Gå til innhold

Hannkatt eller hunnkatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på om det er å foretrekke en hunnkatt fremfor en hannkatt? Eller er det det samme så lenger hannkatten kastreres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_katten_*
Skrevet

Kommer an på hva du trenger. På landet kan du oppfostre kattonger, i byen sier kanskje huseier max 1 katt pr. leilighet. Hunnkatter kan gå på P-piller, og det er billig. Skikkelig billig. En pillebrett varer LENGE. Men det kan gi pusen kreft (i likhet med mennesker som bruker pillen).

Hunkatter har løpetid. Det ser latterlig ut når hun byr seg fram med baken i været, og hun mjauer hele tiden. Hankatter synger og pisser.

Jeg har selv en hunkatt med PMS-humør. Hun maler som verdens søteste kosedyr i det ene øyeblikket, og freser og biter i det neste. Jeg har vurdert exorcist, men hun er alltid snill i neste minutt...

MERK: En kastrert katt (begge kan kastreres) blir en lat sofapotet. Vil du ha et kosedyr, eller en musefanger?

Kjøp aller helst en barnehjems-pus. I motsetning til "katt gis bort"-annonsene må du betale 5-6 hundrelapper. Men du får katten med vaksine og sterilisert.

Min katt var et impulsvalg fra en bekjent. Hadde denne venninna mi ikke fått 3 søte små problemer å gi bort, hadde jeg valgt en som kostet penger, var kastrert og vaksinert.

Skrevet
MERK: En kastrert katt (begge kan kastreres) blir en lat sofapotet. Vil du ha et kosedyr, eller en musefanger?

Det stemmer ikke, hvorvidt katten er musefanger eller sofapute kommer mer an på personligheten, og er vanskelig å forutsi eller forme. Har selv hatt kastrerte katter av begge kjønn som har vært svært aktive musejegere, og også ukastrerte som ikke er interessert i å jakte.

Skrevet

Må hive meg på kommentaren til Eir, det der er bare tull. Fravær av kjønnshormoner gjør at dyret lettere legger på seg, og bør derfor fores på kastratfór. En katt som er feit og feilernært vil selvfølgelig helst ligge i sofan. ;)

I raseklubben min er det 100% konsensus om hva som i de aller fleste tilfeller er den optimale pusen; det er en kastrert hannkatt! Hannkatter har ikke humørsvigninger og er mer sosiale og "easy going". De har et mer imponerende utseende, vakrere pelskvalitet og de røyter mindre. (det har sammenhend med at de ikke jobber så hardt med å være fertile). Jeg hadde ikke vært i tvil.

Jeg har forresten hatt to kastrater (rasekatter) og begge har vært som små kjælne hunder i oppførselen. Til sammenlikning har kompisen ei hukatt som han er direkte redd for, hun kan gå fra å være pusenussekatt til fly-forbanna-tiger på et øyeblikk. :ler: Og han syns ikke det er morsomt. :sjenert:

Skrevet

Min personlige erfaring og mening er at kjønn egentlig ikke har noe som helst å si. Spesielt ikke om katten er/blir sterilisert/kastrert.

Alle katter er så forskjellige, så jeg synes det blir feil å si at "dette er typisk for hunkatter" og "ikke typisk for hankatter" osv. Jeg nevnte såvidt dette med sterilisering/kastrering, dette er å anbefale på grunn av problemet med altfor for få, gode kattehjem her til lands. P-piller er ikke å anbefale pga økt fare for bl a jurkreft og om katten er kastrert/sterilisert forsvinner i tillegg risikoen for flere alvorlige sykdommer.

Mange undersøkelser har for øvrig påvist at aktivitetsnivået på en sterilisert katt kontra en ikke-sterilisert katt er det samme. Steriliserte katter er dermed ikke (nødvendigvis) late. Det er bare en rar myte. Om en katt blir sterilisert/kastrert betyr ikke dette at den endrer personlighet..

Så min mening er i hvert fall at kjønnet på katten egentlig ikke har så mye å si i valget av katt. Hvis jeg skulle ha gått til anskaffelse av en katt i fremtiden hadde jeg kontaktet Dyrebeskyttelsen og skaffet meg en voksen katt derfra. Dyrebeskyttelsen kan nemlig fortelle deg litt om hva slags personlighet (den voksne) katten har slik at du kan finne en som vil trives hos deg, i tillegg til at du selvfølgelig kan få møte katten før du bestemmer deg. (Det er absolutt å anbefale å velge en voksen katt om du vil vite litt på forhånd om hva slags katt du får i hus. Kattungers personlighet er ikke "til å stole på" da de kan forandre seg drastisk når de blir eldre. :ler: )

Hvis man velger en katt hos Dyrebeskyttelsen hjelper man ikke bare den katten, men også en ny som da får plassen til den du velger på hjelpesenteret til DB (for det er ofte fullt og det er som regel lange "ventelister" på katter som kan få hjelp dessverre.)

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet
Om en katt blir sterilisert/kastrert betyr ikke dette at den endrer personlighet..

Jo, det gjør det faktisk i ganske stor grad. :) Hannkatter finner tilbake til sitt lekne harmoniske jeg (den de var før kjønnsmodning), og hukatter kvitter seg i stor grad med humørsvingningene sine, selv om de færreste kommer helt i mål. :ler:

Det er like vesentlige forskjeller mellom kjønnene hos katter som det har hos hund. Når man kjøper hund vurderer man tispe eller hannhund, og det syns jeg man bør gjøre før man anskaffer katt også.

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet
Jo, det gjør det faktisk i ganske stor grad. :) Hannkatter finner tilbake til sitt lekne harmoniske jeg (den de var før kjønnsmodning), og hukatter kvitter seg i stor grad med humørsvingningene sine, selv om de færreste kommer helt i mål. :ler:

Det er like vesentlige forskjeller mellom kjønnene hos katter som det har hos hund. Når man kjøper hund vurderer man tispe eller hannhund, og det syns jeg man bør gjøre før man anskaffer katt også.

Nja, jeg snakket egentlig mest utifra egne erfaringer. Har selv hatt to hunkatter som ble kastrert i voksen alder. Ingen av de forandret seg nevnverdig, men du er inne på noe når det gjelder dette med humørsvingninger - den ene hunkatten min hadde litt... adferdsproblemer. Hun var en kjempesinna (men sukk, dypt savnet) katt som kunne være fryktelig aggressiv. Det hjalp noe etter kastreringen nettopp fordi sinnet til noen hunkatter kan komme av hormoner og diverse. (Selv om noe av aggressiviteten nok kom av dårlig oppvekstmiljø i hennes tilfelle.) :)

Velger man å ha en ikke-kastrert katt så ser man selvfølgelig tydeligere forskjeller pga kjønnsdriftene - hankatter har store terrioria å passe på, hunkatter får løpetid osv. Hvis man kastrerer katten sin vil hankatter slutte å streife så mye rundt, og de slutter å markere. (Men jeg tror dette kan variere i forhold til når hankatten kastreres, hvis det skjer i voksen alder, kan den sikkert finne på å gjøre disse tingene av gammel vane?) Hunkatter mister løpetiden. (Men det er forskjell på kastrering og annen type sterilisering her altså - ved annen sterilisering enn kastrering er det ingen endring i atferd og sånn. Det kommer rett og slett an på hva dyrlegen fjerner - i Norge er det vanlig at kjønnskjertlene fjernes.)

Men sånn alt i alt vil jeg påstå at kjønnet ikke burde avgjøre hva slags katt man velger fordi katter er så forskjellige, uavhengig av kjønn. Jeg synes ikke hunder og katter kan sammenlignes helt i dette tilfellet. :)

Skrevet
Velger man å ha en ikke-kastrert katt så ser man selvfølgelig tydeligere forskjeller pga kjønnsdriftene - hankatter har store terrioria å passe på, hunkatter får løpetid osv. Hvis man kastrerer katten sin vil hankatter slutte å streife så mye rundt, og de slutter å markere. (Men jeg tror dette kan variere i forhold til når hankatten kastreres, hvis det skjer i voksen alder, kan den sikkert finne på å gjøre disse tingene av gammel vane?) Hunkatter mister løpetiden. (Men det er forskjell på kastrering og annen type sterilisering her altså - ved annen sterilisering enn kastrering er det ingen endring i atferd og sånn. Det kommer rett og slett an på hva dyrlegen fjerner - i Norge er det vanlig at kjønnskjertlene fjernes.)

Vi er helt på nett, GS. ;)

En kastrasjon har mye mindre for seg ifht. atferdsproblemer hvis den ikke utføres tidlig, det er sikkert. Norge begynner å komme etter nå, i de fleste andre land kastreres kattungene allerede 7-12 uker gamle. Men det er veldig uvanlig å ikke utføre full kastrasjon da. Ved sterilisering oppnår man jo bare at dyret ikke kan reprodusere seg lenger, men oppfører seg like problematisk.

Gjest vimselot
Skrevet

Men hva er problematisk om en katt beholder det gemyttet den ville hatt om den ikke ble sterilisert/kastrert?

Har ikke så mye erfaring mht til katter, men når det gjelder hingster som kastreres, om man vil beholde hingst-preget da, så bør de ikke kastreres og bli vallak før de er ca tre år...

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Gjest Gjest_tRIXIE_*
Skrevet

samme det. men begge må uansett kastreres for at de skal være koslige å ha :sjenert: og for å være en god katteeier :sol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...