Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det står i bruksanvisninga til min pumpe at man ikke må bruke micro når man varmer melka, fordi den blir ujevnt varm og dermed kan småtten brenne seg, og fordi noen næringsstoffer forsvinner. Tror ikke jeg ville satset på microvarming da nei. Den skal være kroppsvarm sånn ca ja, man skal kjenne på håndleddet.

Jeg er heller ingen stor fan av å amme i offentlighet, i begynnelsen gikk jeg på soverommet og satte meg for å amme hvis vi hadde besøk. Men man blir jo lei av det også, spesielt når man ammer ofte, og etterhvert fant jeg ut at jeg ikke skulle bry meg. Jeg har faktisk ammet på besøk og det gikk overraskende bra. Jeg har brukt litt tid på å øve hjemme for meg selv, legge lillemann i veien for puppen før jeg sniker ned BHen og sånt noe. Uansett hvem jeg er på cafe med har jeg ikke mye lyst til å vise frem gigabrystvortene mine :sjenert: Jeg har på meg cardigan med singlet under, og har stroppen på singleten under armen. Dermed kan jeg legge lillemann til puppen, dra ned singlet og ammeBH og legge cardiganen over sånn at den skjuler litt. Voila! :tommelsmil:

Men i neste uke skal jeg og mamma på bytur, og da må jeg jo ha med meg lillemann. Han blir garantert sulten i løpet av turen, så da må vi vel finne oss en krok på en cafe der han kan få litt mat. Satser på at det går greit!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min vil plutselig ikke ha mye mat i dag, han vil bare sove, så jeg går rundt med megaspreng... :sukk: Auuue!

Skrevet

Jeg har lest atrikkelen ja, kykkelikokos, men likevel forundres jeg. Han ser jo ut som om han er underernært med de stælkene til bein og den kulemagen :fnise:

Jeg har med med morsmelk på flaske når vi skal ut. Det er nemlig ikke enkelt å amme diskret med de gigantpuppene mine. De er jo mye større enn hodet på lillemann :dåne: Klarer nok ikke å skjule dem før han er 1 år :lol:

Jeg varmer melka i vannbad. På cafeer bruker de å være veldig hjelpsomme sånn at man får en kopp med varmt vann som man kan varme opp flaska i.

Skrevet

I natt fikk jeg sove hele natta :hoppe:

Jeg la meg halv 12. Lillemannen la seg halv 11. Så våkna han igjen klokka 2 og da sto mannen opp og skifta og mata han. De la seg igjen klokka 3 og han sov til 8 :dåne:

For første gang på mange dager føler jeg meg sånn nogenlunde uthvilt. Nå skal jeg bare få tatt meg en dusj.

Skrevet

Jeg er i full gang med dåpsplanlegging. 22. juni blir dagen. Lurer på om vi skal lage eget koldtbord. Synes det blir så dyrt å bestille.

Skrevet
Det er nemlig ikke enkelt å amme diskret med de gigantpuppene mine. De er jo mye større enn hodet på lillemann :dåne: Klarer nok ikke å skjule dem før han er 1 år :lol:

:ler:

Det er akkurat det der som er mitt problem også. Puppen er myyye større enn hodet hans, og de er dermed særdeles vanskelig å skjule.. :sjenert:

Skrevet

Nå har jeg blitt så sår på brystvortene (spesielt den ene) at nå er det like før jeg gir opp hele ammingen... Det gjør noe helt fryktelig vondt, og jeg har prøvd alt! Det eneste jeg ikke har prøvd, er albueskjell, så det blir nok siste utvei...

Huff, ikke morsomt. Det verste er at alle sier at det ser ut til at jeg gjør alt riktig. Så hvorfor jeg blir sår er et mysterium!

Det positive, er at jeg har fått sove mange netter på rad. I natt var jeg oppe ca 3 ganger med henne, men tidligere i uka har hun sovet natten igjennom :)

Skrevet (endret)

Da fikk jeg noen veldig gode tips av dere, tusen takk skal dere ha! Skal ikke bruke micro, samt at jeg skal spørre om en kopp med varmt vann på café, så løser det seg. :)

Men jeg tenkte på en ting. Når sommeren kommer blir det jo rimelig varmt. Hvor lenge kan morsmelken holde seg i flasken når vi er ute da? Jeg ser ikke for meg at det kan bli snakk om så veldig mange timer? Men da kan man kanskje snike seg inn på en do eller noe for å pumpe litt ekstra? ;)

Endret av Bippe
Skrevet

Datteren min er nå 6 dager gammel og sover heeeeeleeee tiden kun avbrutt av amming hvor hun sovner midt i. Klarer ikke vekke henne så hun spiser lite og ofte.

Tenk, storebror er kun 20 mnd gammel og jeg har glemt hvordan det var med ham allerede .

Er det vanlig at de sover hele tiden? Amming 1 gang i timen om dagen (sjeldnere om natten)?

...føler meg ganske teit nå...

Skrevet

Tatiana: Er visst blitt sår jeg også men er på bedringens vei. Har skorper på begge vortene etter den intense sugingen ved starten av ammingen. Lykke til :)

Skrevet

Jeg aner ikke, men leste 6 - 8 timer i romtemperatur. Kanskje du må ha den på termos for å holde den kald? Eller legge flaska i en sånn flaskevarmer? Husker jeg ikke helt feil holder de flasken kjølig og.

Skrevet
:ler:

Det er akkurat det der som er mitt problem også. Puppen er myyye større enn hodet hans, og de er dermed særdeles vanskelig å skjule.. :sjenert:

Nesten godt å lese at jeg ikke er alene. Men når jeg først er igang med å syte så henger de jo sånn at jeg kunne lagt han på gulvet....nesten :lol: Stakkars gutt. Får hele matfatet over seg :fnise:

Skrevet (endret)

Hei på dere jenter!

Tips til dere som er bekymret for amming i offentlighet. Ha med et stort sjal eller bare et vanlig helseteppe. Ha på dere ammevennlige klær. Dvs f.eks en cardigan eller annen type jakke over en ammetopp. Løs opp cardiganen og legg babyen foran mot brystet. Legg sjalet eller helsesteppet over babyens hode, og din skulder. Stikk hånden inn under teppet og åpne ammetoppen og ammebh'en. Det er lett å kikke inn uten at noen andre ser. Så legger du babyen til og ser at den får tak. Så har dere bare sjalet over babyens hode og din skulder så lenge dere ammer. På den måten skjuler dere puppen, samtidig som babyen ikke blir forstyrret av omgivelsene.

Lært av -Ea-, superammeren :ler:

Endret av Kykkelikokos
Skrevet

Endelig litt nett tid. Vi pakket unger og utstyr i bilen i formiddag og dro i fjæra på tur. Grillet pølser og lette krabber og kongler. Har hatt en kjempefin tur.

Lillemor sprang ut til naboungene nå når vi kom hjem, Pondus tar en liten cowboystrekk i bilen og sambo skjærer opp en elgstek som vi skal lage jegergryte av litt senere.

Jeg skal innom føden å få modningsnåler i dag også. I går ble jeg liggende en time med nålene fordi jm plutselig måtte ta imot et lite knøtt.

Tror kanskje bittelitt av slimproppen gikk i morges, så disse nålene har jeg god tro på. Kombinert med litt nattlige abligøyer så bør det vel bli fødsel snart.

Skrevet
Jeg aner ikke, men leste 6 - 8 timer i romtemperatur. Kanskje du må ha den på termos for å holde den kald? Eller legge flaska i en sånn flaskevarmer? Husker jeg ikke helt feil holder de flasken kjølig og.

Jeg har hørt det samme. Men synes 6-8 timer i sommervarme høres litt mye ut, det var derfor jeg lurte.

Men den var jo vedig smart, den flaskevarmeren! Må kanskje ut for å se etter noe sånt. Takk for tips! :)

Nesten godt å lese at jeg ikke er alene. Men når jeg først er igang med å syte så henger de jo sånn at jeg kunne lagt han på gulvet....nesten :lol: Stakkars gutt. Får hele matfatet over seg :fnise:

:hoho:

Akkurat sånn er det her også! Kjenner meg veldig igjen. Godt vi er flere med sånne problemer. Det er ikke bare-bare med store pupper, altså! :fnise:

Skrevet

Kanskje best å ha allerede kjøleskapstemperert eller frossen morsmelk i flaske i en sånn "termospose" om sommeren?

Skrevet

De sover mye ja, Murmel. Her holder han seg stort sett til tretimers sykluser døgnet rundt, men på det meste har han sovet 6 timer mellom hver amming. Men nå er han mer våken så han ligger og utforsker verden litt mer etter amming nå.

Skrevet

Storebror fikk jo MME han, og etter at han passerte 3 mnd ble det så enkelt på tur siden han kun drakk den kald :dåne: Så da kjøpte vi bare sånne ferdige bokser som han fikk.

*ønsker seg ferdig morsmelk på boks* :ler:

Skrevet

Snuppa spiste, bæsjet og sov i starten. Våknet, fikk ny bleie og mat, og så sovnet hun igjen. Det var vel sånn de to første ukene. Etter det har hun vært mye mer våken på dagtid.

tatiana: Har du prøvd bryst/ammeskjold?

Trampe: Du kan kanskje pumpe deg? Og vekke babyen for å gi mat?

Skrevet
Akkurat sånn er det her også! Kjenner meg veldig igjen. Godt vi er flere med sånne problemer. Det er ikke bare-bare med store pupper, altså! :fnise:

Nei, det kan jeg skrive under på. Gleder meg til han blir litt større og litt mer stødig i nakken sånn at kan kanskje kan ammes uten ammepute.

Når blir de stødigere i nakken forresten? Det har jeg glemt fra sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...