Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

OK, godt å se at det er andre som reagerer også da... Eller, godt og godt, jeg mener jo ikke at det er bra at sønnen din reagerer da Trampe, men du skjønner vel hva jeg mener ;)

Hmm... D-vitamin står jo oppført i innholdsfortegnelsen på Hipp-pakken - mon tro om det holder? Eller må man gi enda mer i tillegg? Hvor skal man henvende seg for å få svar på dette da tro... Kanskje sende en mail til Hipp og spørre? For lege/HS vet vel ikke hvor mye D-vitamin det er i MME'en og kan vel derfor ikke svare på om det er nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal til manuellterapaut på mandag hos barneklinikken i Oslo pga noe av det samme. Bedre føre var.. Snuppa her skriker dessuten en del, så vi vil i hvert fall få sjekket det.

Skrevet

Oi oi oi - jeg må hvertfall slutte å "klage",når jeg leser hvor lenge Pondusa skal være alene med barna... Jeg var første gang alene med lillegutt i natt jeg:)

Og det blir en stund til neste gang, men da blir det en arbeidsuke... men da kommer svigermor på besøk, så jeg blilr jo ikke alene da heller.

Imponerende klapp til alle alenemødre og de som er periodevis alene :klappe:

Lillegutt har også en favorittside med hode, men er det slik at det må sjekkes ut???

Han har favorittside til venstre, og ligger gjerne den veien hvis mulig. Prøver å være bevisst å legge han andre veien også da.

HS sa at vi bare måtte være obs på dette hun...hmmm....

Når ca er denne perioden med at det kan skade over da?

Skrevet
Lillemann kan også snu hodet begge veier og sover på begge sider, men foretrekker den ene siden. Vet ikke om det er kjempeviktig å gjøre noe med det, helsesøsteren jeg går til er veldig opptatt av dette og derfor fikk vi henvisning. Hun nevnte noe om lang og kort nakkemuskel og skeiv hodeform. Uff, nå hørtes dette helt dramatisk ut, men det var veldig vanlig barn gjor det og det var fint å gå til fysio da, jo før jo bedre

Da nevner jeg det for helsesøster når vi er på 3mnd kontroll om en mnd. :)

Så lenge hun snur hodet begge veier er det vel ingen krise. Så får helsesøster si om hun synes vi bør ta en runde hos fysio.

---------

:kjefte: hvorfor er det umulig å få tatt bilde av disse babysmilene! Jeg sverger at vesla skjønner det når jeg sniker frem kameraet.... :roll:

Her har hun utviklet en ny teknikk for å slippe å trene nakken. Legge hodet til siden, og rotere hele kroppen, slik at hun ligger med ansiktet mot det hun vil se på... lur er hun ihvertfall :fnise:

Skrevet
OK, godt å se at det er andre som reagerer også da... Eller, godt og godt, jeg mener jo ikke at det er bra at sønnen din reagerer da Trampe, men du skjønner vel hva jeg mener ;)

Hmm... D-vitamin står jo oppført i innholdsfortegnelsen på Hipp-pakken - mon tro om det holder? Eller må man gi enda mer i tillegg? Hvor skal man henvende seg for å få svar på dette da tro... Kanskje sende en mail til Hipp og spørre? For lege/HS vet vel ikke hvor mye D-vitamin det er i MME'en og kan vel derfor ikke svare på om det er nok...

Hvis du tar omega 3/tran vil jo mini få en del igjennom morsmelk.

Jeg slurver med tran pga lukta :sjenert: Hun lukter jo så deilig baby fortsatt, og tranen gjør at hun lukter torsk hele dagen..

Skrevet
Hvis du tar omega 3/tran vil jo mini få en del igjennom morsmelk.

Jeg slurver med tran pga lukta :sjenert: Hun lukter jo så deilig baby fortsatt, og tranen gjør at hun lukter torsk hele dagen..

Joda, hadde vært veldig greit det... Men nå har ikke jeg noe morsmelk jeg da dessverre. Han får kun MME.

Skrevet
Joda, hadde vært veldig greit det... Men nå har ikke jeg noe morsmelk jeg da dessverre. Han får kun MME.

Sorry, der fulgte jeg ikke med på hvem jeg skrev til :)

Sikkert greit å høre med Hipp hvor mye de har tilsatt MME'n.

Skrevet

Det er i hvert fall Omega3 i Collett. Det står på pakken at man ikke skal trenge å gi noe ekstra, tror jeg.

Skrevet

Hei på dere! Igjen :fnise:

Da har vi vært på 4 ukers gruppekontroll på HS og det var veldig koselige mammaer. Ungene er veldig tett i alder, en født 17. april, Maia den 21. og tre andre den 23 :)

Maia veier nå 4.860 g fra 3.8 kg ved fødsel. Strukket seg 4 cm til 54 cm :)

Alle barn (og voksne) har en favorittside som f.eks ved mageleie. Man liker gjerne å ha hodet den ene eller andre veien. Det er ikke nødvendig å sjekke dette om man ikke merker en veldig stor foskjell, eller om baret viser ubehag, eller at hodet er flatere på favorittsiden e.l. Det er helt normalt :)

Skrevet

Nå sover endelig lillegullet. Våkna kl 9.30 og har etter d bare sovet en liten dupp etter trilletur, men nå sover han v siden av meg her på sofaen. Har vært ganske urolig i går og i dag. Lurer på om jeg har spist noe han ikke tåler i forbindelse m 17. mai.

Han har forresten begynt å tulle no veldig v puppen i d siste. Suger en liten stund og så ligger han bare å virrer m hodet og skriker irritert, hvis han ikke får d til. Eller bare smatter på brystvorta, uten å suge seg fast. Han som har vært så flink til å suge til nå...

Skal på barselsgruppe i morgen m jordmor. Spent på hvordan d blir og om d er noen der man klikker med. Kjenner ikke noen andre rundt her som har småttiser.

Har fått beskjed om å starte m tran når lillegull er 4 uker, så må vel ut å handle inn d både til ham og meg selv. Vil ikke ha en unge som lukter fisk da!

Hmm.... gikk treigt å få skrevet ned fødselshistorien min...

Skrevet

Vi gir d-vitamindråper. Orker ikke trangulp over alt.

Skrevet

Lillemann har endra oppførsel i det siste. Han er mer våken på dagen, og han er begynt å spise mye oftere igjen. Pluss at han ikke gulper mer, alt som går ned blir nede. Det virker som om det ikke er nok for ham lenger, han suger meg tom annenhver time her nå. Han krever mer mat om natta også for tida, og vi som var kommet i den fine rytmen med fem timers søvn...

Ut fra det jeg leser her har jeg visst den største ungen av oss alle..? Han har vokst noe veldig, og "alle" sier at jeg snart må begynne å gi ham mer enn bare melk. Lillemann er nå tyngre enn det faren var ved fem måneders alder, og dåpskjolen sys i str 74... jeg la nettopp vekk bukser i str 62 fordi de ble for trange. Han er bare ti uker altså...

Hva er dette for en gigantbaby? :sjenert:

Skrevet

Når dere får vedtaket fra NAV, er fedrekvoten med i datoen der eller er det kun mors permisjon?

Skrevet

Hvem er "alle", Trampe? Hvorfor mener de at du skal gi mer enn MM? Og hva mener de at du skal gi? Jeg synes du skal følge med på vekten hans og se om han har en fin kurve, og heller ta det derfra. Han har nok sikkert bare økedøgn, det er visst valig ved 3mnds alder.

Skrevet
Når dere får vedtaket fra NAV, er fedrekvoten med i datoen der eller er det kun mors permisjon?

Mener å huske at begge deler var med der.

Skrevet

Vi har ikke målt og veid siden 6. mai. Skal til kontroll igjen på mandag, jeg er veldig spent på utviklinga da...

Han var 3460 g og 48 cm da han var født 14. mars, og 6. mai var han 6380 g og 58 cm. Og da var han sulten og hadde ikke spist på flere timer. Så han er ganske stor ja...

"alle" er folk vi er på besøk hos, svigers, besteforeldrene våre, venninnene til mamma, you name it. Alle som holder han blir overraska over hvor tung han er, siden han ikke ser sånn ut. Han er ikke tykk i det hele tatt, bare veldig tung... Og de kommenterer det. Jeg synes ikke det er noe moro, og siden jeg er førstegangs vet jeg ikke helt hva jeg skal forholde meg til heller. Helsesøster her anbefaler fullamming til 6 mnd, men det har jeg nok ikke sjanser til, så sulten som han her er. Jeg aner ikke hvor han har det fra heller, verken jeg eller mannen er store og vi har ikke store folk i familiene våre heller.

Skrevet

De mener jeg skal begynne med velling tidligere enn ved 4 mnd fordi han er såpass stor, han er like stor som mange 4 mnd gamle unger er. Og at han komer til å kreve mer mat enn mm, mer næring enn det er i mm.

Skrevet (endret)

Vel, jeg ville nok heller hørt på helsesøster enn den litt "eldre" generasjonen som foreldre og besteforeldre. De hadde litt andre "anbefalinger" på den tiden de hadde spedbarn. I dag skal man jo helst ikke begynne å gi grøt ved 4mnds-alder engang (ref. det helsesøsteren din sa), og din gutt er jo 3mnd. Jeg ville nok helst ha ventet og sett hvordan det går. Om du har mulighet så veier du han en gang i uken for å se hvordan vektøkningen er. Dere har sikkert åpen dag på helsestasjon med mulighet for å veie. Det benytter i hvert fall vi oss av (siden jeg kun ammer på ene brystet, og prøver å ikke gi så mye MME for magen hennes skyld).

Grunnen til at han vokser, må jo være for at det er ER næring i melken din?

Jeg ville i hvert fall ventet til 4mnds alder, da er det jo mulig å få tak i grøt som er beregnet på ham. Og det med at han er så tung, kan du jo ta som et kompliment :)

Uansett så bør du lytte til din egen magefølelse fremfor å høre på råd fra "alle" andre (inkludert meg ;)). Er du i tvil, lytt til helsesøsters råd.

Det handler vel litt om hva du ønsker også. Om du ønsker så kan du sikkert fint fullamme til og med lengre enn 6mnd også. Det er jo rart om du ikke skulle ha nok næring i melken nå sånn helt plutselig, når han har vokst som bare det frem til nå? Men om du ønsker å kunne gi litt grøt og slikt fra 4 eller 6mnd av, så gjør du det, uten å bry deg om hva andre mener.

Endret av Kykkelikokos
Skrevet

Det må jo være en hel masse næring i melka, i og med at han vokser sånn. Men det er klart at om han nå begynner å trenge mat annenhver time om natta fordi melka ikke holder lenger enn to timer blir det slitsomt for oss begge. Vellingen ligger jo mye lenger i magen, han blir mer mett på den. Han er jo ikke tre måneder ennå, han er knapt to og en halv. Blir ikke tre måneder før 14. juni.

Det er mulig han bare har en økeperiode, det er det jeg håper på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...