Gjest servitør Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Jeg må bare blåse av litt damp her Vet ikke om denne tråden hølre hjemme her, men men... Jeg jobber på restaurant der vi servere dispenser brus. Denne dispenseren er installert av Rignes. Det som skjer når jeg trykker på knappen er at den automatiske blander en viss mengde brus sirup, med en viss mengde kulsyre (inbiller meg at det er vann med masse kulsyre i, men kan ikke si dette 100% sikkert). Dispenseren har to knapper vi bruker, en for å fylle i et 0,4 glass og en til å fylle i 0,8 glass. Vi har fått beskjed fra Rignes at det er meningen at det skal være masse is i brusen ettersom den er blandet sterkere enn vanlig brus fra flaske. Derfor blir ikke glasset fylt helt opp til streken som markere 0,8 og 0,4, slik at det er plass til masse is i glassene, og da fylles det jo naturlig helt opp til 0,8 og 0,4. Jeg hadde her om dagen en familie som bestilte brus som de ville ha uten is. Jeg forklarte de hele denne historien slik at de ikke skulle bli overrasket når glassene ikke var helt fulle, men likevel kjeftet de meg huden full da de fikk regningen. Og faren, som hadde bestilt 0,8, påstod at han bare hadde fått 0,4 et 0,8 glass. Jeg VET at det ikke stemte. Det ber bare snakk om at det er litt under 0,8 streken. Jeg ble skikkelig lei meg, fordi det virket nesten som om han beskyldet meg for å prøve å lure ham eller noe... Dessuten ga jeg de veldig mye service under hele oppholdet, selvom de bare nikket surt hver gang jeg prøvde å virke hyggelig... Jeg blir så oppgitt jeg....
Gjest Tweek Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Kan ikke dette være en "klage over dumme kunder tråd"? Jeg er selv servitør og blir så irritert noen ganger. Vi har også fra ringnes, men det fylles opp til streken likevel Sirupen er smaken på brusen og er veldig sterk, den blandes med vann og gass (kullsyre) på vei ut hullet som lager brusen. Det er ikke noe vi kan gjøre med, og hvis det er noe feil skal ringnes fikse på blandeforholdet. Noen kunder er bare sinnsykt vanskelige og man har bare lyst til å svare frekt igjen, men kan jo ikke det. Hev deg over det og ikke tenk på det
Gjest Elfrida Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Hvis det står i menyen at det er 0,4 l brus, og dere faktisk aldri serverer 0,4 l brus, men litt mindre, så vil jeg si det er svindel. Det hadde aldri gått hvis det var øl det gjaldt. Der burde vel heller bruke større glass for å få plass til isbiter i tillegg til den mengden brus kunden tror han får. Men når du hadde forklart det på forhånd var det jo litt rart.
Rosalie Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Enig med Elfrida. 0,4 brus er 0,4 liter brus uten isbiter i. Isbitene skal komme i tillegg. Ellers kan dere skrive 0,25 brus, med is.
Wonders Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Det er rart han ikke sa noe når han fikk glasset? Dust!
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Enig med Elfrida. 0,4 brus er 0,4 liter brus uten isbiter i. Isbitene skal komme i tillegg. Ellers kan dere skrive 0,25 brus, med is. Jeg er enig med Wadjet Det dårlige sommerværet må ha gjort noe med hjernen min
Gjest servitør Skrevet 30. juli 2007 #8 Skrevet 30. juli 2007 Jeg vil bare si at det er ikke tilfellet at glassene er 50% brus og 50% is, det er bare litt under streken. Og jeg kan forstå at det høres ut som svindel, men det er tross alt rignes som har stilt det inn slik. Og jeg kan ikke trykke f.eks. to ganger på knappen for å fylle glasset, fordi maskinen teller hvor mange ganger det trykkes på knappen, og det måles opp mot hvor mange brus som faktisk er solgt på dagsoppgjøret. Dvs. ville vi fått ekstremt mye svinn hvis vi gjorde det slik... Og jeg synes det er litt kjipt av kunden å klage sånn når jeg forklarte det til han da han bestilte uten is, og særlig siden det virket som om han mente at jeg hadde lurt han... Og kommentaren hans før han dro var at han ikke trengte å gi tips siden han hadde betalt for en 0,8 brus og bare fikk en 0,4 brus....altså tolket jeg det litt slik at han mente at jeg hadde lurt han og tatt penger i egen lomme eller noe lignende...noe som IKKE var tilfellet.
Gjest Gjest_Bønna_* Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Noen kunder er bare sinnsykt vanskelige og man har bare lyst til å svare frekt igjen, men kan jo ikke det. Hvorfor kan man ikke det? Kunder fortjener ikke å bli behandlet bra når de oppfører seg dårlig. Vær frekk mot frekke kunder. Og vær hyggelig mot hyggelige kunder. Kunder bør lære seg å behandle de ansatte slik kunden ønsker at de ansatte skal behandle dem. Vi lever tross alt ikke i USA heller.
Gjest Tweek Skrevet 30. juli 2007 #10 Skrevet 30. juli 2007 For det første så klarer ikke jeg å være frekk mot kundene mine. Jeg forklarer historien til de jeg jobber med så jeg får det ut. Men kan bli mindre tolerant mot ekstremt dumme kunder eller kunder som går inn for å være vanskelige.
Gjest deemess Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Slikt er aldri noe morsomt, jobber som servitør og har opplevd mange sure kunder jeg kunne tenkt meg å sparka en viss plass. Men trikset er, at jo surere kunden er, jo hyggeligere er jeg. Noen mennesker er bare laga slik at de liker å krangle å ha rett, og gir man et frekt svar tilbake, så HAR de rett til å krangle, klage på deg osv osv, fordi- som serviceloven sier- kunden har alltid rett.( ) Men å se at det irriterer ræva av de at en bare er superhyggelig tilbake å de ikke får utløp for frustrasjonen de gjerne skulle velta over en stakkars servitør- det er bare herrlig!
Bønna Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 For det første så klarer ikke jeg å være frekk mot kundene mine. Da burde du øve deg. og gir man et frekt svar tilbake, så HAR de rett til å krangle, klage på deg osv osv, fordi- som serviceloven sier- kunden har alltid rett.( ) … og er kundene frekke, så HAR du rett til å krangle, klage på dem osv osv, fordi – som lov om sosialisering sier – du skal behandle andre som du vil at de skal behandle deg. Jeg skjønner ganske enkelt ikke hvorfor status som kunde skal gi rett til å oppføre seg bedritent mot andre mennesker?
Gjest Tweek Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Jeg syntes ikke jeg trenger å øve meg på å være frekk mot kundene. Det er så mange bedre metoder. De aller fleste er jo greit å ha med å gjøre. Det er bare disse 10 % som jeg vil bitchslappe litt fornuft inn i så de skjønner at det eks. ikke går ann å skifte bleie på ungen din midt i resturanten i en sofa og at når jeg for 10énde gang sier at det ikke er løk på pizzaen og det heller ikke står det så er det ikke løk i pizzaen, og at når resturanten er stappfull og mer en det så må de skjønne at det tar litt lengre tid enn 10 min før de får maten for det er nemlig andre folk her også. Puh, deilig å få ut
Bønna Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Det er jo nettopp disse ti prosentene jeg mener du bør øve deg å være frekk mot. Ikke mot dem som oppfører seg som folk.
Gjest Tweek Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Jeg har heller ikke særlig lyst itl å være frekk. Det er jo service yrket og man kommer ikke langt med å være frekk mot kunden. Både p.g.a sjefen ville ikke satt veldig pris på det og at jeg vil jo kunder skal komme igjen. Derfor sier jeg det heller sånn og så ferdig med det Jeg vil heller konsentrere meg som de som er mennesklige
Rosalie Skrevet 31. juli 2007 #16 Skrevet 31. juli 2007 Dere ville ikke hatt svinn dersom dere fyllte opp glassene med brus - dere ville bare ikke hatt like gigantisk inntjening på brusen. Syns jeg hadde hørt det dersom man hadde solgt 0,4 øl som 0,5 øl. "Den er ekstra sterk i forhold til den du får på flaske".
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 Med det hårreisende prisnivået de fleste serveringssteder har på brusen, så skjønner jeg at folk kan bli irritert over sånne småting. Når du bataler så mye for en liten brusskvett at det nesten burde vært servert i fine krystallglass, da er det egentlig noe galt, spør du meg. Hvorfor godtar folk det?
Gjest Apple- på jobb Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor kan man ikke det? Kunder fortjener ikke å bli behandlet bra når de oppfører seg dårlig. Vær frekk mot frekke kunder. Og vær hyggelig mot hyggelige kunder. Kunder bør lære seg å behandle de ansatte slik kunden ønsker at de ansatte skal behandle dem. Vi lever tross alt ikke i USA heller. Jeg er enig i at man skal forvente god oppførsel av alle, men sånn er det nå engang ikke. Som sjef hadde jeg ikke vært særlig fornøyd med en servitør som var frekk mot kundene, det er bare helt uakseptabelt. Å være servitør er faktisk et serviceyrke. Jeg har heller ikke særlig lyst itl å være frekk. Det er jo service yrket og man kommer ikke langt med å være frekk mot kunden. Både p.g.a sjefen ville ikke satt veldig pris på det og at jeg vil jo kunder skal komme igjen. Derfor sier jeg det heller sånn og så ferdig med det Jeg vil heller konsentrere meg som de som er mennesklige Jeg syns du har riktig innstilling, Tweek. Jeg er enig med Deemess, jo surere kunden er, jo hyggeligere er jeg. Å være overstrømmende hyggelig er et uslåelig våpen! Jeg har brukt det mange ganger, funker bra det!
Gjest apple- igjen Skrevet 31. juli 2007 #19 Skrevet 31. juli 2007 Forøvrig ville jeg tatt opp is-problematikken med Ringnes, 0,4 liter brus skal da være nettopp det! Bruk større glass og fyll på med brus over 0,4 litersmerket, kunden skal jo ha det han betaler for, og brus på kafé/restaurant er DYRT! Men det er selvsagt ikke riktig å bli sur på servitøren...
mysan Skrevet 31. juli 2007 #20 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor kan man ikke det? Kunder fortjener ikke å bli behandlet bra når de oppfører seg dårlig. Vær frekk mot frekke kunder. Og vær hyggelig mot hyggelige kunder. Kunder bør lære seg å behandle de ansatte slik kunden ønsker at de ansatte skal behandle dem. Vi lever tross alt ikke i USA heller. Vel, nå er det slik at i et serviceyrke så er det service som gjelder, og her er nordmenn ofte veldig dårlige. De kan virke som om mange servitører (tenker ikke på trådstarter her) egentlig ser ned på sin egen yrkesstatus, og ser på seg selv som underbetalte tjenere istedet for å ha litt stolthet i forhold til jobben sin... men nok om det. Det jeg egentlig skulle si er at dersom man yter dårlig service, enten kunden er sur eller ikke først, så ryktes det og bedriften taper fremtidig salg. Servitørene er firmaets ansikt utad, og må faktisk forholde seg til det. Negativitet sprer seg fortere enn positivitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå