Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:plystre: Har du en hobby som du er så glad i :plystre:

Jeg har fått så lyst til å begynne å hekle! Har ikke gjort dette siden jeg var lite barn i Mormors håndarbeidsstue, så de kunnskapene jeg hadde, har gått i glemmeboka :sjenert:

Nå har jeg funnet en nettside med oversikt over de forskjellige masketypene, så da er det vel egentlig bare å sette i gang. Men jeg lurer litt på hva slags garn jeg skal velge, hva slags nål etc. Noen som har noen tips til en nybegynner?

Gleder meg ordentlig til å få noe å pusle med :hoppe:

Endret av Pingse
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Et tips er passe tynt ullgarn, f eks PT2 eller Østlandsgarn, evt noe som ikke tover (superwash). Det er lett å hekle med og ikke veldig dyrt. Bomullsgarn er mer irriterende i starten fordi det deler seg. Spør i garnbutikken hvilken størrelse du trenger på nål, eller det står på garnnøstet.

Ellers vil jeg anbefale deg å lære deg mange ulike masker i starten så du ikke lar dette stoppe deg seinere når du finner oppskrifter. Hekling er gøy og både enklere og raskere enn strikking :)

Skrevet

Kan du kansje være så snill og legge ut link til den nettsiden hvor du fant oppskrift på de forskjellige maskene osv?? Det ville vært kjekt, har veldig lysst til å få ordentlig grep på heklinga igjenn ;)

Skrevet

Hekling er gøy :) Kom hit du Pingse så skal jeg lære deg :)

Skrevet
Hekling er gøy :) Kom hit du Pingse så skal jeg lære deg :)

Enig med Annie. Hekling er gøy og slett ikke like slitsomt for skuldre og armer som f.eks. strikking.

Skrevet
Et tips er passe tynt ullgarn, f eks PT2 eller Østlandsgarn, evt noe som ikke tover (superwash).

Østlandsgarn funker fint, ja.

Det er ikke så vanskelig å lære hekling, heller.

Jeg lærte en venninne å hekle i helgen, i fylla, på nachspiel. :tommel: (Spørs om hun husker det nå, da. :ler:)

Skrevet

Hurra! :hoppe: Tusen takk for svar alle sammen!

Gjest: Takk for garntips :) Jeg får ta meg en tur i en butikk hvor de selger garn og nåler og be om litt hjelp med nåler og sånt. Også får jeg øve meg litt på de forskjellige masketypene før jeg setter i gang med et ordentlig prosjekt.

Minnimus: Jeg fant masketypene på den andre linken Vela har lagt ut.

Annie: Kanskje du skulle starte internettkurs i hekling :ler: For Minnimus, meg og andre interesserte ;)

Vela: Takk for linker :)

Gleder meg til å begynne å hekle! Kanskje jeg kan satse på å lage noen av julegavene selv i år :sol:

Skrevet
Jeg lærte en venninne å hekle i helgen, i fylla, på nachspiel. :tommel: (Spørs om hun husker det nå, da. :ler:)

:hoho: heklenachspiel!

Skrevet

Kjøp østlandsgarn på Nille. Det er billigere.

Skrevet
:sjenert::Nikke::ler:

Sikkert kjekt å hekle på nachspiel, var bare så morsomt når jeg så det for meg :ler:

Duverden, Nille? Tusen takk for tips, da sparer jeg jo litt penger også :)

Skrevet (endret)

WOW! Tusen takk, Lula! Den siden var jo kjempefin :) Her skal hekles!

*øver på masker*

Endret av Pingse
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har akkurat lært meg å hekle :-D

Er på øvestadiet bare enda da, og holder meg bare til en masketype sånn i starten til jeg har blitt litt mer dreven, men det er moro.

Skrevet (endret)

Så gøy, Catwoman! Jeg øver også. Øvelse gjør mester :cool:

Og etterhvert kan tråden bli en skrytetråd! :ler:

Endret av Pingse
Skrevet (endret)

Det er visst titt for tidlig på morgenen her! :ler: Endret fordi jeg bare tøyser og knoter!

Endret av Pingse
Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

I nyeste Allers (:sjenert: Noen som tror meg hvis jeg sier jeg bare kjøper det yyyyttterst skjelden??? Denne gangen fant jeg ut at jeg fortsatt føler meg for ung for Allers! ;) ) er det et lite heklekurs, med beskrivelser og noen oppskrifter. Jeg lærte meg å hekle i fjor, helt på egen hånd, og heklet etpar grytekluter for å komme inn i det. Etterpå gikk jeg løs på ei veske (faktisk den veska som er i Allers nå!) men den er visst ikke helt ferdig montert enda :sjenert: Kanskje jeg skal følge med i denne tråden, da blir jeg minnet på denne veska så jeg kanskje kan få den ferdig til mottakerens neste bursdag i høst ;):ler:

Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

Jeg droppa forresten å øve og sånn, det passer ikke for meg. Jeg begynte rett på et lite øveprosjekt med øvegarn og sånn, men æsj, det ble for demotiverende, det skulle jo ikke BLI noe!!! Så da begynte jeg på disse gryteklutene istedenfor, så nå har jeg hjemmeheklede grytekluter :fnise:

Skrevet

Jeg lærte å hekle for mange år siden. Men jeg begynte på en løper, klarte heller ikke slike prøveprosjekt..... :sjenert:

Skal sjekke ut den veska i Allers i ferien. Da har jeg tilgang til både Allers og hjemmet. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...