Gå til innhold

Fisk i lite akvarium/bolle

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har litt lyst på et mini akvarium i stua, enten et lite firkanta, eller en sånn type gullfiskbolle.

Men hvilke andre fisker enn en vanlig gul gullfisk vil trives der?

Tenkte bare ha et par stykker maks, gjerne med litt fine farger :sjenert:

Er det noen som har noe tips eller erfaringer de har lyst til å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde ikke ha bolle. Og finne utstyr til de er utrolig vanskelig så et firkanta er bedre. Er usikker på hvilken fisker som tåler og være på en mindre plass, men spørr i dyrebutikken. Ville anbefalt deg og først hatt et litt større et om du først skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det må bli en av de mindre akvariene som kan stå på små bord e.l.

Har skjønnt at bolle ikke er optimalt etter å ha lest litt, men sånne 8kanta eller mindre firkanta er kanskje aktuellt.

Får surfe litt rundt og se litt...

Syns det her var utrolig stilig, men det kan jo ikke være noe bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke SÅ vanskelig å finne utstyr til boller. Blir gjerne i en mer forenklet versjon da, enn de større firekanta ... Stikk innom en dyrebutikk å hør du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gullfiskboller og det vegg-akvariumet i lenken er altfor lite til fisk. I motsetning til hamstre og andre burdyr, som kanskje får gå ute i blant, så vil dette være hele hjemmet til fisken. Jeg synes man heller bør tenke på å kjøpe så stort akvarium som man har plass og råd til, fremfor å forsøke å få det så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har en gullfiskbolle med en kampfisk i. De trenger visstnok ikke all verdens plass, og heller ikke luftpumpe eller hva det heter. Kampfisker må være alene fordi de er så aggressive, men det er mulig at bare gjelder hannene.

Aner ikke om fisken har det bra, men etter at hun har hatt den i mellom et halvt og et helt år synes jeg fortsatt at den ser frisk og rask ut. Kampfisken hennes er nesten svart, men jeg tror de kommer i flere farger.

Kan ikke garantere faktaene her, for jeg refererer bare fra det veninnen har fortalt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt lyst på et mini akvarium i stua, enten et lite firkanta, eller en sånn type gullfiskbolle.

Men hvilke andre fisker enn en vanlig gul gullfisk vil trives der?

Tenkte bare ha et par stykker maks, gjerne med litt fine farger :sjenert:

Er det noen som har noe tips eller erfaringer de har lyst til å dele?

Vær så snill, ikke gjør det.Det tristeste i verden er fisker som bor i en bittelite rund bolle.

Skal du absolutt ha akvarium, kan du ikke gi fisken god plass og gress og steder og hjemme seg?

Dette er ment velmenende, tenk deg selv å bo i den lille bolla hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, var på jobben så jeg gadd ikke logge meg inn.

Det er ikke snakk om et heeelt minitatyr akvarium her alså... Nå har jeg ikke vært ute å sett på hvordan jeg skal kjøpe, men vi snakker en ca 20L kanskje... Så jeg tror nok ikke fisken vil lide allverdens nød.

Har sett og lest litt om kampfisk, og det virker egentlig veldig intressant! Skal ta en liten tur på dyrebutikken i morgen tenker jeg!

Gleder meg!!!

Endret av Cathie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, var på jobben så jeg gadd ikke logge meg inn.

Det er ikke snakk om et heeelt minitatyr akvarium her alså... Nå har jeg ikke vært ute å sett på hvordan jeg skal kjøpe, men vi snakker en ca 20L kanskje... Så jeg tror nok ikke fisken vil lide allverdens nød.

Har sett og lest litt om kampfisk, og det virker egentlig veldig intressant! Skal ta en liten tur på dyrebutikken i morgen tenker jeg!

Gleder meg!!!

Da håper jeg for guds skyld du tenker mer på fisken enn på hvor praktisk det er for deg.

La den få litt plass og steiner og gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

ISverige er boller faktisk ikke lovlig å bruke til fisk. Det er visst nok helt forferdelig for fisk å tilbringe livet sitt i en bolle.

Håper du kjøper et akvarium med plass til utstyr som fisken trenger, og fisk som er tilpasset størrelsen på akvariet.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det burde være forbudt med fisk i bolle i Norge også (bortsett fra fiskeboller spedd med carrysaus)...

20 liter er i minste laget, og ts, hvor mye har du satt deg inn i å ha akvarium? Går du på en tilfeldig dyrebutikk og spør, vil de gjerne anbefale deg en bolle eller et lite akvarium, siden de er selgere og lukter hva du er ute etter, enten pga økonomi eller plassmangel.

Har ingen link, men det finnes vel noen som har det, for å ha fisk i akvarium på en ansvarlig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest side opp og side ned på x antall akvarieforaer, og med den erfaringen jeg har fra et 160L akvarie jeg hadde før hos mamma. Så er 20L i det minste laget, men for en kampfisk så er det nok plass så lenge man legger forholdene til rette for den. Og nei, jeg skal ikke ha noe bolle! Jeg skrev lenger opp at jeg forsto at det ikke var noe bra... slæpp off!! Og selvfølgelig skal jeg ha alt den trenger av utstyr, steiner gjemmeplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være forbudt med fisk i bolle i Norge også (bortsett fra fiskeboller spedd med carrysaus)...

20 liter er i minste laget, og ts, hvor mye har du satt deg inn i å ha akvarium? Går du på en tilfeldig dyrebutikk og spør, vil de gjerne anbefale deg en bolle eller et lite akvarium, siden de er selgere og lukter hva du er ute etter, enten pga økonomi eller plassmangel.

Har ingen link, men det finnes vel noen som har det, for å ha fisk i akvarium på en ansvarlig måte?

Her feks er en link som du etterspørr, som jeg leste gjennom i går! Så jeg har nok satt meg en del inn i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare prøv å husk at den faktisk skal bo der .. HELE livet

kampfisk eller ikke, jeg håper du velger ett stort fint akvarium for den stakkars fisken

Endret av gerotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv å husk at den faktisk skal bo der .. HELE livet

kampfisk eller ikke, jeg håper du velger ett stort fint akvarium for den stakkars fisken

Hvilken del av "den trenger det ikke" forstår du ikke??

Den har det flott i et 20-25L akvarie! Tilogmed de som brenner for kampfisk sier at et slikt akvarie er perfekt for en slik fisk!

Les litt på den linken jeg la ut over her du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En ting som er viktig å vite er at en glassbolle ikke er bra for fisken(e) -uansett str og art en velger.

Dette av den enkle grunn at du selv kan tenke deg hvordan det ville være å måtte svømme rundt og rundt og rundt og rundt...

Det beste alternativet er et firkantet akvarium.

..og en annen ting er at en skal være veldig klar over at det er mye mye mer arbeid med et lite et enn med et som er større!

.. og til slutt må en også være klar over at ikke alle plantetyper og fiskearter passer sammen så forhør deg godt med proffesjonelle før innkjøpet skjer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilken del av "den trenger det ikke" forstår du ikke??

Den har det flott i et 20-25L akvarie! Tilogmed de som brenner for kampfisk sier at et slikt akvarie er perfekt for en slik fisk!

Les litt på den linken jeg la ut over her du!

Ærlig talt!

Fisken skulle vært i ett helt hav og du foreslår 20 liter?

Jeg driter i linken din, håper bare at fisken får det så bra som det går ann i ett akvarium!

Ta heller i mot ett godt råd!En rund bolle er det samme som dyreplageri!

Endret av gerotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt!

Fisken skulle vært i ett helt hav og du foreslår 20 liter?

Jeg driter i linken din, håper bare at fisken får det så bra som det går ann i ett akvarium!

Ta heller i mot ett godt råd!En rund bolle er det samme som dyreplageri!

HALLO???

Les innleggene min da!!

Jeg har sagt 3 ganger nå, JEG SKAL IKKE HA EN RUND GLASS BOLLE!!!!!!

Og nei, fisken min skulle ikke vært i noe hav, hadde du lest på linken hadde du sett at de bor i små dammer i rismarkene i thailand! Så ja, jeg tror nok fisken min får det helt ypperlig hos meg! Vit litt hva du snakker om før du rakker ned på andre mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev hovedinlegget i går før jeg hadde lest på sider med reel kunnskap og faktasider, og lærte mye av det!

Dum som jeg var trodde jeg kanskje jeg ville få noe svar av folk som hadde litt peil. Men da har jeg lært til neste gang, at her er det tydeligvis en haug med besservissere som ikke har peiling på hva de snakker om, og som heller ikke leser innlegg før de lirer av seg noe de føler for å slenge ut uten noe som helst bakgrunnskunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev hovedinlegget i går før jeg hadde lest på sider med reel kunnskap og faktasider, og lærte mye av det!

Dum som jeg var trodde jeg kanskje jeg ville få noe svar av folk som hadde litt peil. Men da har jeg lært til neste gang, at her er det tydeligvis en haug med besservissere som ikke har peiling på hva de snakker om, og som heller ikke leser innlegg før de lirer av seg noe de føler for å slenge ut uten noe som helst bakgrunnskunnskap!

Noen som føler seg truffet her?

Bare ta vare på fisken din du..

Husk at den er et levende vesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...