Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har blitt anbefalt en bok av forfatter Anna Wahlgren, om det å være konsekvent ved legging...

Jeg synes det er litt tidlig jeg å begynne med å være så altfor streng, lillegutt er jo bare tre uker.

Jeg lar han skrike litt før jeg evt plukker han opp, eller prøver å dysse han i sengen sin, men noen ganger hjelper det ikke og da må jeg jo ta han opp.

Hvor lenge skal han liksom ligge der å skrike, det er jo helt forferdelig hjerteskjærende å høre på...

Hva gjør dere andre?

Endret av LaraCroft
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte ikke med noen som helt rutine for storebror før han var rundt 3 mnd. Det kommer vi ikke til å gjøre nå heller. Så vi lar han ikke ligge lenge å skrike.

Da vi var på helsestasjonen for å veie på torsdag var vår helsesøster inne. Hun kom for å se litt på han for hun hørte han skrek så fælt da vi skulle kle på (for det er det kjipeste i verden altså). Hun lot han gripe om den ene fingeren hennes og så prata hun til han. Det tok ikke lange tiden før han ble stille og det mente hun kom av at han er trygg på at vi gir han oppmerksomhet når han skriker. Ikke nødvendigvis at vi tar han opp, men snakker med han, synger litt....ja, gir han oppmerksomhet rett og slett.

Men han skriker jo litt da. Ingen har vondt av å skrike noen minutter.

Skrevet

har lagt vesla på samme tidspunkt (ca) siden hun var rundt 6 uker gammel. Rundt kl 19 er det kveldsstell med bading (ikke hver dag), pupp, bleie og pysj. Så legges hun i senga si ca kl 20. Noen ganger ligger hun bare å slapper av der før hun sovner, andre ganger må hun ha mer pupp - eller rapes.

I kveld hadde hun f.eks. fått pupp to ganger, ny bleie og fått ut en rap, og da lot jeg henne sutre litt. Sovnet etter ca 4 minutter (hadde satt 5 minutter som grense). Hun har vært MYE våken i dag, så jeg tror hun rett og slett var overtrøtt. Hadde tunge øyelokk og gjespet lenge, men gråt hver gang jeg la henne fra meg.

Fikk en fin brosjyre om søvnvaner på barseltreff. Helsesøster var ihvertfall veldig opptatt av at vi burde la barna få enkle rutiner, og la dem finne søvnen på egen hånd. Men man må jo bare finne ut hva man synes fungerer selv.

Skrevet

Takk for tips, da kan jeg kombinere litt erfaringer og plusse på mitt eget...

Det er veldig greit med slike tips da jeg er helt blank på feltet og vet ikke helt hva jeg skal gjøre :)

Skrevet

Hvor lette er deres barn å få til å rape? Her har vi hatt litt trøbbel med det de siste nettene. Etter amming har han nesten nødt til å rape, ellers blir det så masse gulping. Dessuten roer han seg ikke i senga si dersom han ikke får ut lufta. Da ligger han og lager lyder, svelger unna gulp, hoster og vrir på seg. Og da får iallfall ikke mor sove.

De siste par nettene har jeg brukt veldig mye tid på å få frem rapen. Jeg har måttet gi opp noen ganger og lagt ham uten at rapen kommer. Da tar det ikke lange tiden før han er i gang med urolighetene sine. Og dermed må jeg ta ham opp igjen. Sånn kan det gå noen runder før vi får det til. Og jeg kjenner jeg begynner å bli litt sliten av det. Jeg blir så fortvilet der jeg sitter med ham i armene/på skulderen og bare venter på at han skal få ut rapen, slik at vi kan får sove igjen begge to. Før gikk jo dette så lett. Han rapet nesten med en gang jeg tok ham opp etter måltidet, la ham og han sovnet greit nesten med en gang. *savner den tiden* :sukk:

Skrevet

Ellers har vi ikke noe særlig leggerutiner enda. Jeg synes det er litt tidlig. Det eneste er at vi prøver å markere forskjell på dag og natt ved å f.eks ikke kosesnakke så mye på natta og ha mindre lys på. Det blir også maks ett bleieskift per natt, så sant han ikke har gjort alt for mye i bleie da. For da må han jo selvsagt skiftes på. ;)

Vi har Junior liggende i kurva si i stua sammen med oss helt til vi går og legger oss. Det er kanskje dumt å ikke markere at han skal sove på soverommet fra et visst klokkeslett. Men vi har ikke babycall enda, så jeg tør ikke legge ham for seg selv uten av jeg kan være sikker på å høre hva som foregår inne på rommet. Så akkurat den rutinen får vi vente litt til med.

Skrevet

Sånn har min også blitt, Bippe! De to siste nettene har bare vært pyton med illskriking og gulp så fort maten kommer ned i magen. Skikkelige luftplager har han, så i natt ringte jeg barselavdelingen på føden oppløst i tårer...

:sjenert:

Fikk et råd om to teskjeer fennikel te før mating og ser ut til å ha en funksjon. Har bare testet en gang så langt i dag, men han prompet og rapet bedre enn med minifomen.

Leste forresten på et annet forum at minifom ikke ble anbefalt da det kunne nedsette peristaltikken.

Skrevet

Hvor enkelt det er å rape er litt variabelt. Når han ammes gulper han uansett hvor ofte han raper, men det er nok for at melka kommer alt for fort til han. Når han får fra flaske raper han ganske greit (og høyt - det høres jo ut som en skikkelig øl rap :ler: ) og det kommer ikke noe særlig gulp.

Idag har vi hatt besøk av svigerfar, svigermor, svigerinna mi og sønnen hennes som er året eldre enn smurfen. Lillemann var veldig utrolig da de var her og sovna ikke før klokka halv ett. Da sov han et par timer. Nå har jeg lagt han igjen og jeg håper han finner søvnen selv. Han ligger i vogna si ute i gangen og jeg håper han sover litt igjen. Det her ikke akkurat vært overflod av den slags i dag. Men han sov til halv 10 idag da, kun avbrutt med et par matinger i natt.

Skrevet

Vi har prøvd å legge henne på soverommet til noelunde faste tider, men har gitt litt opp. De to-tre siste nettene har jeg måtte tatt henne opp på brystet mitt i sengen og få henne til å sove der ved å gni henne på ryggen til hun finner roen. Og da er jeg allerede så trøtt at jeg legger meg samtidig.

Skrevet

:klem: Hei jenter!

Håper det er greit at jeg blir sammen med dere, selv om smulen bestemte seg for å bli maibarn.

Gud hvor deilig det er å være ferdig.

Skrevet
:klem: Hei jenter!

Håper det er greit at jeg blir sammen med dere, selv om smulen bestemte seg for å bli maibarn.

Gud hvor deilig det er å være ferdig.

Ja, synes du kan være med her jeg Pondusa :klemmer:

Skrevet

Sitter for tiden og leser i "mamma for første gang" av Gro Nylander - der står det masse bra:)

Og jeg kjenner jeg blir en del roligere ifht hvordan jeg gjør saker og ting her...

Hun snakker om at rutiner er greit og få til, men at det ikke nødvendigvis trenger å komme igang før det har gått noen mnd`r.

Vi har jo bare vært hjemme i overkant av to uker - før vi får beskjed av noen familiemedlemmer om hvordan vi skal gjøre det med rutiner, og det kjenner stresser meg. Så når jeg tok frem boken og leser i den, kan jeg puste mye roligere :)

Anbefales!!!

Et råd i boken - "ikke la andre bestemme hvordan du skal gjøre ting med barnet ditt":)

Skrevet
Et råd i boken - "ikke la andre bestemme hvordan du skal gjøre ting med barnet ditt":)

Enig!

Kan forresten nevne at det var vesla selv som fikk en rutine på å sovne rundt kl 20-21 på kvelden. I starten sov hun rundt tre timer, så da var det bare å ta henne med på soverommet når hun våknet rundt kl 23, og legge seg selv samtidig. Men etterhvert sov hun til kl 01, og så 02 og 03. Og da ble jeg liggende på sofaen og småsove, mens jeg ventet på at hun skulle våkne. Dermed ble det greiest for oss å ta på pysj, og legge henne på soverommet på kvelden. Slik er vi frie til å legge oss når VI vil.

Vesla smeltet hjertet til farmor i dag, ved å smile STORT mange ganger. Så nå begynner endelig smilet å komme mer og mer. Huff... hun er skjønn altså... :fnise::hjerte:

Skrevet

Har hatt en helt fantastisk første natt hjemme. Lillebror sov 2-2.5 timers dupper hele gårdagen, og siste duppen var fra 21-23.30.

Så var det litt pupp før jeg tok jeg han med på badet, stelte han og gav han mere pupp. Så sov vi fra 24 og frem til 2.45. Da fikk han pupp, før vi sovnet kl 3. Så sov vi til 4.30, mer pupp og et bleieskift, før vi sov fra 5-8.

Sto opp sammen med lillemor og pondus da, og de fikk kose og holde litt på lillebror. Vi skiftet bleie på han sammen, og så var det tid for enda mer pupp. Han sovnet igjen kl 9, og jeg regner med han sover en stund nå.

Jeg har en vannvittig melkespreng, brystene er steinharde selv om smule har spist godt. Lette frem esken med brystpumpa, men der var bare reservedeler. *gaah* Jeg må ha lånt den bort, og nå husker jeg ikke til hvem.... Må ringe litt rundt og høre om noen kanskje har en jeg kan få låne i dag. Må få pumpet ut noe av dette.

Skrevet

Håper du finner pumpen, pondusa. Å gå rundt med spreng er jo bare så grusomt.

Skrevet
Hvor lette er deres barn å få til å rape?

Hadde et prøveprosjekt i natt - på å rape etter amming - det feilet...

Har pleid å amme og la han sovne ved puppen, for dermed å legge lillegutt over i hans seng, det har fungert som bare det.

Men han har en tendens til å ligge og jamre seg og være litt urolig når han skal ha ut luft av magen og ved bæsjing, derfor ville jeg teste ut om det hjalp med raping på natten. Det endte med at vi var våkne fra tre til halv seks, begge like trøtte:)

Om dagen er det ikke noe problem å få til raping, etter en pupp, opp på skulderen - litt "boksing" på rompestumpen og dra hånden rolig men fast oppover ryggen hans. Da kommer det som regel en rap etter en stund, så er det over til neste pupp...

Så jeg har stor forskjell på rapingen på dagen og på natten for å si det sånn.

Skrevet

Har erfart at det er vanskeligere å få henne til å rape når hun er helt slapp/sover, så her orker jeg ikke å styre med det om natten.

Rutiner høres flott ut.. Men her i huset har vi skjønt at det eneste forutsigbare er at ingenting er forutsigbart. Det som fungerte fint tidligere fungerer ikke i heletatt nå. Så vi tar det bare som det kommer.

Skrevet

Næmmen, hakke fått med meg denne dagboken jeg :fnise:

Her er det ingen spesielle rutiner ennå, bortsett fra at hun har lagt seg til vane å spise 1-2 ganger mellom kl 23-09. Vi samsover nå og kommer til å flytte henne over i egen seng når hun er drøye måneden tenker jeg. Akkurat nå så fungerer det utrolig bra slik det er og vi sover godt begge to :Nikke:. Tenk, i dag sov storebror fra 19-9.30 :overrasket:. Lillesøster vekte vi kl 10, da ville storebror absolutt opp til henne :ler:

Maia er også dårlig til å rape og om natten så gjør jeg ikke et forsøk engang. Hun ligger ved siden av meg og får pupp når hun skulle trenge det (1-2 ganger). I motsetning til storebror så er hun ikke et gulpebarn og her renner det kun over om hun stelles rett etter mat.

Tenk, i morgen er hun tre uker gammel, tiden har gått så fort :hjerte:

Og her er noen bilder av oss...

1 dag gammel på vei hjem fra sykehuset

2 uker og 5 dager gammel

Maia og mamma

Storebror, 20 mnd gammel

Skrevet

Så fine dere er Murmelmy! :)

Jeg raper heller ikke på natten. Kun hvis hun kaver så mye at hun gråter. Da tar jeg henne opp for en sjekk om hun vil ha mer pupp og/eller rapes - da raper hun som oftest. Ellers legger jeg henne bare rett etter hun slipper puppen.

Hvordan er det med hodeløfting hos småttisene deres? Jeg var sen med å legge henne på magen, og i det siste har jeg slurvet :sjenert:

Hun er flink til å løfte og holde hodet når vi holder henne med hodet mot skulderen vår, men når hun ligger flatt på magen tar hun kanskje et par små korte løft før hun griner og spreller med beina. Hjelper ikke å prøve å lokke henne til å se på meg heller....

Skrevet

Vi er ikke så flinke til å trene på det vi heller.

Begynner å bli litt småbekymret egentlig, for hun vil så og si bare ligge med hodet ene veien, og noen ganger ligger hun liksom litt rart med nakken. Vet ikke om det har noe med at jeg bare ammer henne på ene siden, og at hun dermed har "blitt" litt sånn, eller om det er noe annet.. I dag har hun forresten ikke spist så mye som vanlig. Må huske å få veid henne på tirsdag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...