Gjest imli Skrevet 19. september 2008 #6581 Del Skrevet 19. september 2008 Ikke at lillemann er av de ivrigste nattevåkerne heller... Huff, Imli. Du hater meg sikkert nå. Neida, var vel mest en skrivemåte Men misunnelig? Å, ja. Synes det var helt greit den perioden ungen sov fra 20 til ca 4, og så til 7. En amming pr natt og ellers soving, er helt fint. Men nå vet jeg aldri. Han kan sove 8 timer og han kan sove 1 time. Han kan våkne 1 gang i løpet av natta, eller 7 ganger. Og så blir det mer av det siste enn det første... Har funnet ut at vi begynner med velling om en ukes tid, så er vi sikkert oppe i en porsjon grøt om dagen ved 6 mnd. Hvis alt går etter planen. Er vel lov å håpe at det skal hjelpe på søvnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 19. september 2008 #6582 Del Skrevet 19. september 2008 Ja, det er absolutt verd et forsøk Imli. Desuten er det ganske morsomt å introdusere grøten. Junior blir helt vill bare han ser jeg kommer med koppen med grøt i, og han blir like skuffet hver gang det er tomt. Men, til dere som har gitt grøt en stund.. Hvor raskt trappet dere opp porsjonene? Her begynte vi med en teskje på søndag, og i dag var vi oppe i 7 teskjeer (grøtpulver altså). Jeg tror han fint kunne ha spist enda mer, men jeg er redd jeg skal gi ham for mye på en gang. Han har ikke hatt noen reaksjon i magen enda, så den biten har også gått fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 19. september 2008 #6583 Del Skrevet 19. september 2008 Vi trappet opp veldig forsiktig, husker ikke nøyaktig hvor lang tid vi brukte før vi var oppe i en full porsjon, et par uker kanskje...ikke var hun så veldig begeistret for grøt i starten heller, men nå blir hun helt vill i blikket når hun ser skålen og jeg sier nå skal du få nam nam Smatter det i seg og koser seg. En ting jeg lurer på, hva om man ikke hadde begynt forsiktig med fast føde men gitt store porsjoner med en gang, hva er det værste som kunne skjedd? vondt i magen bare? Grunnen til at jeg lurer på det er fordi jeg hørte snakk om at babyen kunne få skader på tarmen ol. Vet jo ikke om det stemmer jeg... Nå er det skal vi danse resultater. Håper Sigurd ryker ut i dag jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 20. september 2008 #6584 Del Skrevet 20. september 2008 Vi trappa veldig fort opp vi. Starta med et par skjeer, så hele smaksprøveblandingen etter et par dager. Han gapte og ville ha mer, og ble illsint da han ikke fikk mer...så så lenge magen hans ikke reagerte så jeg ingen grunn til å øke porsjonene litt hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 20. september 2008 #6585 Del Skrevet 20. september 2008 Lillemann har forresten funnet ut at det går an å putte føttene i munnen. Han fikk godt sugetak på stortåa i går, og var så fornøyd at han gliste fra øre til øre Eller er tepper og kluter det absolutt beste å leke med for tida. Han drar de over ansiktet, sparker og gurgler og veiver med armene, før han fjerner de igjen og ler for seg selv. Raringen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 20. september 2008 #6586 Del Skrevet 20. september 2008 Suttes masse på føtter her også, det har han likt lenge. Sutter på alt - bortsett fra smokker På helsestasjonen prøvde han å sutte på tærne til en annen baby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 20. september 2008 #6587 Del Skrevet 20. september 2008 Hærlige bebisene Lillejenta her har ikke oppdaget føttene sine enda hun, men har begynt å rulle nå Ellers har vi hatt barnevakt i dag, mormor og morfar har passet henne og de hadde storkost seg. Godt med litt tid for seg selv i blandt. Neste helg vil vel farmor og farfaren ha henne litt Mannen skulle bort til en kompis i kveld. Jeg har nettopp lagt snuppa, gikk heldigvis fint i kveld. Virker som om hun sliter litt med å finne roen på kvelden. Jeg skal snart kose meg med godis og pizza :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 20. september 2008 #6588 Del Skrevet 20. september 2008 Her har pappaen tatt kveldsgrøt, stell og legging helt alene for første gang. Ble ingen kveldspupp, da, og det var visst ikke så populært Han hadde visst protestert ganske lenge før han ga opp og sovnet, men mannen virka ikke skremt fra å gjøre det flere ganger. Jeg har vært på show sammen med ei venninne, og kost meg masse Jeg gleder meg virkelig til jeg slutter med amming og kan dra ut en kveld og ikke tenke på at jeg må hjem fordi han våkner og vil ha pupp. Da kan pappaen være hjemme, og alt går bare bra. Samtidig er det så innmari koselig å ligge tett med en liten kropp som bare vil ha mammaen sin.. jeg er den viktigste personen i hele verden akkurat da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsy Skrevet 20. september 2008 #6589 Del Skrevet 20. september 2008 åh.. er så enig med deg Trampe Her er føttene oppdaget også, men hun har ikke sjangs til å putte dem i munnen.. har nok for korte bein til det. men hun holder på tærne, og rundt anklene, men bare når hun ligger uten bleie. I dag rullet hun et par ganger fra mage til rygg, så da har hun vel muligens skjønt litt mer av det. Vi begynte med et par te-skjeer av grøt, grønnsaksmos eller fruktmos en gang i blant i to uker. Når vi begynte å gi fast trappet vi opp ganske fort. Hun må fortsatt ligge litt ved puppen før hun legger seg, men hun klarer nok fint å sovne uten hvis jeg ikke er hjemme. Men er usikker på hva som skjer med nattpupp når jeg ikke er hjemme.... Skal prøve å gi en flaske MME i morgen og se hvordan hun reagerer på det. Ellers får jeg bare desperat prøve å pumpe ut nok til en flaske ihvertfall. Vet jo aldri når hun våkner på natta. Alt fra kl 24-04. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 21. september 2008 #6590 Del Skrevet 21. september 2008 Lillemann har våkna bare to ganger om natta to netter på rad!!! Først rundt 23:30 og så rundt 04:30! Jeg har jo fått sove Lille flinkisen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. september 2008 #6591 Del Skrevet 21. september 2008 Så flott da Trampe! Du fortjener litt søvn nå synes jeg Her er det en del tull om nettene nå. Så jeg tror vi prøver med grøt til uka. HS sa at hvis ungene begynte å tulle sånn om nettene, våkne ofte, kunne det være tegn på at de trengte fast føde. Så det da prøver vi i alle fall. Har jo fullamma i 5,5 mnd Når på døgnet skal jeg prøve grøt da? Om kvelden? :klø: Eller kan det hjelpe på søvnen å gi på dagen også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 21. september 2008 #6592 Del Skrevet 21. september 2008 Det er lurt å starte med grøt på formiddagen først. Hvis man begynner med grøt om kvelden med en gang, kan det gjøre vondt verre for nattesøvnen. Gi små smaksprøver i starten for å se om magen hans tåler det. Når du har fått økt opp til en full grøtporsjon (bør gjøres gradvis for å skåne tarmssystemet hans) kan du f.eks enten flytte grøtmåltidet til kvelden, eller du kan innføre et grøtmåltid til på kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicky B Skrevet 21. september 2008 #6593 Del Skrevet 21. september 2008 Så godt å få sove, Trampe! Krysser fingrene for at det gode mønsteret holder seg! Imli: Jeg tror teorien er at får de i seg nok mat på dagtid, så blir de ikke så sultne på natta slik at det er sulten som vekker de. At de våkner for kos derimot, er en annen ting. Når du tester ut grøt, kan du prøve på formiddagen. Skulle han reagere med mageknip er det "bedre" at han har det på dagen når dere er våkne i stedet for at natta skal bli enda mer rotete. Her har veslegutt blitt riktig så mobil. Snurrer så fort rundt sin egen akse og skyver seg bakover. Prøver å sette knærne nedi for å krabbe, men får det ikke helt til. I stad la jeg han fra meg på matta før jeg gikk på do. (Matta ligger rett ved inngangen til spisestua) Når jeg kom tilbake, lå han under spisestuebordet og hadde dyttet unna en stol i farten. Der lå han og spiste på sokken sin, skikkelig fornøyd med utflukten. Han er så aktiv i forhold til frøkna på denne alderen. Og hun var en veldig aktiv unge... Han har også begynt å hyle og rope og hvine så fælt- skikkelig jente hvining. Og armer og bein går i ett. Ligger han på rygg, nærmest hopper han seg rundt på magen. Og å sitte på fanget er han visst altfor stor til, må vite. Her skal det tas sats i fanget og hoppes. Ja, ja. Jeg får bra armmuskler av det da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 21. september 2008 #6594 Del Skrevet 21. september 2008 I natt våkna lillemann kvart på 5....ja, det er vel strengt tatt ikke natta da, men Han fikk pupp i senga og sovnet umiddelbart. Men klokka 6 var det morgen. Vi sto opp og møtte både mamma og pappa før de dro på jobb (vi er der i helga, jeg og ungene, siden mannen driver og maler og herjer hjemme....) Nå har han sovet en dupp og driver og leker på gulvet. Jeg skal gå i dusjen og da får storebror passe på lillebror litt. De pludrer så godt sammen. Etterpå er det tid for grøt (vi bruker 8 toppede teskjeer nå og 80 ml mm/mme i grøten) med litt svisker i. Sviskene ga tre bæsjbleier i går så det er sikkert ikke så dumt å ha det i grøten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 21. september 2008 #6595 Del Skrevet 21. september 2008 Han er så aktiv i forhold til frøkna på denne alderen. Og hun var en veldig aktiv unge... Han har også begynt å hyle og rope og hvine så fælt- skikkelig jente hvining. Og armer og bein går i ett. Ligger han på rygg, nærmest hopper han seg rundt på magen. Og å sitte på fanget er han visst altfor stor til, må vite. Her skal det tas sats i fanget og hoppes. Ja, ja. Jeg får bra armmuskler av det da! Sånn er lillebror her og. Mye mer aktiv enn storebror på samme alder. Tipper det kommer at at de skal holde følge med sine større søsken. Lillebror har prøvd å komme seg framover ved å krabbe en stund, men er ikke sterk nok. Han er oppe på knærne og har inntatt stillingen da. Men det går godt å rulle da. Ofte er han på tur i stua og vi må stadig plukke han fra fra under stuebordet eller noe sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaraCroft Skrevet 21. september 2008 #6596 Del Skrevet 21. september 2008 Oi - prøve grøt på dagtid...hmmm....når vi startet grøtspisingen hadde vi prøverundene på kvelden vi, med pupp før og etter. Nå er det liksom blitt en rutine på å gi grøt på kvelden. Men vi har vurdert å starte litt med et grøtmåltid på dagtid også - når startet dere med det dere som gir to ganger, hvor gammel var deres lille søte da? Har også vurdert å venne lillegutt til litt MME bare for at jeg kan ha mulighet til å være litt borte om kveldene? Jeg har jo ikke nok å pumpe ut... Gjør man det liksom? Er jo helt blank på feltet - vet jo ikke hva jeg skal gjøre. Hadde vært greit å få til da, så kunne pappaen liksom steppet inn også Ikke det at han ikke gjør noe da, han har ansvaret for grøtmåltidet på kvelden og badingen, så er det pupp for meg og legging:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 21. september 2008 #6597 Del Skrevet 21. september 2008 VI begynte også med grøt på kvelden, og det gikk bare fint. Jeg har også prøvd å la mannen gi flaske på kvelden, men det ble svært dårlig mottatt gett Det er ikke på grunn av maten han vil ha melk, det er på grunn av kosen. Og han kan ikke kose med ei flaske. Så da jeg var ute i går kveld ble det ikke pupp i det hele tatt, og det går jo bra det også. Jeg har vasket klær i dag, og har fjerde ovnen med rundstykker klar straks. Deilig å få unnagjort litt! Gutta er på trilletur. De skulle starta en mannetrilleklubb her, jeg har sett fem pappaer med barnevogn på kort tid her nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. september 2008 #6598 Del Skrevet 21. september 2008 Det er lurt å starte med grøt på formiddagen først. Hvis man begynner med grøt om kvelden med en gang, kan det gjøre vondt verre for nattesøvnen. Gi små smaksprøver i starten for å se om magen hans tåler det. Når du har fått økt opp til en full grøtporsjon (bør gjøres gradvis for å skåne tarmssystemet hans) kan du f.eks enten flytte grøtmåltidet til kvelden, eller du kan innføre et grøtmåltid til på kvelden. Imli: Jeg tror teorien er at får de i seg nok mat på dagtid, så blir de ikke så sultne på natta slik at det er sulten som vekker de. At de våkner for kos derimot, er en annen ting. Når du tester ut grøt, kan du prøve på formiddagen. Skulle han reagere med mageknip er det "bedre" at han har det på dagen når dere er våkne i stedet for at natta skal bli enda mer rotete. Takk for tips begge to Tror vi prøver formiddagsgrøt først da. Hvor lang tid kan det ta før de får to grøtmåltider da? Tenker et på formiddagen og et om kvelden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsy Skrevet 21. september 2008 #6599 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Takk for tips begge to Tror vi prøver formiddagsgrøt først da. Hvor lang tid kan det ta før de får to grøtmåltider da? Tenker et på formiddagen og et om kvelden... De har en skikkelig fin brosjyre/bok på helsestasjonen om mat og barn, som anbefales! Der står alt man lurer på, oppskrifter og tips. Man kan trappe opp til to måltider når det første måltidet går greit. Altså at de spiser en hel porsjon. Her spises grøten kl 19 (legging kl 20). Tar litt tid å spise, og så slipper hun å legge seg stappmett. Har gitt henne litt smaksprøver på andre ting på formiddagen/midt på dagen (frukmos, diverse mat på glass). Prøvde med en flaske MME i dag, men den var ikke populær. Eller, det var populært å varme hendene på flaska Får prøve å pumpe litt til jeg skal dra bort - men tror det er flaska som er problemet, ikke innholdet. Blir det krise får mannen gi fruktmos hvis hun våkner på natta Her sov hun fra kl 20-0430 så 0430-0830! Håper det er grøten og ikke bare et blaff. Etter en måned med å våkne hver 3 time Endret 21. september 2008 av marsy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 22. september 2008 #6600 Del Skrevet 22. september 2008 Takk for råd, marsy. Tror faktisk jeg har den boka... Godt å høre at nettene går bedre for dere. Håper det er grøtens skyld jeg også, det gir meg litt håp Natt til i dag gikk ganske bra, med våkning for mat 01 og 06, og ellers soving. Men det har blitt mye tulle-våkning i det siste - våkning etter 1-2 timer og ikke vil sove igjen. Så nå håper vi grøt hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå