Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her begynner ting å ta form - deilig å ha dåp hjemme :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere døper barna deres?

Her i huset har vi nemlig hatt skal-vi-døpe-eller-ikke-samtalen.

Vi er døpt og konfirmert begge to og det er så og si alle i vår familie (begge sider).

De færreste (tror jeg) kan si at de gjør det for at de er troende, så de døper vel for at det er tradisjon, tenker jeg.

Vi har giftet oss i kirken etter en diskusjon av mange muligheter, noe jeg har litt delte følelser rundt.

Jeg har en liten følelse av at jeg burde døpe lillegutt, men samtidig så mener jeg at det vil være litt feil pga at jeg/vi ikke er kristene. (Selv om jeg omtrent har blitt utsatt for trusler fra min bestemor om jeg MÅ døpe gutten.)

Jeg tror derfor at vi lander på at han skal få bestemme selv når han blir gammel nok til det.

Papirene fra kirken med info om dåp lå i postkassa nesten før vi kom oss hjem fra sykehuset. Så statskirken ligger ikke på latsiden når det gjelder å få tak i nye medlemmer....

Vil gjerne høre deres syn på saken. Kanskje jeg ser saken m nye øyne.

Skrevet

Hverken mannen elleer jeg er personlige kristne, men går i kirken på f.eks julaften av tradisjon. Vi er begge døpt og konfirmert kristelig.

For min egen del så valgte vel egentlig stemoren min (eksstemor) at det ble kirkelig konfirmasjon. Ellers fikk jeg nemlig ikke bunad :roll:.

Mannen ville gjerne gifte seg i kirken, noe jeg og syntes var koselig men ingen must.

Når det gjelder å døpe så bunner vel det også ut i tradisjon. Uansett så har vi tatt dette valget for barna våre nå. De kan velge når og om de vil konfirmeres hvordan de vil ha det. Husker nemlig hvor pinlig berørtede som måtte døpe seg fjorten år gamle var...dette for å kunne konfirmere seg :)

Skrevet

Jeg er døpt og konfirmert i kirken, mannen er døpt, men konfirmert borgelig. Vi er gift i kirken.

Grunnen til at vi døper er vel mest tradisjon, men jeg synes det er greit å døpe og så får de heller velge selv hvordan veien blir videre.

Nå har vi pynta lokaler og ordna koldtbord hele dagen. Vi blir 21 stykker og jeg er snabla glad jeg slipper å ha det hjemme.

Skrevet

Vi er begge døpt og konfirmert i kirka, og vi gifta oss i kirka. For oss var det ikke spørsmål om vi skulle døpe, vi har ikke diskutert det en gang. Da vi forlovet oss etter tre måneder sammen sa jeg til mannen at jeg ville gifte meg på mitt hjemsted. Han mente det var helt ok, men at vi da skulle døpe førstemann på hans hjemsted. Og sånn ble det.

Jeg ser ikke på meg selv som kristen, men jeg synes kristendommen og bibelhistorien er en viktig del av Norges kultur. Jeg deler også deler av verdisynet kirken har, og lever etter det. Jeg kommer ikke til å oppdra sønnen min til å bli kristen, det får han velge selv når den tid kommer, men jeg kommer til å oppdra ham etter de verdiene jeg synes er viktige. Jeg kommer også til å lære ham bibelhistorie. Om han vil tro på det er hans valg.

Jeg er vokst opp på et sted uten borgerlig konfirmasjon, og flere av mine ikke-døpte venninner turte rett og slett ikke å døpe seg som 14åringer. Jeg synes ikke barn tar skade av å bli døpt, man har på ingen måte trædd en tro ned over hodene på dem av den grunn. De har fremdeles valget om de vil tro eller ikke, og om de vil konfirmere seg i kirka eller ikke.

Skrevet

Vi døpte også for at snuppa skal få slippe å døpes før konfirmasjon dersom hun ønsker å konfirmere seg kristlig.

Nicky_b: Tja, gikk så som så. Jeg ble syk, så det endte opp med at jeg sov litt for mye og pumpet litt for lite.. I tillegg så er det jo umulig å få tid til å gjøre det lenge nok. Er altfor mye som må gjøres, og med en gang man skal noe utenfor døren så er hele greien stort sett forgjeves.

Skrevet

Vi blir 24 voksne og fire barn + maia i morgen :overrasket:

Skrevet

Gleder meg til hele dåpen og alt er overstått jeg.. 35 blir vi.

Har pyntet alt i dag, så det meste er nok i boks. :) God natt jenter, og lykke til i morgen til de som døper da.. :klem:

Skrevet

Lykke til med dåpen alle som døper idag.

Nå må jeg legge meg eller så blir vi vel for sene til kirken i morgen :fnise:

Skrevet

Masse lykke til i dag dere som skal døpe! :blomst:

Jeg drar på ferie en uke nå, har pakket alt i bilen og er klar til avgang. Hvis jeg ikke får tilgang til PC der vi skal være, så "sees" vi om en uke :vinke:

Skrevet

Takk, monja! :blomst: Og lykke til til dere som døper i dag!

Her sliter vi litt med sovinga igjen. Han sovner fint på kveldene, av og til med hjelp i form av pupp eller bæring. I natt var ei typisk natt i Trampeheimen: sovna 20:00, pupp 00:30, pupp igjen 04:00. Da sovna jeg og våkna ikke før 05:00, da la jeg ham over i senga si. Han var våken igjen 06:00 og 07:30, da fikk han sove i senga vår frem til jeg våkna 09:00.

Det er altså helt vanlig her med en lang dupp (som for øvrig blir kortere og kortere) først, så noen kortere som også blir kortere og kortere. Enkelte netter har han sovet først fem timer, og vært våken hver time etter det.

Er det noen andre som har det sånn? Det er jo slitsomt...han er like mye våken nå som han var i begynnelsen jo. Vi legger ham tidligere nå, så nå merker jeg våkninga hans mye mer enn før. Den lange duppen hans varer stort sett til vi legger oss, og så er han våken annenhver eller hver time etter det...

Er det noe vi kan gjøre? Jeg er litt redd for å ha ham sovende i senga vår nå på sommeren. Vi har dobbeldyne og det blir varmt... han får aldri hodet under dyna eller noe, men allikevel. Jeg er redd for krybbedød jeg :(

Skrevet

Gratulerer til alle som har dåp i dag!

Skrevet

Kos deg på ferie, Mzs! Ses om ei uke. :)

Masse lykke til til alle dåpsbarn og familier i dag. :blomst:

Her har nå frøkna, min kjære og jeg hatt knikknikk (frøknas ord for picnic) på terrassen. Pakket mat i kurven og tok med kaffe på termosen. Kjempekos!

For i går hadde vi nemlig en ganske slitsom utetur. Vi skulle på fiske og grilletur med svigers, vi rakk akkurat å komme frem, frøkna våknet og var i grinete humør. Så grinete at hun gikk fullstendig i vranglås, det smittet over på veslegutt som også hylte.

Vi ble oppspist av knott og mygg og det kom en diger regnskur . Enden på visa var at jeg tok med barna og dro hjem, kom halveis hjem da jeg kom på at mannen hadde husnøkkelen. Barna hylte i baksetet, men det var bare å snu å hente nøkkel. Vel på tur hjem igjen, kom frøkna på at hun skulle kaste opp (hun gjorde ikke det) så vi stoppet på hver busslomme frem til vi var hjemme på gårdsplassen....

Kan le av det i dag, men for et styr! ;)

Skrevet

I dag er jeg sååå trøtt. Klarer nesten ikke å holde øya oppe. Christian har begynt å våkne rundt 3-4 og sover ikke i sin egen seng igjen. Sovner ved siden av meg og sover ikke lenge av gangen igjen. Håper IKKE dette er noe som varer. Han var jo så snill og sov så mye.. Så her har det også endret seg, Trampe. Fryktelig slitsomt!!

Tror vi døper mest pga tradisjon. Vi er begge døpt og konfirmert i kirka og giftet oss i kirka. Barna får heller velge om de vil melde seg ut av statskirka når de blir eldre. Vil heller døpe de nå, enn at de må gjøre det før de evt skal konfirmeres.

Lurer på hvor mange vi blir til dåpen jeg.. Svarfrist er 10. juli, så det er jo en liten stund til. Men alt i alt er det vel bedt 46stk.. Noen av de er kun til kaffe og kaker da. 13 av dem er barn. Spent på hvem som kommer.

Skrevet
Takk, monja! :blomst: Og lykke til til dere som døper i dag!

Her sliter vi litt med sovinga igjen. Han sovner fint på kveldene, av og til med hjelp i form av pupp eller bæring. I natt var ei typisk natt i Trampeheimen: sovna 20:00, pupp 00:30, pupp igjen 04:00. Da sovna jeg og våkna ikke før 05:00, da la jeg ham over i senga si. Han var våken igjen 06:00 og 07:30, da fikk han sove i senga vår frem til jeg våkna 09:00.

Det er altså helt vanlig her med en lang dupp (som for øvrig blir kortere og kortere) først, så noen kortere som også blir kortere og kortere. Enkelte netter har han sovet først fem timer, og vært våken hver time etter det.

Er det noen andre som har det sånn? Det er jo slitsomt...han er like mye våken nå som han var i begynnelsen jo. Vi legger ham tidligere nå, så nå merker jeg våkninga hans mye mer enn før. Den lange duppen hans varer stort sett til vi legger oss, og så er han våken annenhver eller hver time etter det...

Er det noe vi kan gjøre? Jeg er litt redd for å ha ham sovende i senga vår nå på sommeren. Vi har dobbeldyne og det blir varmt... han får aldri hodet under dyna eller noe, men allikevel. Jeg er redd for krybbedød jeg :(

Akkurat samme her... hun sover 4-6 timer først, og så våkner hun annenhver time. Mens tidligere våknet hun kun en gang på natten.... ingen forskjell i rutinene, og hun sover ikke noe mer på dagtid heller.

Skrevet

Da er vi ferdig med dåp.

Jeg er helt punsj jeg.....

Bilder kommer etterhvert... ;)

Skrevet
Da er vi ferdig med dåp.

Jeg er helt punsj jeg.....

Bilder kommer etterhvert... ;)

Signerer denne.....eg døyr :dåne:

Skrevet

Så nydelig monja, også så stor hans er ut!

Endelig ferdig her også og jeg har knapt spist i dag og likevel er jeg full i magen. Nå er jeg trøtt som ei strømpe til tross for åtte timer søvn i natt :). Maten var nydelig, alle mette og gjestene koste seg.

Maia fikk utrolig mye fint og til og med TRE -3- tursekker! En Berghans, en Norheim og en viduen eller noe. Beholder den siste da den var tøffest, i tillegg har storebror sekk i samme merke :Nikke:.

Klokken fem var alle gjester dratt og vi startet opprydningen. Er nå helt ferdige, alle gulv vasket over og barna er i seng. Sitter nå oppe i 2 etg kun for å putte i smokk om tulla skulle våkne i innsovningsfasen.

Snart er det Spania-Italia og jeg skal spise kake *namnam*. I morgen skal jeg hente meg inn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...