Gå til innhold

forklare barn om kroppen


Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard

når er det man egentlig skal begynne og forklare barn om mensen , pupper og slike ting?

jentungen er 7 og jeg synes det er lit tidlig , men har hørt av flere at jeg burde forklare det nå siden man veit jo ikke hvem som er tidlig ute!

greit og være tidlig ute , men 7 år da gitt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en gutt på snart 6 år og ei jente på 2 1/2.

Jeg har aldri skjult for dem at jeg har mens, så de sloss helst om hvem som skal finne bind til meg når jeg er i den perioden. Jeg har forklart eldste mann hva det er som skjer, fordi han har spurt.

Allerede da jeg gikk gravid sist fortalte jeg ham f. eks. at babyer kommer ut fra tissen og at det gjør vondt. Og nå for noen måneder siden ville han vite hvordan babyer ble til, da fant jeg frem svangerskaps boka mi og fortalte sammtidig som jeg viste bilder.

Vet du hva han sa da jeg fortalte at mannens tiss måtte inn i damens tiss for å lage barn: Har PAPPA gjort det med deg?? Og så så han strengt på faren sin. :hoho:

Grunnen til at jeg er så åpen rundt slike tema, er at til yngre ungene er, dess mer naturlig blir disse tingene, i tillegg får de sannheten av meg, mens hvis vi venter vil de få høre mange skrekk historier av andre unger.

Jeg ble selv oppdratt med et naturlig forhold til nakenhet, mens, osv, og vil si at det er jeg veldig glad for idag. Og jeg ble ikke skremt i det hele tatt da jeg som 10 åring fikk mens første gang.

ÅPENHET er nøkkelordet. Forklar jenta di hva som skjer i en kvinnekropp, selvfølgelig på en forenklet måte, da vil spørsmålene hennes komme naturlig og det vil bli lettere for deer som mor og datter å snakke om slike ting.

Jeg har ei venninne som aldri fikk slik info av sin mor, og det er hun skuffet for idag, men hun vil ikke fortelle sin egen datter om slikt på lenge for hun er redd for å skremme henne siden det er snakk om blod. Tenk hvor feil man kan ta. Jenta vil ivertfall bli skremt hvis hun som 9-10 åring plutselig begynner å blø.

:evil:

Ja, ja, lykke til. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

nå har ikke jeg mensen da men , så det er liten vits og legge frem bind her i huset :)

jeg har forklart hu hvordan barn blir til , hvor de kommer ut og hva mens er , alt etersom hun har spurt.

men det jeg lurer på er om jeg liksom skal gå inn i dette detaljert alerede nå?

har forklart at mens er noe jenter får og det betyr at de begynner og bli voksne og kan få barn,da blør de i tissen men det er ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mye kontakt med ei jente på 7 år (datteren til min venninde), og det er utrolig hvor opptatt hun allerede er av slike ting. Hun har begynnt å bli litt sjenert, kan ikke vise puppene sine og slike ting. Vil kle av seg på badet slik at ingen gutter kan se osv.

Mensen og pupper og slike ting er en helt naturlig greie. Og det er helt utrolig hva barn "snapper opp" andre steder (barnehage, lekeplass o.l.). Jeg synes det er like greit at man som foreldre kan fortelle barnet om slike ting på "sin måte". De vil allikevel høre om ting fra andre/andre steder, og da er det greit at du som voksen kan oppklare en del ting.

Selvsagt er det ikke ALT en 7-åring trenger å vite enda, men pupper og mensen synes jeg er harmløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du får tak i boka "Kroppen" av Trond Viggo Torgersen.

Den forklarer det meste på en barnevennlig måte.

Dessuten er den morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma
når er det man egentlig skal begynne og forklare barn om mensen , pupper og slike ting?

jentungen er 7 og jeg synes det er lit tidlig

Heisann, Skidrow 8)

Det er ikke sikkert hun er for ung. Dette er veldig individuelt, og jeg tror det beste du kan gjøre er å la henne vite at hun alltid kan spørre, og å svare henne når hun spør. Enig i det andre har sagt, at åpenhet er viktig. (selv om man jo kan fortelle det på en fin måte)

Dattera mi er fire år, og har allerede fått vite det meste om hvordan babyer kommer inn i morens mage. Hvorfor? Rett og slett fordi hun har spurt!

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår er 4 og hun har visst lenge allerede at hun også får pupper når hun blir stor og at hun også kommer til å få mensen og at hun kan få barn når hun blir så stor. Skjønner ikke hvorfor en skal vente med å fortelle disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

jentungen veit hva mensen er , hva man gjør for og få barn , hun får svar på det hun lurer på...

spørsmålet er når man aktivt skal begynne og uoppfordret fortelle om ting.

sette seg ned og fortelle uten at hu har spurt.

at en unge på 4 veit slikt er helt greit , men det holder ikke i lengden og si at pappa tar tisen i tisen til mamma og planter et frø eller hva dere nå har fortalt , jeg prater om og fortelle hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j men det holder ikke i lengden og si at pappa tar tisen i tisen til mamma og planter et frø eller hva dere nå har fortalt ' date=' jeg prater om og fortelle hele greia..[/quote']

Hvor har du fått det inntrykket at jeg ikke har fortalt "hele greia"? Jeg har aldri noen gang fortalt ungene at pappa har planta et frø for å lage en baby. Det er da ikke det som skjer, så hvorfor si det? Er det verre på noen måte å fortelle om egget og sædcellene og at om egget ikke blir befruktet så kommer det ut sammen med den slimhinna hvor egget skulle festet seg(mensen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det til en hovedregel, at hun får skikkelige svar på det hun spør om..

Ikke begynn å propp henne full av informasjon..

Hun spør når hun er "klar for det", og da gir du ordentlige svar... :wink:

(det er jeg sikker på at du gjør)

I motsetning til Pearl var det "forbudt" å snakke om kropp

og mens hjemme da jeg vokste opp...

Hørte aldri noen sa til meg at de var glad i meg f.eks..

Følelser var forbudt..

(noe som førte til en utagerende ungdomstid...)

Men jeg er også konsekvent med at her i huset er

det helt normalt med nakne kropper og mens...

Vi snakker om alt ...

De vet alt om hvordan barn blir laget, om mensen, og om hvordan

barn blir født..

Å det viktigste av alt...Jeg har fortalt dem fra dag1 at jeg elsker dem...

Hver eneste dag....Vi koser oss mye, og prater masse....

Hm...Sklei litt ut her Skidrow... :oops: Unnskyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

du er tilgit :wink:

og som vanelig sier du med få ord det du mener , skulle jeg sakt det du nå sa ville jeg brukt ei side omtrent:-)

det var faktisk det jeg lurte på , hvor mye skal fortelles.

vokste også opp i et hus uten all verden av gode ord og har sverga på at ungen aldri skal oppleve det i fra meg , så når jeg om morgenen før hu går på skolen sier "du jenta mi , har noen fortalt deg at de er kjemmpeglad i deg i dag?" så ser hun på meg som om jeg bare maser :D :wink:

nesten så hu blir lei av og høre hvor spesiell og greier hu er :hoho:

når det gjelder nakenhet så har jeg som alenefar angst for at hun skal se meg naken , veit det er feil , men når du flere ganger har blit trua med at "det er bare og annmelde deg for insest så får jeg ungen om jeg vil" , da vil du ikke at ungen skal kunne beskrive deg naken liksom.

heldigvis har truslene sluttet eter at jeg annmeldte de , men angsten slutter ikke så fort..

når jeg forklarer ungen så sier jeg det hun må vite for og fårstå hva jeg mener , veit at om hun mener jeg ikke erlig på det så går hun heller til venner eller noe med åra , og da veit mann ikke altid vilke svar man får....

men jeg vil heller ikke overdrive eller være for tidlig ute med og fortelle for mye og det var vel derfor jeg skreiv dette her..

hmmmm....det var det med få ord igjen da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Kunne aldri tenke meg å fortelle en 7 åring om slikt :oops: Men mulig jeg er for "blyg" *ler*......lurer de på sånn når de er 7 år da?? 11 - 12 år - trodde jeg var mer naturlig .....?...ante ikke at det fantes noe som het mens jeg da jeg var 7 - visste ikke hvor barn kom fra heller ... :o det lærte vi om på skolen ....Mine foreldre har aldri snakket om slike ting - og jeg føler da ikke at det blir naturlig for meg å gjøre det når jeg får unger ....får håpe jeg finner en mann som er åpen om slikt *ler*...hehe så de får vite noe om hvordan ting virker ...... :oops: Huff ..synes det er flaut å snakke om slikt jeg ..er det bare meg som synes det er flaut??

Og hvor mye detaljer trenger de? Det rekker vel å vite at det kommer blod fra tissen og at man da begynner å bli voksne og kan få barn? Behøver man å gå i detaljer om eggstokker og eggledere, livmor, eggløsning, hormoner, bind, tampongsyke og paracett og slikt? Selv om unger er nysgjerrige - så er det ikke alt de forstår og trenger så detaljert ........?

:oops: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Blør dere fra tissen når dere har mensen? :o :wink:

Sønnen min visste en del om babyylaging og slikt da han var 7. Men han klerte ikke helt å fatte hvor den kom UT! Selv ble han tatt med keisersnitt, og synes det er så kult å få se arret...

Løsningen var det Discovery som kom med. I et av sine programmer viste de en fødsel, med "extreme-close up" og det hele. Dette fulgte han ivrig med på. Etterpå kom det: Åja, så det var der den kom ut, gjennom babyhullet.. :lol: Så nå vet han at sex er når mannen putter tissen sin inn i babyhullet til dama, og at mensen er når dama blør derfra. Det eneste han ikke skjønner er hvorfor noen skulle ha sex, altså lage baby, for morro skyld... :o Han skjønte jo at noen gjorde det, nemlig, da han ble obs på produktet ved navn kondomer... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se om du får tak i boka "Kroppen" av Trond Viggo Torgersen.

Den forklarer det meste på en barnevennlig måte.

Dessuten er den morsom!

Henger meg på Leas anbefaling. Jeg bruker den fortsatt som "oppslagsverk"! :wink: er 26 år ... :o

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten spurte mor hvordan barn ble til.

- Far spruter sæden sin inn i mor, svarte mor.

- Inn i munnen?Også svelger du?, spurte gutten.

- Nei, ikke når man lager barn. Det er når mor ønsker seg ny pels, ny bil og sånn, det!, svarte mor

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker enda forklaringen jeg fikk som liten...hvis man skal lage barn, putter pappaen tissemannen inn i tissejenta til mamma.. Ligger man slik hele natta da ? spurte jeg. Ja, forsikret de. Det hørtes veldig snålt ut for meg, for jeg rørte jo litt på meg om natta mens jeg sov. Så jeg fant ut at hvis de ikke klarte å ligge i samme stillingen hele natta, så ble det ikke noe barn. Derfor får ikke folk flest så mange barn, for det er jo vanskelig å ligge stille hele natten når man sover... :wink:

Kanskje dere skal forklare barna deres at sex er noe som skjer fordi det er godt, ikke bare hvis man vil ha barn? Og en dag vil de også ha lyst til å ha sex, men det er lenge til, og det er de som bestemmer når de vil det. Og sånn. Det betyr ikke at de kaster seg ut i gruppesex ved 11-års alderen, men at de kanskje blir kjent med kroppen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

7 år er absolutt ikke for ungt. Hvis du ikke forteller en 7-åring hvordan tingene egentlig foregår, kommer han/hun til å "lære" en masse rare ting av sine jevnaldrende på skolen eller i gata. Spør enhver som jobber i skolen eller SFO, unger i den alderen kan være ganske fiksert på alt som er litt tabu, samtidig som de er svært nysgjerrige.

Vi hadde en bok på SFO som forklarte alt i detalj. Jeg husker dessverre ikke forfatteren, annet enn at vedkommende var svensk. Den inneholdt en historie i tegneserie-format om en familie med to barn der moren ventet sitt tredje, og foreldrene forklarte ungene på rundt 7 og 8 år hvordan barn ble til pluss en god del omkring svangerskap, fødsel, skrikende spedbarn, søsken-sjalusi osv. Det var en meget populær bok, jeg må ha lest den høyt minst 20 ganger. :)

Fordelene med å ta forklaringen så tidlig så mulig, er mange. Man unngår for det første misforståelser som kan gjøre barnet både redd og usikker (ref. den "I used to believe"-siden som noen la ut en link til i en annen tråd), og i tillegg blir det ikke masse fnising og flauhet omkring emnet.

Når det gjelder i hvor stor grad man skal gå i detalj, så kommer det vel helt an på situasjonen. Det lureste er å lage en passende situasjon, gjerne utstyrt med en bok av typen "Kroppen". Da kommer spørsmålene av seg selv, og man kan forklare hele pakka.

Alternativet er å vente til barnet plutselig spør av seg selv, og det pleier å skje i køen på butikken, på bussen, i familieselskapet eller andre mindre egnede fora. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Husker at min kusine på 7 spurte i bilen på vei til familieselskap hos ultrareligiøs tante "mamma, hva er å pule?", som hun hadde hørt på skolen, men ikke ante hva ordet betydde......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...