Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Gutten min fyller snart 6, og er fortsatt våt hver eneste natt. Han har vært tørr dagtid siden 3 år, men har ca 1 tisseuhell i mmd. Noen med egene erfaringer? De nyeste bøkene jeg har lest, sier at men for all del ikke må slutte med bleie om natten før gutten er kalr, det kan bare forverre situasjoen. Men hva skal man gjøre? Jeg lar han heller bruke bleie enn å ta medisin, så det er uaktuelt... Har for ca et halvt år siden prøvd uten bleier, men det var like vått, og han våknet ikke av det heller...
asterix Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 (endret) Ta han med deg en tur til legen du slik at dere kan få startet undersøkelser. Det finnes flere ulike behandlinger som kan prøves som f.eks alarm og/eller nesespray/tabletter. Enkelte har også hatt god virkning av behandling hos kiropraktor. Men mest av alt bør dere smøre dere med tålmodighet og ikke gjøre noen sak ut av sengevætingen. Enkelte barn er rett og slett nødt til å vokse problemet av seg og for en del skjer ikke det før de er godt oppe i puberteten dessverre. Slik var det for en av våre gutter. Endret 30. juli 2007 av asterix
ThirtySomething Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Jeg tror lege, og kiropraktor vil hjelpe. Kiropraktor og fotsoneterapi vet jeg har hjulpet mange. Jeg jobber i barnehage og får ofte dette spm av foreldre. Det at barnet har uhell på dagen, det må dere ikke ignorere. Snakk med gutten. Antakelig "gidder" han ikke å avslutte det han holder på med og gå på do. Ang tissing om natten regner jeg med at dere kutter ned på drikke om kvelden - det er en liten ting men veldig viktig. Snakk også med ham om det å tisse seg ut/bruke bleie om natta. Kanskje han "ikke tenker" på det? Han er også gutt, noe som gjør at han kan være litt mindre moden enn jentene på samme alder. Snakk med ham. Detter er noe som han må bli bevisst selv.
Sniken Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 De nyeste bøkene jeg har lest, sier at men for all del ikke må slutte med bleie om natten før gutten er kalr, det kan bare forverre situasjoen. Men hva skal man gjøre? Da fortsetter du med bleier på han da vel. Ingen grunn til å kutte ut de når han tydligvis trenger bleier om natten.
Bettan* Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Fortsett med bleier på han dere om det er et hjelpemiddel dere mener fungerer bra hos dere og gutten trives med bleiene sine.
Gjest Gjest_Solsikke_* Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Hørte om en mor som hadde samme problemet med sin 6 år gamle datter. Hun var flink om dagen og hadde ikke uhell, men om natten sov hun så tungt at hun ikke merket at hun tisset. Hun fikk følgende råd av en fembarnsmor: La jenta gå på do før hun legger seg. Etter at hun har ligget i senga ei stund, enten lest eller sovet en times tid, ta henne med på do og la henne tisse igjen. Hun forklarte det slik; Hennes datter hadde "aldri tid" til å gå på do om dagen og derfor var blæra veldig full til kvelds. Når hun da endelig gikk på do, kom bare den aller nødvendigste urinen ut av blæra slik at den ikke var så stram mer, men der var likevel mye igjen. Etter en stund når jenta hadde blitt avslappet og sengevarm, ville resten av urinen ut og da var det viktig at hun kom seg på do. Ofte i halvsøvne, men det gikk greit. Kanskje det er verdt å prøve for din sønn hvis du ikke allerede har prøvd det, istedet for kjemiske hjelpmidler.
Gjest Mort til sengevæter Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Hun fikk følgende råd av en fembarnsmor: La jenta gå på do før hun legger seg. Etter at hun har ligget i senga ei stund, enten lest eller sovet en times tid, ta henne med på do og la henne tisse igjen. Dette anbefales ikke av de fleste legene og helsesøstre jeg har vært i kontakt med (har vært i kontakt med en del ja), fordi man på denne måten lærer kroppen til at den skal tømme seg i løpet av natten. Joda, man klarer kanskje å unngå at sengen blir våt på denne måten, men det er ikke fordi barnet kan klare å holde seg noe det jo må lære seg til.
Gjest Gjest_Solsikke_* Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Dette anbefales ikke av de fleste legene og helsesøstre jeg har vært i kontakt med (har vært i kontakt med en del ja), fordi man på denne måten lærer kroppen til at den skal tømme seg i løpet av natten. Joda, man klarer kanskje å unngå at sengen blir våt på denne måten, men det er ikke fordi barnet kan klare å holde seg noe det jo må lære seg til. Nei, hun var ikke oppe i løpet av natten, bare en liten time etter at hun hadde lagt seg. Jenta vætet iallfall ikke senga mer og hun overnattet både hos venninner og var på skoletur, dog med hjelp fra voksne til å komme seg på do for 2. gang om kvelden.
asterix Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Nei, hun var ikke oppe i løpet av natten, bare en liten time etter at hun hadde lagt seg. Jenta vætet iallfall ikke senga mer og hun overnattet både hos venninner og var på skoletur, dog med hjelp fra voksne til å komme seg på do for 2. gang om kvelden. Dette er uansett bare en "kriseløsning" som hjelper bare akkurat den natta/ de nettene du tar opp ungen igjen for å tisse, det løser ikke problemet. I tillegg vil kroppen venne seg til å tisse i halvsøvne, noe som faktisk kan forsterke problemet ytterligere.
Gjest Gjest_Solsikke_* Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Dette er uansett bare en "kriseløsning" som hjelper bare akkurat den natta/ de nettene du tar opp ungen igjen for å tisse, det løser ikke problemet. I tillegg vil kroppen venne seg til å tisse i halvsøvne, noe som faktisk kan forsterke problemet ytterligere. Skjønner poenget, mulig denne jenta ikke var en ekte sengevæter, bare litt "travel". Iallefall lærte hun selv etter en stund og stå opp og tømme blæra siden hun ble vant å bli minnet på/vekket for å gå på do etter en time. Jenta slapp bleiene som hun syntes var pinlig og tisset ikke mer i senga. Er ikke det et bra resultat uansett hva leger sier?
ydmyk Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Har igrunn ikke erfaringer, men føler jeg må si noe likevel. Min datter på 4 ,5 år tas opp når vi legger oss for å tisse - i havlsøvne. Hun tisser da mye , på tross av lite væskeinntak etter middag. Hun ble tørr på dagtid som 3åring, på natten ca. 3 mnd senere. Hun har aldri uhell på dagtid. Hun våkner hvis hun tisser seg ut på natten, og tar det veldig tungt. Hun har på ferier og av og til hjemme ikke blitt tatt opp for å tisse på natten, og det går vanligvis greit. Hun har noen få ganger voknet på natten og selv da gått for å tisse, men hun er veldig trøtt da. Er det bare vi som tar barnet opp for tissing på kvelden? Vi gjør det fordi hun da tisser mye, og fordi hun virkelig tar det tungt om hun tisser seg ut på natten. Er det "gammeldags"? Likevel tror jeg ikke det vil være noe problem å kutte det ut, hvis en bør. Hva sier andre?
Dizzy Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Jeg har samme problem med gutten min på 5 1/2 år. Noen rådet meg til å slutte med bleie om natten for ellers ville han aldri slutte å tisse om natten. Men han våknet ikke selv om han tisset på seg, så vi gikk over til å bruke bleie igjen. Det er jo ikke noe gøy for hverken oss eller gutten med tissevåt seng hver eneste natt. Nå den siste mnd har flere bleier vært tørre om morgenen, så vi håper på at han snart er ferdig med tissing om natten. Han er forferdelig stolt hver morgen når bleien er tørr, og det er selvsagt vi også.
Bettan* Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Er det bare vi som tar barnet opp for tissing på kvelden? Vi gjør det fordi hun da tisser mye, og fordi hun virkelig tar det tungt om hun tisser seg ut på natten. Er det "gammeldags"? Dere er garantert ikke alene om å gjøre dette, og det er jo slettes ikke gammeldags da mange gjør slik i dag også. Men, dere venner barnets kropp til at den skal tisse om natten, noe som jo er det stikk motsatte av hva dere egentlig ønsker at den skal. Nemlig klare å holde på urinen hele natten slik at barnet får sove uforstyrret. Dere forhindrer altså en del uhell og skåner jenta deres mot å bli lei seg ja, men tørr er hun jo ikke fordi om dere tar henne opp. Hun er tørr fordi hun blir tatt opp. For noen ser det ut til å fungere ved at barnet fort blir tørr om natten, men dersom man har holdt på slik en stund og det ikke fører til at barnet våkner av seg selv etterhvert, ja da bør man slutte med å ta opp barnet for da lærer jo ikke kroppen det den skal, men heller det motsatte. Jeg har samme problem med gutten min på 5 1/2 år. Noen rådet meg til å slutte med bleie om natten for ellers ville han aldri slutte å tisse om natten. Men han våknet ikke selv om han tisset på seg, så vi gikk over til å bruke bleie igjen. Her har vi den andre siden av skalaen. Mange slutter med bleier fordi man tenker at barnet aldri vil kunne bli tørr så lenge det bruker bleier og bare tisser i bleia og ikke gidder å gå på do. Vel ja, hos umodne barn så er nok dette tilfellet. Altså et barn som ikke er instillt på å slutte med bleie vil tenke slik "jeg tisser like godt i bleia mi jeg siden jeg allikevel har den på". Men et barn derimot som er moden både fysisk og psykisk og som ønsker å slutte med bleier, vil jo forsøke å komme seg på do når hun/han våkner om natten og må tisse. Barnet vet jo meget godt at det er hva som skal til for å få slippe så sove med bleie på seg. Gutten din er jo et klassisk eksempel på dette, han får stadig flere og flere tørre netter til tross for at han fortsatt har bleie på seg om natten. Dette beviser bare at barn blir tørre selv om de sover med bleier så lenge de fortsatt har mange netter di tisser på seg mens de sover. Bare fortsett med bleier dere, han blir nok snart helt tørr uansett :o)
Gjest =tentacle= Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Vil bare minne om støtte til bleieutgifter og slitasje på sengetøy.
Gjest pytte Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Har en veninne , hun brukte bleier om natta til hun var voksen.. Hun sov så tungt om natta, at hun merket ikke noe før hun våknet på dagen, hun syntes det var utroli flaut, men kunne ikke noe for det stakkar, hun hadde tabletter, men det brukte hun bare vist hun skulle sove over hos noen eller ha besøk, så ingen merket at hun hadde dette problemet, nå har hun sluttet å tisse på seg, men det pga hun tar på vekkerklokke på natta, å går på do, slitsomt, men då slipper hun vertfall å tisse på seg. Hun ble også annbefalt hypnose,av legen, men hun tørde ikke det, men det skulle visst være veldi effektivt, men jeg vet ikke om det gjelder barn, og han er jo enda ett barn, så det kan fint ordne seg sjøl. Ta tiden til hjelp Jeg vet ikke hva han drikker, men det er ikke annbefalt å drikke saft å sånt på kvelden, husker det selv fra jeg var liten at jeg fikk bare vann etter kl 6.."ikke drikk saft, da må du bare tisse"(gjaldt ikke lørdager da ) Dette høres kanskje helt teit ut, men det er sant! Da min lillesøster var 4-5 år tisset hun i senga hver natt, men så snudde mor henne, sånn at hun låg med hode der hun før hadde bena, å hun tisset ikke en gang etter det, det er sikkert ikke noe som hjelper på alle, men du kan jo forsøke det:) Lykke til da:)
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 nå har hun sluttet å tisse på seg, men det pga hun tar på vekkerklokke på natta, å går på do, slitsomt, men då slipper hun vertfall å tisse på seg. Hun tisser ikke i sengen fordi hun bruker vekkeklokke slik at hun ikke rekker å tisser på seg... men tørr er hun jo ikke for det. Så fort hun slutter med vekkeklokken kommer hun til å tisse på seg igjen. Barn er dessuten avhengig av en god natt's søvn, og det er ikke bra at denne søvnen avbrytes for at de skal tas med på do når ikke kroppens egen mekanismer vekker barnet. Som en sa her, det er mulig å få bleier på resept til barn som tisser i sengen.
Gjest Gjest_Solsikke_* Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Hun tisser ikke i sengen fordi hun bruker vekkeklokke slik at hun ikke rekker å tisser på seg... men tørr er hun jo ikke for det. Så fort hun slutter med vekkeklokken kommer hun til å tisse på seg igjen. Barn er dessuten avhengig av en god natt's søvn, og det er ikke bra at denne søvnen avbrytes for at de skal tas med på do når ikke kroppens egen mekanismer vekker barnet. Som en sa her, det er mulig å få bleier på resept til barn som tisser i sengen. Hvis barnet er mer en 5 år, hva med å spørre det selv hva det foretrekker: -Ligge med bleie om natta og tisse i den om natta til kroppen har lært seg å holde på urinen. -Stå opp og tisse i doen om natta til kroppen har lært seg å holde på urinen. Jeg skjønner ikke at bleie er å foretrekke når resultatet er at barnet tisser i den om natta. Den hjelper jo ingenting, egentlig. Må være vemmelig for et stort barn som tisser mye å ligge med en våt bleie hele natta. Dessuten flaut. Vårt barn var plaget med kronisk mellomørebetennelse i førskolealder og var våkent 2-3 timer hver natt. Eneste "skaden" h*n tok av det, var en høyere smerteterskel enn andre barn pga smertene, og tok ingen skade av det å være våken. Etter operasjon sov h*n som et normalt barn hver natt og har fortsatt med det siden. Men jeg skjønner at det ikke går an å la barnet løpe på do 5-6 ganger om natta. Da er det bedre å bruke bleie. Men hvis det kun dreier seg om en eller to ganger, skjønner jeg ikke problemet. Voksne løper også på do om natta, spesielt gravide. Tar de skade av det?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #18 Skrevet 7. august 2007 Som gammel sengevæter har jeg vært gjennom det meste som fantes den gang jeg var liten. Heldigvis stoppet problemet da jeg var 15 år, da var nok kroppen moden til å våkne selv. Tabletter: Fungerte en liten stund, så var det på igjen. Alarmmatte: Jeg våknet, men klarte ofte ikke komme tidsnok på do. Fordelen var at sengen ikke ble våt. Men jeg måtte vaske meg/dusje likevel. Og søvnen ble avbrutt 1-2 ganger hver natt, noe som var veldig slitsomt. Ikke drikke på kvelden: Det hjalp ikke i det hele tatt. Uansett tisset jeg. Tisse rett før sengetid: Joda, men likevel gikk det galt hver natt. Mamma vekte meg: Fungerte oftest ikke. Jeg tisset ikke på samme tid hver natt. Nå har jeg en datter som har samme problemet. Vil i det lengste slippe disse andre måtene. Så hun bruker drynites om natten. For henne er det nattruse og ikke bleie. Men hun også føler det er bedre enn å måtte våkne i våt seng og dusje på natten.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 Hvis barnet er mer en 5 år, hva med å spørre det selv hva det foretrekker: -Ligge med bleie om natta og tisse i den om natta til kroppen har lært seg å holde på urinen. -Stå opp og tisse i doen om natta til kroppen har lært seg å holde på urinen. Forskjellen her er at med alternativ en (gjelder forsåvidt uten at barnet sover med bleie men istedenfor tisser rett i sengen) så gir man kroppen en mulighet til å lære seg å tolke signalene om at barnet må tisse. Ved alternativ 2, så bestemmer man for kroppen at nå skal barnet på do, og kroppen lærer seg ikke å tolke signalene Jeg skjønner ikke at bleie er å foretrekke når resultatet er at barnet tisser i den om natta. Den hjelper jo ingenting, egentlig. Må være vemmelig for et stort barn som tisser mye å ligge med en våt bleie hele natta. Dessuten flaut. Bleien er et hjelpemiddel for å holde sengen tørr og la barnet få sove uforstyrret natten igjennom. Nei, den hindrer ikke at barnet tisser på seg, men man gir kroppen en mulighet til å lære seg å forstå hva som skjer. Hjernen må læres opp til å tolke signalene fra blæren om at den er full og skal tømmes, det får den ikke mulighet til når man tar barnet opp på do. Ved å la barnet tisse i sengen eller i en bleie, så gir man kroppen en mulighet til å lære seg å tolke disse signalene. Det er ikke noe værre for et stort barn å sove med våt bleie enn det er for små barn å sove med våt bleie. For det lages bleier i mange størrelser, nettopp for at de skal kunne suge opp urinene som personen produserer. Så bleien til et stort barn blir ikke våtere enn bleien til et lite barn. Dessuten er dagens bleier så gode at det knapt kjennes at den blir våt, så ubehaget er ikke så stort som du vil at det skal være. Hvis vi voksne har en holdning til bleier som at det er noe stakkarslig som barnet må bruke, ja så har vi feil holdning til et godt og praktisk hjelpemiddel. Jammen ikke rart barna får en negativ holdning selv og at de da føler det flaut med bleier. Vi må slutte så si at bleier er noe bare små barn bruker, for det er ikke sant. Alle som har et problem med å holde på urin eller avføring må bruk dette hjelpemiddelet uavhengig av alder. Men hvis det kun dreier seg om en eller to ganger, skjønner jeg ikke problemet. Voksne løper også på do om natta, spesielt gravide. Tar de skade av det?De fleste gravide jeg kjenner syns det er slitsomt å måtte fly på do så mange ganger om natten. Hvorfor? Jo fordi det ødelegger nattesøvnen deres, noe som medfører at de blir slitne og uopplagte. Nå har jeg en datter som har samme problemet. Vil i det lengste slippe disse andre måtene. Så hun bruker drynites om natten. For henne er det nattruse og ikke bleie. Men hun også føler det er bedre enn å måtte våkne i våt seng og dusje på natten. Selvsagt er det bedre. Bleier er et hjelpemiddel for personer som tisser i sengen, og har et ufortjent rykte som noe forferdelig ekkelt å bruke. Jeg tror nok mye av skylden ligger i at vi som nå er foreldregenerasjoner selv vokst opp i en tid hvor vi brukte ubehagelige tøybleier og tror at det er like ille med dagens bleier.
Gjest Gjest_Solsikke_* Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 Selvsagt er det bedre. Bleier er et hjelpemiddel for personer som tisser i sengen, og har et ufortjent rykte som noe forferdelig ekkelt å bruke. Takk for god forklaring i det lange innlegget ditt. Men jeg tror nok at de fleste barn har fått med seg at babyer bruker bleier. Iallefall får de høre det fra nådeløse klassekompiser. Hvordan løste dere problemet med dette? Når det for dere er helt naturlig og hverdagslig og barnet får samme oppfatning, hvordan unngå at barnet forteller det på skolen feks? Det er også grusomt for et barn å måtte gå rundt med en hemmelighet som man for enhver pris må skjule. Hva er verst? Hvis det er mulig at barnet selv kan velge mellom å bruke bleier eller stå opp og gå på do i løpet av natten, blir det litt mer "fair", synes jeg. Men det er vel kanskje mer for de "lettere tilfellene" av sengevætere og ikke de som tisser mange ganger for natten. Synes allikevel det er litt overdrevent at barn for en hver pris bør sove uavbrutt hele natta igjennom. Er det trøtte, kan de vel få hvile litt på dagen? Dette er en vanesak tror jeg. Som nevnt før har mitt barn vært oppe timesvis hver eneste natt i mange år uten at det har påvirket. Barnet er friskt, skoleflink og aktiv i toppsjiktet i flere idrettsgrener. Har også flere søsken som er asmatikere og mye syk nattestider, de har klart seg helt fint de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå