monja Skrevet 11. mai 2008 #4021 Skrevet 11. mai 2008 Når det gjelder hodeløfting er det samme status som hos deg, marsy. Han liker ikke å ligge på magen på stellebordet, i sofan eller på gulvet, men vi tvinger han til det et par ganger om dagen uansett. Han løfter det et par ganger og så kaver han bare og blir sååååå sint Men han er knallflink til å løfte det om vi har han på brystet, legger han på magen over lårene våre eller løfter han. Det kommer nok det der.
monja Skrevet 11. mai 2008 #4023 Skrevet 11. mai 2008 Vi er ikke så flinke til å trene på det vi heller. Begynner å bli litt småbekymret egentlig, for hun vil så og si bare ligge med hodet ene veien, og noen ganger ligger hun liksom litt rart med nakken. Vet ikke om det har noe med at jeg bare ammer henne på ene siden, og at hun dermed har "blitt" litt sånn, eller om det er noe annet.. I dag har hun forresten ikke spist så mye som vanlig. Må huske å få veid henne på tirsdag.. Du kunne ikke prøvd å legge henne i tvillingstilling innimellom når du ammer da? Sånn at hun får snudd hodet andre veien?
monja Skrevet 11. mai 2008 #4024 Skrevet 11. mai 2008 Hvordan ligger deres når dere ammer? Mage mot mage? Min liker like gjerne å ligge på ryggen, men det kommer kanskje av at jeg bruker ammepute hjemme? Kjenner jeg sliter skikkelig med å finne en god stilling uten puta siden puppene er digre og brystvorten liksom henger nedover *guuuuud, så flink til å forklare *
Murmelmy Skrevet 11. mai 2008 #4025 Skrevet 11. mai 2008 Her ligger hun som regel mage mot mage. Det gjorde storebror også selv om jeg brukte ammepute de første ukene med ham. Med tulla har den vært overflødig og har ikke vært i bruk en eneste gang Nå skal det sies at brystvortene mine står rett ut og ikke nedover. Hadde sistnevnte vært tilfelle ville det jo være mest naturlig at barnet ligger på rygg. Heller det enn at jeg må holde puppen opp så vi kan være mage mot mage
marsy Skrevet 11. mai 2008 #4026 Skrevet 11. mai 2008 her har det blitt mer mage mot mage i det siste, frem til nå har det for det meste vært på ryggen. Hun ligger med bein og rumpe i fanget mitt, også har jeg hodet hennes på underarmen. Må nesten le litt av vesla når hun ligger på magen, for hodet er så tungt at beina tipper opp hvis hun ikke holder igjen med armene. Ser jo litt komisk ut... (huff, stakkar babyen som blir ledd av mens jeg tvinger henne til å ligge på magen...) Vesla her har vært kjempeflink til å holde hodet når vi holder henne siden hun var et par uker gammel - men på flatt underlag er det nesten håpløst... bare et par cm fra gulvet før hun ligger å gnir ansiktet i underlaget og sutrer... jaja, må nesten tvinge henne litt.
marsy Skrevet 11. mai 2008 #4027 Skrevet 11. mai 2008 Nå skal det sies at brystvortene mine står rett ut og ikke nedover. bare gni det inn
Kykkelikokos Skrevet 11. mai 2008 #4029 Skrevet 11. mai 2008 Du kunne ikke prøvd å legge henne i tvillingstilling innimellom når du ammer da? Sånn at hun får snudd hodet andre veien? Ja, kanskje det. Jeg måtte inn og sjekke på nettet for å finne ut hvordan det skulle gjøres. Kan jo prøve det. Men jeg vet ikke om jeg har en pute som passer?
monja Skrevet 11. mai 2008 #4030 Skrevet 11. mai 2008 Ja, kanskje det. Jeg måtte inn og sjekke på nettet for å finne ut hvordan det skulle gjøres. Kan jo prøve det. Men jeg vet ikke om jeg har en pute som passer? Nei, det er sikkert lettest med en ammepute, men kanskje du får det til ved hjelp av noen puter og dyna hennes?
Kykkelikokos Skrevet 11. mai 2008 #4033 Skrevet 11. mai 2008 Får prøve meg frem i morgen. Takk for tips! Er det forresten noen som har hørt noe om minsket melkemengde som følge av gule stafylokokker? Tenk om det er pga manglende behandling av stafylokokkene (fikk beskjed om at det ikke var sikkert jeg trengte behandling siden jeg ikke hadde noen vondter lenger nå, og gule stafylokokker finnes naturlig på kroppen andre steder. Hadde jo fått en penicilin som er resistens mot det, så da gadd jeg ikke reise til legen for å få ny).
pondusa Skrevet 12. mai 2008 #4034 Skrevet 12. mai 2008 Lillebror ligger mage mot mage når han spiser. Og vedrørende favorittside, pondus la seg konsekvent på en side og han ble bittelitt skjev i hodet. Men legen sa på 6-ukers kontrollen at det var så lite at han bare såvidt kunne føle skjevheten. Vi fikk beskjed om å snu hodet til andre siden når pondus var sovnet på godsiden, og i løpet av et par uker var skjevheten helt borte. Vi følger med lillebror nå, og legger han blant annet annenhver gang mot høyre og venstre når han legges i bagen etter å ha sovnet.
Trampe Skrevet 12. mai 2008 #4035 Skrevet 12. mai 2008 Lillemann her var også konsekvent på ei side. Helsesøstera la merke til det og ba oss ta kontakt med kiropraktor. Det viste seg at han hadde problemer med et ledd i nakken, det var hovent på ei side og dermed vondt. Fem behandlinger gjorde susen, og nå går det bare fint
Gjest imli Skrevet 12. mai 2008 #4036 Skrevet 12. mai 2008 Vi har ikke noe særlig rutiner ennå... Men vi legger oss sammen hele gjengen rundt 11 hver kveld. Prøver å legge ungen i egen seng, noen ganger funker det, andre ganger ikke. De gangene det fungerer, sover han ca tre timer, før det er tid for mat, og da sovner jeg som regel mens jeg ammer og han blir liggende i senga vår... Lar han ikke ligge å gråte så mye, men noen ganger må man jo bare. Feks i løpet av dagen når jeg er alene og han bare vil bli båret døgnet rundt... Er jo nødt til å legge ham fra meg for å gå på do feks... Og da må han bare ligge der og grine.
LaraCroft Skrevet 12. mai 2008 #4037 Skrevet 12. mai 2008 Vi var også bekymret for skjevhet etter å ha blitt fortalt at det kan skje hvis de ligger på samme side hele tiden. Derfor snur vi liggestillingen i senga og vogga med et par ukers mellomrom, mens i vogna ligger lillegutt på ryggen. Ved puppen blir det naturlig annehver gang til hver side, og liggestillingen er sånn ca mage mot mage - litt sånn på skrå mot ryggen liksom... Når det gjelder trening av nakken, noe jeg har tenkt på, men ikke startet med for jeg har antatt at det har vært for tidlig, så vil det si at vi kan starte den treningen nå? Men hvor mange ganger om dagen og hvor lenge skal hver økt vare??? har jo ikke peiling på slikt da :gjeiper:
Kykkelikokos Skrevet 12. mai 2008 #4038 Skrevet 12. mai 2008 Trening av ryggen/nakken kan du begynne med helt fra starten. I følge helsesøster skulle de helst ligge i ca 20 min til sammen, fordelt over flere økter pr. dag. I starten lar man dem ligge så lenge de orker selv, de sier fort i fra når de ikke gidder mer. Vi har ikke vært så flinke altså, bare så det er sagt.
Kykkelikokos Skrevet 12. mai 2008 #4039 Skrevet 12. mai 2008 Lillemann her var også konsekvent på ei side. Helsesøstera la merke til det og ba oss ta kontakt med kiropraktor. Det viste seg at han hadde problemer med et ledd i nakken, det var hovent på ei side og dermed vondt. Fem behandlinger gjorde susen, og nå går det bare fint Tenkte vi skulle ringe til manuellterapaut i morgen for å få bestilt time.
pondusa Skrevet 12. mai 2008 #4040 Skrevet 12. mai 2008 Mens vi venter på at posten skal åpne slik at vi får hentet bæresjalet vårt, lette jeg frem en mei tai baby hawk jeg kjøpte mens lillebror lå i magen. Jeg tenkte kanskje den ble for klumpete for en nyfødt baby, men jammen henger han godt på magen. Sover som bare det. Men jeg får han vel litt tettere inntil kroppen når vi får sjalet vårt. Vi blir nok å bære masse, for dette var deilig!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå