Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #81 Skrevet 2. august 2007 Slik jeg oppfattet denne FrP-politikeren, gikk hun ut for å forsvare kvinners rett til å fjerne et foster som påviselig har store skader. Utspillet kom etter at en mor til et Downs-barn krevde at det ikke lenger skulle være lov å ta abort om feil ble oppdaget under fostervannsprøve. I likhet med alle andre Downs-mødre som uttaler seg i media, hadde denne moren angivelig en liten engel som ikke gjorde annet enn å spre glede. Rart med det, men er ikke dette nettopp det samtlige mødre sier om sine barn? Sann mine ord. En mor til et Downs-barn under skolealder aner ikke hva det går i. Virkelig ikke. De har ingen idé om hva det vil si å ha et barn som ikke fungerer i skolesammenheng. Som forblir et barn mens resten av barna i gaten utvikler seg til unge voksne, som får mensen men ikke selv klarer å skifte bind, som fortsetter å trenge tilsyn og pleie og all din tid og krefter resten av livet. Derfor er det også ufattelig provoserende for oss som virkelig vet hva det innebærer å ha et familiemedlem med Downs, å lese disse "lykke-beretningene" fra mødre med små 2-3 år gamle Downs-engler. Har man sett den samme historien fra en mor på 60 som ENDELIG etter 20 års kamp har fått plassert sitt voksne Downs-barn i bofelleskap? Nei. Blant disse mødrene er det nemlig først og fremst triste skjebner. At FrP-politikeren formulerte seg særdeles klønete, kan de fleste være enige i. Men takk og lov for at jeg har retten på min side når jeg selv takker ja til fostervannsprøve. Dette bør oppsummere hele debatten, et utrolig bra innlegg!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #82 Skrevet 2. august 2007 Jeg forstår valgene til de som tar abort, men mener det er et valg de ikke burde hatt. Er det lov å kalle folk fitte? Da gjør jeg det.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #83 Skrevet 2. august 2007 Er det lov å kalle folk fitte? Da gjør jeg det. Det er vel ingen lov som forbyr ubhøvlethet og dumskap.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #84 Skrevet 2. august 2007 Det er vel ingen lov som forbyr ubhøvlethet og dumskap. Dessverre heller ingen lov som forbyr mørkemenn som vil innskrenke kvinnens rett til å velge abort
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #85 Skrevet 2. august 2007 Dessverre heller ingen lov som forbyr mørkemenn som vil innskrenke kvinnens rett til å velge abort I våre dager er ikke kvinnens rett til selvbestemt abort påvirket av mørkemenn.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #86 Skrevet 2. august 2007 I våre dager er ikke kvinnens rett til selvbestemt abort påvirket av mørkemenn. glemte ikke du ett ord på sliutten? For jeg har forstått deg slik at du ikke ønsker at kvinenr selv skal få bestemme om de vil føde et barn med Downs eller ikke. Du mener de skal "overbevises" (les: tvinges) til å ikke fjerne et foster som har Downs.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #87 Skrevet 2. august 2007 glemte ikke du ett ord på sliutten? For jeg har forstått deg slik at du ikke ønsker at kvinenr selv skal få bestemme om de vil føde et barn med Downs eller ikke. Du mener de skal "overbevises" (les: tvinges) til å ikke fjerne et foster som har Downs. Da har du nok forstått ganske mye feil.
LaraCroft Skrevet 2. august 2007 #88 Skrevet 2. august 2007 (endret) Jeg kan gått innrømme at den dagen jeg evt blir gravid, så (har diskutert med kjæresten) har vi blitt enige om at jeg skal ha undersøkelser slik at vi kan se hva vi får. Og det velger vi. Men ser også at man kan reagere på dette, men det er jo lov til å ha forskjellige meninger om alt da. Endret 2. august 2007 av LaraCroft
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #89 Skrevet 2. august 2007 Jeg kan gått innrømme at den dagen jeg evt blir gravid, så (har diskutert med kjæresten) har vi blitt enige om at jeg skal ha undersøkelser slik at vi kan se hva vi får. Og det velger vi. Men ser også at man kan reagere på dette, men det er jo lov til å ha forskjellige meninger om alt da. Reagerer på at man undersøker? Hvorfor skulle noen gjøre det?
LaraCroft Skrevet 2. august 2007 #90 Skrevet 2. august 2007 Nei ikke undersøker, men faktisk velger å ta bort et barn...
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #91 Skrevet 2. august 2007 Nei ikke undersøker, men faktisk velger å ta bort et barn... Vel, det finnes situasjoner der abort er et alternativ og det finnes situasjoner der det ikke er et alternativ og det finnes situasjoner der det ikke burde være et alternativ. I slike saker må vi være pragmatiske. Det finnes ingen felles standard, men bare individuelle situasjoner som skal løses til det beste for dem det gjelder.
Gjest Elastica Skrevet 2. august 2007 #93 Skrevet 2. august 2007 Jeg synes egentlig det er underlig at enkelte er for selvbestemt abort, men samtidig mot at handicappede barn bevisst skal kunne sorteres vekk. For meg er abort uansett fullstendig uetisk og helt uforenlig med mitt menneskesyn, men jeg er hverken religiøs eller mørkemann.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #94 Skrevet 2. august 2007 Jeg synes egentlig det er underlig at enkelte er for selvbestemt abort, men samtidig mot at handicappede barn bevisst skal kunne sorteres vekk. For meg er abort uansett fullstendig uetisk og helt uforenlig med mitt menneskesyn, men jeg er hverken religiøs eller mørkemann. Strengt tatt er abort også mot mitt kristne menneskesyn, men jeg har ingen rett til å overkjøre andre med mitt menneskesyn. Derfor synes jeg det er viktigst å lytte til hva andre har av argumenter og så på grunnlag av deres argumentasjon og livssituasjon råde til de løsninger som er til deres beste. Noen ganger blir det å råde til abort, mens det andre ganger blir ikke å råde til abort. Så får jeg heller ta et oppgjør med meg selv på kammerset over for min G-d. Det viktigste for meg er uansett å sørge for at dem det gjelder når den beste løsning som de kan der og da. Det er deres liv det er snakk om. Ikke mieg og mitt. Slik tenker jeg oppe i slike situasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #95 Skrevet 2. august 2007 Litt interessant at Karita Bekkemellem kom med lignende uttalelser, og slapp langt billigere unna. Har ikke sett noen nazikoblinger til henne, men folk er vel for opptatt av å sjekke skjørtelengder og andre viktige ting. Hva Frp gjelder er det ikke første gang Siv Jensen må ut og forsvare hårreisende utspill, og det blir neppe siste gang Jeg tror forskjellen ligger i det å si at man kanskje ville tatt dette valget selv, og forøvrig la valget være opp til det enkelte par (evt den enkelte kvinne), og det å uttale at det på generelt grunnlag er forkastelig og skadelig for samfunnet at man bærer fram et barn man vet er handicappet. Det finnes selvagt moralske og etiske spørsmål og problemer ved begge uttalelser, men det Frp-representanten sier gir meg vesentlig fler grøsninger på ryggen. Jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort om jeg fikk vite at mitt kommende barn var handicappet, men sannsynligvis ville jeg født det - i hvert fall om det ikke var svært alvorlige handicap. Jeg antar man oftest føler kjærlighet og omsorg ovenfor barnet sitt uansett hvilke utfordringer det måtte gi deg (og jeg har sett mange eksempler på handicap som ikke er i nærheten av gladhistoriene om "søte og morsomme" folk med Downs), og dette er verdier jeg mener samfunnet vårt ikke bør undergrave ved å forakte de som velger å føde et utviklingshemmet barn. Et så rikt samfunn som vårt måtte vel vært uhyggelig kaldt om det ikke var "lov" å være annerledes.
Gjest Elastica Skrevet 2. august 2007 #96 Skrevet 2. august 2007 Så får jeg heller ta et oppgjør med meg selv på kammerset over for min G-d. Det viktigste for meg er uansett å sørge for at dem det gjelder når den beste løsning som de kan der og da. Det er deres liv det er snakk om. Ikke mieg og mitt. Slik tenker jeg oppe i slike situasjoner. Det er en fin tanke, pastor. Jeg skilter vanligvis heller ikke med mitt syn. Og det merkelige er at det tok lang tid før jeg innså at abort fullstendig strider mot mine livsverdier. Kanskje fordi jeg har mistet selv, og illusjonen om at et foster bare var en celleklump, brast. Det som har vært forutsetningen for ideen om at det er greit å ta abort forsvant for meg. De som velger abort har alltid sine grunner, jeg legger meg ikke opp i det, men synes det er trist at abortdiskusjoner ender opp i ytterligheter. Man trenger ikke være Børre Knutsen for å mene at det er galt å ta liv.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #97 Skrevet 2. august 2007 (endret) Det er en fin tanke, pastor. Jeg skilter vanligvis heller ikke med mitt syn. Og det merkelige er at det tok lang tid før jeg innså at abort fullstendig strider mot mine livsverdier. Kanskje fordi jeg har mistet selv, og illusjonen om at et foster bare var en celleklump, brast. Det som har vært forutsetningen for ideen om at det er greit å ta abort forsvant for meg. Trist å høre om din opplevelse. Du har rett i at et foster alltid er mer enn en celleklump. For noen år siden skrev jeg denne artikkelen om saken http://www.f-b.no/article/20011217/KRONIKK...ENTAR/510071754 I dag vil jeg nok ikke være så bastant og ensidig i mine påstander, så vi forandrer oss nok alle sammen. Det er jo også et sunnhetstegn Endret 2. august 2007 av Pastor Knut
rolfkjo Skrevet 2. august 2007 #98 Skrevet 2. august 2007 Jeg møtte en dag en gammel dame med gåstol i banken. Hun kom inn med sin sønn. Damen var over 80, og sønnen var vel en rundt 40 år. Han var psykisk utviklingshemmet. Nå vet ikke jeg om det var medfødt..... Bare for å ha det sagt. Han sto med hendene langt ned i buksa, hun ba han ta opp hendene. De kikket på om det var lang kø, for banken stengte snart. Moren sa det var for lang kø, kom vi går. Mannen nektet å bli med og det ble oppstyr rundt dette. Hun kunne ikke gjøre noe annet enn å snakke til han og prøvde å gå ut av banken med han, men han ville ikke. Noen andre menn måtte si det til han at det var for lang kø, kom tilbake i morgen og bli med din mor. Etter ca ti minutter ble han med henne... Jeg vil IKKE bli slik!!! Tenk kanskje i hele sitt liv har hun måttet passe på han. Nå er hun gammel og skral og han stor og sterk..... Dusjer han selv? Lager han mat selv? Det tviler jeg på. Er han voldelig? Kanskje, han var i alle fall ganske voldsom.... Nei, tenk om hun hadde fått vite det før 12. uke og hadde hatt muligheten til å ta abort og kanskje heller ha krefter til å oppfostre noen friske lykkelige barn. For han så IKKE lykkelig ut i alle fall..... Og ikke hun heller. Hun så bare utrolig sliten ut... Nei, jeg mener vi lever i en verden der vi må få bestemme selv når det er mulig... det du snakker om er psykisk utviklingshemmed som er stor forskjell på enn fysisk handikappet person, en psykisk handikapped er en som aldri vil klare seg selv, men en fysisk handikappet er en som har hode normalt og bare mangler en fysisk kroppsdel som er ingen problem med i dag, de kan arbiede og betale skatt hvis de får mulighet. psykisk handikappet er det verre med de vil altid bli barn og vil bli en stor belastning for spesielt mor, vi kan ikke putte det under en stol og late som at det ikke vil bli enormt slitsomt,
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #99 Skrevet 2. august 2007 Jeg skilter vanligvis heller ikke med mitt syn. Og det merkelige er at det tok lang tid før jeg innså at abort fullstendig strider mot mine livsverdier. Kanskje fordi jeg har mistet selv, og illusjonen om at et foster bare var en celleklump, brast. Det som har vært forutsetningen for ideen om at det er greit å ta abort forsvant for meg. De som velger abort har alltid sine grunner, jeg legger meg ikke opp i det, men synes det er trist at abortdiskusjoner ender opp i ytterligheter. Man trenger ikke være Børre Knutsen for å mene at det er galt å ta liv. Veldig godt skrevet Det ender alt for ofte opp med beskyldninger om mørkemenn istedenfor med saklige argumenter. Noe vi dessverre også har sett i denne tråden. Emnet vekker mye aggresjon, spesielt om noen utfordrer oppfatningen av fosteret som en celleklump.
Pastor Knut Skrevet 2. august 2007 #100 Skrevet 2. august 2007 det du snakker om er psykisk utviklingshemmed som er stor forskjell på enn fysisk handikappet person, en psykisk handikapped er en som aldri vil klare seg selv, men en fysisk handikappet er en som har hode normalt og bare mangler en fysisk kroppsdel som er ingen problem med i dag, de kan arbiede og betale skatt hvis de får mulighet. psykisk handikappet er det verre med de vil altid bli barn og vil bli en stor belastning for spesielt mor, vi kan ikke putte det under en stol og late som at det ikke vil bli enormt slitsomt, Belastningsargumentet er farlig. Det er umulig å forutse hvem som blir en belastning for en familie og hvem som ikke blir det. Det er ingen automatikk i at psykisk utviklingshemmede må bli en større belastning enn andre. Det finnes familier det psykisk utviklingshemmede er kollosale belastninger, og det finnes familier der utviklingshemmede ikke er kollosale belastninger, og det finnes familier der funksjonsfriske er kollosale belastninger, og det finnes familier det funksjonsfriske ikke er kollosale belastninger. Det finnes geografiske steder som skaper større belastninger for psykisk utviklingshemmede og det finnes geografiske steder som ikke gjør det. Det finnes også mange fordommer om hva som er en belastning. Derfor finnes det familier som ikke betrakter en belastning som like stor belastning som andre vil gjøre. Osv., osv. ... Kort sagt: belastningsargumentet er ikke anvendbart som en generell retningslinje. Det vil uansett være slitsomt å ha barn Utrolig slitsomt ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå