milla-mor Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 leste nettopp en artikkel i et engelsk dameblad... (om det er en fabrikert historie, eller fra det virkelige liv, spiller ingen rolle... synes det var en interessant problemstilling)... ihvertfall... det handlet om en kvinne i midten av tyve-årene som pga sykdom kun har rundt fire år igjen å leve. før sin bortgang ønsker hun å gifte seg, og å bli mor. lurer litt på hva folk synes om et slikt valg. er det riktig å sette barn til verden, når man vet med hundre prosent sikkerhet at de vil vokse opp uten en mor?
LilleMy Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Jeg forstår ett slikt ønske godt, men det er klart at det er er problemstilling.... Hvis kvinnen har en mann som ønsker seg farsrollen like mye - med henne, som en døende kvinne - ser jeg ikke noe galt i det. Det er jo plenty av aleneforeldre i verden, som gjør en kjempejobb nettopp alene. Men det spørs jo om ståa i dette case'et er slikt, da......
Gjest Frysepulver Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Hvis jeg tenker rasjonelt synes jeg det er litt på trynet, men hvis jeg skal tenke med hjertet så skjønner jeg det veldig godt. Har selv vært gjennom alvorlige sykdomsperioder og jeg vet ikke hvor lenge jeg vil leve. Jeg håper/tror selvsagt at jeg kan leve like lenge som alle andre, men jeg har mindre sjanse kanskje. Etter disse sykdomsperiodene har ønsket om å få egne barn bare blitt sterkere og sterkere. Jeg ser hvor mye et barn betyr for folk og jeg ønsker at det skal være noe igjen etter meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Hvorfor sette barn til verden når du ikke kan være der hos dem under oppveksten? Hun bør ikke få barn med tanke på barnets evige savn etter mor som døde for barnets skyld og mor visste at dettte barnet vile leve opp uten hennes beskyttelse og støtte.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Har selv vært gjennom alvorlige sykdomsperioder og jeg vet ikke hvor lenge jeg vil leve. Jeg håper/tror selvsagt at jeg kan leve like lenge som alle andre, men jeg har mindre sjanse kanskje. Frys da! Ikke si slikt noe Du skal bli 10000 år du, så det så
Gjest Frysepulver Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Frys da! Ikke si slikt noe Du skal bli 10000 år du, så det så Da er jeg sikkert innmari sexy
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Etter å ha sett innlegg her hvor de oppfordret en syk kvinne til å skaffe seg barn for besteforeldrenes skyld selv om hun kunne risikere å dø under svangerskapet, så er det ingenting folk kan si som forbauser meg.
Gjest Frysepulver Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Etter å ha sett innlegg her hvor de oppfordret en syk kvinne til å skaffe seg barn for besteforeldrenes skyld selv om hun kunne risikere å dø under svangerskapet, så er det ingenting folk kan si som forbauser meg. Den tråden har jeg ikke lest, men generelt tror jeg kvinner kan gjøre mye for å få et barn, ja. Selv kan jeg bli dårligere av den ene sykdommen min (jeg kan også bli symptomfri), samt at den andre sykdommen trolig vil gjøre meg sengeliggende gjennom store deler av svangerskapet, jeg må til mange kontroller på tre forskjellige avd. på Riksen, jeg må slutte på medisinene jeg tar og ta sprøyter i ni måneder, jeg må planlegge et evt barn pga medisiner etc. Likevel kan jeg tenke meg å gjøre dette
Gjest Nedfall Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Hvis jeg tenker rasjonelt synes jeg det er litt på trynet, men hvis jeg skal tenke med hjertet så skjønner jeg det veldig godt. Har selv vært gjennom alvorlige sykdomsperioder og jeg vet ikke hvor lenge jeg vil leve. Jeg håper/tror selvsagt at jeg kan leve like lenge som alle andre, men jeg har mindre sjanse kanskje. Etter disse sykdomsperiodene har ønsket om å få egne barn bare blitt sterkere og sterkere. Jeg ser hvor mye et barn betyr for folk og jeg ønsker at det skal være noe igjen etter meg. Du ønsker å bli husket ? At det er noen mennesker nær deg som husker deg, etterpå.. ? Jeg har ingen barn selv, vet ikke om jeg noengang kommer til å få det, og er i sterk tvil om jeg vil ha/klarer det ansvaret, men har vel ett eller annet uklart ønske om å bli husket jeg også. Vet bare ikke om "løsningen" for meg er å få barn.. Lurer på om ikke ønsket om å bli husket er det som driver kjendiser til å bli nettopp det, kjente.. Eller de bare vil ha det gøy, vet ikke helt. Folk som gjør en "innsats for verden" har kanskje også ett behov for å bli husket (f.eks Nelson Mandela, Bob Geldof, han værmannen.. han ex-presidenten (husker ikke navnet hans nå)) ? Hm.. merker jeg er ikke så flink på sånn metafysisk tankespinn igrunn, vet ikke om du skjønner noe av det ?
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Hvorfor sette barn til verden når du ikke kan være der hos dem under oppveksten? Hun bør ikke få barn med tanke på barnets evige savn etter mor som døde for barnets skyld og mor visste at dettte barnet vile leve opp uten hennes beskyttelse og støtte. Det er ingen av oss som vet med sikkerhet om vi lever lenge nok til at barna er voksne. Mye kan skje, man kan havne i en ulykke å omkomme, eller man kan få en dødelig sykdom i ung alder.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 jeg synes det er galt. Selv om jeg kan forstå ønsket så synes jeg ikke at man skal gi dødssyke barn. bare fordi man ønsker det. Tross alt og ha barn er ikke en menneskerett
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 Men for å snu det litt da. Om mannen deres hadde fått kreft og med sikkerhet skulle dødd. Ville ikke dere da ønsket å føde hans barn for å ha med dere en del av han videre i livet? Det ville i alle fal jeg gjort. Jeg ville frosset ned sperm og blitt befruktet av dette med hans godkjennelse...
Gjest Chrizzy Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Jeg ser ikke noe galt i det. Om hun gifter seg og barnet har en far så vil det jo bli det samme som at jeg f. eks. ville ønske meg et barn med mannen min, selv om jeg visste at han kanskje ikke hadde så mange år igjen. Så lenge de er to om det så synes jeg det høres fint ut! Flott!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Jeg mener at det er et rimelig egoistisk ønske.
Arkana Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Jeg mener at det er et rimelig egoistisk ønske. Å få barn er alltid egoistisk.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #16 Skrevet 30. juli 2007 Å få barn er det mest egoistiske man gjør her i livet. Helt enkelt fordi vi gjør det for å bringe oss selv videre i verden ved at en del av oss lever i barnet. Hele meningen med å være her på jorden er å formere seg, akkurat som hos andre dyr som lever her.
mysan Skrevet 30. juli 2007 #17 Skrevet 30. juli 2007 I utgangspunktet er jo det å få barn en egoistisk handling. Om hun var i et forhold og han gjerne ville ha et barn med henne før hun ble borte, forstår jeg det. Og det at han i såfall blir alene med barnet er neppe noe stort problem. Barnet behøver ikke vokse opp uten en mor, selv om det ikke nødvendigvis blir den biologiske moren.
Gjest Gjest_Inkasso_* Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 I utgangspunktet er jo det å få barn en egoistisk handling. Om hun var i et forhold og han gjerne ville ha et barn med henne før hun ble borte, forstår jeg det. Og det at han i såfall blir alene med barnet er neppe noe stort problem. Barnet behøver ikke vokse opp uten en mor, selv om det ikke nødvendigvis blir den biologiske moren.Det er helt sant.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 31. juli 2007 #19 Skrevet 31. juli 2007 Selvsagt er det å få et barn et egoistisk ønske, men i det gitte tilfellet mener jeg at det er såpass tankeløst at vedkommende burde latt være. Selv om det sitter en forelder igjen som kan ta seg av barnet etter at den syke er død.
Gjest Fliss Skrevet 31. juli 2007 #20 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Å få barn er alltid egoistisk. Hvorfor er det å få barn så veldig egoistisk? Det å få barn er vanligvis helt naturlig .. vi er skapt sånn for å kunne formeres, hvordan kunne verden gått videre om vi ikke hadde fått barn? Jeg vil si at det å få barn er det minst egoistiske man gjør i livet. Jeg synes det er mer egoistisk å velge å ikke få barn. (nå snakker jeg ikke om denne syke kvinnen) Endret 31. juli 2007 av Fliss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå