Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har funnet påskemarsipan på tilbud... uff. Må bare ha. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeks vil jeg tro holder seg ganske lenge i romtemperatur. Fikk jeg også lyst til å lage... Har aldri baka så mye jeg, som etter at jeg ble gravid. Har en pakke gjær til i kjøleskapet, som går ut på dato i dag, så jeg må prøve å få laga noe i morgen også. Noen som har forslag på noe spennende gjærbakst som ikke er brød eller boller (det har jeg)?

Skrevet

Ja, hva er det med graviditet og sjokolade dere? :fnise:

Etter middag igår var jeg så sugen på noe godt og det bare to timer etter... Det ble med at jeg lagde sjokoladekake - som jeg har kost meg med både igår og idag:)

Ba over ei venninne for at det ikke skulle gå så på samvittigheten denne gomlinga mi :gjeiper:

Skrevet

Dere får kose dere med sjokolade nå mens dere kan, for det er visst ikke anbefalt å spise så mye sjokolade mens man ammer pga innhold av nøtter :fnise: Prøver å holde meg litt sunnere nå, vil helst ned tilbake i startvekt.

Skrevet
Kjeks vil jeg tro holder seg ganske lenge i romtemperatur. Fikk jeg også lyst til å lage... Har aldri baka så mye jeg, som etter at jeg ble gravid. Har en pakke gjær til i kjøleskapet, som går ut på dato i dag, så jeg må prøve å få laga noe i morgen også. Noen som har forslag på noe spennende gjærbakst som ikke er brød eller boller (det har jeg)?

Hva med f.eks fylte horn eller piroger? De kan man jo fylle med all slags snaskens, f.eks pizzafyll, kylling, ost og skinke, soppstuing, brie og spekeskinke osv...

Hmm... Fikk lyst til å lage det selv jeg nå :)

Skrevet

Skal si dere baker nå da! Får jo helt prestasjonsangst her..

Men jeg er fortsatt ikke helt i form, så det spørs vel om jeg orker å bake så mye riktig enda.

Har imidlertid masse melk som går ut på dato nå, så lurer på om jeg kan finne noe å bruke den til. Grøt og pannekaker er en ting, men mannen kommer ikke hjem til middag i dag så det får bli noe annet. Gidder ikke lage middag bare til meg selv.

*tenke litt mer*

Skrevet
Holder ikke kjeks seg best i tett boks i romtemperatur da? :klø:

Så flinke dere er til å bake.

Mulig d... Ikke så flink på sånn oppbevaring. Ting har en tendens til å forsvinne litt fort i dette huset. Tenkte at d derfor at d også var tryggere å oppbevare de i fryseren.

På melk.no fant jeg en god gjærdeig til klippekrans. Står at man skal ha helmelk i, men hadde ikke så mye av d. Ble en blanding mellom helmelk, ekstra lett og sæterrømme. Funka som bare rakkern! Smurte på med kanel, sukker og smør og en m rosiner. Så nå har jeg to kringler i fryseren.

Kanskje litt sunnere alternativ fra MzS.... :sjenert:

Har noen en god oppskrift på rundstykker? Mine blir steinharde...

Skrevet
Hva med f.eks fylte horn eller piroger? De kan man jo fylle med all slags snaskens, f.eks pizzafyll, kylling, ost og skinke, soppstuing, brie og spekeskinke osv...

Hmm... Fikk lyst til å lage det selv jeg nå :)

Takk for forslag! Hva er piroger...? :klø:

Skrevet
Mulig d... Ikke så flink på sånn oppbevaring. Ting har en tendens til å forsvinne litt fort i dette huset. Tenkte at d derfor at d også var tryggere å oppbevare de i fryseren.

På melk.no fant jeg en god gjærdeig til klippekrans. Står at man skal ha helmelk i, men hadde ikke så mye av d. Ble en blanding mellom helmelk, ekstra lett og sæterrømme. Funka som bare rakkern! Smurte på med kanel, sukker og smør og en m rosiner. Så nå har jeg to kringler i fryseren.

Kanskje litt sunnere alternativ fra MzS.... :sjenert:

Har noen en god oppskrift på rundstykker? Mine blir steinharde...

Krans ja... Det er også nam! Er ikke noe god på rundstykker jeg heller desverre. De blir harde her i gården også...

Skrevet

Brød og rundstykker blir harde og kompakte hos meg også. Tror det har med at jeg elter litt for dårlig. Men jeg har ikke kjøkkenmaskin, og orker ikke stå å elte hard brøddeig i det uendelige. Derfor blir det heller ikke særlig mye brødbaking på meg..

Ønsker meg en kjøkkenmaskin!!

Skrevet
Takk for forslag! Hva er piroger...? :klø:

Veldig enkelt - man deler den forhevede deigen opp i passende biter og kjevler bitene ut til de er sånn noenlunde runde og flate. Legg fyllet i midten, smør sammenvispet egg rundt kantene for å lime og brett sammen en gang slik at du får en halvrunding. Pensle med egg på toppen igjen og la heve litt, og stek ca 10-15 min. Du kan bare bruke en vanlig pizzadeigoppskrift til deigen. Fyllet blir som regel etter fantasien og hva jeg har i kjøleskapet hos meg hvertfall :)

Skrevet

Elle_liten, jeg har bakt to klippekranser som ligger i frysen. Så skikkelig snadder ut og de er laget med lettmelk ;)

Skrevet
Elle_liten, jeg har bakt to klippekranser som ligger i frysen. Så skikkelig snadder ut og de er laget med lettmelk ;)

Må innrømme at jeg bakte 3, men den ene forsvant ganske fort etter en fredags kveld alene og en påfølgende helg m foreldre på besøk... :fnise:

Må jo ha belønning når man har vært så flink å bake!

Nå lukter det godt her altså!

Mulig jeg må prøve meg på sånne piroger....Litt sunnere å småspise enn kjeks og sjokolade.

Skrevet
Veldig enkelt - man deler den forhevede deigen opp i passende biter og kjevler bitene ut til de er sånn noenlunde runde og flate. Legg fyllet i midten, smør sammenvispet egg rundt kantene for å lime og brett sammen en gang slik at du får en halvrunding. Pensle med egg på toppen igjen og la heve litt, og stek ca 10-15 min. Du kan bare bruke en vanlig pizzadeigoppskrift til deigen. Fyllet blir som regel etter fantasien og hva jeg har i kjøleskapet hos meg hvertfall :)

Aha... Kanskje jeg lager til middag i morgen ;)

Skrevet

Brødet mitt ble forresten veldig godt. Og det heva kjempefint til tross for at jeg brukte veldig lite hvetemel i (brukte mest sammalt mel og havregryn). Begynner å få teken på brødbakinga nå. Kanskje jeg er blitt bedre på rundstykker også.

Skrevet (endret)

Jeg skal sannelig ta opp igjen bakinga mi også, bare jeg blir litt friskere. Fikk litt lyst til å gjøre det allerede nå, men bekkenet er ikke i form til at jeg står så lenge i dag.

Dessuten er ikke baking så veldig forenelig med snørrete nese.. :forvirret:

Kanskje i morra?

Ellers har jeg fryktelig mye kynnere i dag. Synes de kommer og går hele tiden. De er ikke direkte vonde, så det er dessverre ikke noe spennende på gang. Det er vel bare litt øvelse frem mot "the real thing" tenker jeg. Men øvelse gjør jo som kjent mester! :tommelopp:

Endret av Bippe
Skrevet

Har hatt en del mensmurringer i dag... Men tror ikke det er noe på gang akkurat. Merker det nok hvis jeg føder ;)

Skrevet

Ja, det er nok ikke noe tvil om at du vil merke det. :ler:

Men mensmurringer er positivt da! Det tyder jo på at det er "noe" som skjer. ;)

Skrevet

Jeg hadde mensmurringer dagen før fødselen ;) Så kanskje det er noe i gjære, Imli?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...