Nicky B Skrevet 23. mai 2008 #4321 Skrevet 23. mai 2008 (eller er hun hjemme med deg om dagen?) Hun er ikke hjemme med meg om dagen. Hun har best av å gå i barnehagen slik at hun får svidd av litt energi. Jeg er ikke sånn supermamma som klarer å holde henne i ånde hele dagen samtidig som veslegutt krever sitt... For en start på dagen! Lå og koste i senga med frøkena i morges etter amming. La merke til at hun lå og strekte ut tunga og smattet en del (og i følge barnelegen på sykehuset er det et tegn på kvalme), men hun var så blid og fornøyd, så jeg tenkte ikke mer over det - før plutselig: tidenes sprutgulp/oppkast. En gigastråle som traff meg mitt på brystet. Rene scenen fra Exorsisten!! :dåne: Etterpå lå hun å smilte igjen, mens jeg var i sjokktilstand.... Når jeg tenkte etter hadde hun fått mat litt vel hyppig på morgenen (kl 5, 6 og 7:30). Håper det bare var det som var grunnen. Jeg kan så levende forestille meg hvordan dette føles. Vi har hatt et par slike vi og. Første gang det skjedde var det rett etter at maten kom ned i magen og rett opp igjen med et hyl. Det var da jeg ringte barselavdelingen klokka 1:30 på natta. Hvor gammel er jenta di igjen? Skjønner godt at det er sjokkerende. Skjer det oftere ville jeg tatt det opp med fastlegen/helsestasjonen.
Nicky B Skrevet 23. mai 2008 #4322 Skrevet 23. mai 2008 Litt off topic men...Skal kjøpe meg en bæresele. Skal ha en beco butterfly og valget står mellom denne: Mønstret eller denne: Ensfarget brun Ensfarget brun (eller svart) er vel kanskje mer pappavennlig? Men syns den mønstrete var stilig den og...
blåmeisa Skrevet 23. mai 2008 #4323 Skrevet 23. mai 2008 Sprutgulp har jeg også opplevd en gang, jeg ble livredd og våket over lillemann hele natten. Jeg skulle heldigvis på helsestasjonen dagen etter og fikk vite at dette er helt normalt, så lenge det ikke skjer ofte. Fikk ogsåp beskjed om at det ofte virker mye mer enn det faktisk er. Hadde man samlet det oppi en kopp, hadde det blitt mye mindre enn man syntes det var når. Noen som vet hvor ofte mme barn bør ha bæsjebleie, her er det ca en gang i døgnet, men har ikke gått på bare mme før nå, så da tenkte jeg det var lurt å følge med på det. Virker ikke som det er noe mageproblemer med mme, bare litt ekstra hard trykking når bleien skal fylles. Han er jo utrolig søt når han trykker seg rød i ansiktet og det lykkelige smilet når alt er ferdig. Er det noen som har prøvd fot og håndavtrykk av de små, hvordan har dere gjort det??
monja Skrevet 23. mai 2008 #4324 Skrevet 23. mai 2008 Storebror (som var 100% MME barn) hadde bæsjbleie en gang pr døgn, og det var helt normalt, men det bør ikke gå mye lengre tid enn det mellom.
monja Skrevet 23. mai 2008 #4325 Skrevet 23. mai 2008 Nå er M våken. Sov 4 timer etter mat i morges. Men han hoster så det raller stakkars. Og nyser. Huff altså, håper det går over snart.
MzS Skrevet 23. mai 2008 #4326 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Tassen her er jo også 100% MME-barn, og har avføring 1-2 ganger i døgnet. Og etter at vi begynte med Hipp strever han overhodet ikke med å få den ut heller, og konsistens osv er kjempebra. Hurra for Hipp - eller skal man kanskje si Hipp Hurra (haha) Avtrykk av hender og føtter ja... Lykke til, her ble det bare søl hvertfall Eller det vil si, føttene gikk ganske greit etter litt prøving og feiling, men hendene var helt umulig. Han bare knyttet nevene og fektet og styrte. Han syns det var veldig gøy da, men skjønte vel ikke helt hva vi ville ha han til å gjøre. Ikke så rart kanskje... Vi tok bare vannmaling og malte på hender og føtter med pensel/fingrene, og presset papiret mot. Men det ble mye mer maling alle andre steder enn på papiret vi skulle ha avtrykkene på Et lite situasjonsbilde fra prosessen: Her tas det avtrykk av hender og føtter Endret 23. mai 2008 av MzS
blåmeisa Skrevet 23. mai 2008 #4327 Skrevet 23. mai 2008 Tassen her er jo også 100% MME-barn, og har avføring 1-2 ganger i døgnet. Og etter at vi begynte med Hipp strever han overhodet ikke med å få den ut heller, og konsistens osv er kjempebra. Hura for Hipp - eller skal man kanskje si Hipp Hurra (haha) Avtrykk av hender og føtter ja... Lykke til, her ble det bare søl hvertfall Eller det vil si, føttene gikk ganske greit etter litt prøving og feiling, men hendene var helt umilig. Han bare knyttet nevene og fektet og styrte. Han syns det var veldig gøy da, men skjønte vel ikke helt hva vi ville ha han til å gjøre. Ikke så rart kanskje... Vi tok bare vannmaling og malte på hender og føtter med pensel/fingrene, og presset papiret mot. Men det ble mye mer maling alle andre steder enn på papiret vi skulle ha avtrykkene på Et lite situasjonsbilde fra prosessen: Her tas det avtrykk av hender og føtter Nydelig bilde!! :rødme: Her er det også hipp (hurra), det er definitivt bedre for magen enn nan, synd de ikke lager ferdig på kartong til turer ut. Virker som vi har noen lunde normale bæsjerutiner her i huset også da, var bare redd han kunne bli forstoppet. Han bruker nemlig også jern pga lav fødselsvekt og jern er som kjent ikke alltid bra mot hard mage. Men den ene bæsjebleien i døgnet er rimlig full, på grensen til at jeg trenger å brekke meg ....
marsy Skrevet 23. mai 2008 #4328 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Er du sikker på at det ikke var mye spytt med da? Det ser ofte mer ut enn det er. Var nok mye spytt. Og det er jo vanskelig å si hvor mye det faktisk var, men det ble en stor flekk i tillegg til alt som kom på meg og putevaret. Gulp x 10. Men så lenge hun ser ut til å ha det bra, er vel alt i orden... (selv om bekymrings-genet min blusser opp) Nicky: hun er 10 uker i dag. Har skjedd en gang tidligere for ca 3 uker siden. Da hadde hun også spist mye på kort tid siden det var så varmt ute. ----------- Har dere andre fått fødselsattest? Har ikke fått annet enn navneskjema jeg :klø: Endret 23. mai 2008 av marsy
LaraCroft Skrevet 23. mai 2008 #4329 Skrevet 23. mai 2008 Ja - superguling er ikke det morsomste nei...har hatt det to ganger tror jeg, og en minisupergulp igår, så nå må sofapynteputene vaskes:) Akkurat det med gulping er jeg rolig på, for jeg føler ikke at han gulper så mye...og hvis han gulper så er det bare litt som kommer ut ved munnviken, fo ruten en supergulp innimellom da fordi jeg stapper puppen inni for ofte Jeg synes det heller er verre å kle på lillegutt jeg... Det er sol, og varmt i solen, men kald vind og kjølig i skyggen... hva skal man da kle på dem... vet jo at jeg skal kjenne etter nakken om hvordan lillegutt er temperert, men hvis han da er for varm så våkner han når jeg skal kle av ham... Om natten f.eks. dan ligger i egen seng inne på rommet vårt, har dundyne og ligger i body og strømpebukse... vi ligger med vinduet oppe på gløtt og det var 7 grader ute i går kl tolv om kvelden... vil det da bli for kaldt for lillegutt å ligge i body og sokker? vil jo ikke at han skal være for varm, men heller ikke fryse... Synes påkledning er det vanskeligste jeg..hmmm...
pondusa Skrevet 23. mai 2008 #4330 Skrevet 23. mai 2008 Da har vi hatt hjemmebesøk av en koselig helsesøster, dansk til og med. Hun hadde med div papirer og innvitasjon til første barselgruppemøte på helsestasjonen. Hun var her i 20 min. Vi fikk også kontrollkortet til lillebror, og hun hadde plottet inn 6-ukers kontrollen, barselgruppa, 3mnd kontrollen og 4mnd/Fysio-kontrollen. Effektiv dame, men kjekt, for nå vet jeg når vi skal på kontroller. Ellers må jeg vel ringe legekontoret for å få time til 6ukers for meg selv. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal sette inn spiral eller ikke. Noen som har det her, og som IKKE har blitt plaget med den i etterkant? Og hvilken type bør man gå for, kobber eller hormon?
Kykkelikokos Skrevet 23. mai 2008 #4331 Skrevet 23. mai 2008 Har ikke hatt spiral før, men skal få satt inn hormon. Med kobber er det vel økt fare for å få større blødninger og slikt. Det gidder jeg ikke, så da satser jeg på at hormonspiral ikke gjør kroppen helt teit. blåmeisa: vi prøvde småfolk ferdigblandet, og den var veldig grei i hvert fall. Litt tynnere konsistens enn nan sin, om jeg ikke husker feil på hvordan nan sin var. Jeg er overrasket over at noen ønsker å bruke nan i heletatt (hvis man kan få tak i alternativer, vel og merke). Det virker jo som om de fleste babyer har litt problemer med magen av å bruke det, og nestle har jo også litt negative sider ved seg. Nå har snuppa sovet lenge i vognen sin, gitt. Hun slutter aldri å overraske
Kykkelikokos Skrevet 23. mai 2008 #4332 Skrevet 23. mai 2008 Litt off topic men...Skal kjøpe meg en bæresele. Skal ha en beco butterfly og valget står mellom denne: Mønstret eller denne: Ensfarget brun Ensfarget brun (eller svart) er vel kanskje mer pappavennlig? Men syns den mønstrete var stilig den og... Har du prøvd den? Jeg snuser litt på en formsydd sak jeg også. Men jeg vet ikke hvilken. Synes Manduca ser veldig grei ut. Kan beco'en brukes til "nyfødt" (våre babyer), eller er det til storesøster? Hvis dette er en større investering som du kommer til å bruke mye (at du ikke har flere typer bæretøy som du bytter på), så ville jeg kjøpt den i ensfarget brun, så du ikke går så fort lei av den.
Trampe Skrevet 23. mai 2008 #4333 Skrevet 23. mai 2008 Jeg fikk fødselsattest for flere uker siden marsy. Her er vi begynt å prøve å legge lillegutt tidligere enn 23:00, han har liksom satt seg fast i den rytmen. I går fikk jeg ham i søvn 22:30, men han våkna igjen 23:00 og ville ha mer pupp. Men så sov han fra 23:15 til 06:00 Det er første gangen jeg kan si at han har sovet gjennom hele natta! Deilig :-D Vi har gått skogstur i dag, det er en sti langs ei elv i nærheten her. Jeg er litt redd for elg, men man må jo ut og gå og jeg blir lei av asfalt. Det er så nyyydelig vær for tida Det er kjempevanskelig å finne ut hva lillegutt skal ha på seg. Jeg har alltid brukt body og pysj over, men i går gulpa han ut alt, så det ble body og ei tynn tynn sparkebukse i stedet. Jeg bruker fremdeles langerma bodyer, og har vurdert å legge ham i bare body og sokker jeg også... når det er 7-8 grader ute om natta og han ligger i en vognbag med dyna godt rundt seg kan jeg ikke skjønne at det skal være skummelt. Kanskje vi går over til senga snart, men det er så kjekt å kunne vippe ham litt i vognbagen om han våkner av ett eller annet om natta... Jeg har begynt på cerazette, men kommer vel til å sette inn hormonspiral etter nestemann. Jeg har vondt når jeg har mensen, så kobberspiral er uaktuelt her i gården. Den forsterker visst menssmerter etter hva jeg har hørt. Håper bare jeg slipper unna blødningene med cerazette, jeg har brukt de siden mandag og merker ingenting så langt.
Grace Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #4334 Skrevet 23. mai 2008 Et lite situasjonsbilde fra prosessen: Her tas det avtrykk av hender og føtterDette er helt off topic men hvor har du fått tak i den oppblåsbare matten der? Skulle så jerne hatt sånn til babysvømmingen
marsy Skrevet 23. mai 2008 #4335 Skrevet 23. mai 2008 veldig aktiv her i dag vesla sover i pysj og sokker, med dyne over. Hender at hun ligger halvveis inni et annet teppe også, hvis hun sovner i stua før vi rekker å legge henne på soverommet. Vi lufter soverommet hele dagen, men tar igjen vinduet før vi legger mini. Tror hun bare synes det er deilig at det er kjølig på soverommet. Har lest flere steder at babyer skal ha det litt kjølig også
marsy Skrevet 23. mai 2008 #4336 Skrevet 23. mai 2008 Dette er helt off topic men hvor har du fått tak i den oppblåsbare matten der? Skulle så jerne hatt sånn til babysvømmingen Vi har en sånn fra IKEA. Kostet nesten ingenting (max 50-lappen). Du finner den i barneavdelingen, ved stellebordene
Kykkelikokos Skrevet 23. mai 2008 #4337 Skrevet 23. mai 2008 Husker ikke hvem som spurte, men man må sende in navneskjemaet før man får fødselsattesten. Vi har forøvrig fått fødselsattesten.
MzS Skrevet 23. mai 2008 #4338 Skrevet 23. mai 2008 Dette er helt off topic men hvor har du fått tak i den oppblåsbare matten der? Skulle så jerne hatt sånn til babysvømmingen Den er fra Ikea, ja Veldig kjekk! Vi også fikk fødselsattesten for flere uker siden, etter å ha sendt inn navneskjemaet... I dag har vi vært hos fysioterapeuten på helsestasjonen, tassen har blitt litt skjev i bakhodet fordi han helst vil ligge på høyresiden. Han ble sjekket fra topp til tå, og alt var bra. Ingen låsninger, så da er det bare å prøve å variere liggestillingene hans så det retter seg litt. Ny sjekk om 3 uker. Her har vi begynt å legge oss ca kl 20 - da er han veldig klar for senga si. Ligger og koser seg og pludrer (hender vi må opp og putte i sutten hvis han er misfornøyd da) til han sovner. Så er det mat igjen i 12-1 tiden og så hver 3-4 time utover natten. Tror fortsatt det er leeenge til det soves natta over her ja. Men han sovner igjen med en gang etter mat da, så det går jo greit. Skjønner heller ikke hvorfor noen bruker Nan! Skulle vært fjernet fra markedet, nesten alle får jo magetrøbbel av den jo
Nicky B Skrevet 23. mai 2008 #4339 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Har du prøvd den? Jeg snuser litt på en formsydd sak jeg også. Men jeg vet ikke hvilken. Synes Manduca ser veldig grei ut. Kan beco'en brukes til "nyfødt" (våre babyer), eller er det til storesøster? Hvis dette er en større investering som du kommer til å bruke mye (at du ikke har flere typer bæretøy som du bytter på), så ville jeg kjøpt den i ensfarget brun, så du ikke går så fort lei av den. Endelig noen som synser! Jeg har ikke prøvd den, men etter å ha lest om den er jeg overbevist om at dette er bæreselen for meg. Den er justerbar slik at den passer alle kropper. Den passer dessuten for nyfødt såvel som til store barn og den er ergonomisk riktig for både barn og bærer slik jeg har forstått det. Noe dyr, men jeg kommer ikke til å ha mye forskjellig bæretøy så det er en vel verdt investering. Ser for meg at den blir veldig fin til høsten når vi skal til skogs og plukke bær etc. Les her: Beco butterfly Hvem her er det som bruker tommee tippee flasker? Jeg likte ikke de jeg. Syns de slapp inn for mye luft. Endret 23. mai 2008 av Nicky B
Trampe Skrevet 23. mai 2008 #4340 Skrevet 23. mai 2008 Jeg liker ikke puppene mine lenger Den ene er minst en cupstr større enn den andre. Please fortell meg at det blir normalt etter amming, jeg ser helt dust ut nå! Jeg var ikke forberedt på å se slik ut etter et svangerskap. Jeg visste om strekkmerker, men ikke så veldig mye annet. Kanskje jeg var veldig naiv... men jeg ser altså ikke ut. Jeg er nede på pregravid vekt nå, men magen og sidene er fulle av strekkmerker, jeg har et heng etter gravidmagen, puppene er helt rare, rumpa henger og ryggen er helt full av kvisearr. Hjelpe meg, dette svangerskapet har virkelig tatt på kroppen min. Og dette skal jeg gjøre en gang til? *grøss* Glad jeg er gift, for å si det sånn...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå