Elle_liten Skrevet 25. juni 2008 #5181 Skrevet 25. juni 2008 Gratulerer med bryllupsdagen, Murmelmy! Her har lillegull 2 månedsdag. Vi (dvs jeg) har begynt å legge lillemann sånn 21-22 de siste dagene, sånn at vi får litt kveld for oss selv. Da sover han til rundt 01.00, så er det pupp og soving til rundt 04.00, pupp igjen og så sover han til ca 6. Etter det varierer det veldig hvor lenge han sover av gangen og når vi står opp. Legger han i sengen når han våkner ca kl 6, og da er det soving og mating om hverandre uten at jeg ser på klokka. Eeeer sååå trøøøtt! Vi pleier å stå opp en gang mellom 9 og 10. Han er stort sett veldig grei å legge, hvis han ikke er overtrøtt. Da finner han ikke søvnen selv og må bæres eller puppes til han er nesten sovnet. Ellers er det stort sett bare å legge han litt på siden med en klut inntil nesa - slår stort sett aldri feil. Så ligger han der og lager godlyder og gnir ansiktet inn i kluten. Hender vi må inn å gi smokken noen ganger, men den spytter han ut når han har sovna. Har dere forresten smakt den nye Dream youghurt-isen??? Den er suuupergod!! Sjokoladeis med biter av mørk sjokolade oppi! mmmmm...
Trampe Skrevet 25. juni 2008 #5182 Skrevet 25. juni 2008 Han tar ikke smokk og pappaen er ikke her. Så jeg bærer og bærer og bærer. Men i kveld fant jeg ut at jeg skal være minst like sta, så jeg satte meg ned og nekta å reise meg igjen. Så fant jeg frem en smokk, tvang gutten til å ta den (holdt med tommelen) og jaggu ble det stilt etter et par minutter. Da suttet han fornøyd og sovna. Den datt ut etterhvert, men da sov han. Han våkna ikke engang da jeg la ham ned, og sover godt nå. Heldigvis. Jeg er kjempesliten, søvnen har virkelig vært en kamp den siste uka. Og med 8 kg baby er det ikke bare å bære heller... så fra nå av gidder jeg ikke å bære mer om kvelden. Han får bare hyle. Jeg sitter og holder ham i armene, stryker og synger og koser, bysser ham og prøver å roe ham ned. Han er tørr og mett og vil ikke ha mer pupp. Jeg føler meg som en dårlig mor, men fornuften sier at så lenge han har alle forutsetninger for å ha det bra og legge seg ned trenger jeg ikke å ha dårlig samvittighet... jeg lar ham ikke ligge og skrike alene, jeg lar ham ligge i armene mine og hyle. Det er da virkelig en viss forskjell, er det ikke?? I morgen skal jeg kjøpe is. For det fikk jeg nemlig lyst på nå. Bare det kan slutte å regne...
Elle_liten Skrevet 25. juni 2008 #5183 Skrevet 25. juni 2008 Trampe: Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Hvis du går med han hver gang han skal sove så blir han vant til det og får kanskje problemer med å sovne om du ikke gjør det. Hadde jeg vært deg hadde jeg vent han til å ligge for seg selv og sove også, men nå har jeg en liten kar som ikke skriker så mye. Kan hende jeg hadde ment noe annet om han skrek masse. Her sovner lillemann stort sett av seg selv på kvelden/natta. Det gjør han som oftest på dagen også, men det hender at jeg må ta han i sjalet, hvis jeg holder på med noe og han ikke roer seg alene. Så har vi noen kosestunder på sofaen der han sovner på brystet mitt. *smeeelt* Er vi ute og farter, sover han stort sett hele tiden, hvis han ikke er sulten. I dag sovna lillegull i senga si kl 21.30 ca. Da hadde han sovna på skulderen min, da han egentlig skulle rape. Våkna ikke når jeg la han ned og han sover fortsatt med nesa godt planta i teppet jeg har rulla som en pølse rundt hodet hans. Rare gutten... Så nå har jeg pusla litt rundt her og gjort litt husarbeid. Mannen er ute med jobben. Faktisk litt deilig å være alene hjemme. Men klarer jo selvfølgelig ikke å pelle meg i seng nå som jeg har muligheten til det...
Murmelmy Skrevet 25. juni 2008 #5184 Skrevet 25. juni 2008 Trampe, om du er trøtt ville jeg gått og lagt meg asap . Nå køyer jeg.
sønnavind Skrevet 26. juni 2008 #5185 Skrevet 26. juni 2008 Vi har de siste ukene fått jentene i seng klokka 19 - 19.30. Det er utrolig deilig i forhold til tidligere hvor den ble både 22 og 23. Det verste var en av de første kveldene etterat vi kom hjem, da var vi ikke ferdige med kveldsstellet før halv to . De får pupp mellom 17.30 og 18.00, så stelles de (vi bader kanskje annenhver dag) før de får flaske og så er det natta når den er tom. Av og til sovner de med flaska i munnen, andre ganger er de lys våkne når vi legger dem, og jeg tenker at det går aldri, men det tar sjelden mer enn femten minutter før det er natta. Storesøster har begynt å sove mer urolig enn hun gjorde før, og må ha både smokk og pupp i løpet av natta, men lillesøster sover 10-12 timer. Sover hun ti blir hun selvsagt lagt ned igjen i senga etter amming. Jeg krysser fingre for at de fortsetter å være så flinke til å legge seg og til å sove. Søvn er alfa og omega for min del for å fungere... Ellers hadde vi en liten periode der lillesøster hadde total lakenskrekk. Hun hylte når hun møtte senga. Vi fant snart ut at hun ikke hadde vondt noe sted, og alt var egentlig ok, så jeg gjorde meg hard, og lot henne ligge. Første kvelden tok det 15 minutter, tror jeg. Andre kvelden tok det 5, og siden det har hun ikke tullet med det. Følte meg som en elendig mor mens det stod på, men tror det var det riktige å gjøre i forhold til henne. Det var nok bare at hun var veldig trøtt, og det var lettere for henne å sovne i senga si, tross alt. I dag skal vi på barselpiknik. Gleder meg, men synes værmeldingen har vært vel optimistisk. Får satse på at vi i det minste holder oss tørre.
Trampe Skrevet 26. juni 2008 #5186 Skrevet 26. juni 2008 Han var vant til å legge seg for seg selv. Jeg la ham i åttetida, og han kunne ligge en time og pludre, smatte på tommelen og kose seg før han sovna av seg selv. En rolig liten fornøyd kar. Nå blir han en tyrann når klokka nærmer seg åtte, og nekter å gjøre noe som helst.. da blir mamma sliten altså. Og jeg kjenner når jeg står opp at jeg gruer til kvelden. Det legger en gigantisk demper på alt egentlig, det er jo ikke sånn det skal være. Jeg kan ikke la ham ligge og skrike, det er han alt for liten til. Men om dette fortsetter kommer jeg garantert til å kjøre skrikekur her, for det er kun trollskriking han holder på med. Når han hyler når jeg sitter og er stille når jeg står er det absolutt ikke noe som helst galt med ungen... da synes jeg nesten ikke synd i ham engang. Jeg kikker bort på den lille solstrålen som ligger i babygymmen og pludrer. Han storkoser seg og er kjempeblid på alt rundt seg. Men så snart det er snakk om senga blir han hysterisk... og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det.
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2008 #5187 Skrevet 26. juni 2008 Kanskje han er overtrøtt? Kanskje det hjelper å legge han tidligere?
sønnavind Skrevet 26. juni 2008 #5188 Skrevet 26. juni 2008 Det høres litt ut som sånn det var her, Trampe. Håper dere finner ut av det, for det er ikke noe hyggelig. Jeg grudde meg skikkelig til kveldene og nettene da jentene var helt nyfødt. Verst var det en periode etter at samboeren min begynte igjen å jobbe etter å ha vært hjemme i fem uker. Da hadde jeg jentene alene hele dagen, og visste at de kom til å være skikkelig grinete på kvelden, fra sånn ca seks til de la seg en eller annen gang mange timer senere. Heldigvis er vi ferdige med akkurat den perioden...
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2008 #5189 Skrevet 26. juni 2008 Er det forresten flere enn meg som har kloremerkker på puppen? Snuppa har begynt å klore og knipe når hun ligger på puppen..
Nicky B Skrevet 26. juni 2008 #5190 Skrevet 26. juni 2008 Jaggu sovnet hun ikke . Sovet siden kl 20.30 nå... jeg derimot har vært nede og sett fotball, spist nybakte boller med melkesjokolade, dukket pepsi max og spist kald stratos. Hmm...rart jeg ikke eser ut Urettferdig! Jeg eser ut bare jeg tenker på de tingene virker det som... Var nede i pregravid vekt to uker etter fødsel, men takket være høyt inntak av sjokadebrødskiver, ligger jeg to kilo over nå... (kan ikke klandre andre enn meg selv) On a different note; Kald stratos? Er ikke stratos alltid kald da? :klø: Eller romtemperert? Har det dukket opp noe nytt på sjokoladefronten? Soverutiner har vi ikke så mye av enda. Kjører litt samme tilnærmingsmåte som vi gjorde med frøkna. Hun fikk bestemme selv når hun ville sove og gradvis i løpet av fire måneder, stilte hun seg inn på å legges for kvelden rundt 20 tida. Veslegutten begynner å komme dithen han og. Han får kveldsstell etter at frøkna er i seng, rundt 20, så leker han litt under babygymmen, eller vibrerer litt i vippestolen. Setter survinga inn, legger jeg han i gynga og skrur på den. Da ligger han og skravler med fiskene som henger over gynga og sovner gjerne rundt 21 tida. Vil ofte ha pupp rundt 22-23 tida før det er natta for alvor. Da legger jeg han over i bagen til vogna og bærer den inn på soverommet. Da kan han finne på å sove til rundt 6-7 på morgenen. Mere pupp og sover videre. Men han snøfter og grynter så fælt! Flere andre som har små lydmaskiner?
Nicky B Skrevet 26. juni 2008 #5191 Skrevet 26. juni 2008 Er det forresten flere enn meg som har kloremerkker på puppen? Snuppa har begynt å klore og knipe når hun ligger på puppen.. Jepp! han er som en liten kattunge som ligger og tover... Her om dagen gommet han meg. Det var vondt det!!
Catus Skrevet 26. juni 2008 #5192 Skrevet 26. juni 2008 Vi har ikke noen faste leggerutiner enda. Prøver å få på ham pysjen sånn i åtte-ni-tida, men det er ikke alltid så lett å være konsekvent på dette. Særlig ikke dersom vi har besøk eller det skjer noe annet. De siste tre kveldene har vi prøvd å legge ham før vi legger oss selv, med varierende resultat. Første gangen gikk det smertefritt, andre gangen nektet han å sove og ble tatt opp igjen etter lang lang prøving, og tredje gangen gikk det bra. Vi får prøve igjen i kveld og se hvordan det går. Vi har ikke noe fast leggetidspunkt enda. Vi ser an Juniors form, humør og appetitt før vi legger ham. Er det forresten flere enn meg som har kloremerkker på puppen? Snuppa har begynt å klore og knipe når hun ligger på puppen.. Junior klorer ikke så mye med fingrene, men han sparker så fælt med beina. Det har faktisk hendt at han har klort meg på magen med tåneglene sine dersom de har vært litt skarpe. On a different note; Kald stratos? Er ikke stratos alltid kald da? :klø: Eller romtemperert? Har det dukket opp noe nytt på sjokoladefronten? Men han snøfter og grynter så fælt! Flere andre som har små lydmaskiner? Jeg tror kanskje Murmel mente kald stratos i den betydning at hun har hatt den i kjøleskapet før inntak. Jeg har også en liten lydmaskin! Han både snøfter, grynter, klynker og lager kose-lyder når han spiser. Samtidig ligger han av og til og vrir seg veldig og trykker for å få ut både luft og bæsj. Han er som en liten makk eller en fisk på land, som mannen pleier å si.
monja Skrevet 26. juni 2008 #5193 Skrevet 26. juni 2008 Har ikke fått lest her på noen dager nå. Står på farten til å møte noen feriegjester som skal være her hos oss i en ukes tid. I morgen drar mannen til Molde for å hente bil - Opel Zafira. 7 seter. Gud, det skal bli deilig med god plass i bilen.....
~Capricorn~ Skrevet 26. juni 2008 #5195 Skrevet 26. juni 2008 I dag er snuppa akkurat 4 mnd Har vært på helsestasjonen i dag og. Så nå er hun 6080 gram, 61 cm og 41,8 rundt hodet.
Nicky B Skrevet 26. juni 2008 #5196 Skrevet 26. juni 2008 men han sparker så fælt med beina. Å ja! Det gjør veslegutt her og. Tar skikkelig sats og sparker fra i ammeputa, drar med seg brystvorta så langt han får den og blir skikkelig fornærmet hvis han mister taket på den. Virrer med hodet til han finner den igjen og suger seg så hardt fast han bare klarer. Før han kaver og sparker videre. Amminga er slitsomt til tider når han ligger og napper sånn i puppen. Han napper verst når jeg har lite melk da... Jeg tror kanskje Murmel mente kald stratos i den betydning at hun har hatt den i kjøleskapet før inntak. Skjønte det etter at jeg skrev det, men til mitt forsvar så spiser jeg nesten ikke sjokolade utover sjokadepålegget på brødskiva så for alt jeg visste så kunne det ha skjedd noe nytt på sjokoladefronten. Nemlig. Har ikke fått lest her på noen dager nå. Står på farten til å møte noen feriegjester som skal være her hos oss i en ukes tid. I morgen drar mannen til Molde for å hente bil - Opel Zafira. 7 seter. Gud, det skal bli deilig med god plass i bilen..... Det savner vi og. Får nesten ikke plass til noe, to barneseter og vogner og bager, er så vidt vi får plass selv. Driver og funderer på å bytte min kjære passat inn i en caravelle, men jeg er så glad i Freddie så det kan bli tungt.. Gratulerer med 12 uker, Monja!
Elle_liten Skrevet 26. juni 2008 #5197 Skrevet 26. juni 2008 Æsj, skulle aldri ha skrevet det jeg skrev i går om at lillemann var så grei om natta. I går la jeg han rundt kl 22. Han våkna og fikk mat kl 24, 02, 04 ( var da våken til kl 05) og kl 8. Tok han over i vår seng da og sov til 10, mat igjen og sov til 12. Da hadde jeg ikke samvittighet til å ligge lenger. Nå har jeg dusja, lillegull har bada og jeg har spist frokost. Nå prøver han å få sove her ved siden av meg på sofaen. Er visst ikke så lett. Mye kaving og grynting. Oioioi! Nå ser det ut som han sovna! Da skal jeg gå å ordne fugleredet (håret), kle på meg og sminke meg litt.
Gjest imli Skrevet 26. juni 2008 #5198 Skrevet 26. juni 2008 Ååå, er så misunnelig på dere som kan legge ungene deres! Høres ut som en uoppnåelig drøm! Er det virkelig bare jeg som har en sånn "ikke sove alene-unge"? Akkurat nå har jeg faktisk fått lirka ham over i vogga da han sovna etter amming. Men spørs hvor lenge det varer.... Og så var spiralen på plass da. Og det var ikke et øyeblikk for tidlig, for jammen hadde jeg ikke hatt eggeløsning allerede! Da var det nok noe i de murringene jeg kjente for en ukes tid siden... Dvs at jeg kan vente "besøk" om ikke altfor mange dagene Men jammen godt vi var forsiktige og "hoppa av i svingen"! Hadde det blitt ny unge nå, tror jeg kanskje jeg hadde blitt gæren. Selv om jeg gleder meg til neste gang! Men under ett år i mellom ungene er vel litt drøyt.
April Skrevet 26. juni 2008 #5199 Skrevet 26. juni 2008 Christian blir stortsett lagt i vugga rundt åtte-ni og han sovner som oftest greit der. Nå i det siste har han våkna igjen i fire-fem tiden for litt mat og så sovet igjen 2-3 timer. Hvis han blir for trøtt, vil han helst sovne på armen. Men det hender jeg legger han ned for det og det blir litt hyl og skrik. Men jeg vet er fordi han er trøtt og da syns jeg ikke synd på han. Ofte hjelper det å vugge godt på vugga eller vogna og han dytter nesa godt inni teppe som ligger der og så sovner han. Rare greier det der.. I morgen er det sommerfest på jobben og jeg har tenkt meg en tur dit. Mannen skal være hjemme. Og han gruer seg såå fælt. Syns ikke det spor synd på han jeg, for jeg er da hjemme alene med begge to stortsett hver kveld og det er ikke noe problem. Christian tar flaske så det går greit. Pumpa meg i stad og jeg har ikke akkurat sånn kjempe stort lager. Kom 70ml. Vet ikke helt hvor mye Christian spiser. Men jeg gir han jo mat før jeg skal dra og så er det egentlig bare kveldsmaten mannen trenger å gi. Det får han jo som regel rundt ni. Satser på at det går greit, ellers må jeg jo bare dra hjem igjen. Har ikke tentk å være så sein uansett, men det hadde jo vært koselig å snakke litt med folk. Christian har sovet ute i vogna i over to timer nå. Deilig!! Nå får jeg begynne på middagen, kyllingsalat med hvitløksbaguetter Gratulerer med bryllupsdag, Murmel
marsy Skrevet 26. juni 2008 #5200 Skrevet 26. juni 2008 Vi følger samme rutine som alltid. Stell mellom 19-20. Bading annenhver dag ca. Så blir hun med i stua en stund til hun blir trøtt (gjesper, tunge øyelokk, blir roligere). Ligger som oftest i babygymen eller vippestolen. Og da tar vi henne med på soverommet, og legger henne i senga si. Legges nesten alltid mellom 20 og 21. Sovner heldigvis selv fra våken tilstand. I natt sov hun fra 21-0545! Fantastisk. Men jeg våknet selvfølgelig flere ganger og måtte titte oppi senga hennes Her gryntes og prompes det i løpet av natten også Har lyst til å flytte henne på eget rom i løpet av en måned. Hun forstyrrer oss, og vi forstyrrer henne. Hun har fortsatt dypblå øyne. Pappaen har nesten samme farge, og jeg har grønne. Barnepleieren på føden mente hun ville få grønne, siden de ofte ble det når de hadde mørkeblå øyne som nyfødte? Gleder meg til vi skal til manuellterapaut i morgen, siden vesla har flere tegn på låsning i nakken (favorittside, bananform på kroppen, vanskelig å løfte hodet i mageleie). Håper han finner ut av noe. Han skal ihvertfall være veldig flink med de minste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå