Ancalime Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Vi skal flytte om ikke så allt for lenge og vurderer å kjøre selv (leie lastebil) siden mannen har lappen på dettte. Er det noen som har noen råd og tips å komme med? Og om vi skulle bruke flyttebyrå, noen byråer dere anbefaller/ikke anbefaller?
Scheherazade Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Det kommer an på hvor dere skal flytte fra og til, hadde også tenkt å kjøre selv da vi flyttet fra Trondheim til Bergen. Men siden det ble tungvindt å returnere bilen og vi derfor ville levere den i Bergen, kostet det nesten like mye å leie bil som å leie flyttebyrå. Valgte derfor flyttebyrå og angrer ikke! Veldig kjekt å slippe å bære inn og ut selv.
emi Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest vimselot Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 I tillegg til å merke eskene, er det lurt å pakke det mest viktige for seg, dvs det dere får bruk for først...på f.eks. kjøkkenet. Er også praktisk å kjøpe esker i samme størrelse, om det er et stort flyttelass...
Gjest Lady M Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 Det verste man kan gjøre er å lage "forundringspakker" der ting som ikke hører sammen er. En siste-slumpen-kasse går greit. Flyttegods betales etter volum. Jeg hjalp en kusine å pakke engang og hun hadde en god teknikk for å minske volumet på flyttelasset. Hun pakket alt tøy og sengeklær i kraftige søppelsekker før hun brukte støvsugeren til å suge ut all luft fra sekken. Den skrumpet sammen og hun knyttet for og teipet igjen. Så la hun den i en solid passende pappkasse som hun teipet rundt slik at den ikke skulle sprekke dersom det var hull i sekken og tøyet utvidet seg igjen. Eneste bakdelen var at tøyet var fryktelig krøllete når hun pakket det ut. Så man vakuumpakker kanskje ikke selskapskjolen... Små kasser er å foretrekke framfor store. Man klarer ikke å løfte digre kasser fylt med bøker for eksempel. Håndklær og duker er utmerket å pakke knuselig kjøkkenutstyr i istedetfor "dødlast" som avispapir feks. Bor du nært havnebyer, er det mye billigere å sende flyttegodset med båtfrakt. Da betaler du en sum for hver palle.
Ancalime Skrevet 2. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2007 (endret) Takk for mange gode tips! Vi sjekker ut pris fra flyttebyråer nå Når vi har flyttet før har vi pakket i bananesker.. Vi flytter fra et sentraltøstlandsområdet til Nordland.. edit: fikk et anbud fra ett byrå nå, dem skal ha 14.000 kr mer for å kjøre flyttelasset enn det det kostet å leie bil + drivstoff.. Endret 2. august 2007 av ~Ylva~
Wildy Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Lady M hadde mange gode tips! Når det gjelder kassene dere pakker i, bruk skikkelig esker! Banankasser går greit, så lenge de har lokk. Uten lokker det håpløst å stable skikkelig. Om dere kjøper ekser, styr unna de røde fra IKEA, ikke egnet for flytting i det hele tatt. De gråe,litt kraftigere er greie, og Clas Olson har også greie esker. For selskapskjolene, dressens og bunadene finnes det faktisk egne garderobeesker. De er litt dyrere, men det er jo ikek mange man trenger. Der henger man klærne inn på en stang, med kleshengere og hele greia. Så slipper man at i allefall de fineste klærne blir krøllet til det ugjenkjennelige. Når dere pakker bil, bruk MASSE pledd rundt møblene. Selv om man stabler bra vil det bli bevegelse i lasset, og møbler som gnisser mot hverandre gir skader. Det er litt derfor flyttebyrå bli en god del dyrere enn å leie bil selv. I tillegg til lønn og driftsutgifter på bil har de utstyr til å beskytte møblene med; pledd, stenger osv samt traller\stropper\lift til transport inn og ut av hus og det får du ikke\sjelden med når du leier bil. På et "vanlig flyttelass i en liten lastebil er det ikke uvanlig å bruk 100-150 pledd! Lykke til med flyttingen!
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 (endret) Det flyttebyrået jeg har brukt har også lånt ut gratis kartoner. Det gjør de fordi det er bedre for dem å bære disse kartongene og fordi de er mye enklere å stable i bilen. Forørvirg anbefaler jeg silkepapir til service og slikt - da slipper du oppvask. I tillegg til alt av håndkler ... Endret 2. august 2007 av Blondie65
Gjest -eline- Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 Vinmonopolet har bra esker til bøker/glassting - ikke for store og i tillegg tåler de endel. Ellers så har jeg sverga til banankasser, selvsagt med lokk.
Wildy Skrevet 2. august 2007 #10 Skrevet 2. august 2007 Og en ting til.... Bruk bokesker eller små esker til bøker! Opplevde faktisk en fyr engang som hadde pakket ganmle TV-esker fulle av bøker. Han klarte ikke å flytte eskene selv, langt mindre løfte de. Men forventet at flyttekarene skulle bære de.....
Ancalime Skrevet 2. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. august 2007 Det flyttebyrået jeg har brukt har også lånt ut gratis kartoner. Det gjør de fordi det er bedre for dem å bære disse kartongene og fordi de er mye enklere å stable i bilen. Forørvirg anbefaler jeg silkepapir til service og slikt - da slipper du oppvask. I tillegg til alt av håndkler ... Kan jeg spøre hva slags byrå du brukte? Var du fornøyd med dem?
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2007 #12 Skrevet 2. august 2007 (endret) Kan jeg spøre hva slags byrå du brukte? Var du fornøyd med dem? http://www.petterdahlas.no/1.html Jeg er kjempefornøyd med dem. Utrolig god service, utrolig hyggelige folk. Kjenner flere som har brukt dem og jeg valgte dem etter en anbefaling fra andre. Endret 2. august 2007 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå