Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

Ja, tenker vaksinefeberen går over i løpet av natta. Men synes det var rart å se han så slapp i dag. han har ikke vært slik ved tidligere vaksiner... Men bivirkninger er det jo som sagt vanlig å få egentlig da...

Ja, de "nei" ordene er ikke lett å holde tilbake noen ganger. Men som hos dere Imli tenker vi også å ikke si "nei" på alt mulig, men skille ut liksom.

Som når lillegutt vil slå av tv`n har vi sagt nei, og bærer han bort derfra - det har vi også gjort når han vil dra i trådene til persiennene våres (med vinduene bak sofaen).

Når det har vært snakk om slag i f eks ansiktet når vi har holdt han ( han hadde en tendens til å gjøre dette ofte før), så sa jeg nei og satte han ifra meg. Så gikk vi over til å si nei og fortelle han at det bare er lov å kose. Så nå slår han ikke mer :)

Nå holder det bare med å si at det ikke er lov, hvis ikke så må du gå ned (hvis det gjelder i sofaen da).

Men tar meg en del ganger å si nei oftere en det jeg egentlig har lyst til. Men ordet kommer så lett noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke lett nei, når oppdragelsen må begynne!

Her synes ungen det er moro å slå folk i ansiktet :forvirret: Det prøver vi å være strenge på at ikke er lov, samt ikke rote oppi skitne ting som do, dobørste, søppelbøtte og den slags, og så selvfølgelig farlige ting. Er nok det siste som gjør at han har begynt å si "au-au" hele tida :fnise: For vi pleier å si "nei, den er au-au" :ler:

Her var det heller ikke noen bivirkinger etter de første vaksinene, men altså en lett feber etter denne. Litt rart, siden det er samme vaksinen, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun ikke reagert på vaksinene hun har fått før, men den siste nå reagerte hun på. 39 i feber og oppkast.

Her sliter vi litt med leggingen for tiden, så snart hun er lagt ned reiser hun seg bare opp og skal stå i senga. På dagtid er det værst. Lurer på å kjøpe sånn posegreie (vet ikke hva det kalles :fnise: ) men dere vet kanskje hva jeg snakker om. Kankskje det kunne hjulpet. Andre som sliter med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun ikke reagert på vaksinene hun har fått før, men den siste nå reagerte hun på. 39 i feber og oppkast.

Her sliter vi litt med leggingen for tiden, så snart hun er lagt ned reiser hun seg bare opp og skal stå i senga. På dagtid er det værst. Lurer på å kjøpe sånn posegreie (vet ikke hva det kalles :fnise: ) men dere vet kanskje hva jeg snakker om. Kankskje det kunne hjulpet. Andre som sliter med det?

Stort sett er vår bebis veldig grei å legge, men det hender at han holder på sånn ja. Ganske kjedelig, for de kan liksom ikke ligge å sutre litt og så sovne av seg selv, når de bare reiser seg opp. Jeg er skeptisk til sånne poser og i alle fall seler (som HS foreslo), synes ikke det ser så behagelig ut... Her har jeg merka at problemet ofte kommer når ungen ikke er så veldig trøtt, eller overtrøtt. Hvor mye sover hun på dagtid?

Hvor mye sover egentlig alle ungene her på dagtid for tida? Vi er litt sånn i overgangsfasen mellom en og to sovinger. Som regel holder det med en, da sover han fra ca 11 til 12.30. Om natta sover han fra ca 19 til 6.30. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soving kommer litt an på...

Lillegutt pleier som regel å sove to ganger om dagen - men det har vært enkelte dager det bare har blitt en dupp...han sover som regel halvannen time på første dupp og en time på andre dupp.

Men det blir vel ikke lenge til vi går over til bare en dupp vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her funker legginga i alle fall best når han bare har sovet en gang... Selv om han kan bli trøtt tidlig på formiddagen, blir han ikke så fort trøtt på ettermiddagen, men jeg har som regel tenkt at da må han sove en ettermiddagslur også. Og da er han ikke alltid like samarbeidsvillig om kvelden. Så jeg tror vi stort sett går over til en soving på dagtid nå. Må han legges tidlig på formiddagen (9-10) får vi bare gjøre det, og så heller legge litt tidligere på kvelden, istedetfor ettermiddagslur, han trenger ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også kjørt en lur hvis vi hadde vært hjemme. I helgene sover han som oftest mellom 09-10 og 12-13. Noen ganger bare to timer, andre ganger tre timer. I barnehagen er det sovetid mellom 12 og 14, så da trenger han en dupp mellom 09 og 0930 i tillegg. Det er som oftes ingen problemer med å legge ham om kvelden selv om han har sovet til 14 på dagen. Ikke sjelden sover han til 15 - så han sover da 3,5 time på dagtid.

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å gå greit å legge lillegutt på kvelden selv med to dupper om dagen, men jeg lar han aldri sove etter kl 1600. Det blir for kort tid til leggingen om kvelden.

Men han sover fra 1830 til 0600 eller 0630 om natten likevel - så er egentlig ganske fornøyd med soverutinen hans da :)

Må bare fortelle en ting jeg kom på som lillegutt har gjort her en dag...han bæsjet mens han badet :ler: men litt æsj også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bæsj i badekaret har vi faktisk aldri opplevd :ler:

Men her tisses det nesten hver gang vi skal skifte bleie! Tar av bleia, og ungen sprer beina og tisser! :sur: Han får sånn lurt glis når han gjør det, akkurat som om han skjønner at vi ikke vil han skal gjøre det :ler: Noen ganger kommer det bare noen dråper, virker som om han liksom bare MÅ tisse bare på pur f.... Lille luringen! Men sikkert greit ift pottetrening da. Bare å ta av bleia og sette ungen rett på potta :fnise: Vi tenkte vi skulle prøve som smått med potte i sommer. Greit å begynne med dotrening tidlig tror jeg, har ikke lyst på en fireåring i bleier liksom *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imli: pottetrening allerede? har jeg ikke tanket på en gang jeg... men er det vanlig å starte trening i den alderen de kommer i til sommeren altså?

Huff - lillegutt har hatt det skikkelig kjipt etter vaksinene på 1 årskontrollen. Har hatt feber høyt som 39,9, og har ikke spist noe særlig siden fredag. Var på legevakten idag, og fikk bare beskjed om at han har virus - men det vet vi jo, det har han jo hatt siden to uker før påske...

Hva skal vi gjøre siden han ikke vil ha noe da, litt lite med en yoghurt og ti biter banan synes jeg i løpet av en dag. Vi prøver liksom alt mulig... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pottetrening, så vet jeg ikke hva som er vanlig, men har litt inntrykk av at ungene blir senere og senere tørre, og jeg er ikke så lysten på å ha bleiebarn i årevis. Iflg mamma var både jeg og søskna mine tørre på dagtid da vi var 2 år. Er jo bare å begynne som smått for å øve litt, er ikke noe "seriøse" greier ennå da :) Men det er jo greit å begynne når det er sommer, og siden ungen tisser så og si hver gang man tar av bleia likevel, så er det kanskje like greit å bare sette ham på potte med en gang? ;)

Så ille at dere fikk sånn reaksjon på vaksinen da Lara. Håper han er bedre snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk heldigvis ikke noe reaskjon på vaksinen denne gangen. Hun reagerte med feber forrige gang, men null reaksjon nå på fredag.

Så hyggelig at du flytter nedover da, Lara. Jeg bor ca 30 min med bil unna Oslo, så kanskje vi treffes? Jeg jobber i Oslo :)

imli: Ja, hvis han viser interesse for det, så hvorfor ikke? Live bæsjer ofte på do, hun. Tror unger flest vil foretrekke å tisse og bæsje uten bleie. Det er jo ikke noe godt å få det gnidd utover rumpe og underliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du flytter nedover da, Lara. Jeg bor ca 30 min med bil unna Oslo, så kanskje vi treffes? Jeg jobber i Oslo :)

Tror unger flest vil foretrekke å tisse og bæsje uten bleie. Det er jo ikke noe godt å få det gnidd utover rumpe og underliv.

Ja, mulig vi treffes da vet du :)

Ja, det du og Imli skriver her høres jo veldig logisk ut da. Kanksje vi skal benytte sommeren til å starte så smått med slik avvenning... ;)

Endret av LaraCroft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk lillegutt har fått den fjerde barnesykdom jeg....

Da jeg kom hjem fra jobb fortalte pappaen at lillegutt har fått utslett på magen.Jeg har sett noen bittesmå prikker der i går, men ikke tenkt noe mer over det. idag når jeg skulle skifte bleie så var det betydelig mer og det var bredd seg litt nedover lårene og bak til ryggen...

Så i tillegg til å reagere på vaksinen, så fikk han dette også. Men da er nå hvertfall det unnagjort ;)

Lillegutt har jo hatt høy feber over flere dager og når feberen er borte så titter et utslett frem - tror ikke det kan være noe annet da jeg altså...

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om det kan ha vært den fjerde barnesykdommen ja... Hvordan er formen hans nå?

Ang. pottetreninga, hvordan har dere gjort det med Live da Kykelikokos? Er hun sånn som "sier fra" når hun må på do eller? Her er det nemlig ikke lett å vite når det bæsjes. Som regel ser jeg bare at ungen står og trykker, og da er det jo litt seint å sette ham på do ;) Men skal i alle fall prøve å sette ham på potte hver gang vi skifter bleie, så kanskje han får tissa på potta i alle fall. Kjedelig å tørke og vaske gulvet ved minst 2/3 av bleieskifta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder henne over toalettet når vi merker at hun må på do. Hun krabber gjerne under bordet hvis hun må bæsje. Bæsjen kommer ikke på første trykk, så vi rekker å sette henne over toalettet før det kommer. Live hadde også en periode hvor hun gjorde det på samme tidspunkt hver dag. Da fungerte det å holde henne over toalettet hver morgen. Noen ganger kom det bare tiss, andre ganger gjorde hun seg ferdig. Hun skjønner med en gang hva hun skal gjøre når hun settes på toalettet.

Endret av Kykkelikokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer på å hoppe over potta og heller sette ham på do med en gang. Så lenge han ikke faller ned, da. Det hadde vært kjekt å ha kun en overgang. Jeg vet flere som har gjort det, med hell.

Jeg har en naken og lykkelig unge løpende rundt her :ler: Han får lufte rompa hver kveld, og vi har til nå unngått bleieutslett. Han elsker å være naken, hvis han er i litt dårlig humør er det bare å kle av, så kommer smilet kjapt :ler:

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...