Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i pakningsvedlegget til naproxen at det ikke anbefales til personer som prøver å bli gravid, pga det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Også de tablettene som funket så godt mot menssmerter da! :sur:

Jeg spiser veldig lite smertestillende, kanskje 3-4 ganger i året maks, og det er først nå i dag jeg tok naproxen. Det står at det skal brukes med forsiktighet om man prøver å bli gravid. Vil det si at det er greit å ta to tabletter første dag i menstruasjonssyklusen, eller bør jeg heller gå over til paracet som jeg leste her faktisk er ufarlig ? Kan sjansene mine for å bli gravid neste måned svekkes pga jeg tok to naproxen? Hva er "forsiktig bruk" ?! :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok byttet til Paracet hvis jeg var deg. Om du ikke bruker smertestillende så ofte, tror jeg heller ikke du har behov for så sterke tabletter som Naproxen er ;)

Skrevet
Jeg ville nok byttet til Paracet hvis jeg var deg. Om du ikke bruker smertestillende så ofte, tror jeg heller ikke du har behov for så sterke tabletter som Naproxen er ;)

Nå sier hun jo at hun bruker det mot mensensmerter, så kan godt hende at hun har brukt for dem bare et par ganger i året. Selv tar jeg veldig sjelden smertestillende, med unntak noen ganger i året da mensensmertene blir så vonde at jeg besvimer, kaster opp, blir sengeliggende etc.

Over til saken; hvis du kan, så vil jeg anbefale deg å ikke bruke dem, men samtidig skal du ikke lide heller. Da er det nok best å snakke med legen din om det. Naproxen skal generelt egentlig ikke brukes så mye fordi det er veldig sterkt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sjekket Felleskatalogen og litt rundt, og jeg tviler på at det er noen fare forbundet med å ta en tablett eller to i forbindelse med menssmerter.

Det var nevnt at kvinner som har problemer med å bli gravide ikke skulle bruke disse medikamentene for sikkerhets skyld og at EL i noen tilfeller kan påvirkes, men at det helst skjer like før EL skal finne sted. Menssmerter har man jo ikke i forbindelse med EL, men ca 2 uker før.

I tillegg skulle prøvere behandles med liten mengde og kortvarig med disse medikamentene. To tabletter en dag i forbindelse med mensen er kortvarig.

Skrevet
Jeg sjekket Felleskatalogen og litt rundt, og jeg tviler på at det er noen fare forbundet med å ta en tablett eller to i forbindelse med menssmerter.

Bare for å presisere, så mente jeg ikke at det er farlig å ta en eller to slike tabletter i ny og ned, men de er såpass sterke at man skal passe litt bedre på enn f. eks Paracet.

Gjest Gjest
Skrevet
Bare for å presisere, så mente jeg ikke at det er farlig å ta en eller to slike tabletter i ny og ned, men de er såpass sterke at man skal passe litt bedre på enn f. eks Paracet.

:)

Det er jeg enig med deg i, men jeg er selv plaget av veldig sterke menssmerter, og da bruker jeg naproxen. Paracet hjelper ikke godt nok da. Ellers er jeg også svært forsiktig med smertestillende generelt, det er sjelden jeg tar noe bortsett fra den ene dagen i måneden med menssmerter.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke noe med saken her, men synes det høres deilig ut å bli kvitt menssmertene sine med paracet eller naproxen. Det har aldri gått her i huset, her må det sterkere saker til.

Men, fungerer det med paracet for deg så bruk det, har du måneder som er verre så bruk naproxen da, for noen måneder i året har ingenting å si. Det er mest snakk om jevnlig bruk over lang tid. (ikke to-tre tabletter i måneden)

Skrevet

Takker for mange svar! :-D

Blir nok til at jeg bruker paracet så lenge det holder, så får vi se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...