Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vaska ørene på lillemann annet med en klut helt ytterst i øret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lara: Disse små merker om vi er i rommet på godt og vondt. Når de er små så sover de bedre når vi er der, men når de blir noen mnd gamle så våkner de av oss :fnise:.

Jeg tar bare enden på en mesoft/klut med litt lunkent vann og drar ytters i øregangen med fingeren. Ørene er selvrensende og man skal kun vaske bort det som "faller" ut :)

Nicky: Dette er utrolig trist å lese :klem:. Har du lest litt om KISS/KIDD? Storebror her hadde det og han gråt mye. Ikke tre timer om dagen, men intens gråt i perioder om dagen da han ikke sov. Spesielt i timen før mannen kom hjem fra jobb. Man gråter med dem...

Manuell terapeut hjalp for oss gjennom Barneklinikken i Oslo. Det hjalp på KISS-gråtingen og kiropraktor hos Klinikk for Alle hjalp for magebesværet (kolikkgråten).

Når det gjelder ammingen så kan det at du stresser gjøre at melken ikke kommer ut like lett. Kanskje ved å la ham få litt flaske mme etter pupp kan hjelpe deg som det gjorde naboen min? Hun stresset med å få til ammingen og jenta hennes gikk ned i vekt. Etter flere mnd med utilpass jente og skakkjørt og deprimert mor så prøvde hun mme etter måltidene. Plutselig så fullammet hun igjen på null komma niks og ammet til jenta var 18 mnd :)

Skrevet

Har full forståelse for deg jeg hvertfall, NickyB.. Måtte gi opp helt ved 4 uker jeg, og da hadde jeg VIRKELIG prøvd. Da bare blånektet han å ta brystet, og melken min forsvant selv om jeg pumpet mange ganger i døgnet. Lillegutt her har vært 100% MME-barn fra ca 4 uker. Men han stortrives med det, er en veldig rolig, blid og fornøyd (stort sett) gutt. Jeg var også litt "ammepoliti" før jeg ble mamma selv, og syns liksom at det ikke var mange unnskyldninger som var gode nok til ikke å amme. Det var derfor et massivt slag i trynet når det ikke gikk - men nå er jeg i grunn veldig fornøyd med slik det er nå også.

Så selvfølgelig - det er best å amme, men skulle det ikke gå så er det INGEN krise!!! :klemmer:

Skrevet

Dere skal se at det blir folk av deres MME babyer og *erfart*

:klemmer:

Skrevet

Takk for gode ord, jenter! :klemmer:

Nicky: Dette er utrolig trist å lese :klem:. Har du lest litt om KISS/KIDD? Storebror her hadde det og han gråt mye. Ikke tre timer om dagen, men intens gråt i perioder om dagen da han ikke sov. Spesielt i timen før mannen kom hjem fra jobb. Man gråter med dem...

Manuell terapeut hjalp for oss gjennom Barneklinikken i Oslo. Det hjalp på KISS-gråtingen og kiropraktor hos Klinikk for Alle hjalp for magebesværet (kolikkgråten).

Når det gjelder ammingen så kan det at du stresser gjøre at melken ikke kommer ut like lett. Kanskje ved å la ham få litt flaske mme etter pupp kan hjelpe deg som det gjorde naboen min? Hun stresset med å få til ammingen og jenta hennes gikk ned i vekt. Etter flere mnd med utilpass jente og skakkjørt og deprimert mor så prøvde hun mme etter måltidene. Plutselig så fullammet hun igjen på null komma niks og ammet til jenta var 18 mnd :)

Jeg har lest om KISS/KIDD (et vennepar av oss har en datter med det) men føler ikke helt at han passer inn der egentlig. Men kanskje han har symptomer som er litt på siden? Han er veldig stiv i nakke og rygg syns jeg, det er ikke utenkelig at han har fått noen låsninger. Fødsel er jo en tøff opplevelse for de små. Han er en frustrert liten sjel i hvertfall...

Men jeg har blitt obs på at han ofte skjærer grimaser i søvne som om han får en vond smak i munnen i tillegg til at han gulper og ligger og svelger unna. Derfor mistenkte jeg litt stille refluks, selv om enkelte ganger spruter virkelig gulpen og.

Han får MME først etter at han har fått det jeg har i puppene og han viser tydelige tegn på at han fortsatt er sulten og vil ha mer. Han bruker laaaaang tid på hver pupp, oppmot 45 minutter. Vi tar hyppige rapepauser og det er ikke stort jeg får pumpet ut av puppene etter at han er ferdig.

Er ikke bevisst på at jeg stresser for ammingen gikk jo egentlig greit de første ukene svak sugeevne til tross...

Kvier meg for å snakke med helsesøster- hun er av den gamle sorten som ikke har mye tro på refluks eller KISS/KIDD...

Skrevet

Nå har lillebror sovet siden 10.30 ca. :dåne: Og det kjennes på puppene.

Jeg har strikket ferdig en barnebunad, dampet den og nå prøver vi å løse hvordan vi skal få den levert over fjorden. Og så har jeg vasket klær, brettet klær, ryddet og nå sitter jeg her med knekkebrød og kakao. Sambo har holdt på å rydde i garasjen i flere timer, og ungene koser seg i bhg.

Skrevet

Synes bare det er slitsomt med en unge som ikke sover noe særlig for seg selv jeg. De siste dagene har han nesten ikke villet sove i vogna en gang. Dermed må han holdes eller bæres døgnet rundt. Kanskje jeg er unormal, men jeg synes ikke det er deilig, jeg. Akkurat nå ligger han på sofaen og sover - han sovna da jeg amma ham, så jeg fikk lirka ham ut av fanget. Nå sitter jeg som på nåler her og håper han ikke våkner med det første. Synes det hadde vært greit med en unge som kunne sove litt for seg selv jeg da.

Vi skal ha dåp 15. juni. Tar bare fest med nærmeste familie.

Skrevet

Imli: hva med kobberspiral hvis du ikke vil bruke hormonprevansjon? Er jo mye mer praktisk og økonomisk enn kondomer i lengden?

Trampe: her gjorde det ordentlig vondt første gangen, litt bedre neste gang, og litt bedre gangen etter det igjen. Alt kjennes normalt ut botrsett fra at det strammer og svir litt ved stingene.

Jeg var på kontroll i går. Fikk time for å sette inn hormonspiral (etter uke 13). Alt så heldigvis bra ut på GU. Men når jeg skulle knipe kjente legen et punkt det sviktet litt.... har jo ikke vært flink til å knipe :sjenert:

Vi vurderer forresten å reise en uke til Skottland på ferie når vesla er 4 mnd. Noen andre som våger seg utenlands? Litt skummelt

Skrevet

Vi skal på utenlandstur til høsten tenker jeg, enten Praha eller Barcelona. Det skal gå bare fint det, det jeg er mest redd for er faktisk at stuerne skal knuse vogna...

Jeg skjønner deg godt jeg imli, det er veldig slitsomt å gå og bære hele tida. Lillemann er sånn her også av og til, men han sover fint for seg selv om natta og heldigvis for det.. ellers hadde jeg blitt sprø. Det er godt å kose, for all del, men ikke hele tida!

I natt hadde jeg første amming rundt to, og jeg greide å sovne fra hele greia. Var så trøtt... så jeg våkna igjen klokka seks, og lillemann sov søtt ved siden av meg. Han spytter ut puppen når han har fått nok, og bruker den som hodepute i stedet :ler: Jaja. Det er vel lov å være trøtt. ;)

Skrevet
Han spytter ut puppen når han har fått nok, og bruker den som hodepute i stedet :ler:

Sånn gjorde snuppa mi i begynnelsen og :ler:

Nå er hun så vant til å sove i egen seng at hun ikke greier å sove ved siden av meg. Hun sovner jo innimellom, men våkner fort og finner liksom ikke roen. Syns det er greit jeg, for jeg klarer ikke sove godt hvis hun ligger ved siden av meg.

Men nå sover vi hele natten, så blir ikke noe natt-amming her. Så da er jeg ikke så trøtt som jeg var i begynnelsen når vi måtte vekke henne hver 3.time.

Skrevet

Men hvordan greier du å sove hele natta uten å sprenges, Capri? Vi sov seks timer i strekk en gang, og da våkna jeg av sånn melkespreng at jeg trodde jeg skulle eksplodere...

Skrevet

Går som regel fint det ;)

Tar siste amming når vi legger oss i tolv tiden. Da får hun på begge sider. Og kan da sove til alt fra 6 til 9 om morgenen. Da er det fullt, men går fint det. Da er hun sulten, så hun får begge sider igjen. Og så sover hun gjerne noen timer til. Men har hendt jeg har måttet tømme litt før hun får. Ellers får hun ikke ordentlig tak og det blir bare søl :ler:

Skrevet

Jeg og sover hele natta uten å amme, men i natt måtte jeg opp og pumpe, for da var jeg sprengt ja....

Skrevet

Lillemann er blitt 4900 gram, det er en oppgang på 400 gram på ei uke, nesten 2 kg på 6 uker.

Skrevet

Fremdeles fløte du serverer, skjønner jeg :ler:

Jeg skal få satt inn hormonspiral 12. juni. Hadde egentlig tenkt på kobberspiral, men orker ikke å ta sjansen på å få verre blødninger og menssmerter. Så da blir det hormonspiral.

Her bæres det store deler av dagen også. Dvs, det går i bæring og pupping. Det er slitsomt for armer, nakke og rygg.

Skrevet

Her er det bare fløte ja :ler:

Jeg sammenlignet med smurfen, og han var bare 4880 gram da han var 6 uker :dåne: Det betyr at Knotten har tatt igjen Smurfen, til tross for at storebror var 640 gram tyngre ved fødsel :dåne:

Skrevet

Sa noen "fløte"?

Lillegull har gått opp 975g på to uker!!

Synes han hadde vokst endel....

*enhåndsskriving*

Skrevet
:ler: foregår en del enhåndsskriving her
Skrevet

Skikkelige fløtemugger dere, assa :fnise:.

Vi var i Polen med storebror da han var ca 2 mnd. Gikk fin-fint :Nikke:. Lettere jo mindre de er ;)

Skrevet

Nicky, du kan ta kontakt direkte med en manuell terapeut, det gjorde jeg (altså Barneklinikken) og kom inn ganske kjapt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...