Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Ting tyder på at EU-kommisjonen har gitt USA rett til utvidet innhenting av personopplysninger før innreise til landet. De vil også vite kredittkortnummret ditt. Overenskomsten er supplert med 19 nye kategorier, deriblant informasjon om etnisk opprinnelse, politisk- og filosofisk ståsted, kredittkortnummer, fagforening, seksualitet og detaljer rundt pasasjerenes helse. Har de virkelig rett til det? Krdittkortnummret skal man jo ikke gi til politiet en gang. http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=12397
Gjest Elastica Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Hvis dette er riktig: Nok et eksempel på at det landet hvor personlig frihet har vært den viktigste bærebjelken i samfunnet, på godt og vondt, innskrenker den ukritisk.
LaraCroft Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 Det kommer alltid så mye rart frem til tider. Får nok bare vente å se om det skjer. Men skulle ikke forundre meg nei. Men mitt kredittkortnummer får de IKKE!
Gjest Nedfall Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 Det kommer alltid så mye rart frem til tider. Får nok bare vente å se om det skjer. Men skulle ikke forundre meg nei. Men mitt kredittkortnummer får de IKKE! Det har nok skjedd endel endringer i det amerikanske samfunnet etter 911..
Gjest StockDama Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 England har da blitt angrepet veldig de også, men jeg ser ikke at de krever kredittnummer, legning, fagforening og politisk ståsted for å komme inn. USA har gått fra å prøve å beskytte seg til total paranoia.
Altena Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Kan ikke fatte og begripe hva de skal med å vite folks legning. Er terrorister og andre potensielle trusler begrenset til å enten være kun homofile eller kun heterofile? Synes dette begynner å gå over alle støvleskaft. Det er greit at de skal beskytte seg mot trusler utenfra, noe forøvrig alle land bør gjøre, men her grenser det som sagt til det paranoide. Er det terrorister de skal beskytte seg mot eller folk generelt sett? Opplevde forøvrig noe helt absurd sist gang jeg var i Statene. På flyplassen der borte ble jeg spurt om jeg hadde matvarer med meg, noe jeg ærlig svarte ja på. Kan skjønne at det er visse restriksjoner rundt dette, men maten jeg hadde med meg var en uåpnet pakke med brunost og noen uåpnede bokser med leverpostei. Osten var til min søster som var bosatt der borte og leverposteien til hennes da ett år gamle sønn. Brunosten fikk jeg såvidt med meg gjennom tollen, men leverposteien gikk rett i bosset fordi de mente den var laget av lam(!!!). Hadde det derimot vært gåsepostei av den franske typen, fortalte de meg, hadde saken vært en helt annen Så det ble ingen leverpostei på den lille nevøen min der nei...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Welcome to 1984 Big Brother is here to stay
Gjest Mann 42 Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Vel, det driter jeg i. Det landet er høyt oppe på lista over land jeg absolutt ikke kunne tenke meg å reise til. Egentlig tror jeg ikke det er så mye snakk om at de skal beskytte seg ved å innehente denne informasjonen. Jeg tror etterretningsfolkene deres ganske enkelt er keen på litt ekstra info, nå som de har fått så vide fullmakter og greier. Du kan aldri få for mye informasjon, og hvem vet når noian i befolkningen legger seg og folk begynner å stille spørsmål ved etterretningens rett til å avlytte, avhøre og sjekke alt og alle med eller uten deres vitende? Da er festen over og de må forholde seg til normale borgerrettigheter igjen.
Gjest Gjest_mr. louis_* Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Dette er bare begynnelsen. Jeg tror verden står foran en USA-ledet krisetid hvor mange USA- tilhengere vil få det vanskeligere og vanskeligere med å forsvare sine synspunkter. USAs planer er ren ondskap under dekke av antiterrorkrigen, en krig uten ende. USA og fred er uforenlig, uansett om de har republikansk eller demokratisk president, men det nåverende Bush-regime er antakelig det verste de har hatt. Amerikanernes frihet tilhører fortiden.
Champagnepiken Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 leverposteien gikk rett i bosset fordi de mente den var laget av lam(!!!). Hadde det derimot vært gåsepostei av den franske typen, fortalte de meg, hadde saken vært en helt annen Så det ble ingen leverpostei på den lille nevøen min der nei... Ikke så rart, mange land har strenge restriksjoner på import/innførsel av fåre- og lammekjøtt på grunn av redsel for skrapesyke. Tipper det er tilfellet i Statene også, uten at jeg har sjekket det.
Altena Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 (endret) Ok, i så tilfelle kan jeg forsåvidt forstå det....men leverpostei inneholder da vel ikke kun lam? Og det finnes jo sykdommer i andre dyr også(fugleinfluensa og salmonella for å nevne noen). Til og med min søster som har bodd der borte i 12 år mente dette var helt absurd. Uansett er det vel ikke en overdrivelse å si at USA tar litt vel heftig i når det gjelder sikkerhet? Og resten av landene er vel ikke langt unna, leste nettopp en artikkel hvor en familie var blitt nektet innpass på et fly som gikk fra Oslo fordi de hadde noe pålegg(deriblant leverpostei faktisk) med seg i håndbagasjen. Dette gikk ikke fordi smørepålegg blir satt i samme bås som kremer og lignende http://www.aftenposten.no/reise/article1833408.ece Endret 1. august 2007 av Altena
Gjest Nedfallsgjest Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 Plastisk sprengstoff kan kanskje lett skjules i leverposteibokser.. ?
Altena Skrevet 1. august 2007 #14 Skrevet 1. august 2007 Og i alle andre beholdere for den del Kanskje vi burde slutte å ta med oss bagasje i det hele tatt når vi skal ut og reise?
emi Skrevet 1. august 2007 #15 Skrevet 1. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 1. august 2007 #16 Skrevet 1. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest_mr. louis_* Skrevet 1. august 2007 #17 Skrevet 1. august 2007 Hvordan kan grupper i samfunnet overvåkes eller utsettes for overgrep dersom ikke makthaverene vet deres identitet? For ikke så lenge siden har vi sett i forskjellige land at grupperinger i samfunnet har lidd stor overlast. De makthaverene som har stått bak må ha visst hvem som er hvem. For eksempel, på Cuba ble homofile diskrimenert, (tror det har blitt bedre nå) hvordan kunne disse bli diskriminert dersom myndighetene ikke visste om deres legning?
Gjest Mann 42 Skrevet 2. august 2007 #18 Skrevet 2. august 2007 Jeg har ikke helt gjort meg opp noen mening om hvor mye info jeg synes det er ok at det offentlige samler inn om meg, men jeg har forståelse for at det kreves en opptrapping pga økt terrorfare i verden. Jeg har ingen prinsipper å ri i denne anledning, og velger å tro at det er en grunn til at de ber om mer utfyllende info i disse dager. Innsamling av mer info koster mer penger, og er ikke noe myndighetene gjør hvis det ikke finnes en god grunn for det. Men her er det ikke det offentlige som samler inn informasjon, men reiseoperatørene, som overleverer den til Homeland Security, og hverken du eller noen som representerer deg, har snev av kontroll eller innsyn i hva informasjonen skal brukes til, hvor den lagres, og hvordan den tolkes og kobles sammen med annen informasjon.
emi Skrevet 2. august 2007 #19 Skrevet 2. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Mann 42 Skrevet 2. august 2007 #20 Skrevet 2. august 2007 Jaha? I hovedinnlegget står følgende: Både EU og Usa er vel offentlige så det holder :klø: Uansett har jeg forståelse for det økte behovet myndighetene mener er til stede når det gjelder innsamling av personlig info. Offentlig i den forstand at Homeland Security er en del av statsmakten i USA, ja. Ikke offentlig, i den forstand at det er unndratt enhver demokratisk kontroll, prinsipielt og reelt sett. Ingen som kan tale din sak, kan ha noen som helst innflytelse på denne infoen, og da er det ikke uproblematisk at den samles inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå