Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pondusa, det minner meg på at jeg må lanolisere buksene om jeg skal få startet med TB snart...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye vann skal man ha i badekaret da, Murmelmy? Vi gleder oss sånn til å begynne på babysvømming, men det begynner ikke før i august :(

Skrevet

Til rett under ørene tar jeg, noen ganger over :). også har jeg en klut i karet som jg stadig vekk dypper i det varme vannet og legger oppå magen hennes :hjerte:

Skrevet

Hvor skal dere på svømming, kykkeli?

Skrevet

Jeg er på besøk hos mamma og syr dåpskjole :)

I går morges hadde jeg en skremmende opplevelse. Jeg sto opp før lillemann, spiste og fant ut at jeg måtte dusje. Noe fikk meg til å stå utenfor dusjkabinettet og vaske håret først, i stedet for å gå inn i dusjen. Lillemann sov tungt i dobbeltsenga. Plutselig hørte jeg et rop fra soverommet - ikke gråting, bare et høyt rop, jeg har aldri hørt noe sånt før. Det var lillemannen min som tømte lungene sine, heldigvis med lyd på - og han fikk ikke puste. Han lå på rygg og hadde gulpet, fått det i vranghalsen og fikk det ikke ut igjen. Jeg løp inn på soverommet og møtte en blå unge med vidåpne øyne som lå og kjempet fortvilt for å få luft i lungene... Jeg røska ham opp, fikk ham over på magen og dunka ham i ryggen, og da kom heldigvis gulpet ut. Lillemann var livredd og hylskrek, men han roet seg ned fort.

Jeg tenker med gru på hva slags syn som hadde møtt meg om jeg faktisk hadde gått i dusjen i stedet for å bare vaske håret...da hadde jeg ikke hørt det ropet, og jeg tror faktisk jeg hadde mista lillemannen min da. Kjenner jeg får tårer i øynene av å skrive det, det gikk inn på meg det der.

Her skal det definitivt ikke soves på rygg mer! Han har sovet på sida i natt, med et pledd rulla sammen i ryggen. I løpet av natta ruller han seg over på rygg, men pga pleddet blir han ikke liggende tungt på rygg, hodet blir tvunget til sida og da kan jeg være trygg.

Skrevet

Jeg har forresten vært på kontroll. I går var lillemann ti uker og noen dager, han er 62 cm og 7,020 kg. Definitivt den største i gruppa, og alle "måtte" jo se og kommentere den stoooore babyen... Veeldig morsomt. Det snodige er at han ikke er tykk, han er fast og fin i kroppen og overhodet ikke en feit baby. Jaja, han er så fin uansett hva alle andre sier...!

Det var gruppekontroll, og jeg er i gruppe med fire andre som er født rundt samme tid. Hun ene delte jeg rom med på sykehuset en dag. Gruppa varte i to timer, og det var to forferdelig bortkastede timer synes jeg. De fire andre hadde minst et barn fra før, noen hadde barn nummer to med mann nummer to. Vi snakka om tre ting: Søskenrivalisering, rollen som stefar kontra fersk pappa og selve fødselen. Mitt barn har ikke søsken, ingen stefar og jeg har ikke født, så jeg satt jo der som et naut og hadde ikke mye å si. De burde jo tenkt litt når de satte sammen de gruppene... da jeg var på fødselskurs var jeg sammen med tre andre som var førstegangs, og vi var innenfor samme måned alle fire, så jeg vet jo at det finnes folk i området mitt.

Spørs om jeg gidder å dra på neste gruppekontroll.

Skrevet

Så skremmende T! Tulla sover også på siden om natten, men det er fordi vi samsover... I tillegg så gulper hun svært sjelden - heldigvis.

Skrevet

Trampe, ta det opp med HS så kanskje du kan bli flyttet til en annen gruppe? Ikke noe gøy med sånn gruppe, slik hadde jeg det med storebror og jeg var med på to treff ;). Heldigvis så hadde jeg så mange venninner og naboer som hadde barn på samme alder som jeg hang med :)

Når det gjelder vekten til gutten din så var T like stor på samme tid :). Ikke tykk i det hele tatt, men akkurat passe. Det eneste var at han var "solid", muskuløs og velproposjonert.

Skrevet

:klemmer: til deg Trampe. Jeg vet så altfor godt hvordan det er. Det var jo det som skjedde oss forrige mandag og ungen ble slapp og livløs. Også så fort all fargen fra kroppen ble borte. Helt blå på leppene.

Får tårer i øynene bare jeg tenker på det. Grusomt!

Her setter helsestasjonen sammen to mor og barn grupper i året, en på høsten og en på våren. Jeg havner i høstgruppa og må vente helt til september før jeg får noen å barsle med. Heldigvis kjenner jeg noen fra vårgruppa, slik at jeg kan være med de å trille litt.

Med frøkna havnet jeg i en super barselgruppe. To som hadde ett barn fra før og tre førstegangs og vi hadde alltid mye å skravle om. Jeg syns det var så deilig å ha to erfarne førstagangsmødre å få råd og tips fra. Vi holder kontakten enda vi.

Nå har jeg nettopp vært på 6 ukers kontroll. :( Legen min så jo at ting hadde endret seg enda mer etter denne fødselen, så her blir det operasjoner om et halvt års tid. Har ikke turt å prøve på litt :sengekos: enda og etter denne legetimen kvier jeg meg enda mer. Tror jeg har en del felles med romeriksporten...

Skrevet (endret)

Så skummelt Trampe! :klem: til deg :) Bra du var i nærheten og reagerte så fort, slik at mini fikk ut gulpen!

Heldigvis soves det alltid med hodet til en av sidene her foreløpig.. men det er jo den store skrekken. Jeg kommer aldri til å tørre å gi vesla fast føde. At hun skal sette noe i halsen er den store skrekken!

Nei, her blir det amming resten av livet! :ler:

Her startes barselgruppene så fort 5 stk har fått baby. På min gruppe er vi 2 førstegangs og 3 som har baby fra før. Og hun andre som er førstegangs er litt snodig (nektet å gi babyen sin malt i MME'n, men hadde ingen begrunnelse hvorfor).

Men jeg skal prøve et par ganger til.

Har en venninne som får første baby i juli, så det blir nok heller barselgruppe med henne tenker jeg :)

Endret av marsy
Skrevet

Jeg synes også det er bra å ha noen å spørre, men det er ikke så moro å være den eneste som ikke har barn fra før. Dessuten har jeg så mange her inne som jeg kan spørre om alt mulig, så jeg har ikke det største spørrebehovet. Jeg gidder ikke å være mye med i den gruppa nei, jeg kommer vel til å møte på kontrollene og få ham målt og veid, og la helsesøster se på ham. Å sitte på et hardt gulv og snakke om søskenrivalisering i to timer er ikke noe for meg nei.

Skrevet

For en forferdelig opplevelse, Trampe! Håper jeg slipper å oppleve noe slikt.. Rart at du stod utenfor dusjen og vasket håret akkurat denne gangen.. og ikke minst, utrolig flaks! Håper alt står bra til med dere nå. Og angående størrelsen på babyen din, så kan du ta det som et kompliment at alle synes han er så stor :klem:

Nicky_B: Hvilke operasjoner må du ta?

Utrolig teit at de ikke kan sette sammen grupper litt oftere da? Da går du jo glipp av den "viktigste" tiden. Nå har jo du barn fra før av, så du kan vel mye fra forrige mann. Men om man lurer på noe i starten, så er det jo kjekt å ha noen å snakke med som ikke er helsesøster eller lege også .

Skrevet
Til rett under ørene tar jeg, noen ganger over :). også har jeg en klut i karet som jg stadig vekk dypper i det varme vannet og legger oppå magen hennes :hjerte:

Kunne ønske vi hadde baderkar :( Må få kjøpt oss en skikkelig badebalje snart. Vi har bare TummyTub.

Hvor skal dere på svømming, kykkeli?

På Dagbosenteret på Ski.

Skrevet

Nå har jeg sendt mannen avgårde på Eliaden og spist lunsj på kjøkkenterrassen og fått litt sol i ansiktet. Veslegutt sover i vogna til lyden av støvsugerfilharmonien og jeg er for engangs skyld rimelig ajour med huslige gjøremål. Gruer meg til ettermiddagen..med med en som hyler fra 16 tida og frem til langt på natt er det fint å ha hjelp fra mannen, men han kommer ikke hjem før enn i morgen.

Pondusa: Jeg er full av beundring for den jobben du gjør!!!!

Nicky_B: Hvilke operasjoner må du ta?

Utrolig teit at de ikke kan sette sammen grupper litt oftere da? Da går du jo glipp av den "viktigste" tiden. Nå har jo du barn fra før av, så du kan vel mye fra forrige mann. Men om man lurer på noe i starten, så er det jo kjekt å ha noen å snakke med som ikke er helsesøster eller lege også .

De sydde meg feil etter første fødsel, så det har grodd sammen skjevt og gitt plass mellom skjeden og endetarm slik at "bommelommen" nærmest kommer ut på tvers.

I utdrivningsfasen ble frøkna sittende fast og stanget mot halebeinet, så bakre skjedevegg "kollapset" nærmest. Kan ikke løpe/hoppe for alt kjennes ut som om det skal rase ut. Så her må det litt korrigerende kirurgi samt vaginal plastikk til.

Jeg har sagt hele tiden etter at frøkna ble født, at her er det feil, det skal ikke være sånn. Men fikk hele tiden høre at etter en fødsel må man regne med noen endringer blablabla. Heldigvis har jeg nå en super lege som har sendt henvisninger samt at jordmor så hvordan det lå an under fødselen av veslegutt.

Vi bor på et lite sted og helsestasjonen har ikke kapasitet til å sette sammen flere grupper for opplegget til de mor og barn gruppene er ganske bra. Mye trening og fysioterapi blant annet. Er bare kjipt at veslegutt er et halvt år før vi kommer i gang.

Har bra med erfaring etter frøkna. Bare så synd at den ikke kan overføres til veslegutt uten videre. Det som funket på frøkna har ikke funket på lillemann så langt!

Skrevet

Høres ikke noe særlig herlig ut, Nicky :klem:

Nå er lunsjen spist og snart skal mini og jeg på skogstur. Vel hjemme igjen venter situps og andre styrkeøvelser :Nikke:. M nyte det flotte været selv om det ikke er så varmt :)

Skrevet

Godt du får hjelp nå i hvertfall Nicky. Det der høres ikke noe særlig ut..

Skrevet

Min flotte svigerinne ringte nettopp og lurte på om hun skulle komme i ettermiddag og ta veslegutt litt slik at jeg får gjort legginga av frøkna i noenlunde fred. Så snill!!

:hjerte:

Skrevet
Min flotte svigerinne ringte nettopp og lurte på om hun skulle komme i ettermiddag og ta veslegutt litt slik at jeg får gjort legginga av frøkna i noenlunde fred. Så snill!!

:hjerte:

Så snilt!

Da er ullbuksene til brettebleiene i bøtta og skal stå over natten :Nikke:

Kykkeli: Vi har ikke badekar, men kjøpte en litt større balje på SmartClub da storebror vokste ut av den lille. Fyller den med vann også ligger hun og plasker oppi der :hjerte:

Sitter fremdeles i bokseren og t-skjorta...har ikke kommet meg ut på tur ennå, men tenkte å ta med mann og barn etter middag :Nikke:. Styrke får jeg trent når vi kommer hjem igjen :)

Ser etter ny stelleveske og står nå mellom disse to fargene:

brun

beige

Hva synes dere?

Skrevet

Jeg ville tatt beige. Men det kan vel ha noe med at vogna mi er beige også da ;)

Men uansett syns jeg den var finest.

:klemmer: til Trampe - godt at det gikk bra! Huff, jeg grøsser jeg...

Nå har lillegutt sovet siden 11, og jeg har vært ute i hagen og jobbet i solen. Plantet og sådd litt blomster, og ordnet i kompostbingen. Litt tid til en cowboystrekk på solsenga på verandaen etterpå ble det også tid til :)

Deilig med sånne dager!!!

Skrevet

Da er den brune bestilt :fnise:. Tenkte det var mest praktisk mtp skitt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...