Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte noen som nevnte på at det er mulig å søke om et slags etableringstilskudd når vi bosetter oss i en ny kommune. Dette gjelder da Trondheim og ingen av oss er folkeregistrert der fra før. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Skal ikke si noe sikkert, men etableringstilskudd gies vel gjerne i småkommuner hvor man prøver å unngå fraflytting, noe som ikke akkurat er tilfelle i Trondheim kommune. Men om dere har spesielle behov; dårlig økonomi, trenger tilrettelagt bolig osv finnes det kanskje noe. Dessuten går det vel an å få kommunalt topplån eller noe sånt. Vet ikke om det er noe slikt du tenker på?

Skrevet

Man kan vel få etableringslån dersom dere ikke har eid eget bovære før. Det er vel det eneste som er å hente i Trondheim kommune såvidt jeg vet, men det kan jo være ordninger som jeg ikke vet om.

Skrevet (endret)

Er på lett gyngende grunn her; men mener å huske at det er husbanken som gir etableringsstønaden, men kommunen som tar i mot søknaden. Og det er et middel for å øke bosettingen i kommuner med få innbyggere. Den er beregnet for husstander med så svak, økonomi at de ellers ikke vil få huslån i bank. Antar økonomien må være varig svekket også? De vil forlange tilbakebetalt, dersom huset selges innen ti år. Men med fratrekk for ti prosent pr år, slik at dere må tilbakebetale halvparten hvis dere selger etter fem år. Men jeg løfter IKKE venstrepoten og sverger på at disse opplysningene er den hele og fulle sannhet...

Hva med å kikke på kommunen og husbanken sine hjemmesider. Og hjelper ikke det, så finns jo alltids google : )

Endret av Kamikatze
Skrevet
Er på lett gyngende grunn her; men mener å huske at det er husbanken som gir etableringsstønaden, men kommunen som tar i mot søknaden. Og det er et middel for å øke bosettingen i kommuner med få innbyggere. Den er beregnet for husstander med så svak, økonomi at de ellers ikke vil få huslån i bank. Antar økonomien må være varig svekket også? De vil forlange tilbakebetalt, dersom huset selges innen ti år. Men med fratrekk for ti prosent pr år, slik at dere må tilbakebetale halvparten hvis dere selger etter fem år. Men jeg løfter IKKE venstrepoten og sverger på at disse opplysningene er den hele og fulle sannhet...

Hva med å kikke på kommunen og husbanken sine hjemmesider. Og hjelper ikke det, så finns jo alltids google : )

Ja, her tror jeg du er du på gyngende grunn.

Det høres ut som du snakker om startlån (også kalt etableringslån), men har rotet inn litt annet også. Etableringslån gies til folk med trang økonomi, men det er IKKE snakk om at økonomien skal være varig svekket (det er bare aktuelt ved gjeldsordning, som er noe HELT annet). Tvert imot må du være i stand til å betale lånet.

Etableringslånet er heller ikke et tiltak for å øke bosettingen i fraflyttingskommuner, men et tiltak for å hjelpe folk med å komme i bolig. Og dette tiltaket finnes i ALLE kommuner, også i populære kommuner som Oslo og Trondheim.

Dere finner mer om etableringslånet her:

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan.aspx

Skrevet

Vi er studenter som skal kjøpe for første gang og har en del egenkapital. Er det da mulig å hente noe på noen tilskudd?

Gjest Gjest
Skrevet

Dere vil trolig kunne få etableringslån, som såvidt jeg forstår er et lån med gunstig rente. Tror det bare er en viss prosent av hele lånet. Se linken til Pnin.

Et direkte TILSKUDD i form av "gave" eller penger dere ikke trenger betale tilbake, vil dere nok måtte se langt etter, dog.

Skrevet (endret)
Vi er studenter som skal kjøpe for første gang og har en del egenkapital. Er det da mulig å hente noe på noen tilskudd?

Nei, dere må nok gjøre det slik alle har gjort det før dere: spinking og sparing og lån. Men som sagt - etableringslån kan være mulig.

Edit: dere får jo allerede tilskudd i form av stipend fra Lånekassen. Dere er studenter, Trondheim flyter over av studenter - dere må forholde dere til det samme som andre studenter. Dog kan dere sjekke legathåndboka da.

Endret av Frey
Skrevet
Hørte noen som nevnte på at det er mulig å søke om et slags etableringstilskudd når vi bosetter oss i en ny kommune. Dette gjelder da Trondheim og ingen av oss er folkeregistrert der fra før. Stemmer dette?

Et etableringstilskudd er vanligvis et tilskudd en mottar i en vanskeligstilt situasjon og skal dekke møbler, hvitevarer og annet innbo. Dette utbetales vanligvis fra sosialkontoret og til sosialklienter og også som hjelp til rehabiliterte rusmisbrukere evt. andre med dårlig økonomi, oftest trygdede.

Ellers brukes vel en annen type etableringstilskudd for en som vil starte eget firma.

STARTLÅN tror jeg vil være det rette å søke på som ung nyetablerer i boligmarkedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...