Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest erter
Skrevet

Hei!

Jeg og en venninne skal på en helgetur til Gøteborg, og vi skal kjøre (cirka fem timer hver vei). Hun har bil og bensin, også til privat bruk, dekket gjennom jobben. Bør jeg da betale noe for å sitte på? Hun er jo fordelsbeskattet av dette, men betaler jo like mye uansett om vi drar på helgetur eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg mener nei. Betaler du noe, så går det jo til hennes lomme -ikke til reelle utgifter.

Skrevet

Enig med StoreSky, synes ikke du skal betale når hun ikke har noen faktiske utgifter.

Skrevet

Synes ikke du bør betale nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Sier hun at du skal betale?

I såfall går dette direkte til kun henne, da hun får dekket disse utgiftene gjennom jobben.

Du bør defor IKKE betale noenting

Skrevet

Jeg ville ha tilbudt meg å betale siden alternativet nødvendigvis ikke er gratis. Hun yter sannsynligvis også noe for å få dette dekket og jeg ville ikke ha tatt det som en selvfølge at det også gjaldt meg. Hadde hun da sagt at hun ville ha f.eks. 500 kr. hadde det vært helt greit på samme måte som jeg ville ha satt pris på om hun sa at jeg ikke trengte å betale.

Skrevet

Eventuelt kan du jo spandere middag der dere spiser (hvis dere ikke spiser så dyrt), siden hun kjører bilen. Er jo mer slitsomt det enn å sitte på.

Skrevet
Eventuelt kan du jo spandere middag der dere spiser (hvis dere ikke spiser så dyrt), siden hun kjører bilen. Er jo mer slitsomt det enn å sitte på.

Ikke minst p.g.a. det. Hun kjører, du får sitte på. I mine øyne er det en tjeneste det er verdt å gi noe tilbake for å motta.

Skrevet

Jeg synes du bør tilby deg å betale, både fordi hun blir fordelsbeskattet av det, og fordi du sparer penger på å få skyss. Tilby deg å betale halvparten av det buss/tog ville kostet, da tjeneer dere begge like mye på at dere kjører sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes du bør tilby deg å betale, både fordi hun blir fordelsbeskattet av det, og fordi du sparer penger på å få skyss.
Helt enig. Jeg hadde gitt henne penger. Er ikke min fortjeneste at hun har fri bil.

Hadde jeg hatt fri bil ville jeg ha avslått å ta i mot penger, men det endrer ikke det at jeg ville ha betalt for meg i motsatt fall.

Skrevet

Jeg ville tilbudt meg i allefall.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Tilby deg å betale noe, om hun sier nei så spander mat eller noe annet. :)

Skrevet

Synes det var lurt å sponse en middag el.l, jeg også. Det er også hyggeligere enn å stikke et par hundrelapper i hånda hennes.

Skrevet
Tilby deg å betale noe, om hun sier nei så spander mat eller noe annet. :)

Enig!

Skrevet (endret)

E

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg ville absolutt betalt for skyssen eller i alle fall tilbudt meg å betale.

Gjest erter
Skrevet

Takker for alle svar! Hun har ikke bedt om betaling, vi har ikke snakket om det i det hele tatt. Men ønsket bare å ha tenkt igjennom saken på forhånd, evt. ha fått andres mening. Kommer sikkert til å tilby meg å betale, evt. spandere en middag eller noe dersom hun sier nei (noe jeg tror hun kommer til å gjøre).

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville ha tilbudt meg å betale siden alternativet nødvendigvis ikke er gratis. Hun yter sannsynligvis også noe for å få dette dekket og jeg ville ikke ha tatt det som en selvfølge at det også gjaldt meg. Hadde hun da sagt at hun ville ha f.eks. 500 kr. hadde det vært helt greit på samme måte som jeg ville ha satt pris på om hun sa at jeg ikke trengte å betale.

Jeg synes vel egentlig 500,- er litt stivt, siden man kan reise tur-retur kollektivt for mindre enn det... Synes det er urimelig at hun skal betale mere nå enn hun ville gjort dersom hun reiste dit på egenhånd.

Skrevet

Hun gjør deg jo en tjeneste. Vet ikke om jeg hadde gitt penger, men jeg hadde i alle fall spandert et måltid underveis, eller etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...