Gå til innhold

Maurinvasjon i hagen... hvordan fjerne ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

klippet plenen i går og oppdaget 20 (!) maurbol som hadde poppet opp i gresset, det ser ut som små sandhauger og det ligger egg (?) like under overflaten så når gressklipperen gikk over så endte det med "eggspredning" (plenen er på ca 600 kvm).

maurene er små og sorte/rødbrune, ikke skogsmaur og jeg tror ikke det er sukkermaur for jeg har aldri sett de innendørs og det virker ikke som de viser interesse for å bevege seg inn i huset.

noen som vet hva dette er eller hvor jeg kan henvende meg for å finne det ut ? og hva jeg kan bruke for å ta kverken på de ?

har testet diverse pulver/granulatgift før men på en stor plen blir dette litt uøkonomisk. ikke har jeg sett særlig stor effekt av dette pulver/granulatet hvis jeg har oppdaget enkeltbol tidligere heller.

jeg har mulighet til å skaffe lisensiert gift hvis dette skulle være nødvendig.

Skrevet

Du kan bare kjøpe ei flaske med Perpetrin (e.l.) og spraye i hullene der maurene er, etter ei kort stund er alt liv borte. Enkelt.

Skrevet
Du kan bare kjøpe ei flaske med Perpetrin (e.l.) og spraye i hullene der maurene er, etter ei kort stund er alt liv borte. Enkelt.

mistenker at jeg må spraye ned hele plenen, hva er perpetrin ? finner ingen info om det på nett bortsett fra en haug spanske (?) sider ?

Skrevet

Er det skikkelige agressive maur som biter så det svir? Jeg hater de maurene...

Jeg har brukt baythion maurmiddel fra Bayer. Det kan du blande ut i vann i en stor hagekanne og vanne plenen med. Synes det er bra for da blir det ikke liggende pulverrester overalt som dyr kan få i seg. Veldig effektivt.

Skrevet
Er det skikkelige agressive maur som biter så det svir? Jeg hater de maurene...

Jeg har brukt baythion maurmiddel fra Bayer. Det kan du blande ut i vann i en stor hagekanne og vanne plenen med. Synes det er bra for da blir det ikke liggende pulverrester overalt som dyr kan få i seg. Veldig effektivt.

jepp, høres ut som samme dyrene. har snust litt og jeg lurer på om det kan være eitermaur som holder til her.

har dessverre testet det middelet du nevner uten særlig effekt, det ser ut til at maurkrekene bare flytter seg unna og det nye som de visstnok skal ta med ned til tua interesserer de lite.

Gjest vimselot
Skrevet

Maur avskyr vanlig svart pepper, men vet ikke hvor stor plen du har og hvor mye evt. pepper som må til...

Har bare forsøkt det en gang, og det var hos en jeg kjenner som jeg passet leiligheten til mens h*n var på ferie. Dvs balkongen ble invadert av maur, men pepper hjalp. De trivdes ikke og ble borte (tror ikke de døde av det, men så at de gikk omvei rundt det området jeg testet på...) Plantene døde heller ikke av pepper...men det er vel stor forskjell på en balkongkasse og en stor plen...

Skrevet

he he, absolutt ikke et dumt tips men 600 kvm plen høres ut som VELDIG mye pepper ;)

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

he he, absolutt ikke et dumt tips men 600 kvm plen høres ut som VELDIG mye pepper ;)

[/quote

Nei sier du det?... :ler:

Men de hater pepper, så strø mye på tuene deres (men husk at de fleste maur-tuer går under bakken også...). Og strø litt omkring, synes ikke et halvt mål plen er såå veldig stort, men jeg vet jo ikke hvor mye maur du har...

:fnise:

Det er i alle fall miljøvennlig, og siden tuene går under bakken, kan du bruke ett eller annet og sprøyte inn litt tabasco også...

Dette er miljøvennlig, og maur HATER pepper, så de finner raskt et annet sted enn i din hage.

De hater også kaffegrut, men ikke i lik grad som pepper da...

Du kan jo blande pepper med vann og bruke det, de hater som sagt pepper, og da trenger du ikke kjøpe så mye...

Bare et forslag, vil gjerne høre om noen har prøvd det, jeg har jo prøvd det, men kun på en balkong...

Endret av vimselot
Skrevet

Jeg tok feil, det heter Permetrin Ekstra, det middelet som jeg har brukt. Og hvis du er redd for mye jobb, så kan du jo bare leie inn et firma. Du hadde fint klart å spraye et halvt mål plen på den tiden du har brukt til å klage over mye jobb her på tråden du har startet. Så mitt aller beste råd er at du går ut og kjøper deg mauremiddel og anvender det etter instruksjonene. Det kan ikke være verre enn at maurene ikke forsvinner.

Skrevet

Jeg anbefaler Bayer Garden Granulert åte til maurreir. Blå plastflaske. Jeg har brukt det med stort hell. Bare dryss litt rundt redene. Det tiltrekker seg maurene (ble voldsomt mye maur å se når jeg drysset dette utover). De tar med seg giften til bolet og så blir reiret utryddet etter hvert.

Målet må jo være at de dør og ikke flytter på seg.

Skrevet (endret)
Jeg tok feil, det heter Permetrin Ekstra, det middelet som jeg har brukt. Og hvis du er redd for mye jobb, så kan du jo bare leie inn et firma. Du hadde fint klart å spraye et halvt mål plen på den tiden du har brukt til å klage over mye jobb her på tråden du har startet. Så mitt aller beste råd er at du går ut og kjøper deg mauremiddel og anvender det etter instruksjonene. Det kan ikke være verre enn at maurene ikke forsvinner.

men i alle dager da du, jeg klarer da fint å spraye plenen min selv, jeg vil bare vite hva jeg kan bruke og såvidt jeg kan se så har jeg ikke klaget over mye jobb men derimot at jeg ikke finner noe som fungerer ;)

som jeg også skrev øverst så har jeg faktisk forsøkt noen midler uten effekt.

Endret av minienthe
Skrevet
Jeg anbefaler Bayer Garden Granulert åte til maurreir. Blå plastflaske. Jeg har brukt det med stort hell. Bare dryss litt rundt redene. Det tiltrekker seg maurene (ble voldsomt mye maur å se når jeg drysset dette utover). De tar med seg giften til bolet og så blir reiret utryddet etter hvert.

Målet må jo være at de dør og ikke flytter på seg.

har prøvd det middelet og det hadde minimal effekt her dessverre.

Skrevet

Jeg sjekket ut noen miljøvennlige tips i boka "Late hager" mot maur. Det ene var å blande en del vaniljesukker med tre deler bakepulver. Sukkeret var kun for å tiltrekke seg maurene, mens bakepulveret ble eksplosivt i våte maurmager (som det sto). Det andre tipset husker jeg dessverre ikke akkurat nå. Kan jo testes ut på en liten del før du hamstert bokser med bakepulver og vaniljesukker. :fnise:

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet (endret)
Jeg sjekket ut noen miljøvennlige tips i boka "Late hager" mot maur. Det ene var å blande en del vaniljesukker med tre deler bakepulver. Sukkeret var kun for å tiltrekke seg maurene, mens bakepulveret ble eksplosivt i våte maurmager (som det sto). Det andre tipset husker jeg dessverre ikke akkurat nå. Kan jo testes ut på en liten del før du hamstert bokser med bakepulver og vaniljesukker. :fnise:

Lykke til!

Hilsen Lille meg

he he, morbid som jeg er så fikk jeg lyst til å forsøke det tipset ;)

Endret av minienthe
Gjest Gjest_Hattifnatt_*
Skrevet

Prøv å helle diesel på! ikke akkurat miljøvennlig, men det bryr ikke jeg meg om når hele plenen er innvadert av maur. vi har akkurat samme problem som deg. Diesel dreper maurene og de er garantert borte. Blir selvølgelig en flekk der du heller på, men den blir helt sikkert grønn igjen etterhvert.... så det lønner seg å tømme bare på tua, ikke så mye utenfor

• 8 år senere...
Annonse
Skrevet

Noen flere maurtips? Vi har ekstremt mye maur i hagen, har brukt sju bokser Permetrin så langt og de bare flytter seg til et annet sted i hagen. Tok rotta på fem underjordiske bol i forgårs, oppdaget sju nye i går, og noen av disse maurene har faktisk vinger og kan fly ... *grøsse* 

Bør jeg ringe en skadedyrkontroll-fyr? Dette er ille, var nesten like ille i fjor. Finner små gulhvite egg alle mulige steder. Foreløpig har de ikke kommet inn i huset men jeg er jo vettskremt for at de faktisk skal gjøre det. 

Skrevet

Noen flere maurtips? Vi har ekstremt mye maur i hagen, har brukt sju bokser Permetrin så langt og de bare flytter seg til et annet sted i hagen. Tok rotta på fem underjordiske bol i forgårs, oppdaget sju nye i går, og noen av disse maurene har faktisk vinger og kan fly ... *grøsse* 

Bør jeg ringe en skadedyrkontroll-fyr? Dette er ille, var nesten like ille i fjor. Finner små gulhvite egg alle mulige steder. Foreløpig har de ikke kommet inn i huset men jeg er jo vettskremt for at de faktisk skal gjøre det. 

Ikke for å skremme deg, men det kan godt være at de er i huset, uten at du vet det. De kan holde til i krypkjeller hvis du har det (de gjør det her, oppdaget vi ved en tilfeldighet), og til og med under støpt såle. Der kom de fra i vårt forrige, nybygde hus, og etter hvert inn i huset via vannrør. Fikk dem omsider ut av huset, men aldri bort fra den fine boplassen under sålen på huset, med fine varmekabler og alt å kose seg med på vinteren. Når de ville inn igjen, så gjorde de det, en stund etter at skadedyrfirmaet hadde gasset var det klar bane igjen.. Jævla møkkakryp.

Anonymous poster hash: ad4c1...c40

Skrevet

"Nippon" er effektivt mot maur. Det er et stoff (ser ut som lim) og de tar med ned til bolet og spiser der så dør hele kolonien ;)

Skrevet

men her er det ikke "en" koloni, det er maaaange ......

Skrevet

Et tips som dessverre også tar rotta på plenen din for i år, er å helle kokende vann ned i bol-tuene som stikker opp.

Heller du det over der tua stikker opp av plenen, hvor jorda er løs og lett, så renner vannet pent og strategisk nedover alle maurgangene og mauren kreperer momentant.

En ti-tolv runder med vannkokeren burde holde, men det går som sagt også hardt utover plenen for gresset tåler heller ikke kokende vann, så det blir en del gule flekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...