Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #1 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvorfor er det så mange som har fordommer mot folk som tror på engler, og new age og lignende? Hvis jeg sa jeg tror på engler eller noe så vil sikkert mange anse meg som gal. Men er det ikke det samme hva man tror på da? Folk har jo fordommer mor kristne også, men virker ikke som det er i like stor grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 30. juli 2007 #2 Del Skrevet 30. juli 2007 Det kommer vel av. Det vi ikke forstår frykter vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juli 2007 #3 Del Skrevet 30. juli 2007 Godt poeng, TS. Religiøse mennesker blir ofte latterliggjort, virker det som. De er nærmest "fritt vilt", og den toleransen man viser ovenfor ulike meninger på andre områder i livet blir plutselig kastet over bord. Fascinerende fenomen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 30. juli 2007 #4 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg har opplevd like mye fordommer fordi jeg ikke tror på noe. "Det MÅ jo være noe der ute, engler, ånder, guder", må det nå det? Jeg får tro mitt, så får de tro sitt. Ferdig med den saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 30. juli 2007 #5 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg har opplevd like mye fordommer fordi jeg ikke tror på noe. "Det MÅ jo være noe der ute, engler, ånder, guder", må det nå det? Jeg får tro mitt, så får de tro sitt. Ferdig med den saken. Jeg vil også skrive under på denne. Jeg har opplevd at kristne nærmest har vendt ryggen til og forandret holdning til meg når jeg har fortalt at jeg ikke tror på noen Gud. De som før det var hyggelig og pratsom ble plutselig kalde og avvisende. Og jeg har ikke snakket stygt om kristendommen til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 30. juli 2007 #6 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg er paganist selv og må si meg helt enig med trådstarter. Det skal ikke mye snakk om det som er alternativt til før en blir oppfattet som sprøyte gal og misbruker av visse sterkere substanser. Synes rett og slett det er forkastelig at folk skal opphøye seg selv og diktere for andre hva de bør eller ikke bør tro på. For min del må folk få lov til å tro på Gud, Jesus, Allah, Buddah, Vishnu, engler og demoner, tusser og troll eller vitenskapen for den saks skyld. Jeg vet hva jeg tror på og det står jeg gladelig for. Hva andre mennesker velger å tro eller ikke tro på er opp til dem selv, det har jeg full respekt for. Og all den tid jeg respekterer andre menneskers tro(eller mangel på sådan) forventer jeg at andre også viser respekt for meg og det jeg tror på. Endret 30. juli 2007 av Altena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fliss Skrevet 30. juli 2007 #7 Del Skrevet 30. juli 2007 Selvsagt må folk få tro hva de vil - men det må da gå an å stille spørsmål ved tro på lik linje som man stiller spørsmål ved mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. juli 2007 #8 Del Skrevet 31. juli 2007 Selvsagt må folk få tro hva de vil - men det må da gå an å stille spørsmål ved tro på lik linje som man stiller spørsmål ved mye annet. Helt klart. Og da kommer det helt an på hvordan man stiller disse spørsmålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fliss Skrevet 31. juli 2007 #9 Del Skrevet 31. juli 2007 Helt klart. Og da kommer det helt an på hvordan man stiller disse spørsmålene. Jeg har stilt helt konkrete spørsmål i tråden om Prinsesse Märtha og engleskolen hennes - men ingen kan svare konkret - kun vage hentydninger om indre plan, et annet nivå, osv .. Er det virkelig så vanskelig å forklare konkret hva disse "gavene" går ut på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. juli 2007 #10 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har stilt helt konkrete spørsmål i tråden om Prinsesse Märtha og engleskolen hennes - men ingen kan svare konkret - kun vage hentydninger om indre plan, et annet nivå, osv .. Er det virkelig så vanskelig å forklare konkret hva disse "gavene" går ut på? Det kan ikke jeg svare på siden jeg verken har vært inne på den diskusjonen eller har personlig erfaring med engler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #11 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor går Märtha ut i pressen for å fortelle om sin tro på engler? Hvorfor akkurat henne akkurat nå? Hvordan kan HKM Mette Marit gå ut i den samme reklamekampanjen for Märthas private business? Hvorfor må dere som tror "belemre" resten av verden med det? Jeg verken fnyser av dere eller lager sirkelbevegelser mot tinningen av det da jeg mener at dere må få tro akkurat hva dere vil om hva dere vil SÅ LENGE dere respekterer at jeg ikke tror i det hele tatt. Men gjør dere det da? La oss si at vi sitter på en venninne kveld en hel gjeng og så finner "den synske" ut at hun skal lese hendene til de andre. Hva skjer da hvis jeg sier at jeg ikke vil bli "lest"? Det blir jo nærmest en utfordring for "den synske" å få vist det bare er for gøy og ikke noe farlig - men respektere at jeg ikke vil dette? Neida. Hvis jeg er forkjølet i nærheten av feil person, da får jeg straks en lang liste over hvilke alternative medisiner som er mye bedre enn de utprøvde på apoteket. Hvis jeg sier at jeg er fornøyd med å ikke tro til en nesten hvilken som helst religiøs person hva skjer da? Jo man skal straks prøve å omvende meg. For jeg er jo fortapt må vite. Jeg respekterer andres tro, så lenge jeg slipper å få den på tvers i halsen - jeg håper andre kan respektere meg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #12 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har noen fordommer mot de som lar troen styre hverdagen. Da jeg var yngre grublet jeg mye over åndelige spørsmål, men oppdaget etterhvert at fasitsvaret ikke finnes (eller, det finner vi muligens ut av når vi dør, ikke før), og jeg la merke til at mange av de jeg kjenner som er voldsomt opptatte av Gud, ESP, wicca, reinkarnasjon eller von Däniken har ganske mange mer håndgripelige ting de burde rydde opp i i livet sitt istedet for å sløse tiden sin på noe som sannsynligvis er ren humbug. Må understreke at jeg har respekt for andres tro, men foretrekker å slippe å høre om den, for jeg vil tenke mitt om deg når du legger ut i det vide og brede om hva du tror på - eller, enda verre, prøver å verve meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. juli 2007 #13 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Problemet er at hvis man får noen negative erfaringer - enten fordi ens tro blir latterliggjort, eller ens ateisme ikke blir respektert - så er det altfor lett å videreføre dette til hele gruppen. "Religiøse respekterer ikke vi som ikke tror", eller "De som ikke tror latterliggjør min tro". Vi må ikke dra alle over en kam - eller ordlegge oss som om vi gjør det. Da viser vi fordommer mot de vi mener har fordommer. Ellers anser jeg det som positivt om troen styrer hverdagen. Da har man integrert troen i dagliglivet, man lever etter ens overbevisning og bruker ikke troen som en lek. Endret 31. juli 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 31. juli 2007 #14 Del Skrevet 31. juli 2007 Hva med å tro på troll og huldra - er det latterlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #15 Del Skrevet 31. juli 2007 Ellers anser jeg det som positivt om troen styrer hverdagen. Da har man integrert troen i dagliglivet, man lever etter ens overbevisning og bruker ikke troen som en lek. Så hvis folk ringer til spåtelefonen hver gang de skal ta en viktig avgjørelse (gjerne flere ganger i uken) så er det fint? Hva med de som hører indre stemmer og gjør det "gud" byr dem, selv om det går utover andre? Man må gjerne la religionen spille en rolle i hverdagen, men for NOEN blir religionen eller troen en krykke man støtter seg på istedenfor å tenke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. juli 2007 #16 Del Skrevet 31. juli 2007 Så hvis folk ringer til spåtelefonen hver gang de skal ta en viktig avgjørelse (gjerne flere ganger i uken) så er det fint? Hva med de som hører indre stemmer og gjør det "gud" byr dem, selv om det går utover andre? Man må gjerne la religionen spille en rolle i hverdagen, men for NOEN blir religionen eller troen en krykke man støtter seg på istedenfor å tenke selv. Det jeg mener med "troen styrer hverdagen" at man f.eks har daglige bønneritualer, leser i de hellige skriftene, feirer seremoniene og ritualene og forsøker å leve daglig etter ens overbevisning. Jeg snakker ikke om avhengighet og krykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altena Skrevet 31. juli 2007 #17 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor går Märtha ut i pressen for å fortelle om sin tro på engler? Hvorfor akkurat henne akkurat nå? Hvordan kan HKM Mette Marit gå ut i den samme reklamekampanjen for Märthas private business? Hvorfor må dere som tror "belemre" resten av verden med det? Jeg verken fnyser av dere eller lager sirkelbevegelser mot tinningen av det da jeg mener at dere må få tro akkurat hva dere vil om hva dere vil SÅ LENGE dere respekterer at jeg ikke tror i det hele tatt. Men gjør dere det da? La oss si at vi sitter på en venninne kveld en hel gjeng og så finner "den synske" ut at hun skal lese hendene til de andre. Hva skjer da hvis jeg sier at jeg ikke vil bli "lest"? Det blir jo nærmest en utfordring for "den synske" å få vist det bare er for gøy og ikke noe farlig - men respektere at jeg ikke vil dette? Neida. Hvis jeg er forkjølet i nærheten av feil person, da får jeg straks en lang liste over hvilke alternative medisiner som er mye bedre enn de utprøvde på apoteket. Hvis jeg sier at jeg er fornøyd med å ikke tro til en nesten hvilken som helst religiøs person hva skjer da? Jo man skal straks prøve å omvende meg. For jeg er jo fortapt må vite. Jeg respekterer andres tro, så lenge jeg slipper å få den på tvers i halsen - jeg håper andre kan respektere meg og. Hvorfor skal ikke Märtha få lov til å fortelle folk hva hun tror på? Hun har like mye lov og rett til det som du og andre har til å fortelle at du/dere ikke tror. Å dele din overbevisning med andre fordi det betyr mye for deg personlig er ikke nødvendigvis det samme som å trykke det ned i halsen på andre. Boken hvor MM fortalte om effekten Märthas "varme hender" hadde på henne kom forøvrig ut for ganske lenge siden. Bare fordi media har funnet det for godt å spa dette opp i forbindelse med Märthas engleskole betyr ikke det at dette er noe MM nettopp har funnet på for å fronte ideen hennes. Dersom du ikke ønsker at din synske venninne skal lese hendene dine har du rett til å si nei til det. Det å være synsk er forøvrig for en evne å regne og ikke en tro. Og dersom du går på apoteket for medisin hadde du aldri fått noen liste over alternativ medisin fra meg. Hvert menneske har rett til å bestemme over sitt eget liv uten å få andres ideer trampet nedover hodet, dette gjelder selvsagt både for ikke-troende og troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå