Gå til innhold

Huseier har krevd betaling for internett!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp fått vite at huseier ikke kan ta seg betalt for kabel tv og internett. At dette skal være inkludert i leia. Jeg betalte i fjor ekstra for internett, dvs ca 100 kr mnd, noe som tilsvarer ca 1200 kr. På slutten av hvert semester kommer huseier med " oppgjøret", så det er sikkert rett rundt hjørnet. Men da kommer han til å kreve oss for internett i tillegg for strøm.

Da jeg skrev kontrakt for flere år siden, stod det i kontrakten at leia var eksl strøm. Så dette er for så vidt greit. I ettertid har vi fått internett, men vi har ikke skrevet noe ny avtale, heller ei har husleien steget.

Så hva gjør jeg? Husleier kan ikke ta betalt for internett. Kan jeg da trekke dette av som jeg har betalt for internett på strømrekningen som snart kommer?

Er det noen som er flinke på husleieloven som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du det fra at huseier ikke kan kreve betalt for internett og kabel? Syns det hører veldig rart ut.

Gjest Vampyra
Skrevet

Det har jeg aldri hørt jeg heller :klø:

Gjest Blondie65
Skrevet

Huseier kan ikke ta betalt for kommunale avgifter, husforsikring, eller annet som er ment å være inkludert i leien.

Huseier KAN ta betalt for andre ting som kan være inkludert og levert med huset slik som varme, strøm, telefonkostnad, kabel-tv. internett etc. Det forlanges vanligvis at slike kostnader kan spesifiseres til en viss grad for hver leilighet. Installasjon av dette er ikke leietakers kostnad, men utleiers.

Hvis man installerer slike ting i ettertid er det vanlig at man får et tilbud om å koble seg opp i form av en skriftlig henvendelse og dersom man velger å koble seg opp må man også betale. Hvis huseier ikke gir dere et valg men sier at fra nå påløper slike ting burde kontrakten være endret.

Siden han/hun har rett til å ta betalt for dette er det forbundet med risiko for oppsigelse å nekte å betale. Forøvrig synes jeg det er rart at dere ikke betaler dette som et spesifisert månedlig tillegg på husleien da det er det enkleste for alle (istedenfor tusenkroners regning 1 gang pr kvartal).

Nå står det riktignok ikke i husleieloven at man kan ta betalt for slike ytelser - men det eneste du oppnår med å krangle på dette er en økning i husleien.

Gjest gjestelusa
Skrevet

Hei, dette har husverten din anledning til, med mindre det står noe annet spesifisert i kontrakten. Dette er jo en tilleggsytelse.

Skrevet

Nå er dette innkludert i leien for vår leieboer, men for å si det sånn: det er ingen regel som sier at utleier plikter å skaffe tilveie kabel-tv eller bredbåndstilgang for leieboerne. Hadde min leieboer klaget på dette hadde jeg sagt at det var greit og kuttet leieboers tilgang til kabel-tv og bredbånd som jeg betaler for.

Gjest gjestelusa
Skrevet

-- glemte å legge til ; imidlertid skal dette inkluderes i husleia.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg las det her... http://forbruker.no/bolig/article1902163.ece

Bare se selv!

Som jeg skrev: Enten mister du både bredbåndstilgangen og kabel-tv, får øket husleie eller blir sparket ut. Ditt valg.

Hvis jeg var husverten hadde jeg bare øket husleien. Her hvor jeg bor er det frivillig tilknytning til bredbånd mot en frivillig økning i husleien. Enten betaler man X med bredbånd eller Y uten. Fritt valg.

Skrevet
-- glemte å legge til ; imidlertid skal dette inkluderes i husleia.

Jeg leier ut en hybelleilighet - og jeg tra betalt for internett. Har lest i linken om internett og husleie - og der står det INGENTING om dette. Det eneste som står er at huseier ikke har anledning til å ta betalt for dette - i ingressen - uten noen begrunnelse. jeg har også leid ut til jurister uten et eneste problem pga dette - og jeg kjører en vanlig god kontrakt.

Vis meg hvor det står at jeg ikke har anledning til å ta betalt og begrunnelse for dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg leier ut en hybelleilighet - og jeg tra betalt for internett. Har lest i linken om internett og husleie - og der står det INGENTING om dette. Det eneste som står er at huseier ikke har anledning til å ta betalt for dette - i ingressen - uten noen begrunnelse. jeg har også leid ut til jurister uten et eneste problem pga dette - og jeg kjører en vanlig god kontrakt.

Vis meg hvor det står at jeg ikke har anledning til å ta betalt og begrunnelse for dette.

Se i husleieloven! http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-1

Så leser du § 3-1 Leien.

Så leser du § 3-7Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Hva huseier måtte finne på å gjøre med leien, spiller ingen rolle. Jeg har sagt opp og skal flytte nå. Men strøm og internett rekningene kommer han snart med. Jeg lurte derfor på hva jeg skulle gjøre. Kan han ikke ta betaling, og om det strider i mot husleieloven, kan jeg vel bare la være å betale for dette?

Skrevet

Jeg blir litt matt her. Du har vel ikke latt være å benytte deg av tilbudet, men gratis skal det være.

Nå spiller det ingen trille for meg siden vi har det inkludert i husleia og vi leier ikke ut til studenter likevel. Men jeg må si jeg skjønner de som til slutt ikke orker å leie ut til studenter lenger: ofte er det endel bråk og festing, og når de i tillegg ikke vil betale for noe de har benyttet seg av fordi de har funnet en smutthull..

Skrevet

Og her er endel av grunnen til at jeg er dritlei av å ha leietakere. Så her forsvinner nå en pen hybelleilighet som har vært leid ut for en rimelig sum, sentralt og med god standard. Jeg gidder rett og slett ikke mer av kranglete og smålige leieboere som helst skal bo gratis.

Gjest Gjest
Skrevet
Og her er endel av grunnen til at jeg er dritlei av å ha leietakere. Så her forsvinner nå en pen hybelleilighet som har vært leid ut for en rimelig sum, sentralt og med god standard. Jeg gidder rett og slett ikke mer av kranglete og smålige leieboere som helst skal bo gratis.

Joda, kanskje dere opplever oss slik. Men hva med å snu på nålen og heller spørre oss hva mange studenter mener om sin egen hybelvert? Det er så lite givende å gang på gang møte husværter som ikke kan sine ting. De krever depositum på egen konto, der leietaker ikke får rentene. Mange prøver å lure seg til å operere med tidsbestemte leiekontrakter på 1 år, selv om de mangler kriteriene som må oppfylles for å kunne benytte seg av dette. Det er så mange husværter som ikke kan regelverket. De gidder ikke å sette seg inn i regelverket, heller ei å følge det, men penger.- ja det skal de ha!

Nå sant skal sies, så har jeg null respekt for min husvært. Dette er også noe av grunnen til at jeg undersøker om hva jeg plikter meg å betale. Husværten min forårsaket å kaste alle tingene til en venn som bodde her, alle tingene hun hadde på hybelen, til en verdi av 40 000- 50 000 kr, som han ikke gadd å erstatte.

For ikke å snakke om at han leide ut leilighet i underetasjen, og ikke informerte oss om at deres vaskemaskin og varmtvannstank var tilkoblet vår måler. Noe som de i leiligheten kom å fortalte oss i ettertid. Og om ikke det var nok, så fikk huseier en av oss til å stå ansvarlig for strømmen, juridisk, enda det var flere hybler han leide ut. Det var ikke snakk om en leilighet.....Så jeg synes ikke synd på han, han har allerede fått altfor mye penger av oss.

Gjest Sativa
Skrevet

Vi leier, og utleier vet vel omtrent ikke at vi har internett engang. Det var vi som ringte og bestilte og fikk innstallert osv. Har aldri streifet meg at dette er noe som jeg kan slippe å betale, samt pålegge utleier. Det er vel ingen "livsnødvendige" ting akkurat, slik som vann, strøm og tv....

Skrevet
Vi leier, og utleier vet vel omtrent ikke at vi har internett engang. Det var vi som ringte og bestilte og fikk innstallert osv. Har aldri streifet meg at dette er noe som jeg kan slippe å betale, samt pålegge utleier. Det er vel ingen "livsnødvendige" ting akkurat, slik som vann, strøm og tv....
Samme som hos oss, jeg synet også det er greitt å ha det på "mitt navn", så kan jeg si det opp, eventuelt bytte leveranør om jeg vil.
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan IKKE bestille noe som helst og forvente at huseier betaler nei. Installerer du telefon, interentt, kabel-tv og annet selv betaler du selv. Det er ikke det det er snakk om i denne tråden.

Internett som er installert av huseier er en forholdsvis ny ting og det SKAL da i hht. husleieloven være inkludert i leien. Noen steder kan det være frivillig å koble seg til og da må man selvsagt betale ekstra for det - ekstra som i dyrere husleie enn hvis man ikke koblet til.

Trådstarter: Hvis du har vært koblet til huseiers internett så burde du også betale, selv om jeg er helt enig i at hele opplegget er tvilsomt i fht. hvordan betalingen og tilkoblingsmuligheten håndheves.

En husvert som kaster tingene til en leieboer må ha en god grunn. Kanskje den gode grunnen er total mangel på betaling av husleie, ikke flyttet innen fristen, etc? Det er alltid to sider av en sak.

Dere som leier ut: Forstår godt deres frustrasjon. Eneste måten å sikre seg på er ved kontrakt og ved å følge loven. Det er dere som har makten i dette forholdet og jeg har dessverre i min tid som utleier møtt på noen virkelige idioter. Felles for dem var at slike ting som lov og forskrifter var totalt fremmed for dem.

Den viktigste grunnen til at skikkelige utleiere får problemer med leietakere er mangel på vilje til å gjennomføre konsekvenser av falskehet og lureri, og for dårlige depositum og kontraktsordninger. Har dere de tingene i orden har dere all makt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke du skal betale regningen, den er lo lovstridig. Forøvrig har utleieren ikke lov å legge mer på leien din enn endringen i konsumprisindeksen. Derfor har han ikke lov å ta mer betalt dersom han installerer internett til deg.

Forøvrig står det jo også i loven at det du har betalt for mye i leie kan du kreve tilbakebetalt fra utleier. Jeg ville gjort det også.

Skrevet
Joda, kanskje dere opplever oss slik. Men hva med å snu på nålen og heller spørre oss hva mange studenter mener om sin egen hybelvert? Det er så lite givende å gang på gang møte husværter som ikke kan sine ting. De krever depositum på egen konto, der leietaker ikke får rentene. Mange prøver å lure seg til å operere med tidsbestemte leiekontrakter på 1 år, selv om de mangler kriteriene som må oppfylles for å kunne benytte seg av dette. Det er så mange husværter som ikke kan regelverket. De gidder ikke å sette seg inn i regelverket, heller ei å følge det, men penger.- ja det skal de ha!

Nå sant skal sies, så har jeg null respekt for min husvært. Dette er også noe av grunnen til at jeg undersøker om hva jeg plikter meg å betale. Husværten min forårsaket å kaste alle tingene til en venn som bodde her, alle tingene hun hadde på hybelen, til en verdi av 40 000- 50 000 kr, som han ikke gadd å erstatte.

For ikke å snakke om at han leide ut leilighet i underetasjen, og ikke informerte oss om at deres vaskemaskin og varmtvannstank var tilkoblet vår måler. Noe som de i leiligheten kom å fortalte oss i ettertid. Og om ikke det var nok, så fikk huseier en av oss til å stå ansvarlig for strømmen, juridisk, enda det var flere hybler han leide ut. Det var ikke snakk om en leilighet.....Så jeg synes ikke synd på han, han har allerede fått altfor mye penger av oss.

Ja, det finnes idiotiske huseiere. Men tilgangen på kravstore og smålige leietakere er pinadø ikke liten den heller!

Jeg har fulgt regelverket og sørget for gode betingelser . Men det hjelper ikke akkurat på hva man får igjen fra leietaker! Det eneste jeg ønsker og krever et at husleia kommer inn til avtalt tid og at leietaker oppfører seg normalt. Men de leietakerne er det faktisk et stykke mellom. Jeg og flere og flere huseiere rundt her som gjør som meg, og fjerner hybler og hybelleiligheter, det blir mere bry og prakk å leie ut enn hva leieinntektene er verdt.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Dersom du har brukt internett, betaler du selvfølgelig regningen uansett. Spesielt dersom du ikke har gitt lyd fra deg under leieperioden, og sagt fra at du ikke ønsker å benytte deg av internett eller at du ikke har tenkt å betale for det.

Dersom du ikke har brukt internett, betaler du selvfølgelig ikke.

Så enkelt er det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...