Gjest Chrizzy Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Vi har bare irritert oss over dette i flere år, hun har gått på sosialstønad og det har vel ikke vært mulighet for henne å betale noe. Nå jobber hun, det er jo helt rimelig at hun begynner å betale på gjelden. Det utgjør ca. 2 000 kroner i mnd, for henne vil det da bli 1 000 kr. Hun lot bare være og betale da det ble over mellom henne og min mann, da hans foreldre er kausjonister på det lånet så var han nødt til å betale alt alene. Det er jo ingenting å gjøre med slikt er det? Jeg har ikke tro på at hun kommer til å betale noe nå, selv om hun jobber,men det er jo verdt et forsøk. Egentlig skulle hun betalt mer, vi har betalt på dette i flere år nå.
Gjest Chrizzy Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 Rest på et huslån, de solgte det med tap.
wondergirl Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 (endret) glem det! du svarte før jeg rakk å poste! Endret 1. august 2007 av wondergirl
LaraCroft Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 kan dere ikke bare forhøre dere med deres rådgiver i banken da? tror de er behjelpelige med en løsning på slikt. Eksen har jo også underskrevet papirer...???...
Gjest Chrizzy Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 kan dere ikke bare forhøre dere med deres rådgiver i banken da? tror de er behjelpelige med en løsning på slikt. Eksen har jo også underskrevet papirer...???... Etter som jeg forstår så kan de ikke gjøre noe? Vi nevnte det når vi tok huslån, det hørtes ut som om det ikke var noe å gjøre med det.
Gjest vimselot Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 Kjenner til en nesten lign. sak, der eksen slapp unna da de solgte med tap etter at forholdet tok slutt... Det advares mot å kausjonere, men for bankene er dette jo greit. De tjener jo på å låne ut penger... Viser hun ingen vilje til å betale??? Er ikke så overrasket, kjenner til "typen" dessverre, var så dum å låne til en jeg kjenner, men har ingenting skriftlig. Men jeg slipper betale slik dere må. Kanskje forliksrådet kan hjelpe? I en sak der leieboer ikke betalte husleie, tror jeg de kontaktet namsmannen og fikk tilbake det leieboer skyldte.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 Hvis hun ikke har noen inntekt å ta tavngtrekk i eller noen har noen eiendeler å ta utlegg i er det ikke så mye rettssystemet kan hjelpe til med. Dette er et generelt et problem med sosialklienter, mange som mottar tilskudd fra det offentlige mister begrepet om sammenhenger jobb og lønn, de mister helt ansvarsevnen når det gjelder økonomi. Og sosialkontoret øker ikke tilskuddet for at hun skal få råd til å betale gammel gjeld. Og at folk i det hele tatt tør å skrive under kausjonspapirer er meg en gåte. Mange som ikke skjønner at kasjonisten blir stående igjen med ansvaret hvis låntaker ikke kan betale for seg. Og desverre vet man aldri hva som kan oppstå, låntaker kan bli ufør/død, og da må kasjonisten betale alt. Ja, det er lett å være etterpåklok, men kan heller ikke skjønne at folk tar opp så store boliglån at de sitter igjen med tap når de selger. Man bør ha såpass egenkapital at egenkapitalen dekker tapet ved boligsalget. Man kan selvsagt være uheldig å få stort tap ved salget, men hvis man tar opp lån innenfor 60% skal det mye til at man sistter igjen med restlån etter salget.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 Nei, hun viser ingen vilje til å betale noe. Hun har alltid det seneste av mobiltelefoner, moteklær osv., hun har en egen kontrakt med huseieren, der det heter seg at hun betaler en kjempesum i husleie, i virkeligheten betaler hun mye mindre, slik får hun ekstra penger. Det er nu så, jeg skriver det bare for å si at hun har faktisk hatt mulighet til å gjøre opp for seg selv mens hun gikk på sosialkontoret. Alikevel synes jeg det kanskje kan virke litt kaldt og absolutt skal ha peng fra en sosialklient, derfor har vi ikke gjort noe med det. Nå har hun fått seg jobb, og nå er det vel på tide at hun får vite at vi forventer at hun bidrar? Min mann sier at vi ikke kommer til å få et rødt øre fra henne. Jeg vil alikevel gjøre noe. Sende regninger, gi henne beskjed om at min mann og JEG betaler på hennes gjeld, og at det hadde vært rimelig at hun bidro. Det har ikke vært sagt noe til henne om det siden før jeg og min mann traff hverandre, men jeg vil at hun skal vite at det irriterer oss. Selv om det ikke skulle hjelpe. Hun får i alle fall en sjangs til å vise at hun er real og at hun er skikkelig.
Gjest vimselot Skrevet 2. august 2007 #11 Skrevet 2. august 2007 Er hun så interessert i å bli oppført som dårlig betaler i Brønnøysundregisteret da? Dvs om det finnes skriftlig avtale om at hun skylder dere penger? Er ingenting skriftlig, er det lite dere kan gjøre. Da ville jeg bare glemt hele saken...om du ikke vil true henne med par torpedos da, men det vil du neppe. Vet det ikke er lett å glemme, når dere må betale på dette, men hvis ingenting er skriftlig, plager du deg mest selv. om du viser din irritasjon. Dvs. hun oppfanger signalet kanskje slik: vi trenger penger, har for lite nå, ønsker oss ting vi ikke får, pga deg... og siden hun ikke er villig til å betale, gir det kanskje henne en slags tilfredstillelse, for alt man vet. Jeg er ikke inne i hodet på folk som ikke gjør opp for seg, så jeg vet dessverre/heldigvis ikke hvordan de tenker. Er enda irritert fordi jeg ikke får tilbake pengene jeg lånte vekk, men har bestemt meg for å glemme hele greia (dvs. jeg måtte låne penger for å dekke beløpet, men det var et lån fra en i familien, slik at det er blitt oppført i testamentet, slik at det skal være rettferdig overfor mine søsken) Så jeg blir jo minnet på det, men det største sviket er tillitsbruddet.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. august 2007 #12 Skrevet 2. august 2007 Jo, de har skrevet under på et gjeldsbrev sammen. Vi snakket med banken, de anbefalte oss å ta kontakt med en advokat. Jeg tror nok det som irriterer meg mest er at hun bare later som ingenting, alt skal være så bra. Jeg vil at hun skal vite at jeg er klar over at jeg, en fremmed betaler på hennes gjeld. Jeg skjønner jo at hun ikke bryr seg, jeg vil bare at hun skal svette litt i alle fall.
Gjest vimselot Skrevet 2. august 2007 #13 Skrevet 2. august 2007 (endret) Forstår det, men når det er skriftlig, kan ikke namsmannen hjelpe? Det vil svi for henne i mange år, dersom hun blir oppført i brønnøysund, da får hun ikke lån, ikke mobilabonnement, og vil ha vanskeligheter generelt, også med fast-telefon, leie av leilighet, boliglån osv. Har dere dårlig råd mht advokat, ring Juss-buss eller Jurk, og som sagt, namsmannen. Dette er jo en konflikt som også bør løses for hennes del, om hun ikke vil fortsette å gå på sosialkontoret i all evighet og tviler på at hun ønsker det. Siden hun har fått jobb, kan det være mulig hun har endret seg, og er villig til å betale om hun vet at neste skritt dere tar er å tvinge saken gjennom via namsmannen f.eks. Endret 2. august 2007 av vimselot
Gjest Chrizzy Skrevet 2. august 2007 #14 Skrevet 2. august 2007 Uff, er jeg for bløt eller? Dette høres litt voldsomt ut? Jeg er nok rimelig sikker på at hun er registrert som dårlig betaler allerede, men kanskje ikke så alvorlig som dette ville bli...
milla-mor Skrevet 2. august 2007 #15 Skrevet 2. august 2007 Uff, er jeg for bløt eller? Dette høres litt voldsomt ut? Jeg er nok rimelig sikker på at hun er registrert som dårlig betaler allerede, men kanskje ikke så alvorlig som dette ville bli... ja, du er for bløt voksne mennesker kan ikke oppføre seg sånn. hvis du synes det er å gå for drastisk til verks, kan hun jo få en advarsel? mulighet til å gjøre opp for seg? hvis hun ikke da griper denne muligheten, så er det jo heller ikke så veldig synd på henne, akkurat...
Gjest Chrizzy Skrevet 2. august 2007 #16 Skrevet 2. august 2007 Ja, jeg snakket med mannen min om dette nå. Vi har jo faktisk betalt på alt i mange år nå. Hun skal få beskjed om at vi går videre med det om hun ikke begynner å betale.
Rosenrød Skrevet 2. august 2007 #19 Skrevet 2. august 2007 Lykke til! Får håpe at hun innser at hun også har et ansvar her.
Ancalime Skrevet 2. august 2007 #20 Skrevet 2. august 2007 Kan konfliktrådet være til hjelp? Vet noen bekjennte fikk hjelp derfra, men da gikk det ikke på huslån med kausjonist..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå