Gå til innhold

Fisk i lite akvarium/bolle

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dum som jeg var trodde jeg kanskje jeg ville få noe svar av folk som hadde litt peil. Men da har jeg lært til neste gang, at her er det tydeligvis en haug med besservissere som ikke har peiling på hva de snakker om, og som heller ikke leser innlegg før de lirer av seg noe de føler for å slenge ut uten noe som helst bakgrunnskunnskap!

Jeg er enig i at det er unødvendig å fortsette å skrive om gullfiskbolle når du flere ganger har sagt at det er uaktuelt. Men alle andre poster ønsker bare det beste for fisken. Siden jeg vil anta at du også ønsker det, så er vi jo egentlig alle på "samme side". :)

Skrevet

Hei! jeg har nesten tusen liter vann i stua, fordelt på fire kar.

En kampfisk klarer seg fint i en liten tjue liter, men det du må være flink til er å bytte 10 prosent vann en gang i uken, og ikke fore for mye.

Det er gjerne det man gjør feil i starten, og da dør de fort.

Kjempefint at du setter deg inn i hobbyen før du begynner, da vil den nok glede deg mye lenger en ved prøve-feile metoden.

Lykke til!

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Skrevet
Noen som føler seg truffet her?

Bare ta vare på fisken din du..

Husk at den er et levende vesen

Føler meg overhode ikke truffet!!

Men jeg blir provosert over måten du skriver på, da du svarer helt tydelig uten å ha lest halvparten av innleggene mine!

Du fortsetter å gnåle om den bollen når jeg flere ganger har sakt at jeg ikke skal ha noe bolle, og i tillegg sier du at fisken min lever naturlig i havet når den ikke gjør det en gang! Har du ikke forståelse for at det er provoserende?

Måten du ordlegger deg på er også utrolig unødvendig!

Du skrev feks "jeg driter i linken din"

Og pluss at du insinuerer at det jeg snakker om er dyreplageri uten å vite noe om det i det hele tatt!

Jeg skjønner ikke hvilket grunnlag du har for å svare meg en gang da du tydelig har utrolig liten kunnskap om emnet!

Skrevet

Har nå kommet hjem etter en liten runde i dyrebutikken.

Vurderer nå å kjøpe et 36L akvarium, og også putte opp i noen få småfisk oppi der... Men vi får se. Vil lese litt mer om det først før jeg tar noen avgjørelser! Var også et 41L akvarium der som kaaaaanskje kunne fått plass hos meg, og da blir det hvertfall ett par fisker til oppi der.

Skrevet
Har nå kommet hjem etter en liten runde i dyrebutikken.

Vurderer nå å kjøpe et 36L akvarium, og også putte opp i noen få småfisk oppi der... Men vi får se. Vil lese litt mer om det først før jeg tar noen avgjørelser! Var også et 41L akvarium der som kaaaaanskje kunne fått plass hos meg, og da blir det hvertfall ett par fisker til oppi der.

Flott!Høres bra ut!

:tommel:

Gjest celine
Skrevet

En kampfisk vil kunne klare seg helt utmerket i en 20-liter - anbefaler da en god del planter som gir skjul og gjemmesteder. Flyteplanter er en sikker vinner, men også endel som vokser fra bunnen.

Jeg vil anbefale deg denne siden for gode råd om kampfisk. Siden er opprettet av en av de dyktigste i Norge på området, og er etter min mening et "must" for kampfiskhold :)

Jeg anbefaler deg også å registrere deg som medlem på et eller flere av de større fora på området, Nettakvariet og/eller Akvaforum.

Lykke til med fiskeholdet - tror dette kommer til å gå meget bra! :)

Skrevet
En kampfisk vil kunne klare seg helt utmerket i en 20-liter - anbefaler da en god del planter som gir skjul og gjemmesteder. Flyteplanter er en sikker vinner, men også endel som vokser fra bunnen.

Jeg vil anbefale deg denne siden for gode råd om kampfisk. Siden er opprettet av en av de dyktigste i Norge på området, og er etter min mening et "must" for kampfiskhold :)

Jeg anbefaler deg også å registrere deg som medlem på et eller flere av de større fora på området, Nettakvariet og/eller Akvaforum.

Lykke til med fiskeholdet - tror dette kommer til å gå meget bra! :)

Har lest alle sidene på den hjemmesiden, men takk for linken!

Har også lest masse på de foraene du nevner!

Liker å sette meg litt inn i ting før jeg starter!

Så enten blir det et 25L med kun en kampfisk, og som du sier masse planter og gjemmesteder, eller et litt større med et par ekstra småfisk. Hvis det funker med småfisk sammen med en kampfisk!

Gjest vimselot
Skrevet

ts du spurte om fisk i lite akvarium eller i en bolle, og det virket som om en bolle virket greit, men du lurte på hvilke typer fisk...

Da må du regne med svar. MIN mening er at 3-400 liter er ok. Men det kommer an på type fisk...

Skal du ha landbasert opprettt av laks eller torsk, tror jeg ikke det holder mål...men tviler på at det er det du skal ha... :)

Det er ingen (alfal ikke jeg) som er ute etter å såre deg, men jeg tenker på fiskene...

Det er lenge sia jeg har hatt akvarium, så jeg har ingen link eller referanser mer. En venn av meg er ekspert, men jeg kan jo ikke akkurat gi deg tlf.nummert hans, selv om du kunne fått lov til å komme og se på fiskene.

(fantastisk)

men, ingen kan kjøpe fisk til han, pga smitte osv.

Skrevet (endret)
ts du spurte om fisk i lite akvarium eller i en bolle, og det virket som om en bolle virket greit, men du lurte på hvilke typer fisk...

Da må du regne med svar. MIN mening er at 3-400 liter er ok. Men det kommer an på type fisk...

Skal du ha landbasert opprettt av laks eller torsk, tror jeg ikke det holder mål...men tviler på at det er det du skal ha... :)

Det er ingen (alfal ikke jeg) som er ute etter å såre deg, men jeg tenker på fiskene...

Det er lenge sia jeg har hatt akvarium, så jeg har ingen link eller referanser mer. En venn av meg er ekspert, men jeg kan jo ikke akkurat gi deg tlf.nummert hans, selv om du kunne fått lov til å komme og se på fiskene.

(fantastisk)

men, ingen kan kjøpe fisk til han, pga smitte osv.

Allerede i andre innlegget mitt skrev jeg at jeg slo fra meg tanken om en bolle da jeg hadde forstått at det ikke var helt bra! Så jeg skjønner ikke hvorfor alle måtte fortsette å gnåle om den bolla, det ble utrolig irriterende! Hvordan kan det virke at jeg syns det var greit når jeg skrev at jeg har skjønnt at det ikke er bra??

3-400 liter er sikkert flott for de som har mulighet til det, men for en enslig liten fisk som vanligvis lever i små pytter er det faktisk ikke nødvendig med et så stort akvarie. Og som du sier, i første innlegget spurte jeg om hvilke fisk som ville trives på en liten plass, men det har ikke noen kommentert i det hele tatt.

Alle har bare fortsatt og pese hvor dyreplageri det var med den bolla uansett hvor mange ganger jeg skrev at det var uaktuellt! Tror ikke folk (flest) er ute etter å såre, men det er irriterende når folk uten kunnskap whatsoever har så bastante meninger som det ikke er hold i overhode, og som fortsetter å utbasunere sine meninger utenat det overhode er relevant!

Det er faktisk ganske drøyt! Folk flest går i en butikk, kjøper en bolle og to tre fisk uten i det hele tatt å undersøke noe som helst! De har ikke noe pumpe eller varmekolbe, undersøker ikke om fisken vil trives på liten plass eller noe som helst! Men når jeg prøver å finne ut av ting for sette meg inn i det, og kommer fram til en god løsning, da, da får jeg beskjed om at det jeg driver med er dyreplageri... Jadda!!

Endret av Cathie
Gjest celine
Skrevet (endret)
MIN mening er at 3-400 liter er ok. Men det kommer an på type fisk...

Jepp, og en kampfisk ville mest sannsynlig vantrives borte i det ene hjørnet av et kar på denne størrelsen.

Jeg har blandede erfaringer med kampfisk - noen må ha plass og svømme på (prater da om 54-liter), men andre har angst for store kar, og trives best på 12 liter. Heldigvis har jeg mulighet til å kunne tilby mine den størrelsen de syns er passe.

Det finnes en god del fisk som ikke trenger stor plass å svømme på. Det viktigste er å undersøke godt på forhånd hvilke behov fiskene har, hvordan de lever i naturen etc. Syns TS gjør en utmerket jobb her - bedre enn de aller fleste andre!

PS. Fisken på avataren min er en av de som ville trives helt supert på 20 liter.

Endret av celine
  • Liker 1
Skrevet

Du bør IKKE ha kampfisk sammen med småfisk. De kommer til å bli jaget til døde eller spist.

Du må velge enten en enslig kampfisk, eller småfisk. Husk også at noen småfisk er stimfisker, som du må kjøpe et visst antall av for at de skal ha det bra.

(Og JA, jeg innser at avataren min blir helt feil i denne tråden. Bør vurdere å bytte den..)

Skrevet

Hehe, ja!!

Men i dyrebutikken hadde de kampfisken sammen med guppyene, og det gikk helt fint! Han som jobba der (virka som hn hadde en del peil, siden han ramsa opp som bare det hvilke fisk som ikke gikk sammen med kampfisk o.l) sa at de ikke hadde hatt noe problemer med det! Så jeg vet ikke om det kunne gå siden fisken er vant til det fra før?? Vet hvertfall om flere som har fått det til å funke!

Men også om noen som ikke har fått det til, så det kommer sikkert litt ann på fisken!

Hvis jeg prøver å ser det ikke går så skaffer jeg meg et mindre akvarie og har kampfisken alene i!

Skal ut å kjøpe akvarie i dag... Så skal jeg la det stå til jeg kommer tilbake fra syden før jeg putter opp i fisk, så får jeg kjørt det inn skikkelig og har god tid til å velge innredning o.l.

Gjest Gjest_Supermoo_*
Skrevet

Kampfisk går ofte ikke så bra sammen med andre slørhalede fisker som guppy(hanner) fordi de ser de som konkurenter. Da kan guppyene ende opp med oppspiste haler.

Du har kanskje sett dette forumet allerede? Hvis ikke vil jeg anbefale det. De har en stor fiskedatabase.

Gjest Fiskebolla
Skrevet
Jeg har litt lyst på et mini akvarium i stua, enten et lite firkanta, eller en sånn type gullfiskbolle.

Men hvilke andre fisker enn en vanlig gul gullfisk vil trives der?

Tenkte bare ha et par stykker maks, gjerne med litt fine farger :sjenert:

Er det noen som har noe tips eller erfaringer de har lyst til å dele?

Skrevet (endret)

En ting er iallefall sikkert: gullfisk vil ikke trives i et lite akvarium. Denne fisken har et potensiale til å bli hele 59 cm lang. Finn et målband og se hvor langt dette er..... og les i linken jeg la til.

Hvilke fisker som vil trives i et lite akvarium kommer an på hvor mange liter det er. Det er ikke mange å velge mellom.

Mange av de små fiskene er stimfisker med et visst aktivitetsbehov som tilsier 60l eller mer selv om de ikke blir så lange.

Vanligvis blir det anbefalt en kampfisk til et lite akvarium eller feks kirsebærreker - de er forbausende sjarmerende :)

Endret av Ut i det fri
Gjest Fiskebolla
Skrevet

Det var da fryktelig mye motstand mot boller her.

Jeg har nettopp startet opp med en slik: Visit My Website , en 30 liters bolle, og er spent på hvordan det kommer til å gå. Så vidt jeg kan se inneholder denne alt som skal til (unntatt varmekolbe som jeg har kjøpt utenom) for å få fisk til å trives. Den er komplett med lys, filter, pumpe, vannbehandlingsmiddel, fór og en god bruksanvisning.

Uansett hvilket fiskehjem du velger: Lykke til :)

Skrevet
Vanligvis blir det anbefalt en kampfisk til et lite akvarium eller feks kirsebærreker - de er forbausende sjarmerende :)

Wow, de kirsebærrekene var jo knalltøffe :)

Skrevet

Ja, ikke sant?

Dessuten er de hardføre, spiser alger, formerer seg lett og er utrolig sjarmerende.

Disse er det også veldig lett å få tak i. Masse annonser på Akvaforum og de kan sendes i posten.

Pass bare på at akvariumet er innkjørt før de introduseres i karet.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Jeg har litt lyst på et mini akvarium i stua, enten et lite firkanta, eller en sånn type gullfiskbolle.

Men hvilke andre fisker enn en vanlig gul gullfisk vil trives der?

Tenkte bare ha et par stykker maks, gjerne med litt fine farger :sjenert:

Er det noen som har noe tips eller erfaringer de har lyst til å dele?

Jeg greide ikke lese alle innleggene siden alt dette maset om boller og dyreplageri bare gjør meg oppgitt.

Folk som ikke vet forkjell på Poecilia og Xiphophorus burde ikke uttale seg om hvor stor plass det trengt for å holde fisk.

Enkelte fisk vil trives og leke på 10-20 liter, andre trenger 2000 liter, det kommer ann på valg av art.

Og siden det er det du spørr om skal jeg anbefale arter og sammensetninger til et karr på ca 30 -40 liter, selv om jeg helst hadde sett at det ble 60 liter, mye mer kan gå til et kar i den størrelse.

Vi begynner med det grunnleggene, det er viktig med fin sand til små fisk, åpenbart. Av rengjørere anbefaller jeg crystall og kirsebær reker, de formere seg på den "moderne" måten og kan lett drettes i karret. Burde også ha enten Corydoras Pygmeaus eller Corydoras Habrosus. Begge er små, men pygmeaus går ikke like effektivt på bunnen som habrosus.

Algespiser på 5c, Ottocinlus, men den trengs ikke om du greier å holde liv i rekebestanden.

Om du setter opp et Tanganika kar trenger du ikke planter, dekorer med kalkstein og hold pH en oppe i 8-9 med GH salt og KH-pH kalk som du får i butikken.

Den eneste grunnden til at jeg nevner Tangyanika er fordi det finnes en gruppe sneglehus lekere som lever i grupper og ikke blir stort større enn 5-6 cm. Om du har et par eller en liten gruppe av disse og de er fra samme familie (de må kjøpes sammen, ofcourse) vil de forhåpentligvis leve fredelig som en søskenflokk. (Disse er spesielle slik, dette kan ikke forventes av andre ciklider.)

Artene du kan slå opp her heter: Neolamprologus Brevis, Lamprologus Ocellatus /min favoritt, Lamprologus Multifaciatus.

Med planter anbefaller jeg at du enten velger Sommerfuglcikliden / Microgeophagus Ramirez eller den skjeldne T-bar Dwarf Cichlid / Apistogrammoides pucallpaensis. Den siste blir bare 4 cm og er vanskelig å finne, så om du kommer over den er det mulig jeg må ta en tur over til deg og kidnappe den.

Andre dvergsiklider av genues Apistogramma pleier ikke å være snille på liten plass og er ofte da konemishandlere. Acara ciklider er noen ganger snillere, og jeg anbefaller på det varmeste den vakre og lette på tråden Grønne Dvergacaraen /Nannacara Anomala, og den mindre fargerike og mindre slektningen jeg ikke husker navnet på /Nannacara anekdota.

Anomalen kan leke i 60 liter, jeg anbefaller ikke å holde den i noe under det siden den blir 8 cm, men jeg måtte nevne den siden den er forhholdsvis fredelig og jeg elsker den.

Så går vi over til gurami og betta, vi beveger oss nå over i en gruppe som ofte lever i godt beplantede områder, ikke så mye vannbevegelse, gjerne litt varm og noe lavere pH.

Her starter jeg med å si at kampfisk /B. Splendens, er vel og bra til sitt bruk, jeg har sev drettet den tre ganger, og sier hver gang at det skal bli den siste. Men bortsett fra at den er vakker så er den fullstendig ubrukelig i et akvarium. Den har så lange finner som andre napper i, den er utsatt for infeksjoner, og den liker ikke god gjennomstrømning fordi den da blir dratt rundt. Eller så jager den seg opp hver gang den ser et glimt av farge og gjør karret ukoselig. Men kampfisk må du enten bygge et kar der den skal trives eller den skal overleve, og bygger du rundt en liten stresset fiks med et livsløp på fem år så begrenser det akvarieopplevelsen betraktelig.

Det er selvfølgelig mye flott innen Betta genuset, for eksempel den noe ferske 3 cm store knallrøde B. Brownorum, en skjøre 4 cm B. Persephone, og B. Macrostoma som er et kupp om du finner den i det hele tatt, og enda bedre om de koster under 1000 kroner!

Dette er ikke helt vanlig kost i butikken er jeg redd, men du kan finne både B. Imbellis og B. Pugnax (som er altfor stor og selges nesten aldri i par, glem den), noen hevder ha sett oe som kanskje kan ha hetet (veldig morsomt de folk som nesten husker latinske navn, B. Falx, som er 3.5 cm.

Imbellis er kalt Fredelig kampfisk, men er ikke like oppdrettet og hanne har derfor ikke like mye slør som B. Splendens, om de ikke er hybridisert med Splendens, og da stoler jeg ikke på at de er så fredelige.

Det må nevnes den ulitmate småkarfisken Dario Dario, alle i dario slekten (som nå teller tre medlemmer) er 2-3 cm, hannene er knallrøde hunnene grå eller kremhvite. Hannene sloss, burde derfor bare ha en i karret og skal ha et harem av hunner som han lokker inn i mose eller trådplanter og yngelene greier seg selv om det har nok gjemmesteder. Høyt anbefalt, nydelig fisk!

Nå over til Gurami. Jeg begynner med minsteman, pygme gurami /Trichopsis Pumila, 3-4 cm liker planter og burde ha en flokk på 6-8 individer fordi de ellers blir veldig sky og holder seg gjemt. Lager en knurrelyd når de sloss og leker, høres tydelig utenfor karret.

Knurregurami/ T. Vittata, trestripet knurregurami /T. Schalleri, de samme lydene, noe større fisk 5-6 cm.

Jeg anbefaler ikke dverggurami /Colisa Lalia, men den noe mer fredelige og mindre eksentriske honningguramien /Colisa Chuna er greiere å forstå.

De neste nevnes bare siden jeg liker sem og du burde slå dem opp for morro skyld. (Disse latinske navna skrev jeg ikke fra minne, så i motsetning til resten så må du ikke rise meg om de er gale.)

Lakrisguramien /Parosphromenus deissneri, Sjokolade guramien /Sphaerichthys osphromenoides, Valientis sjokoladegurami /Sphaerichthys vailanti.

Skal du ha stimfisk til et kar som dette går det med neontetra, men andre tetraer er for store, microdanio og microrasboras er bedre og ofte både vakrere og dyrere.

Alt dette kan du ta med til dyrebutikken, og spørre om de kan skaffe noe du har lyst på. Dyrebutikker bestiller fisk til kunder som spør etter spesielle ting, du må ikke betale ekstra for det.

Og om du lurer på hvorfor jeg kan alt dette så er det fordi jeg er lei av folk som sier at det er umulig å ha fisk i små kar. Det er en myte blandt både uinformerte og erfarne akvarister. En side skriker dyreplageri, den andre mener små fisk er kjedelige og fargeløse.

Jeg mener noe annet, og du kan ha et spennende og fargerikt lite akvarium, håper du leser dette.

Lykke til!

Skrevet

Oi, en gammel tråd vekket til live med masse spennende lesning!!

For å gjøre en lang historie kort har jeg nå en liten firkantet(!!) :fnise: bolle på badet (pga. temp) med en betta i. Denne kjøpte jeg av medlidenhet for det da den ble holdt på ufiskelig liten plass!

Venter egentlig på en halfmoon, men nå får vi se hva det blir til!

I stua står foreløpig en 41L med litt guppier, som venter på et par octoer... Så vi får se om det eskalerer til noe større eller hva som skjer.

Tusen takk for et flott og informerende innlegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...