Nicky B Skrevet 10. mars 2008 #2221 Skrevet 10. mars 2008 Hvordan var det med dere som har født før her, merket dere mye på forhånd? BTW: Jeg måtte jo også kjenne etter den mormunnen når jeg dusjet i stad da, og jammen var ikke min sporløst borte også...? Den har da vært veldig lett å finne før. Hva skyldes det tro? Godt det er flere med forsvunne livmormunner, kanskje de har stukket av? Angående første fødsel, merket jeg INGENTING på forhånd. Den berømmelige slimproppen gikk aldri, fikk bare masse utflod i ukene før. Hadde mye kynnere, men det hadde jeg hatt siden uke 18, så det var ikke noe uvanlig. Dagen før fødsel, var jeg til og med i byen på kafe og hadde to venninner på besøk på kveldingen. Da satt jeg og klaget over at jeg kom til å gå evig gravid, for her var det ikke tegn til noe som helst. (det var 2 dager før UL termin og 5 dager før mensentermin) Etter venninnebesøket, satt jeg og mannen å så på ekstrem oppussing da vi i en reklamepause fant ut at vi skulle ha litt action. Sov som en stein hele natta, våknet på morgenkvisten og tuslet på do. Da hadde jeg begynt å blø. Jeg koblet ikke at dette kunne bety at fødsel var nært, jeg tenkte at nå blir det komplikasjoner, også så tett på termin da... Begynte å få en del murringer og, men skjønte fortsatt ikke at dette var tegn på fødsel. Prøvde å få time hos jordmor evnt fastlegen for å sjekke- ville ikke reise på sykehuset unødvendig. Ringte en venninne som hadde født fire måneder før og forklarte at nå kjennes det sånn og sånn ut. Og hun ba meg ringe føden ASAP- det hørtes mistenkelig ut som fødsel på gang. Jeg ringte føden, men kviet meg for å reise inn for tenk om det var falske rier på grunn av aktivitetene kvelden før? Det ville vært så flaut! På veien til sykehuset ringte hun som hadde tatt over jobben min og hadde noen praktiske spørsmål. Jeg satt og snakket henne gjennom de ulike problemene, kun avbrutt av litt pusting gjennom rier. Hun ble jo helt forstyrret, men jeg var så overbevist om at det ikke var noe, så jeg skravlet videre. Snakk om å være treg i oppfatningen! Ankom føden med 2 cm åpning. Fikk beskjed om at vi kunne ta en tur på kjøpesenteret og tusle litt rundt eller noe, for dette kunne ta tid. Men i det jeg reiste meg opp fra senga sto jeg tvekroket i verstingsrier. Ved neste undersøkelse var jeg alt 6 cm og så gikk det fort gitt....
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #2222 Skrevet 10. mars 2008 Jeg merker heller ingenting, bortsett fra st jeg har hatt mye utflod i det siste. Mormunnen - hvor kjenner man den da? :klø: Er det liksom bare å stikke finger'n oppi? Hva skal man kjenne etter? Bare kom med detaljer...
marsy Skrevet 10. mars 2008 #2223 Skrevet 10. mars 2008 Jeg merker heller ingenting, bortsett fra st jeg har hatt mye utflod i det siste. Mormunnen - hvor kjenner man den da? :klø: Er det liksom bare å stikke finger'n oppi? Hva skal man kjenne etter? Bare kom med detaljer... lurer på det samme. Roter sjelden rundt på leting etter mormunner må jeg si... Mensmurringer er vel en form for forberedelse til fødsel. Utflod har jeg hatt mye av hele svangerskapet. Brystsmertene mine har nesten gitt seg nå, så jeg håper det bare var en form for luftsmerter + sparking fra knøttet. Skal rigge meg til med Oprah og Dr Phil nå... da glemmer jeg vel alle problemer
monja Skrevet 10. mars 2008 #2224 Skrevet 10. mars 2008 Før forrige fødsel merka jeg ingenting. Vi var på svangerskapskurs kvelden den 7. sept. Kom hjem og så en film om fødsel (det var underholdningen sin det ). Samme kveld kom slimproppen for fullt med slim og blod og det hele, men jeg tenkte ikke mer over det for det var jo tre uker før termin. Morgenen den 8. sept måtte jeg så fælt tisse i 5 tiden. Reiste meg opp av sengen og "plæsj" der fossa fostervannet. Jeg trodde jeg tissa på meg og løp på do, men det slutta aldri å renne. Mannen sto opp og han pakka ferdig bag'en min og snakka med føden mens jeg vaska gulv Med badelaken i trusa satte vi oss i bilen i halv 6 tiden. Skulle komme inn på føden. Men bilen starta ikke Så JEG gikk ut og fikk sprunget den igang nedover veien her Kom på føden og ble innlagt pga infeksjonsfaren. De tok ctg som viste at alt var OK med smurfen, men ville ikke sjekke åpning pga infeksjonsfaren. Vi fikk ligge på et rom med dobbeltseng så vi la oss til å sove utover dagen begge to (mannen ble innskrevet og). Jeg brukte store deler av dagen til å labbe rundt på sykehuset og området rundt, men ingenting skjedde. Ikke en kynner engang. Det ble tatt flere ctg'er som viste at smurfen hadde det bra. I 22 tiden på kvelden la vi oss og fikk beskjed om at vi ville bli satt igang på morgenen den 9. siden det var 1 døgn siden vannavgang. Klokka 01.30 våkna jeg av skikkelige tak i magen og ryggen. 90 sekunder varte de og kom med 90 sekunders mellomrom. Etter en stund ringte vi på jordmor som kom med varmeflasker. Så lå vi der en times tid. Jeg med varmeflasker på magen og mannen tett inntil meg med varmeflasker mot ryggen min. Etter en time ble riene mer intense (men med samme tidsintervall) så jeg fikk komme opp på "benken" hennes. 3 cm åpning og ctg viste sunn og aktiv smurf. Klokka 03.00 fikk vi fødestue. Jeg gikk og gikk og gikk og gikk fram og tilbake mens mannen min masserte ryggen min når det var behov for det. Jeg fikk skikkelige frostrier og kasta opp en gang men fortsatte å gå. Klokka 06.00 var det full åpning så det gikk fort. Jeg fikk mellom 3 og 5 akupunktur for å slappe av (da sovna jeg mellom riene ) og etterhvert fikk jeg en halv dose (ca 1,5 ml) petidin. Akkurat de timene mellom 3 og 5 står litt uklare for meg. Klokka 6 fikk jeg pressetrang og riene mine var skikkelig dårlige. Klokka 7 var det vaktbytte og da fikk jeg etterhvert drypp for å bedre riene. Og gud bedre det hadde effekt. Fra to press pr pressrie var jeg plutselig oppe i åtte :dåne: Klokka 08.04 kom lille smurfen min ut med et plask og det er den mest merkelige følelsen jeg noen gang har kjent. Snakk om å føle seg tom. Huffsan, det ble visst litt langt dette
MzS Skrevet 10. mars 2008 #2225 Skrevet 10. mars 2008 Kanskje vi må sette inn etterlysning i avisen? Under Tapt og funnet? :klø: "Mormunner sporløst forsvunnet - alle opplysninger er av interesse. Henv. KG" Hvordan lete etter den? OK - detaljer følger Man setter seg på huk, og putter finger'n oppi. Vanligvis er det jo en ganske tydelig "tapp" der inne, ca så langt opp som du kommer med fingeren. Omtrent samme størrelse som en nesetipp, ja Men hvis man nå (som meg og NickyB, blant annet) ikke kjenner noen verdens ting som stikker ut baki der, så er da altså livmortappen "borte". Eller flatet ut som forberedelse på fødsel, forhåpentligvis. Jepp, nå er Oprah tunet inn og tekoppen klar, snakkes jenter
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #2226 Skrevet 10. mars 2008 For en herlig historie, Monja. Måtte le litt av at du måtte dytte i gang bilen Har du noen mormunn-undersøkelses-tips?
Trampe Skrevet 10. mars 2008 #2227 Skrevet 10. mars 2008 Jeg synes det er så moro å lese sånne historier! :-D Føler meg snytt for fødsel altså. Menmen. Jeg har ikke leita etter min livmormunn og har vel ingen planer om å rote rundt oppi der heller, er den borte så er den vel det. Men jeg merker ingenting jeg heller. Jeg har hatt masse utflod hele tida, men nå har det stoppa opp. Alt har liksom stoppa opp her. Og så har jeg en veldig lite aktiv krabat i magen i tillegg, så jeg prøver å ikke være bekymra. Jeg kjenner jo at han lever, men han gidder liksom ikke å gjøre noe der inne. Kanskje han kjeder seg han også..? :klø:
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #2228 Skrevet 10. mars 2008 Kanskje vi må sette inn etterlysning i avisen? Under Tapt og funnet? :klø: "Mormunner sporløst forsvunnet - alle opplysninger er av interesse. Henv. KG" Skal jammen sjekke om jeg finner min jeg. Det hørtes litt gøy ut
MzS Skrevet 10. mars 2008 #2229 Skrevet 10. mars 2008 Takk for historier fra forrige fødsel forresten, Monja og NickyB! Betryggende å se at dere ikke hadda så mye varsel på forhånd heller, da kan jeg jo fortsette å håpe hver kveld når jeg legger meg.... Hehe
Lykkelille Skrevet 10. mars 2008 #2230 Skrevet 10. mars 2008 Jeg kjenner overhodet ingen tegn til nærstående fødsel Ingen murringer, sammentrekninger eller noen form for utflod whatsoever. Hrmmmmf... Begynner å tro at jeg skal gå over jeg nå. Men ting kan vel endre seg fort eller? Hvordan var det med dere som har født før her, merket dere mye på forhånd? Jeg er SKIKKELIG i ventemodus nå altså, så dum jeg er som begynner å vente så tidlig! BTW: Jeg måtte jo også kjenne etter den mormunnen når jeg dusjet i stad da, og jammen var ikke min sporløst borte også...? Den har da vært veldig lett å finne før. Hva skyldes det tro? Hei! Snikleser bare litt jeg, er så spennende med dere som venter Da jeg gikk på overtid, var det heller ingen tegn på at noe skulle skje. Jeg var i toppform, var lenge i stallen og stelte med hesten, og insisterte på å ta ut hestene morgenen etter. Hjemme den kvelden slappet jeg av, og tenkte overhodet ikke på fødsel. De skulle nemlig sette igang fødselen på fredagen, da jeg hadde gått to uker over termin, og dette var jo bare onsdag kveld Jeg la meg i 12-tiden. Straks jeg la meg ned, kjente jeg svake mensmurringer. Kjente at jeg ble litt rastløs, så jeg ringte mannen, som var på jobb. Jeg gikk inn på badet imens jeg pratet med ham, og kjente det rant litt. Tenkte litt på om vannet hadde gått, men syntes det var så lite..og så plutselig "splæsj!" -så stod jeg og plasket i vann. Da var det igang -uten noen forvarsler Fødselen starter når den starter, men litt kan jo sette fart på sakene Lykke til alle sammen
monja Skrevet 10. mars 2008 #2231 Skrevet 10. mars 2008 For en herlig historie, Monja. Måtte le litt av at du måtte dytte i gang bilen Har du noen mormunn-undersøkelses-tips? Ja, ikke sant? Der løp jeg så godt jeg kunne nedover veien her med den svære håndduken mellom beina Noe burde en hatt på film. Men noen mormunn-undersøkelsestips har jeg dessverre ikke. Jeg sjekka ikke sist og har ikke gjort det enda nå heller. Men jeg må vel det nå da for å se om den er borte her og. Den kan ikke ha forsvunnet fordi den flater ut og forbereder seg til fødsel da, jenter? Den blir jo stadig kortere jo mer det nærmer seg så kanskje det er det?
monja Skrevet 10. mars 2008 #2232 Skrevet 10. mars 2008 Har snakka med NAV igjen. De har faktisk greid å finne papiret de rota vekk fra sykmeldingen min, og pengene ble overført på fredag. Nå venter jeg spent. Uansett, nå har jeg "ikke bruk" for pengene så det skal settes rett på sparekonto. Og NAV skal få en saftig klage.
Nicky B Skrevet 10. mars 2008 #2233 Skrevet 10. mars 2008 For en herlig historie, Monja. Måtte le litt av at du måtte dytte i gang bilen Det skulle jeg likt å sett. Skikkelig gøy å lese første fødselsopplevelser! Hei! Snikleser bare litt jeg, er så spennende med dere som venter Lykke til alle sammen Så koselig! Tusen takk for lykkehilsen og takk for at du delte historien din!
monja Skrevet 10. mars 2008 #2234 Skrevet 10. mars 2008 Sendte med gubben en urinprøve idag. Jeg har hatt mistanke om UVI så han skulle levere den på legekontoret. Jeg fikk P+1, men ingen infeksjon. Sist jeg var på JM kontroll hadde jeg L+1 :klø:
MzS Skrevet 10. mars 2008 #2235 Skrevet 10. mars 2008 Takk for historie og lykkeønskninger, kanutta Nå har jeg akkurat sittet og fylt inn BARNEHAGESØKNAD! Tenk det da... Føltes ganske absurd Men søknadsfristen for året 2008/2009 var 1. mars her i kommunen tydeligvis, så jeg måtte sende inn søknad nå for at poden skulle komme inn fra januar 2009. Føltes litt teit å fylle ut opplysningene da: Navn, fødselsnummer, spesielle behov... Hehe, kan jo ikke være 100% sikker på at det faktisk ER en gutt engang så vi får brukt det navnet vi har tenkt, og langt mindre fødselsdato og behov Skrev under spesielle merknader: "Barnet er ikke født enda. Opplysninger ettersendes." Hehehe...
Nicky B Skrevet 10. mars 2008 #2236 Skrevet 10. mars 2008 Sendte med gubben en urinprøve idag. Jeg har hatt mistanke om UVI så han skulle levere den på legekontoret. Jeg fikk P+1, men ingen infeksjon. Sist jeg var på JM kontroll hadde jeg L+1 :klø: :klø: Jeg blir sjelden klok på alle de ulike forkortelsene som brukes på helsekortet. Fant denne oversikten jeg syns jeg var kjekk, men den forklarer ikke hva P+1 eller L + 1 betyr da... Helsekortforkortelser Nå er jeg sur! Var på do og klarte å dra i stykker ene beltehempa på buksa når jeg dro den på meg igjen. Fint lite hull.
Kykkelikokos Skrevet 10. mars 2008 #2237 Skrevet 10. mars 2008 Tror P står for proteiner. L står for noe greier som tyder på UVI. Proteiner i urine kan vel være et av tegnene på svangerskapsforgiftning?
Nicky B Skrevet 10. mars 2008 #2238 Skrevet 10. mars 2008 Tror P står for proteiner. L står for noe greier som tyder på UVI. Proteiner i urine kan vel være et av tegnene på svangerskapsforgiftning? I henhold til forkortelseslista jeg fant, så betyr "Alb" proteiner i urinen men.... Mulig de bruker P for enkelhetens skyld? Opplys oss når du finner det ut, Monja!
Kykkelikokos Skrevet 10. mars 2008 #2239 Skrevet 10. mars 2008 De bruker sikkert den riktige forkortelsen. Ikke hør på meg
Catus Skrevet 10. mars 2008 #2240 Skrevet 10. mars 2008 Herreli, her har dere skravlet ja! Skravlehøner! Men sånn er det når man er borte fra KG en liten stund, er jo bare min egen feil at jeg ikke henger med.. ---- Men først av alt: Gratulerer så utrolig masse med gutten, -Ea-!! Det var godt å høre at alt har gått bra, og at du storkoser deg med den nye familien din! Vi gleder oss veldig til å høre fra deg etter hvert! Og til Grace: Skal si du har fått en alldeles nydelig gutt! Smeltet jo helt når jeg så på bildet. Og et vakkert navn har han også fått. :rødme:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå