Gjest Camillo Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg vurderer å registrere meg som samboer. Hvilke konsekvenser vil dette få for min egen økonomi? Jeg har hørt at dersom den ene tjener endel mer enn den andre (han tjener mye), vil den andre måtte betale veldig mye skatt. Noen som vet?
Gjest Deception Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Det vil ikke ha noen konsekvenser for din personlige økonomi, for samboere er uansett ikke likestilt med gifte juridisk sett.
Gjest Camillo Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Åh. Det var noen som var helt sikre på at det fikk konsekvenser for skatteprosent. Det er jo veldig fint, hvis ikke.
Gjest Deception Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Åh. Det var noen som var helt sikre på at det fikk konsekvenser for skatteprosent. Det er jo veldig fint, hvis ikke. Kanskje du skal be de som var "helt sikre" om å komme opp med faktisk dokumentasjon på det de var så skråsikre om? (Har du funnet deg mann siden sist, forresten? )
onyx Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Jeg vurderer å registrere meg som samboer. Hvilke konsekvenser vil dette få for min egen økonomi? Jeg har hørt at dersom den ene tjener endel mer enn den andre (han tjener mye), vil den andre måtte betale veldig mye skatt. Noen som vet? Det er vel heller ikke mulig å registrere seg som samboer noe sted, annet enn å få en felles adresse i folkeregisteret.
Gjest prestekrage Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 Det er vel heller ikke mulig å registrere seg som samboer noe sted, annet enn å få en felles adresse i folkeregisteret. Dersom det ikke er kommet noen endringer de siste årene er det riktig at det ikke går ann å "registere" seg som samboer. Da jeg var sammen med exen, skulle vi søke på tjenestebolig gjennom forsvaret. Da måtte vi begge sende inn bostedshistorikk (utskrift fra folkeregisteret) som når du la disse sammen viste at vi hadde bodd på de samme adressene på ulike steder til samme tid... Du kan (og bør) skrive en samboerkontrakt- men denne har ingen betyding i forhold til rettigheter/pliker til staten (skatt/sosialstønad etc). Denne sikrer dere som enkeltpersoner i tilfelle brudd. Vet det høres veldig uromantisk å "planlegge bruddet"- men husk: over 50% av alle ekteskap (og enda flere samboerskap) blir brutt!
(-:Domino:-) Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Nope, ingen skattemessige fordeler som samboer...
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 jeg vet ikke i hvilke tilfeller det gjelder, men på Skatteetatens beregningskalkulator kan man krysse av for samboer (uavhengig av barn hver for seg/sammen, virker det som), og da skal man fylle inn hans/hennes opplysninger før skatten beregnes. Men hvordan dette er i praksis vet jeg ikke.
Gjest kkleppej Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Jeg vurderer å registrere meg som samboer. Hvilke konsekvenser vil dette få for min egen økonomi? Jeg har hørt at dersom den ene tjener endel mer enn den andre (han tjener mye), vil den andre måtte betale veldig mye skatt. Noen som vet? Det er vel ingen registreringsplikt annet enn hos trygdemyndighetene. Om du er enslig forsørger i dag så vil du miste en del fordeler når dere har vært samboere i over ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå