Kitsune Skrevet 31. juli 2007 #21 Skrevet 31. juli 2007 Men det stemmer at dispenserbrus er laget for at det skal være isbiter i. Og det er som trådstarter sier, ikke snakk om den kjempestore forskjellen. Hva jeg husker fra servitør-tiden min, er at det er flere som velger uten isbiter bare for å få kverulere! Det er ikke de centilitrene der er snakk om som vil slå en gjest konkurs! Men jeg er såpass heldig stilt, at vil jeg ikke diskutere (eller ser at det er meningsløst) så lar jeg bare være: "Nei, sånn er det" *smiiil*! Unngikk mye trasig med å bare si nei uansett.
Paradokset Skrevet 31. juli 2007 #22 Skrevet 31. juli 2007 Men det stemmer at dispenserbrus er laget for at det skal være isbiter i. Og det er som trådstarter sier, ikke snakk om den kjempestore forskjellen. Men denne forskjellen går selvfølgelig ikke i kundens favør? Jeg skjønner frustrasjonen til kunden over å ikke får det de betaler for. Samtidig skjønner jeg servitørens frustrasjon over å være "buffer" for arbeidsgivers villedende markedsføring...
Gjest Tweek Skrevet 31. juli 2007 #23 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har aldri hørt om at dispenser brus er laget for isbiter. Vi har også ringes og så lenge maskinen oppfører seg som den skal fylles det brus opp til streken. Dispenserbrus pleier ofte og være annerledes i smaken, men svakere syntes jeg..
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 Dispenseren SKAL fylle opp til streken. Hvis ikke er den feil innstilt. Og da forstår jeg godt at kunden klager på svinn. Hvis ikke får dere merke om menyene deres og si at dere selger 0,37 og 0,75 brus.
Bønna Skrevet 31. juli 2007 #25 Skrevet 31. juli 2007 Vel, nå er det slik at i et serviceyrke så er det service som gjelder, og her er nordmenn ofte veldig dårlige. De kan virke som om mange servitører (tenker ikke på trådstarter her) egentlig ser ned på sin egen yrkesstatus, og ser på seg selv som underbetalte tjenere istedet for å ha litt stolthet i forhold til jobben sin... men nok om det. Det jeg egentlig skulle si er at dersom man yter dårlig service, enten kunden er sur eller ikke først, så ryktes det og bedriften taper fremtidig salg. Servitørene er firmaets ansikt utad, og må faktisk forholde seg til det. Negativitet sprer seg fortere enn positivitet. Når man oppfordrer sørvisarbeidere til å være høflig og positiv, uavhengig av hvordan de blir behandlet av kundene, oppfordrer man dem ikke bare til underdanighet, men man oppfordrer dem også til å frasi seg noe av sin menneskelighet og sin likeverd. Jeg på min side hevder at i en hver mellommenneskelig relasjon, kommersiell eller ei, så er det ingen som bør kunne forvente å bli behandlet annerledes enn de behandler andre. Dette med å individualisere problematikken, ved å isolere det til den enkelte sørvisbedrift og skylde på konkurransen, er jo en kjent taktikk fra høyresiden/NHO. Dette gjøres nettopp fordi det da framstår som ufornuftig av de ansatte å kreve noe i forhold til problematikken. Men da overser man, at konkurranseinnvendingen elimineres, dersom de ansatte i hele næringa handler kollektivt, og nekter å være høflig og hyggelig mot kunder med en respektløs opptreden. Dermed står høyresiden, og nå også deg, uten noen egentlige argumenter for hvorfor en status som kunde gir deg rett til å oppføre deg bedritent mot personalet, uten at det skal bli møtt med de samme motreaksjoner som ellers er vanlig i mellommenneskelige relasjoner. Nå vil jeg også understreke at jeg ikke er i mot høflighet og folkeskikk blant sørvisarbeidere. Men jeg mener at høflighet og folkesikk er noe som forutsetter at det går begge veier. Og for arrogante og uhøflige kunder som ønsker hyggeligere og høfligere sørvisarbeidere, er det ikke verre enn at de begynner å så slik de ønsker å høste. Slik er det faktisk i resten av samfunnet. En sørvisarbeider som er stolt av sitt yrke, er en sørvisarbeider som nekter å betjene kunder som oppfører seg slik, at sørvisarbeideren finner det vanskelig/umulig å skape den atmosfæren sørvisarbeideren mener en kunde fortjener. For noen år siden hørte jeg faktisk om noen kunder som ble kastet ut fra en innvandrerrestaurant i Oslo med den begrunnelsen. En begrunnelse som det står respekt av, og som gjør at du får lyst til å besøke den restauranten for å bli servert av den sørvisarbeideren, fordi du vet vedkommende har et genuint ønske om å skape en hyggelig atmosfære rundt deg og middagen din. Så en liten oppfordring til sørvisarbeiderne. Organiser dere! Det er den mest effektive metoden for å få bukt med bedritne kunder som får lov til å være det på grunn av vanskelige/likegyldige sjefer.
Cuba Skrevet 31. juli 2007 #26 Skrevet 31. juli 2007 Til trådsarter: Syns du skal ta det opp med Ringnes (eller sjefen din) jeg. Si at du hører om andre steder der dispenseren er innstilt på rett mengde uten isbiter og at du ville satt stor pris på om dette kunne blitt ordnet hos dere også. Ellers skjønner jeg din frustrasjon. Når det faktisk ikke er du som har innstilt dispenseren. Men siden det er nettopp deg kunden har å henvende seg til får man nesten bare svare høflig på det som blir sagt og tenke at det ikke er noe personlig. Ta tak i det og så slipper du det problemet en annen gang
mysan Skrevet 31. juli 2007 #27 Skrevet 31. juli 2007 Dermed står høyresiden, og nå også deg, uten noen egentlige argumenter for hvorfor en status som kunde gir deg rett til å oppføre deg bedritent mot personalet, uten at det skal bli møtt med de samme motreaksjoner som ellers er vanlig i mellommenneskelige relasjoner. Jeg er i prinsippet enig med deg, Bønna, det er bare det at det er ikke sånn verden funker. Misfornøyde kunder sprer sitt dårlige budskap, og det er ikke bedriften tjent med og heller ikke de ansatte, som i verste fall mister arbeidsplassen sin på grunn av noe så bagatellmessig som en gretten kunde. Gretne kunder har det ikke greit med seg sjøl, la dem i være i fred. Du kan uansett ikke gjøre livet deres noe bedre.
Bønna Skrevet 31. juli 2007 #28 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er i prinsippet enig med deg, Bønna, det er bare det at det er ikke sånn verden funker. Den markedsøkonomiske innvendingen, med tapte markedsandeler, har jeg allerede tilbakevist. Men jeg kan godt gjøre det igjen. ”Dette med å individualisere problematikken, ved å isolere det til den enkelte sørvisbedrift og skylde på konkurransen, er jo en kjent taktikk fra høyresiden/NHO. Dette gjøres nettopp fordi det da framstår som ufornuftig av de ansatte å kreve noe i forhold til problematikken. Men da overser man, at konkurranseinnvendingen elimineres, dersom de ansatte i hele næringa handler kollektivt, og nekter å være høflig og hyggelig mot kunder med en respektløs opptreden.” Dessuten er det temmelig søkt å insinuere at en hel jævla bransje ikke kan overleve dersom den forlanger at kundene utøver normal folkeskikk mot personalet. Hva slags sludder er det, Mysan? Gretne kunder har det ikke greit med seg sjøl, la dem i være i fred. Du kan uansett ikke gjøre livet deres noe bedre. Nå er det heller ikke min intensjon å gjøre livet til gretne kunder bedre. Min intensjon er å tilbakevise høyrespåstanden at det er umulig, eller svært vanskelig, å forbedre sørvisarbeidernes psykososiale arbeidsmiljø.
mysan Skrevet 31. juli 2007 #29 Skrevet 31. juli 2007 jaja, men det du mener, jeg orker ikke diskutere med deg i dag. Og jeg er ikke enig i holdningene dine. Flyr man i synet på en sur kunde, så er man jo like dust som han. Dårlig løsning.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2007 #30 Skrevet 1. august 2007 (endret) Når man oppfordrer sørvisarbeidere til å være høflig og positiv, uavhengig av hvordan de blir behandlet av kundene, oppfordrer man dem ikke bare til underdanighet, men man oppfordrer dem også til å frasi seg noe av sin menneskelighet og sin likeverd. Jeg på min side hevder at i en hver mellommenneskelig relasjon, kommersiell eller ei, så er det ingen som bør kunne forvente å bli behandlet annerledes enn de behandler andre. Dette med å individualisere problematikken, ved å isolere det til den enkelte sørvisbedrift og skylde på konkurransen, er jo en kjent taktikk fra høyresiden/NHO. Dette gjøres nettopp fordi det da framstår som ufornuftig av de ansatte å kreve noe i forhold til problematikken. Men da overser man, at konkurranseinnvendingen elimineres, dersom de ansatte i hele næringa handler kollektivt, og nekter å være høflig og hyggelig mot kunder med en respektløs opptreden. Du har selvfølgelig rett i en ting og det er at ufordragelige kunder burde vært vist ut av et hvilket som helst etablissement. Dvs. ufordragelige kunder som bare er ute etter å lage kvalme. Men for det første: Kunden i denne tråden har rett når dispenseren ikke fyller fullt glass når det står at han skal få 0,4 brus. Det er riktignok lite servitøren kan gjøre med situasjonen (siden vedkommende også er feilinformert). Gjesten BURDE gått til et annet sted istedenfor å kreve rabatt og oppføre seg som en *** når han ikke fikk det. For det andre: Hvis du har tre etablissement på en rekke. Og etablissement nr 1 nekter gjest servering eller kjøp pga ubehøvlet oppførsel, hvor tror du da gjesten går? Til etablissement 2. I etablissement 2 er de mer opptatt av kroner og øre enn servitørens fintfølelse så slik gikk det med den boikotten. Du får ikke konkurrenter med på en boikott av uhøflige gjester. Riktignok vil ethvert oppegående sted legge merke til samme kunde som gjentatte ganger kommer inn for å lage kvalme og denne gjesten kan bli bannlyst. Men viljen til å gjøre dette er ganske svak hvis det er en kunde med en stor pengebok og regelmessig forbruk. Det eneste servitøren da kan gjøre er å vende seg til at nå kommer j***en, klistre på smilet og yt alminnelig service. De eneste gangene du får til en slik felles boikott er når gjester stikker fra regningen eller på annen måte oppfører seg slik at de medfører økonomisk tap for etablissementet. I slike fall vil kanskje etablissement 1 gjøre etablissement 2 og 3 oppmerksom på at Hr Plagsom er nå bannlyst hos oss slik at dere vet det. Han er på vei til dere nå. Beklageligvis så virker markedsøkonomi. Et sted med frekke servitører som svarer gjestene høylytt og skysser dem ut døren 3 ganger for dagen vil få problemer fordi konkurrenten står med åpne armer og tar i mot. Endret 1. august 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #31 Skrevet 1. august 2007 Men denne forskjellen går selvfølgelig ikke i kundens favør? Jeg skjønner frustrasjonen til kunden over å ikke får det de betaler for. Samtidig skjønner jeg servitørens frustrasjon over å være "buffer" for arbeidsgivers villedende markedsføring... Akkurat. Maskinene er laget sånn for at fortjenesten skal bli bedre. Og alle ønsker ikke is i brusen sin, så hvorfor må de ha det. De fleste som jobber på steder hvor det er kunder vil oppleve at kunder klager av og til, og de klager til servitøren/kundebehandleren fordi det er den personen som representerer arbeidsstedet der og da. Som regel er ikke sjefen til stede eller tilgjengelig og folk har ikke ork til å skrive klagebrev på alt mulig. I mine yngre dager ble også jeg provosert når kunder klagde og ikke forsto hvorfor reglene var som de var. Men etterhvert begynte jeg å sette meg selv i kundens sted, kunden er som regel ukjent med rutinene og hvorfor ting er som de er. La dem klage seg ferdig og så kan man forklare hvorfor det er sånn. Og prøve å tenke hvordan vi selv hadde reagert i samme situasjon hvis det var vi som var kunde. Tror nok jeg også hadde vært sur hvis jeg måtte betale for en mengde brus jeg faktisk ikke hadde fått. Og is burde vært valgfritt.
Anglofil Skrevet 1. august 2007 #32 Skrevet 1. august 2007 (endret) Selv ber jeg alltid om å ikke få isbiter i brusen fordi jeg synes dispenserbrus alltid smaker med utvannet enn vanlig brus på flaske. Bestiller man og betaler for 0,4l brus, så skal man også få det - uten isbiter. Mvh Yvonne Endret 1. august 2007 av yvonne
Meaty Skrevet 1. august 2007 #33 Skrevet 1. august 2007 Kanskje du kan toppe opp med vann når folk ikke vil ha isbiter? Jeg mener, hvis brusen er laget sånn at den er sterk så går vel det greit? Den kunden du snakker om var jo helt tullete, han kan jo ikke komme og klage lenge etter at du har fortalt han hvordan ståa er...
Gjest servitør Skrevet 5. august 2007 #34 Skrevet 5. august 2007 Jeg har aldri hørt om at dispenser brus er laget for isbiter. Vi har også ringes og så lenge maskinen oppfører seg som den skal fylles det brus opp til streken. Dispenserbrus pleier ofte og være annerledes i smaken, men svakere syntes jeg.. Vet at det er lenge siden denne tråden ble avsluttet, men ville bare oppdatere litt. Snakket med sjefen min om dette med dispenserbrus, og hun bekreftet at den brusen vi har i vår dispenser er blandet mye sterkere enn vanlig brus og at den derfor skal ha isbiter i seg, og hvis jeg eventuelt ville fylle glassene helt opp til streken måtte jeg nesten fylle på med vann for at brusen ikke skal bli for sterk. Derfor skjønner jeg heller ikke at folk her inne sier at dispenserbrus smaker mindre enn flaskebrus Men det kan jo være forskjell på dispensere, kanskje de som fyller helt opp til streken er de som ikke trenger isbiter og derfor er mer utvannet som f.eks. de på Ikea
Gjest lillebøll Skrevet 5. august 2007 #35 Skrevet 5. august 2007 Snakk om sleip sjef. Fylle opp med vann slik at bedriften tjener enda bedre på enda kjipere brus.
Rosalie Skrevet 5. august 2007 #36 Skrevet 5. august 2007 Sjefen din vet heller ikke hva h*n snakker om... Ja, jeg har jobbet som hovmester selv. Og nei, det er ikke slik det skal være.
Gjest Tweek Skrevet 5. august 2007 #37 Skrevet 5. august 2007 Jeg syntes det virker helt tullete, og at sjefen din sier at du da må fylle opp med vann? Tenkt hvis kunden står der og venter på brusa uten isbiter, men du skal bare helle litt vann i den først? Tror ikke det skjer uten en kommentar!
Gjest Lady M Skrevet 5. august 2007 #38 Skrevet 5. august 2007 Som kunde i en restaurant er det helt uinteressant om hvem som har bestemt at brusglassene ikke fylles til streken. Det som interesserer meg er å få det jeg har betalt for og dermed har rett på. Og jeg vil aldeles ikke måtte føle medlidenhet med servitøren, jeg er ikke der for hennes skyld. Jeg har jobbet som servitør i sesonger i over tjue år, og jeg vet at det ikke lønner seg å være frekk eller nedlatende med kundene. Men enkelte gjester blir utålmodig på restaurant, spesielt hvis de er slitne og sultne og har en haug med vriene unger. Det går som regel over når de har fått spist og roet seg. Gi gjesten det han vil ha, så kanskje han kjøper dessert og kaffe også! Mitt råd er å avslutte en sak før man kommer til regninga slik at verken gjesten eller servitøren har noen sure kommentarer når gjesten forlater lokalet. Den gjesten kommer garantert ikke igjen. Hvis restauranten går konkurs for en liten skvett brus, ja da er den ikke levedyktig uansett. Og hvis sjefen din forlanger at du skal være hans smålige ansikt utad, hadde jeg sett meg om etter annen jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå