Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg kunne tenke meg å jogge ute til høsten og vinteren. Hvor finner jeg klær til å jogge ute om vinteren i kalde Norge? Jeg er en frysepinn og ikke akkurat en 71 grader nord-jente... Jeg fryser i halspartiet, på ørene, på hendene og generelt overalt om vinteren...men det blir fryktelig tungvint og kjedelig å jogge med skjerf og boblejakke liksom. Så hvor finner jeg varmt tøy til utendørstrening?
Angelica_83 Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Ja, det lurer jeg også på. Men det som gjør at jeg ikke jogger ute om vinteren er at jeg får så vondt i halsen og lungene, når jeg blir andpusten. Det kommer vel av så mye kald luft som blir pustet inn..? Hvordan er det med dere som jogger ute på vinteren? Tips?
Fakse Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Jeg sykler om vinteren, og da har jeg en tynn Buff som jeg har rundt halsen og drar opp over nese og munn. På hodet funker det bedre med pannebånd i f.esk fleece enn med lue synes jeg, også bruker jeg medium tykke hansker på fingrene. Det viktigste er at de er vindtette. Også viktig å ha lette men vanntette sko som det er plass til gode ullsokker i (ullvang er tingen!). Jeg har Ecco goretex joggesko til sykling, men tipper de har litt for hard såle til jogging. Når det gjelder klær så følger jeg den gamle regelen om at flere lag er det beste. Har undertøy i microfiber, superundertøy, fleece-genser og tights pluss jakke i vannavstøtende softshell-stoff. Det hadde ikke vært varmt nok om jeg bare skulle sitte i ro i kulda, men det holder i massevis når jeg er i bevegelse
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Skal man jogge med ull innerst eller mikrofiber innerst og ull utenpå? Hva med buksene? Jeg har sett joggere om vinteren ha på mikrofiberaktige pologensere slik at klærne dekker mest mulig av halsen også. Hva med lue, bør den være i mikrofiberstoff? Hva med slike "kondomdresser" som sitter stramt på kroppen, bekytter de mot kulde og kan jogges i - hvor får man kjøpt slikt og hva koster det?
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har løpt mye om vinteren. Dersom det er rundt null grader er det tilstrekkelig å ha en tynn ullgenser og en supertrøye over. Tilslutt en tynn jakke som er vindtett. Dersom det er kaldere pøser man bare på ullgensere i flere lag (f.eks. med krage), super, og samme vindtette jakke på toppen. Jeg har funnet ut at det stort sett er tilstrekkelig med løpetights som er foret. Disse er vindtette, men er det grisekaldt kan det være et alternativ med en superunderbukse under. Buff er genialt. Den beskytter halsen og evnt. ørene hvis du drar den opp. Jeg har hansker fra Nike som er i pustende stoff. Ørevarmere eller synn lue i fleece. Dersom det er glatt kan du få tak i joggesko med brodder. Stort sett kler man seg med for mye tøy - jeg glemmer alltid hvor varm jeg egentlig blir. Prøv dere frem, men gjør det enkelt å hive et plagg eller to.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 Det ideelle hadde vært om man slapp å kle på så mange plagg om vinteren på joggetur...klær som rasler og fyker rundt føles som en ekstra belastning. Det er ille nok med vinteren... Hva er en "buff"?
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Dette er en buff. En slags "hals" i bomull eller med fleecefor med festlige mønstre. Kan brukes på et utall måter. Jeg trer den ganske enkelt ned rundt halsen, eller bruker den som ørevarmer.
Fakse Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 Skal man jogge med ull innerst eller mikrofiber innerst og ull utenpå? Hva med buksene? Jeg har sett joggere om vinteren ha på mikrofiberaktige pologensere slik at klærne dekker mest mulig av halsen også. Hva med lue, bør den være i mikrofiberstoff? Hva med slike "kondomdresser" som sitter stramt på kroppen, bekytter de mot kulde og kan jogges i - hvor får man kjøpt slikt og hva koster det? Man "skal" ikke noe som helst, man gjør som man føler seg mest komfortabel med og driter i hva andre gjør Jeg bruker ikke ull i det heletatt. Syntet fra innerst til ytterst, det passer meg best. Bruker ull på tur når jeg skal holde meg god og varm mens jeg sitter stille, synes det er bedre med microfiber som tåler høye vasketemperaturer og transporterer svette godt når jeg trener på vinteren.
Gjest Camillo Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Jeg bruker enten ull eller superundertøy innerst (antall lag etter hvor kaldt det er), og en vindtett fleecejakke over. Hvis det er mildt og vindstille, har jeg gjerne bare en vanlig genser ytterst. Det blir jo varmt når man løper. Jogge-/løpebukse, gjerne vindtett, og samme prinsipp med ull/superlongs innerst. For å beskytte hals/hake mot kulda, har jeg alltid ulltrøye (eller superundertøy) med høy hals som jeg kan putte halve ansiktet nedi hvis det trengs. En eller annen form for hansker og lue. Jeg bruker tjukke ullsokker i vanlige joggesko. Hvis jeg blir våt, blir jeg uansett ikke kald så lenge jeg løper (med mindre det er seriøst iskaldt ute, men da pleier jeg å trene innendørs).
Gjest Camillo Skrevet 31. juli 2007 #10 Skrevet 31. juli 2007 Det ideelle hadde vært om man slapp å kle på så mange plagg om vinteren på joggetur...klær som rasler og fyker rundt føles som en ekstra belastning. Det er ille nok med vinteren... Rasler og fyker rundt? Jeg har klær som sitter godt inntil, og har aldri tenkt på det å ta på seg flere plagg som noe problem, det må liksom til.
Champagnepiken Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Jeg løp ute i hele vinter - nå var det riktignok en mild vinter, men klarte meg fint med superundertøy med foret tights/tynn skibukse utenpå (spør i sportsbutikken), og med supertrøye + tynn fleecegenser + vindtett tynn jakke utenpå. Og så hansker, Buff eller tynt skjerf (silke er utrolig varmende, faktisk) og pannebånd/ørevarmere.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #12 Skrevet 30. mars 2013 Hva med å jogge i ullundertøy og ha en swix skidress over? Er det greit å jogge i, tror dere? Anonym poster: b205c27f3d3874ed9ce2db0289800a6e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #13 Skrevet 30. mars 2013 Nå er det riktignok noen år siden jeg har jogget regelmessig vinteren igjennom, siden jeg gikk over til en annen idrett pga en kneskade. Men å kle seg til en joggetur på vinteren er jo ikke mer hokus pokus enn at når man først har kommet seg ut og igang, så stiger kroppstemperaturen raskt hvis intensiteten er høy nok, og dermed trenger man (om man er helt gjennomsnittlig) virkelig ikke lag på lag med ullundertøy, tekniske løpejakker og masse tilbehør... Jeg pleide å ha: - treningsbukse, eventuelt tights - overdel: treningsjakke ala Craft-overtrekksdress/skijakke - ulltrøye på overkroppen - hvis det var kaldere enn ca -7: ullundertøybukse også. Tilbehør: - lue ala helt normal Swix skilue - hansker i ønsket tykkelse - buff - fotballstrømper eller ullsokker Hvis det er noen få minusgrader løper jeg gjerne med noen helt enkle fingervanter fra H&M (som er litt varmere enn feks Nike-løpehansker) og en tynn, vanlig buff. Er det mye kaldere, tar jeg noen tykkere fleecevanter og en buff hvor halvparten er fleece. Det er også en fordel å ha løpesko i goretex eller annet vanntett materiale, men det er ikke noe must så lenge man feks. løper i kald, tørr snø (slapseføre = vanntette sko!). Cluet er vel først og fremst å holde det lunt på områder av kroppen som gjør at man får kaldt-og-kjipt-følelsen, som feks. i halsområdet, ørene, føttene og fingrene. Er det varmt nok der så er det som regel varmt nok på resten av kroppen også. Når jeg tenker meg om er det denne bekledningen (+ skihansker) jeg har brukt på alle skiturene mine i vinter, og jeg har ikke fryst noe bortsett fra den første turen, da jeg gikk meg virkelig tom og hadde lang vei hjem Anonym poster: 586883caa131a34357f96c17a0a57c58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå