Gå til innhold

Glassplate bak kjøkkenbenken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med glassplate bak kjøkkenbenken? Er det lett å holde rent? Vil ikke ha en som er gjennomsikitig da.. Hva koster det, og hvor får man tak i det?

Håper noen kan dele erfaringene sine med meg, så jeg slipper å ta feil valg ;) Alternativet til glass er fliser, tror jeg, hvis dere ikke har noen andre gode ideer da?

Gjest Fliss
Skrevet

Du må ihvertfall kjøpe herdet glass - eller så vil det mest sannsynlig sprekke etter kort tid bak komfyren.

Jeg har bestilt herdet glass og venter på å få det ... siden det må spesiallages, så tar det litt ekstra tid. Husker ikke prisen, skal ha farget glass - og det er muligens enda dyrere.

Ring til din nærmeste glassmester og hør.

Gjest Elastica
Skrevet

Henger meg på denne, da jeg har lyst på frostet glass på hytta.

Skrevet

Vi ga opp å kjøpe glass over benken. Vi har hadde behv for ca 7 meter med glass og prisen var 7000 kroner (riktignok var det ikke bare rette plater vi trengte). Det ble altfor dyrt for oss. Bruker heller 7000 kroner på noe annet.

Skrevet

Hos oss tror jeg det kommer på rundt 10.000 inkludert arbeid, men da skal de kle endel av skuffefrontene mine også med herdet, farget glass, i tillegg til en stor plate over komfyren og en like stor over vasken ... Er veldig spent på hvordan det blir ..

Skrevet

Glass som limes på veggen går an. Det lakkeres med en 2. komponent maling og herdes i ovn.. Et alternativ er jo også plexiglass, som du kan få med farget folie bak.

Et annet alternativ er jo hvis du f.eks er glad i tapeter og slikt, kan du ha en tapet under glassplata, for en stilig effekt!

Skrevet
Et alternativ er jo også plexiglass, som du kan få med farget folie bak.

Det blir ikke bra. Plexi er mykt, og får riper på null komma nix. Dyrt er det også, i forhold til glass.

Skrevet

Jeg forhørte meg hos en glassmester og de tok 3500-4000 pr kvm.. syntes det var litt vel dyrt jeg.. trenger en del meter :( hva skal vi gjøre da tro? har ikke lyst på fliser!?

Gjest Elastica
Skrevet

Børstet stålplate fra blikkenslager?

Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

Det var litt dyrere enn jeg trodde.. men er det noen som vet hvor lett det er å holde en slik plate ren? Jeg har ikke lyst til å måtte vaske den hver dag..

Skrevet

Vi hadde det, og det er utrolig lett å holde reint. Du må tørke av hvis du søler på det, for alt synes godt, men det er bare et sveip med kluten for at det skal bli like fint.

Skrevet
Børstet stålplate fra blikkenslager?

Hva må man regne med å betale for noe sånt (kvadratmeterpris)? Spekulerer på bare et felt med stål bak komfyren...

Gjest Elastica
Skrevet
Hva må man regne med å betale for noe sånt (kvadratmeterpris)? Spekulerer på bare et felt med stål bak komfyren...

Aner faktisk ikke. Ta kontakt med blikkenslager. :)

Skrevet

Men er ikke børstet stål vanskelig å holde pent, da? Jeg synes det var et svare strev da jeg bodde et sted med komfyr og kjøleskap med stålfronter...

Gjest Elastica
Skrevet
Men er ikke børstet stål vanskelig å holde pent, da? Jeg synes det var et svare strev da jeg bodde et sted med komfyr og kjøleskap med stålfronter...

Jeg rengjorde stålvifta igår, og er sliten ennå...

Egentlig er det noe herk. Vi har et kjøleskp i stål, og jeg har hatt samtlige familiemedlemmer på kurs i hvordan åpne kjøleskapet ved kun å berøre håndtaket. Mannen har forstått det, men det er verre med ungene...

Annonse
Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg sjekket også dette da vi pusset opp, men fant ut at det kom til å koste mellom 6-8 tusen. Vi har 1,5m * 1,8m lengder som skulle kles. Det som dro opp prisen var å få laget hullene til festene. Tror det var 400 per hull , og vi trengte da 8 hull. Altså 3200 kr... Så da ble det for noen kroner...

Skrevet

Elastica:

SITER(wondergirl @ 03.08.2007 (10:25) )

Jeg rengjorde stålvifta igår, og er sliten ennå...

Egentlig er det noe herk. Vi har et kjøleskp i stål, og jeg har hatt samtlige familiemedlemmer på kurs i hvordan åpne kjøleskapet ved kun å berøre håndtaket. Mannen har forstått det, men det er verre med ungene...

Vi har også kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin med stålfronter i noen år og det har i grunn vært noe ordentlig herk å rengjøre.

Men nå har jeg funnet ut at man får kjøpt en slags spray som man sprayer på og lar virke en stund før man pusser med en klut.

Det funker kjempebra. Jeg husker ikke hva den sprayen heter, men man får kjøpt det av forhandlere. Boksen er rød med hvit skrift eller omvendt, muligens med noe blått på. Designet på boksen ser ganske gammeldags ut.

Men det funker i hvertfall.

P. S. Jeg har ikke skjønt hvordan det siter greiene funker

Gjest Elastica
Skrevet

Ja, jeg har også et vidundermiddel som skal fungere bra. Det virker som det er litt olje-aktig og overflaten blir blank og fin.

PS Trykk på "svar" nederst til høyre i innlegget, og skriv selv under denne teksten i ditt eget innlegg. :)

Skrevet (endret)

næh. var ingenting.

Endret av wondergirl
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når jeg fikk nytt kjøkken for et år siden fikk jeg tips om å ta aluminium i stedetfor stål. Komfyr og ventilator. Ingen problem med fingermerker og vasker bare med vanlig klut. Synes også aluminium har en finere stålfarge enn stål. Renere og litt lysere fage.

Når det gjelder glassplater over benk var det jeg ville ha i utgangspunktet. Kjøpte de de har på Ikea. Men de var ikke pene. Ble helt turkis? Nei de ville jeg ikke ha. Til slutt endte jeg opp med å male. Kjøpte en våtromsmaling som du i utgangspunktet kan dusje på. Litt blank og veldig lett å vaske. Dette var det beste som kunne skje meg. Har hatt tre farger allerde. :) Først beige, så brun og nå eggehvit. Blir sikkert flere.

Lykke til med valget

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...