Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Vi har vært sammen i litt over år. Han "bor" hos meg, men bor ikke her. Har sin leilighet som han leier, men han er aldri der. Han reiser bare dit om jeg ber han, har sluttet å be han. For det blir sure miner av det. Samtidig sier han at han ikke kan bo her fordi det ikke er plass nok. Det er trangt ja, men plass kan lages, han er jo her alltid uansett!! Han kan jo like godt bo her! Hva er forskjellen? Hvorfor skal han betale på en leilighet som han ikke bruker? Samtidig merker jeg at jeg er alltid blakk etter at han alltid er her. Noe er feil... Jeg bor i en borettslagsleilighet som er belånt med under 60%.Husleien er lav. Hva kan jeg si at han bør betale for å bo her? Hva bør vi dele på? I dag tjener vi ganske likt, men om han får den jobben han ønsker vil han tjene dobbelt så mye som meg. Kan jeg kreve at han skal betale for seg her? Event. hvor mye?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Du kan jo argumentere for at dere bør flytte sammen. Kostnader til mat og andre løpende utgifter bør han i alle fall bidra med, han bruker vel også strøm, varmtvann osv.
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Du kan jo argumentere for at dere bør flytte sammen. Kostnader til mat og andre løpende utgifter bør han i alle fall bidra med, han bruker vel også strøm, varmtvann osv. Jeg har gjort det flere ganger, argumentet hans er at det ikke er plass til tingene hans her. Hobbyen hans tar litt plass. Men man kan vel lage plass? Vi handler mat begge to, men om det er rettferdig del vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg er alltid blakk...
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Min samboer betaler 3500 i "husleie" og 1500 til felles matbudsjett. Jeg eier boligen og betaler lån, strøm og alle andre faste utgifter. For oss fungerer det bra.
aline Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 først kan det jo være greit å snakke litt sammen om dere faktisk kunne tenke dere å bo sammen, gå fra kjærster til samboere. Om dere begge faktisk har lyst til det, så er det vel ikke helt umulig å kjøpe seg noe sammen? om dere jobber og tjener penger begge to, så bør det vel gå an for dere sammen å kjøpe noe nytt sammen, der det er plass til dere begge? og om dere ønsker å ha hver deres økonomi eller felles, og om dere ikke skal ha felles økonomi, hvordan det blir riktig å splitte utgiftene, prosentvis eller hva som helst, det er veldig greit at ikke en er blakk og den andre har plenty, så en prosentdeling der den som betaler mest betaler mer er vel ganske vanlig eller?
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 31. juli 2007 #6 Skrevet 31. juli 2007 Min samboer betaler 3500 i "husleie" og 1500 til felles matbudsjett. Jeg eier boligen og betaler lån, strøm og alle andre faste utgifter. For oss fungerer det bra. Høres greit ut det, men problemet er jo at han egentlig ikke bor her, men han "bor" jo her fordet... Han leier egen leilighet, men bruker den ikke....
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Han har jo egen leilighet så han skal ikke betale husleie til deg. Utgifter som følger av at han er der så mye bør deles på. Mat er vel den viktigste utgiften. Hva med å føre regnskap et par måneder så finner du ut hvor pengene dine går. Du kan gå tilbake på gamle regninger, f.eks strøm og se om forbruket har endret seg mye fordi han alltid er hos deg.
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Han har jo egen leilighet så han skal ikke betale husleie til deg. Utgifter som følger av at han er der så mye bør deles på. Mat er vel den viktigste utgiften. Hva med å føre regnskap et par måneder så finner du ut hvor pengene dine går. Du kan gå tilbake på gamle regninger, f.eks strøm og se om forbruket har endret seg mye fordi han alltid er hos deg. I prinsippet er jeg enig med deg, men da må han heller ikke oppføre seg som om han bor der! Da bør han vel ikke bli sur om jeg spør om han kan være hjemme en dag fordi jeg får en gammel venninne på besøk??? Det går mer penger til mat enn tidligere og strøm bør han hjelpe litt med? Er det urimlig av meg??
Dru Skrevet 1. august 2007 #9 Skrevet 1. august 2007 Jeg synes ikke det er urimelig. Rent forbruk som han står for omtrent halvparten av bør dere kunne dele på, helt uavhengig av om han har egen leilighet. Jeg "flyttet inn" hos min samboer lenge før vi flyttet sammen på papiret, og jeg så på det som en selvfølge at jeg var med og betalte strøm og mat selv om jeg betalte husleie en annen plass.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Jeg har gjort det flere ganger, argumentet hans er at det ikke er plass til tingene hans her. Hobbyen hans tar litt plass. Men man kan vel lage plass? Vi handler mat begge to, men om det er rettferdig del vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg er alltid blakk... Du sier at dere deler matutgiftene. Da er vel alt greit på det området? Hvis han hadde bodd mer i sin egen leilighet ville du jo ikke ha betalt verken mer eller mindre i husleie/boutgifter...derfor: hvis du er blakk er det ikke på grunn av ham?
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Du sier at dere deler matutgiftene. Da er vel alt greit på det området? Hvis han hadde bodd mer i sin egen leilighet ville du jo ikke ha betalt verken mer eller mindre i husleie/boutgifter...derfor: hvis du er blakk er det ikke på grunn av ham? Han har mye dyrer matvaner enn jeg og spiser dobbelte av hva jeg gjør... så derfor...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 Han har mye dyrer matvaner enn jeg og spiser dobbelte av hva jeg gjør... så derfor... Ok, men disse utgiftene deler dere omtrent 50/50, sier du? Men jeg vil si dette: Når han er så mye hos deg, og hans besøk også fører til at dere kjøper inn dyrere og en annen type mat og drikke enn hva du selv ville ha gjort alene - burde han bidra litt mer enn bare "halvparten av matutgiftene". Han burde jo absolutt ta på seg å kjøpe det meste av maten, når han ikke betaler noe av strøm eller husleie. Handler din oppgitthet også litt om at du ikke kan forstå hvorfor han ikek vil bli samboer? Dere kunne jo ha bodd i hans leilighet og leid ut din?
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 Ok, men disse utgiftene deler dere omtrent 50/50, sier du? Men jeg vil si dette: Når han er så mye hos deg, og hans besøk også fører til at dere kjøper inn dyrere og en annen type mat og drikke enn hva du selv ville ha gjort alene - burde han bidra litt mer enn bare "halvparten av matutgiftene". Han burde jo absolutt ta på seg å kjøpe det meste av maten, når han ikke betaler noe av strøm eller husleie. Handler din oppgitthet også litt om at du ikke kan forstå hvorfor han ikek vil bli samboer? Dere kunne jo ha bodd i hans leilighet og leid ut din? Fra i dag har vi blitt enige om å dele matutgifter 50/50 så det er jo noe. Det kan også føre til at matvanene blir litt rimeligere enn tidligere. At vanene endres litt. Det får vi jo se nå. Jeg synes det er tull at han skal leie en leiligehet og alikevel bo her. Han eier jo ikke sin leilighet. Så det er jo ikke verre enn å leie en ny igjen om det ikke går. Men hvorfor skulle det ikke gå? Det går jo nå og han er jo alltid her. Samtidig så blir frustrasjonen min det at han ikke bor her, men oppfører seg som om han gjør det. Som jeg skrev tidligere: han blir sur om jeg ber han være hjemme en dag. Hvilken rett har han til det når han egentlig ikke bor her? Dessuten hadde det vært økonomisk gevinst for begge om han hadde bodd her, også for han. Jeg bor også nærmere våre arbeidsplasser. Han ønsker i kjøpe enebolig hvor vi kan bo, men han kan ikke realisere denne "drømmen" ennå. Sikkert ikke de to første årene. Så det hadde vært snakk om en midlertidig løsning. Så derfor skjønner ikke jeg problemet
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #14 Skrevet 4. august 2007 Du må skille mellom parforholdet og økonomien. At han blir sur dersom du ber ham være mer hjemme hos seg selv går på parforholdet. At det blir dyrere mat når dere lager sammen er ganske naturlig. Mat blir kos når man lager for flere enn en. Synes du det blir for dyrt så si i fra og velg billigere alternativ.
Kamikatze Skrevet 4. august 2007 #15 Skrevet 4. august 2007 Jeg forstår godt at han vil ha en fluktmulighet. Kanskje han senser din irritasjon og småhint, og ikke ønsker å sette seg i en situasjon der han blir stående på bar bakke, dersom du får bagatelloverload? Ja, det vil kanskje bli billigere for ham å ikke betale for leiligheten sin. Kanskje han ikke vet hvor han har deg ennå? Selv om han ikke bruker sin leilighet så mye fysisk, så har han sikkert en masse ting han ikke ønsker å kvitte seg med, for siden å måte kjøpe nytt hvis du ombestemmer deg? Kanskje han vil bruke litt tid på å se hvordan dere fungerer sammen først? Bruker du virkelig mot ham at han spiser mer enn deg? Hahaha. Kult. Innertier. Kritiser ham for fysiologi han ikke kan gjøre noe med. Hvis han vet halvparten av det du sier her, så forstår jeg at han er avventende om han har et snev av fornuft. Ja, sett fra hans synsvinkel, selvsagt. : )
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #16 Skrevet 4. august 2007 Kan jo hende han blir sur fordi han blir fornærma når du ber han holde seg hjemme. Hvis han attpåtil vet at det er for å spare penger tenker han vel sitt. Hvis man skal bo sammen og føre opp hvor mye man har spist etter hvert måltid blir det vel ikke akkurat noen god stemning...
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 4. august 2007 #17 Skrevet 4. august 2007 Jeg forstår godt at han vil ha en fluktmulighet. Kanskje han senser din irritasjon og småhint, og ikke ønsker å sette seg i en situasjon der han blir stående på bar bakke, dersom du får bagatelloverload? Ja, det vil kanskje bli billigere for ham å ikke betale for leiligheten sin. Kanskje han ikke vet hvor han har deg ennå? Selv om han ikke bruker sin leilighet så mye fysisk, så har han sikkert en masse ting han ikke ønsker å kvitte seg med, for siden å måte kjøpe nytt hvis du ombestemmer deg? Kanskje han vil bruke litt tid på å se hvordan dere fungerer sammen først? Bruker du virkelig mot ham at han spiser mer enn deg? Hahaha. Kult. Innertier. Kritiser ham for fysiologi han ikke kan gjøre noe med. Hvis han vet halvparten av det du sier her, så forstår jeg at han er avventende om han har et snev av fornuft. Ja, sett fra hans synsvinkel, selvsagt. : ) Vel, nei jeg bruker det ikke mot han at han spiser mer enn meg. Jeg har sagt det her ja, aldri brukt det mot han. Nå deler vi 50/50 og hadde jeg hengt meg opp i at han spiser mer enn meg, så ville jeg vel foreslått en litt annen fordeling, tror du ikke. Men kan være at han er usikker på hvor han har meg som du sier, eller kanskje han er usikker på hva han vil med meg! Da har vi jo svaret.. Er jo ikke så mye mer å si om saken da!
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Kan jo hende han blir sur fordi han blir fornærma når du ber han holde seg hjemme. Hvis han attpåtil vet at det er for å spare penger tenker han vel sitt. Hvis man skal bo sammen og føre opp hvor mye man har spist etter hvert måltid blir det vel ikke akkurat noen god stemning... Om jeg ber han være hjemme er det fordi jeg trenger en kveld for meg selv. Ikke for å spare penger.... noe "regnskap" blir heller ikke ført...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå