Gjest Elastica Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Nå begynner epletrærne å henge med grenene - et sikkert tegn på at eplehøsten nærmer seg. Jeg tenkte jeg skulle dele med dere en oppskrift på en kjempegod eplesaft - den er enkel og gir meg god samvittighet fordi den krever så mange epler at det ikke går noen i komposten lenger. Så dette er tingen for dere med mange epletrær, som er lei av å lage syltetøy og 100 eplekaker til å ha i fryseren. 1 bøtte epler i 6-8 biter (fordeles senere i flere bøtter) 12 liter vann 1 pose atamon 2 poser sitronsyre Varm vannet (dette tar lengst tid, så det er lurt å begynne med dette før man går løs på kutting av eplene), bland i alt pulver. Slå over eplene som er kuttet opp. Jo mindre biter, desto mer smak. Jeg deler i fire og en gang på tvers. Dette skal stå kaldt i en uke. Vi pleier å legge tallerkner over bøttene og trer poser over dette, så det blir helt tett. Deretter fjerner man eplene og siler saften. Jeg har kjøpt 7-8 bøtter som bare benyttes til dette. Etter at vesken er silt, har jeg det over på halvannen liters brusflasker eller 5 liters dunker. Dette fryses, og sukres ikke før det er tint igjen og skal drikkes. Prøv dere frem. Jeg lager sukkerlake og er like overrasket hver gang over hvor lite sukker som er nødvendig. For ekstra fin farge benyttes røde epler. Vi har både røde og grønne epler, og blander i hver bøtte, slik at det blir et fint rosa skjær over all saften. Drikk med måte!
-Fisken- Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Takk for oppskrift, har lenge lett etter noe lignende
Gjest Elastica Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Da dytter jeg denne litt opp, siden den fantastiske eplesaften fortjener å bli spredt.
Mononoke Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 *Mine innlegg*. Her er alle eplene omgjort til eplemos og eplekaker, men helt klart noe jeg kan prøve meg på neste år.
Mononoke Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Eplemos er enkelt! Tar masse epler, stor gryte med vann, og deler eplene i fire. Kokes til de er møre, vannet helles av, og har de oppi foodprocessor med kjøttkvern. Har på den fineste innstillingen, og kjører igjennom. Om du ikke har sånn med kjøttkvern, går det an å bruke andre mosemetoder, men da må kjerner og alt fjernes før du legger til koking (min kjøttkvern fjerner alt slikt). Ha alt sammen oppi en kjele igjen, og tilsett sukker. Vi har vel oppi ca 250-500 gram sukker pr kg mos. Kommer an på hvor sure eplene er, smak deg frem! Gis et raskt oppkok. Har ofte i litt syltepulver og for å passe på at konsistensen blir riktig. Så kan du hermetisere (varme glass i ovn, mye styr), men vi pleier bare å ha de over i små plastbokser og fryse ned. Dette er ihvertfall sånn vi har laget eplemos hjemme hos oss fra jeg var barn, og jeg synes den er veldig god! Har du røde epler, la skallet være på, så får man rosa mos, den er veldig fin.
Nilla Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Godt mulig jeg prøver denne altså! Har ei kurv med epler fra hagen, så hvis guttene gir meg litt arbeidsro i dag, så blir det eplemos!
Frk. Belle Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Eplemos er enkelt! Tar masse epler, stor gryte med vann, og deler eplene i fire. Kokes til de er møre, vannet helles av, og har de oppi foodprocessor med kjøttkvern. Har på den fineste innstillingen, og kjører igjennom. Om du ikke har sånn med kjøttkvern, går det an å bruke andre mosemetoder, men da må kjerner og alt fjernes før du legger til koking (min kjøttkvern fjerner alt slikt). Dette er ihvertfall sånn vi har laget eplemos hjemme hos oss fra jeg var barn, og jeg synes den er veldig god! Har du røde epler, la skallet være på, så får man rosa mos, den er veldig fin. Min mor hadde en slik kvern og det var helt supert! Den er imdlertid borte fra markedet, men Kenwood har nå denne som funker helt perfkt til eplemos (veldig greit å slippe å skrelle eple og ta ut kjærnehus). Har ogå brukt den til å lage jordbærpuree etc.
Mononoke Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Hehe kjøkkenmaskinen min er et eldgammelt monster av en maskin! Tar halve kjøkkenet når den settes opp. Må tydeligvis passe godt på den da, om de nye maskinene ikke har denne funksjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå