Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det virker som om vi har samme type baby, marsy. Han er våken stort sett hele dagen. Hvor lenge sover jenta di da? Jeg er bortskjemt med å sove til ti om formiddagen jeg nå, og kommer til å bli forferdelig trøtt og dradd om lillemann skal legge seg noen timer tidligere og stå opp noen timer tidligere...

I kveld la jeg ham halv ti. Han begynte å mase i titida, så da tok jeg ham opp, han fikk litt pupp og kos og så la jeg ham igjen kvart over. Jeg var inne og kikka til ham sist kvart på elleve, da var han fremdeles halvvåken. Nå tror jeg han har sovna, jeg har ikke hørt noe som helst på babycallen den siste halvtimen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det virker som om vi har samme type baby, marsy. Han er våken stort sett hele dagen. Hvor lenge sover jenta di da? Jeg er bortskjemt med å sove til ti om formiddagen jeg nå, og kommer til å bli forferdelig trøtt og dradd om lillemann skal legge seg noen timer tidligere og stå opp noen timer tidligere...

I kveld la jeg ham halv ti. Han begynte å mase i titida, så da tok jeg ham opp, han fikk litt pupp og kos og så la jeg ham igjen kvart over. Jeg var inne og kikka til ham sist kvart på elleve, da var han fremdeles halvvåken. Nå tror jeg han har sovna, jeg har ikke hørt noe som helst på babycallen den siste halvtimen.

Hun sover 5-7 timer første økt, deretter 2-3 timer mellom hver pupping. Når hun våkner rundt kl 6-7 står jeg enten opp eller tar henne opp i senga hos meg (da sover vi til 9-10).

Dermed har vi noen timer fri sammen jeg og mannen, og rekker kanskje å sove et par timer før det blir amming. Blir som oftest en eller to runder med pupp før vi står opp.

(huff... hvorfor har jeg ikke lagt meg ennå? :ler:)

Skrevet

I natt har vi hatt en normal natt. La lillemann 21.30 og han sov til 5. Så la de seg klokka 6 og sover enda. Jeg er oppe og pumper for jeg skal kjøre storebror i bhg.

Skrevet (endret)
Hun sover 5-7 timer første økt, deretter 2-3 timer mellom hver pupping. Når hun våkner rundt kl 6-7 står jeg enten opp eller tar henne opp i senga hos meg (da sover vi til 9-10).

Akkurat samme her :jepp: I går fikk jeg ham i seng før ti, håper det kan fortsette sånn :-D

Endret av Trampe
Skrevet

Her legger tulla seg samtidig som meg, rundt 22.30 og står opp etter kl 09 en gang. Men nå sover hun jo fremdeles heeeeleeee tiden (5 uker i dag).

Himmelen er skyfri og barselsgruppa kommer hit på lunsj kl 11 :)

Skrevet

Her har vi lagt lillegutt i 20-tiden den siste uka. Da har han fått mat, ny bleie, blitt vasket og fått pysj på. Tar ned rullgardinen så rommet blir så mørkt som mulig. Legger han våken i senga si med helseteppe rundt seg og koseklut inntil kinnet, og synger et par voggesanger mens vi stryker han i ansiktet. Etter det ligger han stort sett alltid og småpludrer og styrer for seg selv til han sovner. Virker som om han virkelig liker å legge seg i senga på den tiden, for det er veldig sjelden noen protester mot å ligge der.

Så sover han til 12-01-tiden, får mat og sovner tvert igjen. Tror det er en fordel å ha helseteppet rundt han, for da merker han ikke så lett temperaturforandringen når han legges i senga igjen. Våkner en gang til ved 4-tiden, får mat og sovner tvert igjen. Så soves det til 6.30-7.30- tiden, og da vil han ha mat og stå opp. Ned i stua, ligge en times tid på sofaen eller på leketeppet på gulvet og styre litt, før det helst skal soves litt igjen.

Syns det er utrolig deilig å legge han på den tiden, da får jeg og mannen litt verdifull alenetid på kveldene. Har da også kunnet ha venner på besøk med mat og film osv de siste kveldene, sååå deilig å være litt sosial igjen uten barn også! :) Da får det heller være at man må opp en ekstra gang om natten siden den første, lange søvnperioden blir ganske tidlig. Regner med den blir lengre og lengre etterhvert uansett.

Er i det store og hele veldig fornøyd med rutinen vi har kommet inn i nå!

Skrevet

Her surkler det noe voldsomt i nesa til vesla. Så det er et pes ved legging, siden hun bli ekstra urolig. Dessuten tror jeg hun får slim i halsen som gjør at hun har begynt å hoste... Har brukt saltvannsoppløsning men får ikke nesesugeren til å virke! Noen tips fra erfarne brukere?

Nesesugeren min er en ballong med plasttupp på enden. Hun har ingenting i selve nesa, så da er det lenger bak det surkler.

Skrevet

Høres fantastisk ut, MzS! Her er det bare kaos om dagen. Veslegutt sovner sjelden før rundt ett tida på natten.

(men jeg er litt natterangler selv, så jeg klarer sjelden å rote meg i seng før den tid jeg heller. )

Skrevet

Kjedelig med kaos da Nicky... Hvordan går det med lillegutt nå, forresten? Noe bedring på magevondtene?

Skrevet

Nope. Ikke mye bedring nei. Vi har time hos manuell terapeut på torsdag og det er så jeg nesten håper at han finner noe slik at vi har en årsak og en mulig kur. Vet ikke hva annet vi kan prøve. Har vært hos homeopat og det hjelp heller ikke, så fingrene krysset for at den manuelle terapeuten sitter med nøkkelen.

Nå har jeg bestilt meg en beco butterfly fra tiny tots: Beco butterfly

Tok med mønster for mannen syns den var finest (!) og klaget over at jeg alltid gikk for ensfarget svart eller brunt uansett hva det gjelder. Noe stiv i pris men...

Kunne fått den rimeligere fra en amerikansk nettbutikk, men turte ikke i tilfelle de skulle ha igjen noen med de dårlige stroppene på skuldrene. Tiny tots har de nye med de supersikre stroppene. Tror det var derfor lotusbarn har en pause i salget av butterflyen, de venter på de nye. Fant denne på siden deres:

Beco hos lotusbarn

Skrevet
Her surkler det noe voldsomt i nesa til vesla. Så det er et pes ved legging, siden hun bli ekstra urolig. Dessuten tror jeg hun får slim i halsen som gjør at hun har begynt å hoste... Har brukt saltvannsoppløsning men får ikke nesesugeren til å virke! Noen tips fra erfarne brukere?

Nesesugeren min er en ballong med plasttupp på enden. Hun har ingenting i selve nesa, så da er det lenger bak det surkler.

Dra på apoteket og kjøp slimsuger. Det er en tynn slange som du kan føre inn i nesen. Den andre enden av slangen har du i munnen din og når du skal ha ut slimet suger du ut ved å dra pusten i et "rykk" om du skjønner? Vi har mye større suksess med den enn med den med ballong.

Og bruk saltvannsspray istedet for dråper. Mye bedre effekt. Vi bruker dem som heter Nazamèr og de funker supert.

Skrevet

Nå sover ungen ute i vogna ALENE. Faktisk. *bank i bordet* Så lenge det varer....

Så flinke dere er med rutiner da. Sånn tror jeg ikke vi får det her på LENGE. Her legges mini samtidig med oss og null alenetid ja.

Skrevet
Dra på apoteket og kjøp slimsuger. Det er en tynn slange som du kan føre inn i nesen. Den andre enden av slangen har du i munnen din og når du skal ha ut slimet suger du ut ved å dra pusten i et "rykk" om du skjønner? Vi har mye større suksess med den enn med den med ballong.

Og bruk saltvannsspray istedet for dråper. Mye bedre effekt. Vi bruker dem som heter Nazamèr og de funker supert.

Tusen takk for svar Monja! Jeg skal på apoteket i dag :)

Skrevet

Dere som har barn fra før, når klarte dere å akseptere at kroppen var som den er? Jeg trodde liksom det skulle bli bedre etterhvert men syns egentlig det bare er værre og værre..

Skrevet
Dere som har barn fra før, når klarte dere å akseptere at kroppen var som den er? Jeg trodde liksom det skulle bli bedre etterhvert men syns egentlig det bare er værre og værre..

Æsj, Grace...jeg aksepterer den ikke i den tilstanden den er nå. Ser super ut (:fnise:) med klær, men uten er jeg ikke fornøyd. Store pupper (70DD) med masse blodårer, mangler litt muskler på magen ennå, rumpa er borte. I det store og hele ser jeg ut som en ballong hvor luften har gått ut... :sjenert:.

Husker det ble bedre sist og jeg gikk i bikini på sommeren. Nå er det vel egentlig det at jeg ser og føler meg så utrolig utrent. Ønsker å stramme opp.

Som JM min sa da jeg gikk med storebror; Det tar ni mnd å "bryte" ned kroppen, forvent at det tar det samme å "bygge" den opp igjen. Kloke ord!

Imli: Ingen faste rutiner her ennå som er innført av oss voksne :riste:. Tulla legger seg når vi legger oss.

Skrevet

Spørsmål ang. pumping...

Når jeg pumper og har det i beholder, kan jeg da sette beholderen i kjøleskap og pumpe mer dagen etter for så å etterfylle? Eller skal det bare være melk fra en pumping pr. beholder?

Skrevet
Spørsmål ang. pumping...

Når jeg pumper og har det i beholder, kan jeg da sette beholderen i kjøleskap og pumpe mer dagen etter for så å etterfylle? Eller skal det bare være melk fra en pumping pr. beholder?

Det lurer jeg også på!

------------------

Var på apoteket nå, men de hadde verken slimsuger eller nesesprayen Monja anbefalte.:roll: De hadde sterke nesedråper, men da er det jo med virkestoffer, og det vil jeg ikke bruke. Kjøpte heller en saltvannspray - regner med at den tar bedre enn nesedråper (det er ihvertfall min erfaring fra før). Kjøpte digitalt termometer også, så nå vet jeg ihvertfall at vesla ikke har feber (heldigvis!).

Skrevet

Her er en link hos ammehjelpen vedr oppbevaring av melk i kjøleskapet :)

Dvs at dere kan fylle på samme beholder noen dager ;)

Skrevet
Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner.
Skrevet

Kjære Grace! Du har jo nettopp født!!!!! Det tok jo 9 måneder å gro et barn, det vil ta tid å komme tilbake i fasong igjen. Er sikker på at du ser så flott ut som bare rakkern!

Jeg var lettere spiseforstyrret når jeg ble gravid med frøkna og startet graviditeten med undervekt. Gikk opp (sårt trengte) 18 kilo under svangerskapet. Gikk berserk på matfronten etter at frøkna ble født, så det tok nesten 2 år før jeg ble fortrolig med kroppen for 8 av de 18 kiloene nektet å gå vekk. I etterkant ser jeg jo at jeg trengte de kiloene, for beinrangelvekt var ikke pent.

Nå har ikke svangerskapet denne gangen gått så hardt utover kroppen min sånn utseendesmessig må jeg si. Kan med fordel bli strammere, men er i bunn og grunn fornøyd. Men jeg har til gjengjeld fått hard medfart et visst sted der sola ikke skinner, og trenger et par kirurgiske inngrep. Og det klarer jeg ikke helt å bli fortrolig med... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...