Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sukkervannet skal hjelpe han til å bli interessert i smokken. Men hvis han tar smokken, så kan det være at han ikke har så stort behov for puppen lenger.

Kan du amme han liggende, og så gå unna når han har sovnet? Når Live er i dyp søvn, så ligger hun med armene bakover over hodet. Det pleier å være visse tegn på at de er i dyp søvn. F.eks at de ligger med hendene åpne (ikke knyttet) og gjerne munnen åpen. Da er det størst sjanse for at de ikke våkner hvis du skal flytte dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi starter kveldsstell rundt 19. Han får litt grøt, bader og stelles, får pupp og er i seng ca 20. Mulig jeg må endre det i dag da, han har ikke sovet på lenge og er sur og trøtt...

Skrevet

Akkurat ja. Nå slokna han her. Får la ham få en liten halvtime, han er så trøtt stakkar. Jeg er alene i kveld, så jeg har ikke noe annet planlagt.

Skrevet

Jeg vurderer å venne jentene av med å sovne med smokken, jeg. De har vært veldig smokkjenter helt siden vi kom hjem fra sykehuset, og roer seg veldig fort i senga når de har blitt lagt for kvelden. Problemet er når de våkner på natta. Selv om de er kjempetrøtte og ikke sultne, klarer de ikke å sovne igjen før smokken er på plass (jeg vet at de ikke er sultne, for de sover i mange, mange timer etter å ha fått på plass igjen smokken). Må vel regne med en del skriking noen kvelder, men jeg tror kanskje det kunne ha vært verdt det, både for min og deres del. De er nemlig mye mer fornøyd de nettene de har sovet mange timer i strekk uten at jeg har vært oppe for å dytte inn smokken. Men nå reiser vi på ferie i morgen, og da passer det nok dårlig med en slik avvenning. Får heller satse på slutten av måneden, for da skal vi låne hus og kan gjøre litt mer som vi vil.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det om jeg var deg. Vil du ha tommelunger i stedet? Om de har stort sugebehov kan det bli veldig vanskelig å venne dem av, og de er jo ikke så gamle enda...

Skrevet
Vi starter kveldsstell rundt 19. Han får litt grøt, bader og stelles, får pupp og er i seng ca 20. Mulig jeg må endre det i dag da, han har ikke sovet på lenge og er sur og trøtt...

Akkurat ja. Nå slokna han her. Får la ham få en liten halvtime, han er så trøtt stakkar. Jeg er alene i kveld, så jeg har ikke noe annet planlagt.

Kanskje du kan prøve å starte kveldstellet litt tidligere, slik at han er i seng før? Kan det være at han er overtrøtt, og at det er derfor han skriker når dere skal legge ham?

Jeg vurderer å venne jentene av med å sovne med smokken, jeg. De har vært veldig smokkjenter helt siden vi kom hjem fra sykehuset, og roer seg veldig fort i senga når de har blitt lagt for kvelden. Problemet er når de våkner på natta. Selv om de er kjempetrøtte og ikke sultne, klarer de ikke å sovne igjen før smokken er på plass (jeg vet at de ikke er sultne, for de sover i mange, mange timer etter å ha fått på plass igjen smokken). Må vel regne med en del skriking noen kvelder, men jeg tror kanskje det kunne ha vært verdt det, både for min og deres del. De er nemlig mye mer fornøyd de nettene de har sovet mange timer i strekk uten at jeg har vært oppe for å dytte inn smokken. Men nå reiser vi på ferie i morgen, og da passer det nok dårlig med en slik avvenning. Får heller satse på slutten av måneden, for da skal vi låne hus og kan gjøre litt mer som vi vil.

Etter hvert som de blir større så blir de sikkert flinkere til å holde på smokken. Når de blir enda eldre greier de kanskje å putte inn smokken selv også. Det finnes visstnok en oppfinnelse som man fester på smokken. Det er som en liten koseklut. Den skal gjøre at ungene lettere finner smokken selv og kan putte den inn :)

Skrevet
Problemet er vel kanskje at han rett og slett spiser for lite av gangen. Han sovner så og si hver gang jeg ammer, og jeg sitter igjen med en følelse av at han ikke har spist særlig mye hver gang. Og når jeg stadigmå vekke ham under måltidene kan et måltid ta nærmere to timer for at jeg synes det virker som om han har spist skikkelig. Så jeg tror ikke MME vil fungere....

Hvordan kommer melka di da? Flyter den bra hele tiden eller stopper flyten når den verste utdrivningsrefleksen har gitt seg?

Har du prøvd å pumpe deg for å se hvor mye han spiser? Her spiser veslegutt bedre fra flaske som har jevn flyt av melk enn fra puppen som gir fra seg melka i "rykk og napp".

Kan det være tungebåndet hans som er for stramt da, slik at sugingen ikke blir så effektiv?

Det skal ikke være greit å skjønne seg på de små. :)

Skrevet
Jeg ville ikke gjort det om jeg var deg. Vil du ha tommelunger i stedet? Om de har stort sugebehov kan det bli veldig vanskelig å venne dem av, og de er jo ikke så gamle enda...

De trenger ikke å bli tommelunger. Størstemann her hadde et enormt suttebehov, men da han var 6 uker var det slutt på smokken. Han har ikke sugd på tommelen en dag. Så egentlig kan man jo bare prøve seg fram.

Skrevet

Og jeg slapp ikke tommelen min før jeg var godt over 6 år...sjarmerende :fnise:

Skrevet

Han var trøtt i kveld fordi han ikke har sovet etter 15:00. Han har som regel en lur rundt 17, og da går det helt fint.

Jeg er avhengig av nok søvn selv og kommer ikke til å legge ungen tidligere enn 19 uansett. Da er han lys våken tiiidlig, og det takler jeg dårlig. Av og til er han våken i sekstida nå når han sovner klokka åtte, og det er tidlig nok det... jeg får ikke sove igjen når jeg har stått opp med ham. Om jeg legger ham enda tidligere må jeg legge meg bare et par timer etter ham, og da får jeg null alenetid. Jeg synes vi legger ham til en ok tid nå, det har gått gradvis nedover fra 24 ;)

Han gråt to timer forrige onsdag, men i dag var det bare fem minutter. Det går stadig bedre. Og han sitter i armene mine hele tida, så han er ikke utrygg. Han skal ihvertfall ikke være det...

Skrevet

Jeg har sett de som har sittet fordypt i en matematikkoppgave på barneskolen med tommelen godt planta langt inni munnen :ler:

Skrevet
Han var trøtt i kveld fordi han ikke har sovet etter 15:00. Han har som regel en lur rundt 17, og da går det helt fint.

Jeg er avhengig av nok søvn selv og kommer ikke til å legge ungen tidligere enn 19 uansett. Da er han lys våken tiiidlig, og det takler jeg dårlig. Av og til er han våken i sekstida nå når han sovner klokka åtte, og det er tidlig nok det... jeg får ikke sove igjen når jeg har stått opp med ham. Om jeg legger ham enda tidligere må jeg legge meg bare et par timer etter ham, og da får jeg null alenetid. Jeg synes vi legger ham til en ok tid nå, det har gått gradvis nedover fra 24 ;)

Han gråt to timer forrige onsdag, men i dag var det bare fem minutter. Det går stadig bedre. Og han sitter i armene mine hele tida, så han er ikke utrygg. Han skal ihvertfall ikke være det...

Men må du stå opp med ham? Jeg pleier å ta snuppa over i sengen til meg og amme henne. Så sovner hun gjerne igjen og våkner etter en stund. Får pupp igjen, ligger og spreller litt, sovner kanskje, eller får ligge litt på brystet mitt.

Skrevet

Jeg står aldri opp om natta, da er han bare halvvåken og sovner ved puppen. Om morgenen derimot er han helt vill og skravlebøtte, ligger og spreller og skravler og ler, så det er null mulighet for meg å sove :ler: Jeg kan alltids ligge i senga med ham, men når han er våken halv seks og mannen skal stå opp sju bruker jeg å ta litt hensyn. Han blir trøtt igjen etter en time eller to og sovner greit, men da sliter jeg med å sovne. Om jeg sovner da er jeg steintrøtt og totalt ødelagt når han våkner igjen en time senere..

Det skal ikke være enkelt :ler:

Skrevet

Det er det jeg er redd for at skal skje. Husker en på skolen min som gikk med suttefille og tommelen i munnen hele første klasse, og det er ikke spesielt sjarmerende :). I natt gikk det egentlig veldig bra, og det er jo uansett en måned til jeg har tenkt å forsøke noe.

Skrevet

Jeg har tommelunge selv, og gruer til jeg skal prøve å avvenne. Håper han slutter med det selv... Mannen brukte tommelen til han var fire, og det påvirka ikke tannstillinga. Broren hans brukte tommelen til han var nesten sju... han brakk håndleddet og kunne derfor ikke nå tommelen, og ble tvunget til å slutte :ler: Han måtte ha tannregulering fordi han hadde fått utstående tenner pga tommelen.

Men svigermor synes det er såååå søtt at unger bruker tommelen, hun har sittet mange ganger og puttet tommelen til lillemann inn i munnen hans og holdt den fast. Hun gjorde det da han var bitteliten og jeg kjempet for å få ham til å ta smokken. Så det er ikke rart at han foretrekker tommelen over smokken :roll:

Jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å slutte å bruke tommelen. Får sy noen votter uten tommel eller noe. Han bruker den heldigvis ikke om natta da.

Skrevet

Men, ærlig talt, når man lar ungen gå på skolen med suttefille tenker man ikke stort. Da ber man jo om at ungen skal bli mobbet. Lillemann liker gulpeklutene sine og kan godt ligge og smatte på de, men hallo - på skolen?? Nei vet du hva.

Skrevet
:lol: Du får sende med Lillemann et par gulpekluter på skolen.
Skrevet
:overrasket: Har tida gått så fort at de har begynt på skolen alt?! :fnise:
Skrevet

Jeg har vært litt fraværende de siste dagene. Har hatt svigermor på besøk. Hun drar på utenlandstur i tre måneder, og ville gjerne være litt sammen med Junior før hun drar. Forståelig nok.

Ellers har jeg vært på helsestasjonen med Junior. Han veier nå 6280 g, måler 61 cm, samt 39 cm rundt hodet. Han vokser veldig bra! Opp 300 gram på to uker. :-D

Det eneste er at han har blitt litt flat og skjev i bakhodet. Jeg frykter faktisk at han har KISS, da jeg synes han har flere symptomer på det. Jeg prøvde å nevne det for helsesøster, men tror ikke hun helt skjønte hva jeg snakket om.. :sukk:

Vi får heller følge litt ekstra nøye med. Helt først i september skal vi ha time med fysioterapeut på helsestasjonen, og jeg kommer nok til å nevne det da.

Dere som har vært hos manuellterapeut; måtte dere ha henvisning fra lege eller helsesøster får å få time?

Jeg mishandlet forresten bekkenet mitt på tirsdag. Jeg var som sagt på helsestasjonen, og de hadde begynt med sommertider på bussen uten at jeg hadde fått med meg det. Det vil si at jeg måtte ha ventet i nesten en time på neste buss hjem. Men det gadd jeg ikke, så jeg bestemte meg likegodt for å spasere hjemover. Det tok meg halvannen time, og det var egentlig en veldig fin tur. Men det var tydeligvis mer enn det bekkenet mitt tålte, for jeg fikk skikkelig vondt da jeg kom hjem. Kjente det i et par dager etterpå.

Jeg trodde jeg var blitt helt frisk igjen jeg, men det er jeg tydeligvis ikke. Må visst ta det rolig en stund til fremover. :sur:

Skrevet
Hvordan kommer melka di da? Flyter den bra hele tiden eller stopper flyten når den verste utdrivningsrefleksen har gitt seg?

Har du prøvd å pumpe deg for å se hvor mye han spiser? Her spiser veslegutt bedre fra flaske som har jevn flyt av melk enn fra puppen som gir fra seg melka i "rykk og napp".

Kan det være tungebåndet hans som er for stramt da, slik at sugingen ikke blir så effektiv?

Det skal ikke være greit å skjønne seg på de små. :)

Ikke godt å si... En helsesøster mente at det kanskje kunne ha noe med utdrivningsrefleks å gjøre hvis han brukte veldig lang tid på å spise.

I begynnelsen spiste han kjapt og greit, ca hver 3. time, men da han var 5-6 uker begynte dette, og har pågått siden...

Pumper ganske ofte (samler opp et "gå-bort-lager i frysern) men jeg synes ikke det kommer så mye ut. Jeg kan feks mye lettere melke meg selv med hånden enn å bruke pumpa. Har inntrykk av at pumpa bare tar det "verste" og ikke tømmer brystet.

Akkurat nå er jeg bare trist og motløs og føler meg ekstremt mislykka.... Gjør ikke annet enn å sitte inne med ungen, i dette fine været. De siste dagene har han nemlig begynt å hylskrike hver gang jeg har prøvd å trille tur med ham. Og det skjedde i dag og. Han hadde fått mat og tørr bleie. Men hyleskrike gjorde han. Og jeg orker ikke trille særlig langt med en skrikende unge, selv om han muligens roer seg etter en stund. Men har hatt mine turer med konstant skrik i en halvtime før han sover, og orker ikke det mer.

Status akkurat nå er da:

-ikke sove i senga

-ikke sove i vogna

-ikke spise ordentlig

Altså får vi egentlig ikke til noen ting. Og jeg tilbringer dagen på sofaen med ungen. Herlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...