Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke sovet så mye her idag heller. En tur ute i vogna, men nå sover vi, eller prøver iallefall, i vognbag'en i sofan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi over 30 grader inne, og stekende sol ute, så det er ikke så lett å få sove eller noe som helst. Vaaaarmt!

Skrevet
Her har vi over 30 grader inne, og stekende sol ute, så det er ikke så lett å få sove eller noe som helst. Vaaaarmt!

Samme her. Det er vamt overalt så jeg har lagt han på soverommet som er det kjøligste rommet som er å oppdrive akkurat nå.

Skrevet

Hurra!

Nå er endelig gullet mitt blid og fornøyd igjen, med lite eller ingen magesmerter :)

Oppskrift:

1. Bytte Avent-flaskene med Tommee Tippee-flasker

2. Bytte Nan MME med Hipp MME

Og vips; en ny unge!

Sååååå deilig for mamma å se at han ikke har vondt lenger... Det har virkelig vært et par harde uker for oss begge :(

Føler med dere andre som har unger med magevondt - lillegutt var akkurat slik dere beskriver deres små. Det er jo ikke akkurat så lett for dere å følge min oppskrift, siden dere ammer, men får håpe dere finner noe som fungerer for deres også snart... Det er bare å prøve seg fram! Prøvde mange tips jeg også før jeg fant ut hva som var galt.

Så i dag har vi vært på 6-ukers kontroll hos legen, på venninnelunsj på kafé, og på åpen barnehage til slutt - og han har sovet, spist og smilt seg gjennom hele dagen :hjerte:

Skrevet
Dere som har mageknip barn. Har dere prøvd å gi dem litt sukkervann? Det lindrer og hjelper dem å få opp lufta.

Nei, det har jeg ikke prøvd. Hvor mye er det snakk om? En teskje eller noe? Og hvor mye sukker i forhold til vann? *litt redd for å gi for lite/for mye/på feil måte*

Skrevet
Nei, det har jeg ikke prøvd. Hvor mye er det snakk om? En teskje eller noe? Og hvor mye sukker i forhold til vann? *litt redd for å gi for lite/for mye/på feil måte*

1 ss sukker til 1 dl vann. Gi 3 ml om gangen. Funket mot de verste smertene her hvertfall, slik at han fikk slappet av litt, men det fjerner bare symptomene og ikke årsaken da.

Skrevet

Heldige dere som har sol og varmt vær. Her har det regnet konstant de siste dagene. Men det er meldt at sola kommer tilbake til helga, så da skal vi også kose oss ute!

Så bra at du har funnet ut av det, MzS! Sikkert kjempedeilig for både deg og lillegutt at magen hans er blitt god igjen! :-D

Jeg forsøkte pumpa igjen i stad. Denne gangen gikk det bedre, for nå prøvde jeg på full pupp. Fikk faktisk pumpet ut 125 ml. Det skulle vel holde, tenker jeg. Men hvis ikke, er det vel fortsatt litt igjen i den andre puppen. Jeg er spent på om Junior tar flaska like lett som han gjorde i går. Her skal vi øve oss litt frem til vi skal mate i offentlighet for første gang. Litt greit å føle seg sikker før man hopper i det. :)

Men før vi mater noe mer i dag, skal han få lov å sove litt til. Han sovnet endelig etter måltidet i stad.

Skrevet
Oppskrift:

1. Bytte Avent-flaskene med Tommee Tippee-flasker

2. Bytte Nan MME med Hipp MME

Jeg kan følge oppskriften din! Detskal jeg prøve ut. Hvilke flasker er det, hvorfor så spesielle? Får man de i butikken og det samme med hipp mme?

Skrevet
1 ss sukker til 1 dl vann. Gi 3 ml om gangen. Funket mot de verste smertene her hvertfall, slik at han fikk slappet av litt, men det fjerner bare symptomene og ikke årsaken da.

Takk for svar! Men for å måle opp 3 ml bør jeg kanskje skaffe en sprøyte eller noe?

Skrevet

Åh, nå håper jeg snart det blir noe action på deg Pondusa!

Skrevet

Her er det fortsatt en kroppskontakt-avhengig unge som helst ikke sover for seg selv. Han ligger her i vogga ved siden av meg, våkna just nu og griner... Klarte å sove 10 minutter alene... Utrolig kjedelig, det der. Han sover fint, men helst oppå meg eller på armen min i senga. Er så slitsomt å aldri ha henda fri... Har han i bæresele noen ganger, men det er jo ikke bra for dem å sitte i en sånn for lenge av gangen, og dessuten får jeg vondt i skuldrene etter å ha båret en stund. noen som har råd? vil jo helst ha ham i egen seng om natta... Man sover ikke godt med en unge på armen....

Skrevet
Jeg kan følge oppskriften din! Detskal jeg prøve ut. Hvilke flasker er det, hvorfor så spesielle? Får man de i butikken og det samme med hipp mme?

Tommee Tippee-flaskene er ikke så lette å få tak i i Norge, men jeg fant dem hvertfall på barneutsyrsbutikken på Buskerud Storsenter. Grunnen til at de er bedre er fordi de har et anti-kolikk system, en ventil som hindrer at det blir undertrykk i flaska. Hvis du hører etter når du mater med Avent-flaskene så kommer det ofte en sånn vakuum-lyd, og dette gjør at barnet må suge unaturlig hardt og sluker derfor ofte mer luft. I tillegg leste jeg akkurat en forskningsrapport som viste en økt forekomst av øreproblemer blandt barn som brukte slike flasker, fordi trykket i mellomøret ble påvirket når de måtte suge så hardt. I tillegg er det visst giftstoffer i Avent-flaskene.

Men får du ikke tak i TT-flasker, så gjør helt sikker Dr.Brown samme nytten. De har også anti-kolikk system og er lettere å få tak i. Grunnen til at jeg foretrekker TT, er at Dr. Brown har litt flere deler å vaske.

TT har i tillegg en spesielt utformet sutt som er veldig lik en pupp, så barna ikke skal bli sugeforvirret ved bruk av både flaske og pupp.

Hipp MME selger de hvertfall på Rema 1000 og Obs, sikkert mange andre steder også! Hvis ikke det hjelper å bytte til Hipp vet jeg flere som har hatt hell med å bytte til Collett også. Nan er visst litt hardt for magen...

Lykke til, håper det funker like bra for deg som for meg :)

Skrevet
Takk for svar! Men for å måle opp 3 ml bør jeg kanskje skaffe en sprøyte eller noe?

Det er veldig greit med en sprøyte ja, både for å se mengden og for å få det i en skrikende unge på enklest mulig måte... ;)

Ellers har jeg ikke inntrykk av at det er sååå nøye med mengde og blandingsforhold altså. De sier at du kan blande i mer sukker hvis virkningen er dårlig med 1 ss.

Skrevet
Her er det fortsatt en kroppskontakt-avhengig unge som helst ikke sover for seg selv. Han ligger her i vogga ved siden av meg, våkna just nu og griner... Klarte å sove 10 minutter alene... Utrolig kjedelig, det der. Han sover fint, men helst oppå meg eller på armen min i senga. Er så slitsomt å aldri ha henda fri... Har han i bæresele noen ganger, men det er jo ikke bra for dem å sitte i en sånn for lenge av gangen, og dessuten får jeg vondt i skuldrene etter å ha båret en stund. noen som har råd? vil jo helst ha ham i egen seng om natta... Man sover ikke godt med en unge på armen....

Har du vurdert å prøve bæresjal i stedet for bæresele? Jeg har en MobyWrap, et elastisk sjal, og der kan de sitte så lenge de vil (de sitter i "froskestilling"). Synes den er veldig god! Får ikke vondt i skuldrene av den, for vekten er mer fordelt både på skuldre og rundt magen.

Ellers føler jeg veldig med deg, jeg sover heller ikke godt når jeg må ha han inntil meg. Utrolig slitsomt å ha barnet "oppå seg" hele dagen... Har hatt noen sånne dager når han har hatt vondt i magen jeg også. Pass på å la andre ta han så mye som mulig når du har sjangs til det hvertfall, og NYT den fritiden!

Skrevet

Lillemann var forresten gått opp 300 gram på en uke. Så nå veier han 2750, vi nærmer oss en "normal" terminvekt, terminen min er ikke før på torsdag, da veier han kanskje tre kilo. Han ble født 6 uker før tiden og veide på det minste 1850. Jeg synes vi har hatt en fin vektoppgang! *stolt*

Skrevet

Har ikke vondt et eneste sted etter fødselen, jeg...og sånn har det vært siden hun ble født - heldigvis. Verre var det med storebror for da sved det da jeg tisset i to uker...

Skrevet
Har du vurdert å prøve bæresjal i stedet for bæresele? Jeg har en MobyWrap, et elastisk sjal, og der kan de sitte så lenge de vil (de sitter i "froskestilling"). Synes den er veldig god! Får ikke vondt i skuldrene av den, for vekten er mer fordelt både på skuldre og rundt magen.

Ellers føler jeg veldig med deg, jeg sover heller ikke godt når jeg må ha han inntil meg. Utrolig slitsomt å ha barnet "oppå seg" hele dagen... Har hatt noen sånne dager når han har hatt vondt i magen jeg også. Pass på å la andre ta han så mye som mulig når du har sjangs til det hvertfall, og NYT den fritiden!

Vi vurderte bæresjal, men iflg de i butikken var det ikke så bra for dem med ryggproblemer å bære i, og siden mannen min har ryggproblemer ble det til at vi valgte sele istedet, og så syntes vi det så mer tungvindt ut å ta av og på... Men kan godt hende vi prøver det... Uansett er det slitsomt å gå rundt med ungen i både sele og sjal tror jeg, de er jo ikke tunge, men utrolig hvor tungt 4 kg føles etter en stund... Vil jo helst at det skal kunne gå an å legge fra seg ungen noen minutter!

Nå er jeg så heldig at han ligger i vogga og sover. Så da benytta jeg sjangsen til litt KG-surfing :) Er liksom bare en gang i mellom han sover så fint. Som regel sover han bare noen minutter i vogga før det er grin og spetakkel. Slitsomt å ha ungen oppå seg døgnet rundt ja!

Det går seg forhåpentlig til etterhvert da...

Skrevet

Hadde skikkelig vondt i stinga jeg.. En periode kunne jeg nesten ikke sitte....

Skrevet (endret)
Nå er jeg så heldig at han ligger i vogga og sover. Så da benytta jeg sjangsen til litt KG-surfing :) Er liksom bare en gang i mellom han sover så fint. Som regel sover han bare noen minutter i vogga før det er grin og spetakkel. Slitsomt å ha ungen oppå seg døgnet rundt ja!

Det går seg forhåpentlig til etterhvert da...

Vesla her gråter ofte rett etter hun blir lagt ned, men etter en stund oppdaget jeg (mens jeg var på do :fnise:) at hvis ingen plukker henne opp med en gang blir hun som oftest stille etter en liten stund og sovner av seg selv like etterpå. Vet ikke om det kan stemme hos dere også?

--------

Siden vesla er så liten har vi avtalt at hun skal vokse minst 5 cm de neste 6 1/2 ukene (frem til 3 mnd kontroll). Hun så ganske enig ut... :ler: I følge babyboka til mamma hadde jeg kun vokst 2 cm frem til jeg var 5 uker, så da følger hun i mine fotspor...

Endret av marsy
Skrevet
Vesla her gråter ofte rett etter hun blir lagt ned, men etter en stund oppdaget jeg (mens jeg var på do :fnise:) at hvis ingen plukker henne opp med en gang blir hun som oftest stille etter en liten stund og sovner av seg selv like etterpå.

Men vi lar henne aldri gråte mer enn ca 2 minutter da (dessuten hører man etterhvert forskjell på om hun bare "klager" eller om hun er skikkelig sulten)

Har latt ungen ligge å grine litt her også. Noen ganger må jeg jo legge ham fra meg for å gå på do og sånt... Tror ikke det er farlig med litt gråting, man hører jo litt forskjell på grininga som du sier. Her er det grining helt til noen tar ham opp desverre...

Huff, jeg er så trøtt. Sover skikkelig dårlig om dagen. Får aldri sovet ordentlig dypt føler jeg. Når lillebabyen sover i sin egen seng om natta ( vi får som regel til å legge ham i egen seng når vi går og legger oss) ligger jeg liksom bare å venter på at han skal begynne å grine, helt klar til å sprette opp av senga... Og våkner stadig av inbildte eller reelle lyder. Når han ligger i senga vår sover jeg i alle fall elendig - låst fast i en stilling for ikke å ligge på ungen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...