Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 Jeg har hørt om folk er døden nær, velger å vente på å ta farvell med sine kjære før de dør. hvordan kan dette stemme med at døden er forutbestemt? Ei jeg veit om hadde ei venninde som hadde kreft. Hun var på jobbreise i utlandet, da plutselig den syke ble skikkelig ille. Legene skjønte ikke og kunne ikke forklare hvorfor denne jenta fortsatt var i live. Da hun andre var kommet hjem fra jobbreisen besøkte hun venninda si på sykehuset. hun fortalte den syke om alt hun hadde opplevd på turen, og like etter at hun dro fra sykehuset døde den syke. Det var som om den syke hadde gjort alt hun kunne for å holde seg i live for å ta et farvell med venninNa si. Hun skulle jo ha vært død dager før venninda kom hjem, men allikevell klarte hun å utsette døden.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Slikt noe skjer ganske ofte. Har sett flere på jobb ( hjemmesykepleien) som har ventet med å trekke det siste åndedraget til familie e.l har kommet.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Jeg tror det. Man dør når man skal enten man er 100 år eller 1 dag.
Gjest StockDama Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 jeg tror ikke døden er forutbestemt, hadde den vært det hadde ikke den dama holdt seg ilive til hun fikk snakka med venninna si. Da ville hun dødd når hun skulle.
Gjest Mann 42 Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 Predestinasjon er en umulig tanke. Typisk eksempel på en problemstilling som ligger langt utenfor det området der fornuften har noe å bestille. Selv hendelser hvor man anvender sin frie vilje kan snus til å bli et aspekt av predestinasjon, i det dine reaksjoner kan beskrives som betinget av tidligere erfaringer, og således ikke er frie i det hele tatt. I og med at du er den du er, gjennom dine erfaringer og tidligere handlinger, så kunne du ikke gjort noe annet enn det du faktisk gjorde. Det ville tilogmed kunne underbygges teoretisk gjennom atferdspsykologisk forskning. De relaterer jo all atferd til forutgående stimuli og erfaring, og mener at all atferd kan beskrives som en funksjon av forsterkning, mens den sk frie viljen er et epifenomen og en rasjonalisering i ettertid. Anyway: Ingen får mulighet til å gå tilbake og gjøre beslutningen om igjen, og om de skulle få muligheten, så ville man kunne argumentere for predestinasjon av også dette utfallet. Jeg mener tvert imot at mennesker i kraft av sin forestillingsevne og intelligens, har fri vilje og kan overskride også en slik form for predestinasjon.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 jeg tror ikke døden er forutbestemt, hadde den vært det hadde ikke den dama holdt seg ilive til hun fikk snakka med venninna si. Da ville hun dødd når hun skulle. Om hun ikke døde så skulle hun ikke dø da. Det sier seg jo selv
Gjest King James Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Jeg har hørt om folk er døden nær, velger å vente på å ta farvell med sine kjære før de dør. hvordan kan dette stemme med at døden er forutbestemt? Ei jeg veit om hadde ei venninde som hadde kreft. Hun var på jobbreise i utlandet, da plutselig den syke ble skikkelig ille. Legene skjønte ikke og kunne ikke forklare hvorfor denne jenta fortsatt var i live. Da hun andre var kommet hjem fra jobbreisen besøkte hun venninda si på sykehuset. hun fortalte den syke om alt hun hadde opplevd på turen, og like etter at hun dro fra sykehuset døde den syke. Det var som om den syke hadde gjort alt hun kunne for å holde seg i live for å ta et farvell med venninNa si. Hun skulle jo ha vært død dager før venninda kom hjem, men allikevell klarte hun å utsette døden. Man kan ikke utsette døden. Om døden vil ha deg så er det ikke noe du kan gjøre det kan kanskje virke som hun utsatte den. Men når døden virkelig vil ha deg så tar døden deg uansett man dør når man skal. Hun skulle snakke med vennina si det var meningen akkurat som vi dør når vi skal
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 Jeg har hørt om folk er døden nær, velger å vente på å ta farvell med sine kjære før de dør. hvordan kan dette stemme med at døden er forutbestemt? Du skulle bare visst hvor mange eksempler det er på det du forteller - og andre ting. Når det gjelder dette med om døden er forutbestemt, ja - det er den. Kroppen vår er bare konstruert for å fungere en viss tidslengde. Man behøver ikke være så spesiell god spåmann/kvinne for å forutse at mennesker kommer til å dø. Det er forutbestemt i våre gener.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 Man kan ikke utsette døden. Om døden vil ha deg så er det ikke noe du kan gjøre det kan kanskje virke som hun utsatte den. Men når døden virkelig vil ha deg så tar døden deg uansett man dør når man skal. Hun skulle snakke med vennina si det var meningen akkurat som vi dør når vi skal Tja, jeg vet ikke hvor mange mennesker du har sett dø, men jeg har sett ganske mange. Og det slår meg stadig at noen av dem faktisk bestemmer selv når det endelige tidspunktet for å dø er inne. Det kan selvsagt være innbildning, men det er like merkelig hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #10 Skrevet 2. august 2007 Tja, jeg vet ikke hvor mange mennesker du har sett dø, men jeg har sett ganske mange. Og det slår meg stadig at noen av dem faktisk bestemmer selv når det endelige tidspunktet for å dø er inne. Det kan selvsagt være innbildning, men det er like merkelig hver gang. jeg tror det bare er innbildning
Pastor Knut Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 jeg tror det bare er innbildning Påfallende er det i alle fall. Like før døden inntreffer endrer en hel del fysiologiske prosesser seg, så det er mulig både for de som er tilstede og sikkert for den døende selv å kunne forutse at døden er meget nær forestående (mental fraværenhet, mangel på kommunikasjon, opphør av svelgereflekser, osv). I denne situasjonen er den døendes vilje ganske avgjørende. Jeg kan ikke fri meg fra å tenke som så at denne viljen til en viss grad påvirker dødsøyeblikket, dvs. når pusteorganene opphører å fungere (det finnes andre definisjoner). Jeg har sett for mange tilfeller av at døden inntreffer i samme øyeblikk som en av de nærmeste forlater rommet, f.eks. for å gå på do et øyeblikk. Akkurat da og uten ytterligere forvarsel. Og jeg har sett for mange tilfeller av at døden inntreffer først når den nærmeste har ankommet. Akkurat da, og ikke tidligere. Jeg innbiller meg at den døende innenfor en frekvens på noen timer til eller fra, selv kan påvirke dødsøyeblikket med sin vilje. Hadde jeg bare observert dette unntaksvis, da ville jeg nok vært meget overbevist om at vi snakker om innbildning. Men det er et gjennomgående trekk, derfor blir jeg usikker. Samtidig som jeg allikevel må holde åpen for at det er en innbildning. Rart er det. Shabbat shalom. Og en god helg til dere alle.
annamaria8 Skrevet 4. august 2007 #12 Skrevet 4. august 2007 Dere som slutter dere til predestinasjonstanken; vil dere også si at menneskenes valg og konsekvensene av disse egentlig ikke er uforutsigelige? at fremtiden allerede er avgjort?? At mennesker som begår FORBRYTELSER ikke kunne ha handlet annerledes?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #13 Skrevet 4. august 2007 Dere som slutter dere til predestinasjonstanken; vil dere også si at menneskenes valg og konsekvensene av disse egentlig ikke er uforutsigelige? at fremtiden allerede er avgjort?? At mennesker som begår FORBRYTELSER ikke kunne ha handlet annerledes? det som som skjer skal skje. Det er hva jeg tror jeg tror ikke på tilfeldigheter.
Gjest Mann 42 Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 det som som skjer skal skje. Det er hva jeg tror jeg tror ikke på tilfeldigheter. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at "predestinasjon" versus "tilfeldigheter" er et selvsagt par av motsetninger.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at "predestinasjon" versus "tilfeldigheter" er et selvsagt par av motsetninger. Vel du kan ikke forstå alt heller vet du.
Gjest Mann 42 Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 Vel du kan ikke forstå alt heller vet du. Det jeg mente var vel egentlig at det er feil å definere "tilfeldig" og "forutbestemt" som motsatser. Tenkte bare at jeg skulle holde en høflig tone. Men det er faktisk ganske absurd av deg å komme med en sånn påstand.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Det jeg mente var vel egentlig at det er feil å definere "tilfeldig" og "forutbestemt" som motsatser. Tenkte bare at jeg skulle holde en høflig tone. Men det er faktisk ganske absurd av deg å komme med en sånn påstand. Din mening er ubetydelig
Gjest StockDama Skrevet 6. august 2007 #19 Skrevet 6. august 2007 Dere som slutter dere til predestinasjonstanken; vil dere også si at menneskenes valg og konsekvensene av disse egentlig ikke er uforutsigelige? at fremtiden allerede er avgjort?? At mennesker som begår FORBRYTELSER ikke kunne ha handlet annerledes? Lurer på hvordan rettsvesenet hadde funka om det var slik...man kan ikke akkurat sette noen inn på livstid om det var meningen at personen skulle ta livet av noen, at det var totalt uungåelig.
Pastor Knut Skrevet 6. august 2007 #20 Skrevet 6. august 2007 Dere som slutter dere til predestinasjonstanken; vil dere også si at menneskenes valg og konsekvensene av disse egentlig ikke er uforutsigelige? at fremtiden allerede er avgjort?? At mennesker som begår FORBRYTELSER ikke kunne ha handlet annerledes? Jeg forbinder predestinasjon liksom med andre ting, som f.eks. kalvinismen. Men du tenker visst på noe annet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå