Gjest Vampyra Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Her skriver VG om damen som ble så mishandlet av mannen sin at hun endte opp skalpert. Vitnene forklarer at de har hørt bråket og at han kalte henne hore minst 15 ganger. Hvorfor i all verden stod de bare å hørte på?? Idioter! De har da skjønt at noe alvorlig skjedde! Slikt gjør meg forbannet!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 gjør du noe når du hører noen skrike ?. Gjør du noe om du ser noen lider ?.
Gjest Vampyra Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 gjør du noe når du hører noen skrike ?. Gjør du noe om du ser noen lider ?. Hvis jeg hører noen skrike gjentatte ganger, og hører noen kaste noen rundt i et hus og kaller en person hore, ja da gjør jeg noe! Jeg er også en som hjelper folk som faller, går bort til uteliggere/markomane som tydelig er syke osv. I dette tilfelle har de jo sett at mannen går inn i huset kjempesint i tillegg til at de hørte alt som skjedde. Det hadde aldri falt meg inn å stå å høre på at noen ble mishandlet på den måten!
Noorgie Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 Hvis jeg hører noen skrike gjentatte ganger, og hører noen kaste noen rundt i et hus og kaller en person hore, ja da gjør jeg noe! Jeg er også en som hjelper folk som faller, går bort til uteliggere/markomane som tydelig er syke osv. I dette tilfelle har de jo sett at mannen går inn i huset kjempesint i tillegg til at de hørte alt som skjedde. Det hadde aldri falt meg inn å stå å høre på at noen ble mishandlet på den måten! Vet nok ikke helt hva jeg hadde gjort, men jeg hadde ikke bare gått videre uten å gjøre noe som helst. Nå er det dessverre slik at "husbråk" er noe som kan være vanskelig å forholde seg til, ofte skjer det jo bak en lukket dør i et privat hjem (mener her at det kan være problematisk å storme inn ). For politiet er "husbråk" noe av det værste de må rykke ut til fordi det ofte kan bli voldeligt og situasjonen kan fort komme ut av kontroll. Hadde nok uansett ringt politiet først, hvis det ikke var åpenbart at det stod om liv og da er det heller ikke lett å gripe inn med "bare nevene".
Gjest Gjesten Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 Dette var ein campingplass, og folk hadde sett raseriet hans, og då burde nokon ringt politiet ja. Det hadde i alle fall eg gjort. Uten tvil og uten å nøle. Sitte og høyre på sånt uten å gjere nåke er faktisk på grensa til ondskapsfullt!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Hadde ringt politiet med en gang, men ellers hadde jeg ikke gjort noe. Er en kraftig kar og hadde nok ikke hatt noe problem med å stoppe mannen, men jeg har ikke spesielt lyst til å bli utsatt for det samme som denne karen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199793 Jeg LIKER ikke å bo i et samfunn som er mer opptatt av de kriminelles rettigheter enn ofrenes, men jeg gjør nå det, så da får jeg bare sørge for å ikke bli blandet inn i noe. Trist, men sant.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Hadde ringt politiet med en gang, men ellers hadde jeg ikke gjort noe. Er en kraftig kar og hadde nok ikke hatt noe problem med å stoppe mannen, men jeg har ikke spesielt lyst til å bli utsatt for det samme som denne karen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199793 Jeg LIKER ikke å bo i et samfunn som er mer opptatt av de kriminelles rettigheter enn ofrenes, men jeg gjør nå det, så da får jeg bare sørge for å ikke bli blandet inn i noe. Trist, men sant. I det øyeblikket man velger å løpe etter noen med hagle skulle det bare mangle at man blir etterforsket. Jeg beklager hvis det støter din rettferdighetssans. Jeg FORSTÅR at mannen ønsket å hindre en tyv, men det fikk jo en katastrofal følge ved at tyven døde. Eller mener du at tyver har seg selv å takke og må regne med å kunne bli skremt i døden uten at noen løfter en finger for å få dem ut av vannet? Man skal selvsagt ha lov å forsvare seg selv og sitt hjem mot voldsmenn. Men å gå mot en potensiell tyv med hagle synes jeg er på grensen. Saken er vel uansett under granskning, eller mener du det er forbudt også - å undersøke hva som faktisk hendte?
Amadea Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Det står jo ingen ting om at de ikke ringte til politiet, det gjorde de sikkert. Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha foretatt meg noe mer selv. Det er vanskelig å vite uten å ha vaert oppe i situasjonen.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2007 #9 Skrevet 1. august 2007 "... det ble brukt stor kraft over lang tid" og dermed ble håret slitt løs fra hodebunnen. Hvor lang tid bruker egentlig politiet på å nå frem i slike tilfeller? Ikke tale om at det ble ringt til politi.
Gjest Vampyra Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Det står jo ingen ting om at de ikke ringte til politiet, det gjorde de sikkert. Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha foretatt meg noe mer selv. Det er vanskelig å vite uten å ha vaert oppe i situasjonen. Ja de ringte nok, men de var i flertall så de hadde garantert kalrt å stoppe han sammen.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Ja de ringte nok, men de var i flertall så de hadde garantert kalrt å stoppe han sammen. Vel det er nok vanskelig å vite. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å sitte i nabohytten og hørt på "langvarig" mishandling uten å gripe inn.
Gjest Vampyra Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 "... det ble brukt stor kraft over lang tid" og dermed ble håret slitt løs fra hodebunnen. Hvor lang tid bruker egentlig politiet på å nå frem i slike tilfeller? Ikke tale om at det ble ringt til politi. Det kommer jo ann på hvor lang tid de brukte på å ringe og hvor denne campingplassen befant seg...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 Ikke tale om at det ble ringt til politi. Sa hun med stor sikkerhet.....var du der?
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #14 Skrevet 1. august 2007 Det er faktisk mange som ikke bryr seg hvis det er husbråk. Mitt råd er å heller ringe til plitiet en gang for mye enn en gang for lite. Tenker også at det på en måte var bra for denne kvinnen at hodebunnen løsnet, for da har hun bevis. Da forstår andre hvor farlig og vondt mishandling kan være. Da blir hun trodd. Da får hun hjelp. Hvis hun bare hadde blitt lugget og dratt rundt etter håret kunne mannen bare nektet og ingenting hadde skjedd.
LaraCroft Skrevet 1. august 2007 #15 Skrevet 1. august 2007 Er det ikke blitt slik i dagens samfunn at man ikke bryr seg med hva andre gjør? Man lukker øynene og håper andre vil gjøre noe.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #16 Skrevet 1. august 2007 Er det ikke blitt slik i dagens samfunn at man ikke bryr seg med hva andre gjør? Man lukker øynene og håper andre vil gjøre noe. slik har det vært i alle samfunn igjennom historien, Det er ikke noe nytt som foregår i dag
Noorgie Skrevet 2. august 2007 #17 Skrevet 2. august 2007 Er det ikke blitt slik i dagens samfunn at man ikke bryr seg med hva andre gjør? Man lukker øynene og håper andre vil gjøre noe. Både ja og nei. Uansett er det ikke bestandig like enkelt å gå i mellom når en eller flere parter er hysterisk og kanskje ekstremt voldelig. Sier ikke at man skal la være, men som sagt kan være vanskelig.
rolfkjo Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 Vet dere at det å ikke bry seg ,går fra oss til våre barn, til slutt er det ingen som bryr seg og hjelper andre. dette er veldig trist, jeg bor på en thailandsk skole, barna løper til og hjelper andre barn som har det vondt og tro det eller ei det finnes ikke mobbing på skolen. foreldrene deres gjør det samme, samt kjefter de på unger som gjør noe som kan skade dem selv eller andre, det var slik vi hadde det da naboen brydde seg her i landet. Men i dag får disse kjeft av foreldrene (så barna hører det) så den velstående verden vil bli kalde mot hverandre... STÅ PÅ ALLE DERE SOM VILLE HA REAGERT PÅ SLIKE TING.
Noorgie Skrevet 5. august 2007 #19 Skrevet 5. august 2007 Vet dere at det å ikke bry seg ,går fra oss til våre barn, til slutt er det ingen som bryr seg og hjelper andre. dette er veldig trist, jeg bor på en thailandsk skole, barna løper til og hjelper andre barn som har det vondt og tro det eller ei det finnes ikke mobbing på skolen. foreldrene deres gjør det samme, samt kjefter de på unger som gjør noe som kan skade dem selv eller andre, det var slik vi hadde det da naboen brydde seg her i landet. Men i dag får disse kjeft av foreldrene (så barna hører det) så den velstående verden vil bli kalde mot hverandre... STÅ PÅ ALLE DERE SOM VILLE HA REAGERT PÅ SLIKE TING. Enig i alt det du sier. Det gjør det imidlertid ikke enklere for "utenforstående" å trenge seg inn i et privat hjem, men selvfølgelig skal man gjøre alt som står i ens makt for å hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå