sikkert både fordi hun får litt mer mat og fordi hun sover bedre. Gir dem bittelitt sviskemos også etter grøten, og vi har ikke noen problemer med avføringen. Er veldig glad for at testa, og jentene synes det er veldig godt.

På onsdag var vi hos fysioterapeuten på helsestasjonen for første gang etter at vi var hos manuellterapeuten. Hun var kjempefornøyd med framgangen de siste to ukene. Selv om mine jenter ikke har KISS har de endel av de samme symptomene. Hvis jeg noen gang skulle få en ny baby tror jeg at jeg ville tatt den med til manuellterapeut uansett.

Jentene våre har sovet på eget rom siden første natt etter at vi kom hjem fra sykehuset. De lager så utrolig masse lyder at det går nesten ikke an å sove i samme rom som dem. De lå også i samme seng til de var tre måneder, men da begynte de å forstørre hverandre så mye at det ikke var noen vits lenger (selv om det var litt vemodig at de allerede har blitt så store...).

Når det gjelder kostholdet mitt har det vært fryktelig etter fødselen. Slet så med halsbrann de siste månedene av svangerskapet at jeg nesten ikke klarte å spise noe som helst. Derfor gikk jeg ned tre kilo på slutten, og var bare 12 kilo tyngre da jeg fødte (6 kilo baby, to morkaker osv osv). Veier dermed åtte kilo mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid, men det ser for det første ikke slik ut. For det andre er jeg virkelig redd for hva som kommer til å skje når jeg slutter å amme. Derfor forsøker jeg veldig å gå ned på sjokoladeinntaket om dagen. Litt usikker på om det lykkes... Må komme ordentlig igang igjen med trening, tror jeg. Det er det eneste som hjelper i lengen :)

Skrevet

Trampe: Jeg skjønner godt at du blir utslitt av å ha det sånn, og det er jo ikke bra for noen av dere. Holder med deg i å prøve litt forsiktig med grøt. Det blir spennende å se om det blir noen endringer! :)

Marsy: Takk for info! Junior har også noen av de samme symptomene, men tror ikke han har KISS. Skal imidlertid følge litt ekstra godt med på disse tingene. Vi har uansett ikke noen manuellterapeut i umiddelbar nærhet her. Litt dumt..

Skrevet

Huff, ikke snakk om dårlig kosthold! Jeg spiser helt elendig for tida! Stakkars Junior som sannsynligvis får i seg alt for mye sukker gjennom melka. Håper ikke det gjør så mye..

Men jeg har store planer om å skjerpe meg, altså! Både for Juniors og min egen skyld. Ellers vil jeg jo gå opp igjen alle kiloene jeg har tatt av meg etter fødselen. Og det har jeg IKKE lyst til!

Skrevet

Tror forresten endelig vi har funnet nøkkelen til litt mer soving på dagen. Masse, masse frisk luft. Var ute i nesten hele går, og har vært på lang tur også i dag, og når har de sovet i nesten to timer begge to. Ser egentlig ikke ut som de har tenkt å våkne med det første heller, men de skal jo legge seg om et par timer, så tror duppen snart må være over enten de vil eller ikke :)

Skrevet

Når er jentene dine født, sønnavind?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...