Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest nimbus
Skrevet
Slik jeg oppfattet denne FrP-politikeren, gikk hun ut for å forsvare kvinners rett til å fjerne et foster som påviselig har store skader. Utspillet kom etter at en mor til et Downs-barn krevde at det ikke lenger skulle være lov å ta abort om feil ble oppdaget under fostervannsprøve. I likhet med alle andre Downs-mødre som uttaler seg i media, hadde denne moren angivelig en liten engel som ikke gjorde annet enn å spre glede. Rart med det, men er ikke dette nettopp det samtlige mødre sier om sine barn?

Sann mine ord. En mor til et Downs-barn under skolealder aner ikke hva det går i. Virkelig ikke. De har ingen idé om hva det vil si å ha et barn som ikke fungerer i skolesammenheng. Som forblir et barn mens resten av barna i gaten utvikler seg til unge voksne, som får mensen men ikke selv klarer å skifte bind, som fortsetter å trenge tilsyn og pleie og all din tid og krefter resten av livet.

Derfor er det også ufattelig provoserende for oss som virkelig vet hva det innebærer å ha et familiemedlem med Downs, å lese disse "lykke-beretningene" fra mødre med små 2-3 år gamle Downs-engler. Har man sett den samme historien fra en mor på 60 som ENDELIG etter 20 års kamp har fått plassert sitt voksne Downs-barn i bofelleskap? Nei. Blant disse mødrene er det nemlig først og fremst triste skjebner.

At FrP-politikeren formulerte seg særdeles klønete, kan de fleste være enige i. Men takk og lov for at jeg har retten på min side når jeg selv takker ja til fostervannsprøve.

Veldig bra innlegg. Jeg vurderte faktisk å logge ut før jeg svarte, siden det er så politisk ukorrekt å mene at det er greit å ta abort hvis det er noe galt med fosteret...

Å tvinge andre til å ta abort fordi barnet kan bli en belastning er selvfølgelig ikke greit, men det er det jo heller ingen som har foreslått?

Jeg hadde tatt abort var det meg, og blir jeg gravid kommer jeg til å ta alle tester jeg kan få! Jeg er ikke sterk nok mentalt til leve med et handicappet barn, det ville ikke blitt bra for noen. Jeg er ikke stolt av det, men sånn er det, og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt umoralsk av den grunn.

Jeg er for selvbestemt abort, men jeg tror ikke det er et enkelt valg. Jeg tror livet mitt hadde blitt litt ødelagt enten jeg hadde beholdt barnet eller tatt abort. Men jeg ville valgt det jeg ser på som det minste ondet.

Håper jeg aldri kommer i en situasjon der dette blir aktuelt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å tvinge andre til å ta abort fordi barnet kan bli en belastning er selvfølgelig ikke greit, men det er det jo heller ingen som har foreslått?

Jeg hadde tatt abort var det meg, og blir jeg gravid kommer jeg til å ta alle tester jeg kan få! Jeg er ikke sterk nok mentalt til leve med et handicappet barn, det ville ikke blitt bra for noen. Jeg er ikke stolt av det, men sånn er det, og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt umoralsk av den grunn.

Til det første: Ikke tvinge, men det er en ganske sterk påstand å si som Frp-representanten (som trolig ikke er veldig representativ for Frp, bare så det er sagt) at det er forkastelig å føde handicappede barn med viten og vilje.

Til det andre: Jeg skjønner tankegangen din, og det kan hende jeg hadde tatt samme valg som deg i endel situasjoner, og jeg fordømmer ingen for å velge når man har to vanskelige valg. Samtidig - om man ikke er mentalt sterk nok til å leve med et handicappet barn er det kanskje verdt å tenke på at mange handicap ikke vises før barnet blir eldre. Autisme, f eks. Og mange skader skjer under eller etter fødsel. Hva da?

Skrevet

Enig i at de ikek bør fødes. Det er fryktelig slitsomt for andre å skulle måtte ofre sine liv for syke barn og voksne.

Gjest nimbus
Skrevet
Til det andre: Jeg skjønner tankegangen din, og det kan hende jeg hadde tatt samme valg som deg i endel situasjoner, og jeg fordømmer ingen for å velge når man har to vanskelige valg. Samtidig - om man ikke er mentalt sterk nok til å leve med et handicappet barn er det kanskje verdt å tenke på at mange handicap ikke vises før barnet blir eldre. Autisme, f eks. Og mange skader skjer under eller etter fødsel. Hva da?

Jeg vet det, og psykiske handicapp er vanskeligere å hanskes med enn fysiske, og samtidig vanskeligere å oppdage på forhånd. Det er ingen garantier i livet, og kommer man i en sånn situasjon må man bare gjøre det beste ut av det, håpe på at man kanskje er sterkere enn man trodde. Man kan ikke bare kaste eller gi bort ungen, og ikke tror jeg noen ønsker det heller. Jeg tror alle normale mennesker blir glade i sitt eget barn når det først er født, uansett hva som feiler det. Men jeg ville ikke utsatt hverken meg eller barnet for det hvis det var unngåelig.

Skrevet
Vel, det finnes situasjoner der abort er et alternativ og det finnes situasjoner der det ikke er et alternativ og det finnes situasjoner der det ikke burde være et alternativ.

I nøyaktig hvilke situasjoiner mener du det ikke skal være noe alternativ med abort?

Skrevet

De med et stort handicap bør skånes for livet. De vet jo ikkkenoe når dem lever å har det kanske vondt1

De med Down Syndrom er oppegående mennesker med følelse og dem er hjertelig velkommen.

Noen mindre tilbakestående også, men dem som bare ligger der å aner ingenting bør få slippe å leve

Skrevet

Problemet med denne Frp-damas innlegg er bruk av ord som "forkastelig", og ikke minst det samfunnsøkonomiske argumentet hun bruker.

Det er bra at vi har selvbestemt abort (noe annet ville vært kvinneundertrykkende) og jeg forstår at folk tar abort pga handicap - men det blir litt feil å promotere det som noe en bør gjøre, med grunnlag i argumenter lånt fra Adolf Hitler.

Skrevet

Det som undrer meg mest i denne debatten, samme hvor man leser, er at alle som påberoper seg retten og sier rett ut at de vil fjerne fostre med handikapp/utviklingshemming skal ha seg frabedt å bli kalt umoralsk! Har vi ikke alle umoralske tanker om diverse emner/områder? Eller er vi alle perfekte? Er det så farlig å innrømme at vi er egoistiske på enkelte områder?

Jeg mener, og har erfart, at den største utfordringen foreldre til barn med utviklingshemninger har ligger i holdninger og tanker til enkeltmennesker og samfunnet -> som gir utslag i hvem som styrer landet -> som gir utslag i hvilke tilbud disse familier får -> som gir utslag for hvor tøft/slitsomt det er å få barn med utviklingshemninger.

Vi beveger oss mot et stadig kaldere samfunn etter min mening. Det er ikke rom for å være anderledes og vi blir stadig mer egoistiske. Mange av de som sier de ville valgt abort om de hadde valget begrunner dette med at de ikke har overskudd eller kapasitet, de ville gjort det av hensyn til familien osv. Hvordan kan dere vite det? Har dere prøvd? Tror dere virkelig at disse barna ikke bringer med seg annet enn elendighet????

Forsøk å snu på flisa bare for en stund, tenk: hva kan dette barnet gjøre for meg/oss? Hva kan dette barnet tilføre oss?

Og skal vi begynne å screene/duoteste alle gravide i uke 12 slik de gjør i Danmark, vil ikke dette også koste samfunnet enorme summer? Penger som kunne vært brukt på annen elendighet, som Finnesand så pent presiserte??

Jeg kan ikke si hva noen skal eller ikke skal gjøre i en tenkt situasjon hvor en må foreta et, for meg, umennesklig valg. Men etter min mening så har/får ikke de fleste kvinner/menn nok kunnskap og informasjon til å gjøre et såkalt informert valg. Jeg tror at mange valg blir tatt på feil grunnlag, blant annet frykt og fordommer.

Ja til et fargerikt fellesskap, både på utsiden og innsiden :sol:

Gjest Sativa
Skrevet

Å si sånne ting offentlig vitner om et menneskesyn a la Hitler. Jeg er villig til å betale en gaske stor sum penger for å få henne lagt i jern og deretter brennmerket hennes egne ord i i kroppen hennes.

Skrevet

Vil ikke si det er langt fra:

"Jeg har ingenting usagt med dem som allerede er født, jeg ønsker bare å få lov til å gi uttrykk for min personlige mening, om at behovet for å bevisst sette handikappede barn til verden er forkastelig og unødvendig, når det er så mye elendighet rundt om i verden vi kunne brukt midlene og energien vår på."

http://web3.aftenbladet.no/debatt/article488635.ece

Siste avsnitt i innlegget. Kunne vært interessant hva hun mener om å bruke resurrser på et spedbarn som har blitt alvorlig skadet i en ulykke.

Skrevet

veldi mange handicappede har mye fint å gje til verden, har du sett kor gla og smilende en med downs er f.eks.

har har jobbet med 3 barn som har Downs syndrom, å di klarer masse selv, er veldi smilende å sjaremerende, er ikke akkurat dei jeg tror kommer til starte krig som voksen eller slå ner noen på gata.

Et liv er like mye verd uansett,det er MIN mening.

Skrevet
Å si sånne ting offentlig vitner om et menneskesyn a la Hitler. Jeg er villig til å betale en gaske stor sum penger for å få henne lagt i jern og deretter brennmerket hennes egne ord i i kroppen hennes.

Du er klar over det du skriver her kan ses som trusler, og dermed straffbart?

Skrevet

Synes ike noe om det at kvinner setter handicappede barn til verden når de kan unngå det. Vi trenger ikek masse offentlige institusjoner med masse helsearbeidere og assistener som skal ta seg av disse - til hvilken nytte?

Skrevet

Det finnest heldigvis di som syns det er givende og intresant å jobbe med di som er handicappet..

Gjest Moralrelativist
Skrevet

Jeg ville abortert et handicappet barn. Jeg vil mye heller ha et friskt barn, enn et barn med alvorlig sykdom som f.eks cystisk fibrose, som kanskje også dør i tidlig alder. Det gjelder også for trisomi 21.

Jeg er enig med FP politikeren at trisomi 21 foreldre som står fram i avisa bedriver bedriten hersketeknikk og påberoper seg monopol på å bestemme hvem det skal være ok å abortere og hvem en må beholde.

Mange skriker ut om sorteringssamfunnet, ja så hva. Må jeg bære fram en handicappet unge for at andre handicappede skal føle seg eksistensberettiget?

Det hadde kanskje vært fruktbart om alle som har så jævlig mye imot sorteringssamfunnet kunne komme med noen argumenter i stedet for bare adjektiv og ukvemsord.

Skrevet
Jeg ville abortert et handicappet barn. Jeg vil mye heller ha et friskt barn, enn et barn med alvorlig sykdom som f.eks cystisk fibrose, som kanskje også dør i tidlig alder. Det gjelder også for trisomi 21.

Jeg er enig med FP politikeren at trisomi 21 foreldre som står fram i avisa bedriver bedriten hersketeknikk og påberoper seg monopol på å bestemme hvem det skal være ok å abortere og hvem en må beholde.

Mange skriker ut om sorteringssamfunnet, ja så hva. Må jeg bære fram en handicappet unge for at andre handicappede skal føle seg eksistensberettiget?

Det hadde kanskje vært fruktbart om alle som har så jævlig mye imot sorteringssamfunnet kunne komme med noen argumenter i stedet for bare adjektiv og ukvemsord.

Jeg oppfordrer deg til å vise meg en eneste link hvor foreldre til DS-barn driver bedriten herseteknikk! Har tanken slått deg at disse foreldrene står frem fordi de kanskje selv hadde samme tankegang som deg før de fikk barnet? Og at de kanskje har erfart at det faktisk ikke er sånn som de tenkte? At de føler de har et viktig opplysningsarbeid? Og ukvemsordene er det for søren meg dere som står på andre siden som kommer med! Og hadde dere vært så stolte av meningene og holdningene deres så hadde ikke 99% av dere vært anonyme!

Skrevet

Hmm. Vent nå litt... Trodde kirken var imot abort???

Gjest Labellamia
Skrevet (endret)
Jeg kommenterer denne utenfor mitt andre svar til deg, fordi det du her skriver er meget viktig.

Ja, jeg er enig med deg i at til syvende og sist er det kvinnen som må ta den endelige avgjørelsen. Også min begrunnelse for dette er, som deg, at det er kvinnens kropp og derfor tilkommer det henne retten til å ta den endelige beslutningen innefor vår lovhjemmel.

Men siden vi snakker om et par, da er jeg også opptatt av at kvinnen ikke er alene om denne beslutningen. For meg er det maktpåliggende å arbeide for at paret skal overleve som par. Jeg er ikke først og fremst ute etter å tvinge gjennom en abort eller ikke. Jeg er ute etter å hjelpe paret gjennom en vanskelig situasjon og å legge forholdene til rette for fremtiden. Og jeg vil unngå at kvinnen skal gå inn i fremtiden med eller uten sin mann og vite at det var hun og bare hun som sørget for at tingene ble som de ble - enten det endte godt eller ikke. Jeg vil at både mannen og kvinnen skal vite at de var sammen om beslutningen og med den vissheten kan de gå lettere inn i fremtiden - enten det er sammen eller hver for seg.

Det er dette som er mitt anliggende og som vil være mitt mål. Det at kvinnen har det endelige ordet i forhold til sin kropp, krever det største alvor for å hjelpe henne til å ta den beslutning som hun skal leve med i fremtiden. Og også mannen skal leve med den.

Jeg syes du er noe ensidig syn på denne tankehypotesen. Hva om denne kvinnen følger sin manns ønske og bærer barnet frem, et barn som vil trenge dem helt til de gammle og utslite.

Så etter noen år går mannen, han er trøtt og sliten av all jobbingen med barnet, liten avlastning og liten tilgang til barnevakt. Da står hun der alene med et handicapet barn, det er også slik at det finnes forskjellige grader av downssyndrom. Noen er verre en andre og trenger pleie resten av livet. Noen kan klare seg selv i tilpasset boliger og jobb.

Hva skal du si til denne damen da som kan hjelpe henne? Og hva kan du si til henne som kan gjøre det bedre å stå uten en mann med et sykt barn? Og hva skal du svare henne når du hører henne si " det var dette jeg ikke ville " Selv om hun trolig da setter sitt barn veldig høyt.

Endret av Labellamia
Gjest Labellamia
Skrevet

Dette viser en menneskelig holdning som har ødelagt en del jenter i USA. Jeg minner også om de virkemidlene som et par pastorer her i landet brukte for noen år siden, som sendte en del jenter rett til psykologer.

En annen tanke som slår meg er at du kobler henne sammen med Hitler sin politikk, som er/var forkastelig. Mens du samtid ønsker å ta i bruk tortur som Hitler nok var ekspert på. FORKASTELIG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...