Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #21 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor er det å få barn så veldig egoistisk? Det å få barn er vanligvis helt naturlig .. vi er skapt sånn for å kunne formeres, hvordan kunne verden gått videre om vi ikke hadde fått barn? Jeg vil si at det å få barn er det minst egoistiske man gjør i livet. Jeg synes det er mer egoistisk å velge å ikke få barn. Dette er jeg helt enig i. Jeg synes diskusjonen egoistisk/ikke egoistisk å få barn er både tullete og meningsløs. Dersom samfunnet skal gå videre trenger vi barn, så enkelt er det. Dersom man velger å ikke få barn, er det naturligvis et greit valg, men vi hadde til syvende og sist blitt utryddet dersom alle hadde tenkt slik. Forøvrig synes jeg det finnes mange eksempler på at man bevisst ikke bør velge å få barn.
mysan Skrevet 31. juli 2007 #22 Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor er det å få barn så veldig egoistisk? Det å få barn er vanligvis helt naturlig .. vi er skapt sånn for å kunne formeres, hvordan kunne verden gått videre om vi ikke hadde fått barn? Jeg vil si at det å få barn er det minst egoistiske man gjør i livet. Jeg synes det er mer egoistisk å velge å ikke få barn. (nå snakker jeg ikke om denne syke kvinnen) Det er et egoistisk valg man gjør når man velger å få barn. Man gjør det for sin egen del, det er jo ikke slik at det ligger ufødte barn rundt omkring som bare venter på å bli født. De som går rundt og ønsker seg barn, ønsker seg vel en søt og nusselig liten baby som de kan kose med og dulle med, og de ser for seg småbarnsalderen og alt som hører med av kos... det er det jeg mener med egoistisk - man gjør det for seg selv. Dersom samfunnet skal gå videre trenger vi barn, så enkelt er det. Dersom man velger å ikke få barn, er det naturligvis et greit valg, men vi hadde til syvende og sist blitt utryddet dersom alle hadde tenkt slik. Og verden ville blitt et paradis for alle dyrene som da kunne overta denne planeten som vi mennesker gjør så godt vi kan for å få ødelagt så fort som mulig. Planeten ville ikke savnet en eneste en av oss. Vi er som skadedyr.
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #23 Skrevet 31. juli 2007 Det er et egoistisk valg man gjør når man velger å få barn. Man gjør det for sin egen del, det er jo ikke slik at det ligger ufødte barn rundt omkring som bare venter på å bli født. De som går rundt og ønsker seg barn, ønsker seg vel en søt og nusselig liten baby som de kan kose med og dulle med, og de ser for seg småbarnsalderen og alt som hører med av kos... det er det jeg mener med egoistisk - man gjør det for seg selv. Det finnes sikkert like mange ulike motiv for å få barn som det finnes mennesker. Å få barn fordi man ønsker seg en liten baby som man kan dulle med, er sikkert et motiv på linje med mange andre. Jeg synes likevel det blir litt rart å si at det utelukkende er egoistisk å ha lyst på barn. Hvorfor ønsker man seg barn? Lysten til å få barn for mitt vedkommende var delvis motivert av lysten til å skape en familie, ønsket om å danne grunnlaget for en flokk mennesker med noe til felles, gjerne bringe videre genene til den personen man elsker. Å se et menneske vokse opp, ta del i et annet menneskes liv på godt og vondt, på den måten man gjør som foreldre. Mye mer enn ønsket om å dulle med en nusslig liten baby. Dette tror jeg er instinktivt nedfelt i mange mennesker - og for min del kan det gjerne språklig kategoriseres som egoistisk. Men dersom det kalles egoistisk i den forstand at det er en negativ ting som bør opphøre, er jeg svært uenig. Ønsket om å få barn tror jeg er svært naturlig for de aller fleste.
Minni-Mus Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 Jeg synes det er mer egoistisk og velge å ikke få barn, enn det å få barn. Når det gjelder dama som er dødssyk, er det jo en vanskleig situasjon. Men visst hun har en mann, eller andre gode omsorgspersoner som vil ta barnet til seg etter at hun går bort ser jeg ikke noe feil i det. Hun har 4 år igjenn, aknsje mindre , kansje mer. Hvorfor skal hun ikke kunne leve det livet hun vil, bare fordi hun vet hun skal dø. Vi skal da alle dø- engang.... veldig mange barn her i verden har det kjempeflott uten mor og far. Det barnet som event. blir født av denne dødssyke damen trenger ikke å få et trasig liv sammens med far.
rolfkjo Skrevet 31. juli 2007 #25 Skrevet 31. juli 2007 må bare komme med en kommentar og det er at Ingen vet helt sikkert at man skal dø (hvis man da ikke skal bli skutt osv) i hele historien så har vidunder skjedd, og det psykiske har gjort vidunder med mange som har fått noe å leve for, en mann jeg kjenner fikk beskjed fra legen at han hadde 6 mnd igjen å leve for han hadde leukami (blodkreft) han ble forbanna og sa at ingen lege skulle fortelle han at han ikke skulle leve og følge sin sønn. og han har levd mange år etter at han fikk denne beskjeden. hun vil kanskje få en hjelpende hånd fra sitt barn som hun ikke vil dø fra. er noen enig eller snakker jeg bare tull?
Gjest =tentacle= Skrevet 31. juli 2007 #26 Skrevet 31. juli 2007 En gutt eller jente i 3-4 årsalderen har ikke godt av å miste moren sin. At kvinnen savner et barn er umulig å ikke sympatisere med, men barnet har et langt liv foran seg å savne på. Det er voksne som skal tåle for barnas skyld, ikke barn som skal tåle for voksnes lykke.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #27 Skrevet 31. juli 2007 Lysten til å få barn for mitt vedkommende var delvis motivert av lysten til å skape en familie, ønsket om å danne grunnlaget for en flokk mennesker med noe til felles, gjerne bringe videre genene til den personen man elsker. Å se et menneske vokse opp, ta del i et annet menneskes liv på godt og vondt, på den måten man gjør som foreldre. Ønsket om å få barn tror jeg er svært naturlig for de aller fleste. Nemlig! Det er nå engang slik at vi er satt på denne jorden for å føre slekten videre, så hvordan kan det være egoistisk at vi viderefører menneskeheten? Da her det heller egoistisk å IKKE få barn. Men, nå skifter nå de fleste mening før eller siden. Hvor mange er det ikke som sitter med en eller flere barn i dag selv om de engang sa "jeg skal aaaaldri få barn".
mysan Skrevet 31. juli 2007 #28 Skrevet 31. juli 2007 Men dersom det kalles egoistisk i den forstand at det er en negativ ting som bør opphøre, er jeg svært uenig. Ønsket om å få barn tror jeg er svært naturlig for de aller fleste. Jeg har aldri ment at det er negativt egoistisk å ønske seg barn, jeg sier bare at det er et ønske man har for sin egen del. Jeg synes det er mer egoistisk og velge å ikke få barn, enn det å få barn. Hvordan kan det være egoistisk å ikke få barn? Er det et lite univers av ufødte barn der ute et sted som nektes muligheten til et liv? Man snyter ingen for livet ved å velge og ikke få barn. En annen ting er at verden i dag er så stygg, og så på randen av destruksjon på grunn av oss mennesker, at jeg synes synd på de kommende slekter som skal overta denne fyllinga etter oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå